Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jonas-a

vantens placering Amigo 27

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Är osäker på hur vanten ska sitta på min Amigo 27. Båten har 7/8 delsrigg och bakåtsvepta spridare. Jag har satt toppvantet framför undervantet på däck för så satt det när jag mastade av båten för första gången. Men nu tror den tidigare ägaren att han satt dem fel när han mastade på och att det ska vara omvänt, dvs undervantet framför toppvantet. Någon som vet?

 

Undrar också över om det gör något att förstagets riggbult har ett litet "spel" i sidled. Jag skulle kunna sätta dit några brickor för att mer fixera det hela men har också hört att man inte bör ha brickor utan bara riggbult och saxpinne...

 

Många nya detaljfrågor blir det för den ovane....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, har själv en Amigo 23 och sådana har ofta vanten förväxlade relativt röstjärnen.
Tror att det kan vara liknande på 27:an men är osäker?
Du behöver nog kolla vinklar och testa anspänning i lugn och ro, skulle preliminärt satt vanten som förra året vid mastkranen för det går ju lätt att ändra om du inte blir nöjd. Använd fallen som tillfälligt sidostöd vid ev skifte. Ligg alltså inte kvar under mastkranen och vela om det är kö, sådant räknas som den åttonde dödssynden. ;-)

Angående riggbulten så behövs ingen bricka, spreta saxpinnens ben måttligt typ 20-30 grader är Seldéns rekommendation.
Hittade f.ö. några bilder på 27:or HÄR, tycks ha undervanten akterst.


23:an har själva röstjärnen olika lutningsvinkel in mot båtens långskepps-mitt för undervanten är ju lågt fästade jämfört med toppvanten. Ofta sitter röstjärnen förväxlade i däcket märkligt nog, det är det främre som skall vara till undervanten. Går inte att spänna undervanten ordentligt annars, för undervanten drar i så fall spridarnivån alltför kraftigt akterut så masten böjs vid minsta försök till ansättning. Vid kraftigt hårdvinds-revning blir segelytan såpass lågt placerad att undervanten får ta det mesta av belastningen. Innan jag rättade till förväxlingen på min A23 rörde sig därför masten i mastfoten p.g.a. det ofrånkomliga slacket. A23:an har runda rörformiga spridare som sitter mastfästa flexibelt med gummikutsar, den lätta bakåtsvepningen anpassar sig därför litet till toppvantens positioner.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. med den riggen som du har med bakåtsvepta spridare ska toppvanten alltid sitta i dom bakre fästerna, sen är det bara att spänna upp riggen ordentligt 20% av vajerns brottgräns...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar! Det är dock alltjämt lite förvirrande. Verkar vara olika bud. På den absoluta majoriteten av alla Amigo 27:or som finns på bild sitter toppvanten framför undervanten. Undantag finns dock. Spelar det helt enkelt ingen större roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förlåt sent svar, tror du med "spelar helt enkelt ingen större roll" träffar den berömda spiken klockrent!
För som jag skrev angående A23:an tidigare upptäckte jag nackdelarna med förväxlade vantpositioner först efter typ 15 års normal kustseging i samband med hårdvindstest av ett nytt rejält nedrevat storsegel.
(Insydda revläge tre testat uppvinds i typ 16 m/s och mötande hyfsat höga vågor, storfallet blott en meter över spridarnivån så undervanten belastas rejält. Toppvanten i praktiken nästan helt ur leken kraftmässigt. Mastfoten började orma sig oroligt i däckets infästning. Alltså inget mer dramatiskt än litet ormande mastfotsrörelse, men som alltså dessbättre försvann efter modifiering.) 

Alltså knappast något att oroa sig över för din del, självfallet är riggars röstjärnspositioner o stagvinklar etc viktiga men knappast i lugn kustsegling blir därmed min slutsats. (För om jag och merparten av A23-seglarna klarat massor av år med förväxlade vantpositioner är detta knappast särskilt akut?)
Sluta fundera på detta och njut av sommarens seglingar får därför bli mitt råd! :)

Ta emellertid gärna litet foton på riggen och återkom i tråden till hösten. Närbilder på spridarnas profil&infästning, vinkelrät sidobild på båten från långt håll men där vajrarnas vinkel ändå syns står på önskelistan. Uppgift om storseglets förhoppningsvis insydda revningslägen höjd/ kvadratmetermässigt likaså.
(Du har kanske rullbom för revning men detta rullande är kass seglingsmässigt, dels kan man inte använda kicktaljan och framför allt blir seglets form allt uslare ju mer man behöver reva. Blir alltså onödigt otrevlig segling, blir mest kräng utan effektiv pådrivande framåtkraft nerrevat med rullbom, googla gärna detaljerna kring detta. Rullbom är kort sagt en 70-talsfluga passé sedan länge.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Thomas!

 

Eftersom Amigosidan verkar närmast stendöd så är det alltid kul när man kommer i kontakt med andra Amigoseglare!

 

Jag var nere vid båten idag tillsammans med en besiktningsman för att kika lite på bla riggen. På frågan om vantens placering menade han (som du själv erfarit) att toppvanten borde sitta akter om undervanten för maximal säkerhet - men även han var aningen tveksam. Belastningen dras ju då bakåt och kommer längre från skottet...

En annan fråga rör just infästningen av röstjärnen. Vet du eller någon annan här om någon har gjort förstärkningar på sin Amigo och isåfall hur de gjorde? Bäst vore väl att på något sätt koppla ihop vanten med kölen. Som det är nu sitter de ju i princip i plasten även om det är nära skrovet.

 

Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...