Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

Lowrance HDS (med ethernet) stör VHF

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skriver egentligen inte med förhoppningen att få hjälp utan mer som upplysning. Men om någon råkat ut för samma sak och lyckats få till en lösning så är jag ju tacksam.

 

Köpte en HDS-7 Gen 2 Touch, en ekolodsgivare och 3G-radar inför säsongen. Helnöjd med funktionen.

MEN, så fort HDS-7 startas upp (radar m.m. fortfarande i standby) läggs en radiostörningsmatta ut som stör på bl.a. VHF-bandet. Ligger man i hamn så störs även grannbåtarnas VHF.

På vissa frekvenser (multiplar av någon klockfrekvens) är störningarna så starka att jag svårligen kan tänka mig att utrustningen ens klarar CE-kraven, men på många andra dränks endast svaga stationer. Visst, CE-kraven är väldigt frikostiga så utrustningen kan i princip klara CE men störa ut varenda kanal och ändå vara "laglig" att sälja.

Hursomhelst är det oacceptabelt tycker jag att ny märkesutrustning inte är störningsmässigt kompatibel med annan utrustning på fordonet den är avsedd för - oavsett om myndigheternas lagkrav är uppfyllda.

 

Lowrance support är kontaktad, men de förstår nog inte ens vad det handlar om (ber mig flytta VHF-antennen så den kommer långt från radarloben - fast radarn inte ens är påslagen). Jag har bett dem vidarebefordra problematiken till Lowrance/Navico centralt (skrev på engelska så det skall vara lätt för dem) men det har bemötts av total tystnad.

Säljande handlare står maktlös och kan ju inget göra heller, mer än möjligen ta tillbaks prylarna. Vilket jag inte vill - egentligen.

 

Ferriter på alla ledningar vid HDS-7 gör ingen skillnad alls, och efter lite Googlande inser jag att detta har varit ett känt problem länge med HDS, i många fall lokaliserat till expansionsenheten och ethernet:

http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/303503-vhf-noise-lowrance.html

 

Och mycket riktigt - kopplar jag bort ethernet till interfaceenheten till radarn så försvinner störningsmattan nästan helt (radarn fortfarande i standby och spänningssatt). Men att t.o.m. få oskärmad ethernet i princip störningsfritt är ju inte svårt (jag har hela huset fullt av sådana ledningar), så Navico/Lowrance måste ha missat rejält i konstruktionen här.

 

Funderar också på varför det numera skiljer på de HDS+radar som säljs i USA och Europa när det kommer till denna interfacetenhet. Den följer (numera ?) inte med på de USA-sålda radarenheterna, utan radarn ansluts på annat sätt.

 

Således: Var observant på radiostörningar o.s.v. från modern utrustning du köper och sätter i båten. Ett fint fabrikat är inte längre någon garanti för att man gör bättre prylar på denna punkt. Och supporten kan vara nära noll i alla fall.

 

 

Har begärt ut EMC-protokollen som ligger till grund för tillverkarens CE-intyg, men det är inte lätt när den "tekniska supporten" i andra änden inte ens förstår vad man talar om. Nästa lösningstips från dem blir väl att vrida upp squelchen så att störningen "försvinner" :angry: .

(Allt är f.ö. installerad efter alla konstens regler och jag jobbar dels med montering i fordon men även med radio och som EMC-expert på ett företag ;) ).

 

Någon som har tips på någon på Lowrance/Navico ute i världen som verkligen är teknisk ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Fortfarande efter nästan 3 veckor svarar Navicos/Lowrance support inte på mail (trots påminnelser) och det finns inget namn eller telefonnummer heller.

 

Det enda jag har är ett ärendenummer och automatgenererat mail jag får varje gång jag påminner, med innehållande ett käckt "tack för ditt mail, du är viktig för oss och vi svarar så snart som möjligt". Jotack, jag märker det....

 

Räkna alltså inte med någon support när du köper dyra prylar från Navico/Lowrance !  Inget mer än vad du redan kan läsa i manualen i alla fall.

 

Nästa gång köper jag billiga kopior av prylarna direkt från Kina. :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraven på eission är ändå rätt låga för båtprylar... Nu skärptes kraven något i den nya standarden men det är rätt luddigt, typ att de olika produkterna ska fungera i den situation de är avsedda för?

 

Jobbar ibland med CE krav på sjukhus... Inte mycket konkreta regler där heller, tyvärr, även om varje produkt i sig kommer med omfattande dokumentation. Men sätt ett 20 tal produkter i samma rum så blir det knepigare... Speciellt som några fabrikanter friskriver sig om annat installeras inom X meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här expansionsenheten är väl egentligen bara en ethernet switch?

Man skulle kunna prova med en vanlig switch men det är lite bökigt med tanke på specialkontakterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och i radarfallet är det ju inte ens en expansionsenhet/switch, då den inte ger fler anslutningar.

 

Nej, de allmänna CE-kraven är inget att luta sig mot om man har störningar på en radiomottagare. Innan man gått över gränsvärdena i standarden står ofta signalstyrkemetern på radion på max. Lite annorlunda är det i fordonsbranschen (numera) där en del inte ens nöjer sig med CISPR 25 utan har ännu hårdare krav. Ford t ex har så tuffa krav där en radio kan lyssna att det är få labb i Sverige som ens har en grundbrusnivå som ligger under kravkurvan....

 

Det som irriterar mig är att Navico/Lowrance support inte ens svarar. Det är ju för att ha lite skydd som man köper (dyra) märkesprylar med svensk support från svenska ÅF. Men detta är ju nästan sämre kvalitet, egenskaper och support än när jag köper billig "skit" från Kina....

Har bett ÅF att även de ta kontakt med Navico å mina vägnar (de har ärendenumret) men jag tror inte de fattat än att det även är deras problem att supporten de hänvisar till inte ger någon respons. Det är ju egentligen ÅF som är min konsumenträttsliga motpart.

 

Skall prova att sätta ferriter på anslutningsboxen/expansionslådans ledningar också för att se om det blir någon skillnad. I så fall får jag djupdyka vidare i den och kanske hitta någon mer seriös lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska fantastiskt att man misslyckats så kapitalt, både med konstruktionen och supporten.

En ethernetswicth är ganska rudimentär och med två balanserade par.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 3G radar+ en HDS 8 gen1 + en HDS 10 gen2, det är inga störningar på VHF:en så det kan väl inte vara någon generell konstruktionsmiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 3G radar+ en HDS 8 gen1 + en HDS 10 gen2, det är inga störningar på VHF:en så det kan väl inte vara någon generell konstruktionsmiss.

Haver samma utrustning och inte hört några störningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...