Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025
fiskalen

Nyköpt motorbåt många frågor? Har ni svar?!?

Rekommendera Poster

Hej på er kunniga!

 

Har köpt en A*Hella motorbåt, bowrider modell. Så nu är jag stolt båtägare för första gången. Båten verkar vara från -80talet och är ca 5m lång. Den är i dagsläget utrustad med en Mariner V6 150hp tvåtakt från början av 80 talet. Första provturen påvisade halvotrevliga egenskaper. Då man gasade på lite grann så ställde sig båten mer eller mindre rakt upp. En viss känsla av Titanic infann sig och en lätt panik genomfor den fåtaliga besättningen. Rakt upp stilen verkar hålla i sig i farter mellan ca 7-20 knop. Provade med andan i halsen att ändra vinkeln på motorn men det blev inget bättre.

 

Kör man på styrfart och trycker till på gasen så hopper den upp ur vattnet utan bedövning och planar ut tämligen omedelbums. Den topppar ca 40 knop om det nu har någon betydelse.

 

I 20 knop planar den ut hur fint som helst. Man kan sänka farten från 20 knop till 15 knop utan att få Titanic syndromet men man bör ha njurbälte för att ha kvar inälvorna på rätt plats. För den börjar studsa som en tok och ger sig aldrig. Det var ganska lite vågor vid provtillfället. Jag gjorde att försök med att ändra vinkeln på motorn men jag fick då inte min stolta farkost att studsa mindre för det.

 

En tanke är att den är övermotoriserad. Men ifall man kollar vikten på en låt säga 90-110hp tvåtaktare så skiljer det inte mycket i vikt. Verkar skilja ca 20-25kilo. Kan det vara dessa kilon som spökar??

 

Är rädd att dessa egenskaper kommer att göra att familjen inte kommer att uppskatta båtlivet.

 

Enligt förra ägaren så uppträder båten likadant med en 70hp. Det som är skillnaden är att den inte orkar plana ut ifall man är fler än två i båten.

 

Sen vad är skillnaden mellan powertrim och tilt?

 

Så jag mottager tacksamt tips på allt mellan himmel och jord.

 

Mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fören pekar rakt upp i vädret när man kommer över deplacementsfart och innan den kommit upp i planingsfart är helt normalt. I varje fall med en äldre planade båt. Om den galopperar (studsar med fören) så behöver du trimma in motorn. Om den då redan är maximalt intrimmad men ändå galopperar så behöver båtens viktfördelning ändras.

 

Enda skillnaden mellan powertrim och tilt är hur högt motorn vinklas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken höjd sitter motorn monterad på, för lågt monterad motor kan ge kusliga egenskaper, framförallt om det är en lite för kraftig maskin.

 

Propellertyp har också inverkan

 

Kav. plattan ska sitta jäms med kölen helst lite över, absolut inte under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon blåskylt o båten som säger vad är den högsta tillåtna motoreffekten; 150 hk är ju mycket för en 5 meters båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vilken höjd den sitter på är en bra fråga. Lagom kanske?!? Får kolla det om du berättar vad kav plattan är för något????

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken höjd sitter motorn monterad på, för lågt monterad motor kan ge kusliga egenskaper, framförallt om det är en lite för kraftig maskin.

 

Propellertyp har också inverkan

 

Kav. plattan ska sitta jäms med kölen helst lite över, absolut inte under.

 

 

Ja vilken höjd den sitter på är en bra fråga. Lagom kanske?!? Får kolla det om du berättar vad kav plattan är för något????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en googling så nu vet jag vad kav platta är och vart den ska vara på ett ungefär. Ska ut å kolla sedan.

 

Trevlig midsommar på er allihopa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skillnaden mellan powertrim och tilt är.

 

1. En motor med powertilt har inte alltid powertrim, men en motor med powertrim har alltid powertilt.

 

2. Tilten gör att du kan hissa upp motorn helt vid bryggan, du kan även köra med motorn väldigt högt uppe i låga hastigheter där det är grunt tex. Men gasar du på så orkar inte den klena tiltcylindern hålla motorn uppe, utan den kommer att åka långsamt in till powertrimkolvarna.

 

3. Powertrimet är den inre delen av trimningen av riggvinkeln. Den orkar även trimma/tilta riggen under planingsfart upp till toppfart. På mindre motorer kan i vissa fall powertrim och tilt skötas av en ensam hydralcylinder. Men på din motor sitter det garanterat 3 hydralcylindrar. En klenare i mitten för tilt. Och 2 st kraftigare för trimmet. När du har motorn fullt upphissad, så bör du se två hydralkolvar som pekar ut i luften om du tittar ner mot motorfästet på akterspegeln.

 

Det låter som att du bör trimma in/ned motorn så mycket det går innan du gasar upp i planingsfart. Väl uppe i planingsfart, så brukar det bästa för fart och bränsleförbrukning vara att trimma ut motorn så långt det går innan den börjar suga luft. Men det kan på en del båtar (din båt tex) föra med sig att den börjar såga, eller galoppera som eld sa tidigare. Och precis som han sa, så brukar det oftast fungera med omfördelad vikt mot fören på båten, och/eller att inte trimma ut för mycket när du når den fart du vill åka i.

 

Hissningen/höjden på motorns montering har med största sannolikhet ingenting med att båten sågar att göra. Det handlar om skrovform, viktfördelning och riggvinkel/trimning. Men precis som Gelis skrev, så kan ju en väldigt tokigt monterad maskin ge egenskaper man inte vill ha.

 

Inte så mycket nytt, som ingen tidigare har skrivit. Men det blev långt, då jag försökte vara tydlig

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...