Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MrHurley22

Senorita Helmsman eller liknande båt

Rekommendera Poster

Står inför valet att köpa ny segelbåt (begagnad), min Hurley 22 räcker inte till för mig längre. Fastnat för Senorita Helmsman mycket PG av att hon sägs vara en jävel på att kunna kryssa högt upp mot vinden och andra bra egenskaper.

 

Får loss mina pengar om några veckor och hoppas att ett ok exemplar av Senorita finns tillgängligt just då. I värsta fall finns ingen och då tänker jag att det kanske finns nån annan segelbåtsmodell som liknar Senorita i sina egenskaper och utförande, vad säger ni som har längre och djupare erfarenhet i ämnet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till, säger lystalet något om en båts kryssvänlighet, att gå högt mot vinden ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senorita är en fin seglare. Långsmal in den storleksklassen: H323, H-Star, Wasa 30, Smaragd Cruiser, o.a. Kanske även en H-båt: ett halvt nummer mindre och billigare men seglat fint. Curt Gelins bok '800 segelbåtar i test' är en bra källa för vidare jämförelse.

Lys-talet berättar mera om båtens överallt prestanda och inte bara om kryssegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

LYS är ersatt av SRS

SRS ska säga hur väl en båt kan segla på en rundbana.

 

 

Vad är definitionen för SRS?
SRS-talet skall representera en båts maximala prestandapotential på en cirkelbana i mellanvind. En båt med SRS-talet 1,000 ska som bäst kunna segla i 4,5 knop i snitt runt en tänkt cirkelbana. En hundradel på mättalet, eller ”en pinne” som vissa säger, motsvarar alltså 0,045knop i fart.

http://svensksegling.se/Batteknik/SRS/SRSfragorochsvar/

 

Edit: Jag har för mig att "mellanvind" =3-7m/s

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...