Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
centrino

Byta impeller Mercruiser 4.3 MPI lyfta ut hela motorn!?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har en Uttern D68 2002 som havsvattenpumpens impeller har gått sönder på. Tydligen sitter den så illa att man måste lyfta ut hela motorn för att komma åt den.

 

Är det något annan som har bytt denna? Jag har pratat med tre olika verkstäder, varav två säger att man måste lyfta ur hela motorn för att komma åt den. Märkligt nog påstår den tredje verkstaden där båten är köpt en gång i tiden att det går byta den utan att lyfta ur motorn.

 

Det verkar helt galet att den är konstruerad på detta sätt, det måste väl vara någonting som kan går sönder ibland? På nyare Mercruiser motorer ser den ut att sitta i mitten, på min sitter den längst ner till vänster under generatorn.

 

Bifogar en bild på motorn.

post-106582-0-42120500-1434708916_thumb.jpg

Redigerad av centrino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Uttern D68 2002 som havsvattenpumpens impeller har gått sönder på. Tydligen sitter den så illa att man måste lyfta ut hela motorn för att komma åt den.

 

Är det något annan som har bytt denna? Jag har pratat med tre olika verkstäder, varav två säger att man måste lyfta ur hela motorn för att komma åt den. Märkligt nog påstår den tredje verkstaden där båten är köpt en gång i tiden att det går byta den utan att lyfta ur motorn.

 

Det verkar helt galet att den är konstruerad på detta sätt, det måste väl vara någonting som kan går sönder ibland? På nyare Mercruiser motorer ser den ut att sitta i mitten, på min sitter den längst ner till vänster under generatorn.

 

Bifogar en bild på motorn.

Det går att få bort pumpen, utan att lyfta motorn. Jag gör det på flera båtar varje år. Annars skulle man ju behöva lyfta ur motorn varje höst. Pumpen sitter fast med ett par skruvar framifrån. Generatorstaget måste också bort, vill jag minnas. Jag tycker det ser ut att vara relativt gott om plats framför motorn. Du har egentligen den lätta modellen med plattrem och separat remspännare. Undrar vad dessa verkstäder gör när de gör service och konservering inför vintern. Då ingår ju att kolla eller byta impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste gå ta bort på plats har själv haft 5.0 mpi  det va inget skoj men det gick utan att plocka ur motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där skall inte vara några problem men inte den roligaste arbetsställningar och lite pilligt

Väldigt gott om plats i din båt jämfört med många andra båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg likadant ut på min Ryds 23. Det gick men jobbig arbetsställning. Tog bort rem, fäste och fronten av pumpen framifrån så kom man åt impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för bra svar! Jag tror att jag gör ett försök att få ut pumpen på egen hand.

Hittade denna video där dom gör samma sak fast på en Mercruiser 5.0.

 

https://www.youtube.com/watch?v=eZYJq746awc

 

Det ser nästan likadant ut, fast på videon är det ingen söttvattenkylning som på min utan bara havsvattenkylning.

Det finns som sagt rätt mycket utrymme framför min motor, jag får till och med plats där eftersom jag inte är så stor, jag kommer också åt bakom motorn om jag sträcker mig runt den. 

 

Det jag funderar lite på är hur man spänner upp remmen, vad kan hända om den spänns för hårt eller för löst?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns någon dekal som visar hur remmen går, rekommenderar jag starkt att du tar en bild på remmen innan du tar bort den. Man ska inte tro att man minns hur den gick!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag tog flera bilder så det har jag kolla på. =)

 

Jag var ute vid båten och fick nästa loss pumpen, den sitter endast fast med två slangar en för insug av vattnet och den andra går upp till motorn, men dom sitter som berg och det finns så himla lite utrymme så man får ingen kraft att dra loss dom ur pumpen.

 

Kan tillägga att båten ligger i vattnet när jag gör detta, har stängt kranen där den suger in havsvattnet. Kan det komma in vatten från någon annanstans? Det finns två dräneringspluggar på pumpen, när jag skruvade loss dom kommer det ganska mycket vatten, det står och rinner rätt länge så jag satte in dom igen. Är lite orolig att om jag  får loss pumpen så kommer det rinna massa vatten, men det kan väl inte komma in havsvatten när jag stängt kranen?

 

Nu börjar jag förstå lite varför man vill lyfta ur motorn, det är så himla trångt och jag har redan hållt på i fyra timmar.

Frågan är om jag kommer få ihop slangarna till pumpen och dra åt slangklämmorna om jag väl får loss den.

 

 

Den ena bilden är kranen som är avstängd och den andra är på slangen ifrån pumpen  där den försvinner upp på motorn. Kan man istället lossa slangarna i andra ändarna om jag inte får loss dom ur pumpen? Sen bara dra loss pumpen med slangarna kvar.

post-106582-0-78591600-1434829309_thumb.jpg

post-106582-0-56053200-1434829332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kranen sjövatten in stängd  så bör det vara lungt.Bytte på min penta nyligen i vattnet där går inte stänga vatten satte en träplugg i slangen å slangklämma.

Vill minnas när jag släppte detta så fick jag försiktigt köra en skruvmejsel mellan slang å hus för att lirka loss den.

När du ska sätta tillbaka slangarna köp en burk siliconspray så ramlar dom på igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Då köper jag med mig lite siliconspray och testar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till slut fick jag loss pumpen, så här såg impellern ut, inte mycket kvar av den.

 

Tack för all hjälp!

post-106582-0-86277600-1434895150_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog med pumpen till verkstaden för att köpa impeller idag, där konstaterade dom att pumpen var så pass sliten inuti att det var bättre att köpa en helt ny.

 

Jag trodde inte det skulle vara så fruktansvärt dyrt, men det visar sig att det finns två olika typer av pumpar till min motor, den jag har nu är med "air fittings" där det går två tunna slangar ifrån värmeväxlaren till pumpen och den ligger på ca 8000 kr.

Sedan finns det utan "air fittings" som kostar ca 4500 kr, enligt verkstaden behövs inte dessa luft slangar utan det är endast till för när man ska lufta systemet inför vinterförvarningen.

 

Kan dessa ha någon annan funktion? Kopplar jag ur dom i värmeväxlaren och blåser i dom går luften ut via det lilla hålet på toppen av pumpen som jag ritat ut på bilden.

 

post-106582-0-49610100-1435002903_thumb.jpg

post-106582-0-45032500-1435002908_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag skulle nog försöka mäta pumphuset innan jag köper nytt, 4500-8000 är mycket pengar. Framför allt så måste du hitta alla delar till impellern, det har hänt att lösa delar har täppt till så att du inte får fullt flöde i slangar och i kanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det verkar helt galet att den är konstruerad på detta sätt, det måste väl vara någonting som kan går sönder ibland? På nyare Mercruiser motorer ser den ut att sitta i mitten, på min sitter den längst ner till vänster under generatorn."

 

Verkligen helgalet.  Själv brukar jag sucka över en 40 år gammal Penta konstruktion där vattenpumpen sitter ganska långt ner och impellern har en lös kil. Men med träning byter man den på en halvtimme. Hur något som byggts och sålts på detta sekel kan ha en sådan idiotisk konstruktion på en sådan vital del är ju en gåta.

Måste finnas massor av dessa motorer som körts sönder av sina ägare som aldrig bytt en impeller, sådana torrkörningar ger ju ofta följdskador. Själv skulle jag akta mig noga för sådana motorer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag skulle nog försöka mäta pumphuset innan jag köper nytt, 4500-8000 är mycket pengar. Framför allt så måste du hitta alla delar till impellern, det har hänt att lösa delar har täppt till så att du inte får fullt flöde i slangar och i kanaler.

 

Nu är det försent, jag beställde en orginal pump som kommer på fredag, känns som jag bara vill få ihop allt så jag kan använda båten, halva säsongen har redan gått. Kommer ha en mekaniker med mig som ska kontrollera att allt är som det ska efter jag monterat pumpen. Alla delar av impellern såg ut att ligga kvar i pumpen, några smådelar låg kvar i inkommande vattenröret. Får hoppas att det inte krånglar med något annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Det verkar helt galet att den är konstruerad på detta sätt, det måste väl vara någonting som kan går sönder ibland? På nyare Mercruiser motorer ser den ut att sitta i mitten, på min sitter den längst ner till vänster under generatorn."

 

Verkligen helgalet.  Själv brukar jag sucka över en 40 år gammal Penta konstruktion där vattenpumpen sitter ganska långt ner och impellern har en lös kil. Men med träning byter man den på en halvtimme. Hur något som byggts och sålts på detta sekel kan ha en sådan idiotisk konstruktion på en sådan vital del är ju en gåta.

Måste finnas massor av dessa motorer som körts sönder av sina ägare som aldrig bytt en impeller, sådana torrkörningar ger ju ofta följdskador. Själv skulle jag akta mig noga för sådana motorer.

 

 

 

 

Precis, skulle jag göra det igen går det snabbare, nu vet jag hur man får bort den. Jag hade tur som märkte ganska snabbt att något var fel så jag slog av motorn. Har investerat i en mercury smartcraft så jag kan se trycket i kylsystemet på displayen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ta en vattendammsugare och sug ur det som finns i Utgående slang från pumpen. Då kan du få ut en del av de blad som skulle kunna fastnat i sjövttensystemet, ingen garanti men det mesta borde komma ut.

 

M.v.h. Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bytte impeller igår på en 4.3 MPI, var mycket lättare och mycket fortare än jag kunde tro. 

Ta bort remmen, ta bort genereratorstaget. Bort med bränslefiltret för att få mer plats. Sedan är det bara ta bort hela pumpen med två skruvar från framsidan, dra ut den och lossa slangarna. 

Det som tog mest tid var att få ut impellern från pumpen. Sedan bara montera ihop det igen, totalt under 2h jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla. Jag ska byta impeller på min Mercruiser 4.3 MPI. Är det dom 3 bultarna som jag har tagit kort på jag behöver lossa för att få ut hela pumpen? 
 

Med vänlig hälsning

Nybörjaren

038F5DBA-21AC-4847-959F-FC7104BA727D.jpeg

9C11808D-2412-4822-B6A4-856BCD28C3A6.jpeg

Redigerad av RiRi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort de två på din andra bild då lossar pumpen.  Den första behöver inte lossas. Generatorstaget måste bort, tror det sitter bakom löphjulet du har på bild så då måste det bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...