Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jesper975

Drev: Penta vs Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej!

 

En sak som jag funderar på när det gäller min kommande uppgradering av drivlinan är (i fallet att jag väljer att fortsätta med inombordare) om jag ska fortsätta med Penta eller byta till Mercuiser drev.

 

Huvudspåret just nu när det gäller själva motorn är att byta till en Mercuiser eller VP 4,3 l. Det som talar för Mercuiser är främst att utbudet av begagnade motorer verkar vara större, i alla fall på Blocket, samt att prisbilden ligger lägre. Ofta finns det hela drivlinan till ett ganska intressant pris. Dock funderar jag på om jag ska fortsätta med pentadrevet även om jag byter till en Mercuiser motor.

 

Nu till själva frågan: Själv har jag haft ett Penta 290 drev i 15 år, och jag tycker att det är lättservat på egen hand utan några specialverktyg. Hur ligger det till med Mercuiser-dreven för gör-det-självare? Jag har fått uppfattningen att de verkar vara av en mer komplicerad konstruktion och mer svårservade, att ett bälgbyte till exempel skulle kosta 10-12 tusen om man lämnar in det.

 

Kommentarer mottages tacksamt.

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv så föredrar jag Mercruiser pga att dreven är väldigt enkla och demontera/montera samt billigare och enklare med delar

Längre intervall på bälgbyte på Mercruiser

Nackdel med Mercruiser är att styrtappen ofta börjar glappa pga läckage vid dito

 

Mycket vanligare med vatteninträngning i Pentas drev

Pentas intervaller på ompackning var tredje år är ju helt knäppt

Pentas avsaknad av expansionskärl kan nog leda till att det vill suga i sig lite vatten

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En sak som jag funderar på när det gäller min kommande uppgradering av drivlinan är (i fallet att jag väljer att fortsätta med inombordare) om jag ska fortsätta med Penta eller byta till Mercuiser drev.

 

Huvudspåret just nu när det gäller själva motorn är att byta till en Mercuiser eller VP 4,3 l. Det som talar för Mercuiser är främst att utbudet av begagnade motorer verkar vara större, i alla fall på Blocket, samt att prisbilden ligger lägre. Ofta finns det hela drivlinan till ett ganska intressant pris. Dock funderar jag på om jag ska fortsätta med pentadrevet även om jag byter till en Mercuiser motor.

 

Nu till själva frågan: Själv har jag haft ett Penta 290 drev i 15 år, och jag tycker att det är lättservat på egen hand utan några specialverktyg. Hur ligger det till med Mercuiser-dreven för gör-det-självare? Jag har fått uppfattningen att de verkar vara av en mer komplicerad konstruktion och mer svårservade, att ett bälgbyte till exempel skulle kosta 10-12 tusen om man lämnar in det.

 

Kommentarer mottages tacksamt.

 

Jesper

Jag bytte båt i höstas till en med dubbla mercruiserdrev,och jag tycker som du,vp är mycket mera servicevänligt,jag skulle byta avgasbälgarna nu på den nya.

 

Det var ingen lätt match att komma åt,dom bara åkte av när man tiltade upp drevet för att komma åt att dra fast dom,tillslut limmade jag dom med kontaktlim först och lät det torka,sen tiltade jag upp så pass att jag kom åt att dra fast dom.

 

Trång och jäkligt gentemot vp är det.

 

kollade med en firma i staden där jag bor vad dom skulle ha för att byta avgasbälgarna,och dom skulle ha 2500:-bara för jobbet eftersom jag redan köpt bälgarna,billigt?

Dom skulle ta ner dreven för det var lättare sa dom!

 

Sen kollade jag vad dom skulle ha för att byta alla bälga,stödlagren,det kostar hela 12000:- frågan om det är rimligt?

 

Satsen kostar väl ca 4000:- för bägge så ca 8000:- för jobbet isf.

 

Nej tacka vet jag vp,mer lättskruvat för en amatör som mig ivf,får nog bli vp nästa gång igen tror jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda har sina för och nackdelar skulle jag vilja säga. mercruiser är enkla att montera av och på, där ska vp bara betydligt krånligare har jag förstått. Mitt mercruiser alpha drev har impellern i drevet och det tycker jag är lite dåligt. Åkte på impellerbyte förra året mitt under säsongen och då var det ju bara att ta upp båten och demontera drevet. 

Bälgar är krångligt att byta på mercrusier, å andra sidan verkar man inte behöva göra detta allt för ofta.

Mercruiser är väl billigare än penta på i princip allt.

Har aldrig haft ner eller delat ett penta drev men iaf mitt mercruiser alpha drev tyckte jag var rätt enkelt att ta isär och sätta ihop även för en novis som mig.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda har sina för och nackdelar skulle jag vilja säga. mercruiser är enkla att montera av och på, där ska vp bara betydligt krånligare har jag förstått. Mitt mercruiser alpha drev har impellern i drevet och det tycker jag är lite dåligt. Åkte på impellerbyte förra året mitt under säsongen och då var det ju bara att ta upp båten och demontera drevet. 

Bälgar är krångligt att byta på mercrusier, å andra sidan verkar man inte behöva göra detta allt för ofta.

Mercruiser är väl billigare än penta på i princip allt.

Har aldrig haft ner eller delat ett penta drev men iaf mitt mercruiser alpha drev tyckte jag var rätt enkelt att ta isär och sätta ihop även för en novis som mig.

 

 

Vad gäller impeller i vårt Bravo 3X-drev så tar motorn i vår Aq 26 HT lustigt nog allt kylvatten genom en skrovgenomföring i båtbotten. Det vatten som impellern i drevet pumpar sprutar bara ut mellan drev och akter på båten. Slangen med kylvattnet från drevet är alltså inte ansluten någonstans i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AllaBravo (alla modller)  har inge  impeller i drevet...bara Alpha som har detta av Merc.

 

Men bästa sätt att få tillräckligt kylvatten rekommenderas att ha kylvatten som du har i din Aquador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att impeller sitter i drevet på Alpha är visserligen en nackdel. Dock är det rätt enkelt att skruva av underhuset och byta. Tar inte lång tid heller. Skulle till och med gå att göra på grunt vatten för att slippa lyft :)

Pga impellertypen samt pga sin placering aldrig riskerar att gå torr så håller den mååååånga år. Vet många som kört 8-10år med samma impeller

Byte tex vartannat var tredje år är onödigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP290 drevet är det inget fel på finns adapterplattor till mercruiser motorer så om inte drevet har rasat så behåll det. Billigare delar till mercruser motorer än VP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP290 drevet är det inget fel på finns adapterplattor till mercruiser motorer så om inte drevet har rasat så behåll det. Billigare delar till mercruser motorer än VP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, impellern på mitt alpha drev höll bara i knappt 3 år på ett nytt aplha drev sen gick vulkningen  mellan metalhylsan och impellern sönder vilket gjorde att impellern inte nöp tillräckligt runt "drivaxeln" vilket i sin tur gjorde att motorn inte fick tillräckligt med vatten. Vet inte om detta kan ha haft med att jag ev. kört motorn på land och då eventuellt hade för lite vatten till vattenintaget vilket kan ha fått impellern att gå torr. Ja ja, det var iaf en ganska lätt operation att byta impeller och det finns massor av guider på nätet över hur man gör.

 

Till syvene och sist handlar det nog bara om att inse att det finns fördelar och nackdlear med båda fabrikaten. Känns ju iaf dumt att behöva byta ett väl fungerande drev. Då hade jag nog valt att behålla det gamla för det finnas massor av annat att lägga pengarna på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar!

 

Vad är bälgbytesintervallet på Mercruiser-dreven?

 

Själv har jag bytt knutbälg ungefär var 2-3 år, och bälgen har ofta fortfarande känts som ny.

Det är i princip det enda underhåll jag gjort (förutom förstås oljebyte, bättringsmålning, anoder, smörjning) på drevet sedan 2000 då jag köpte båten, förutom i år då det var dags att byta knutkorsen.

 

Jag har aldrig haft några problem med vatten i oljan, och jag blev lite överraskad när Capitan skriver att det ska packas om (propelleraxeln antar jag?) var tredje år. Det har jag aldrig hört talas om eller gjort, och tror knappast att förre ägaren gjorde det heller, som hade båten sedan slutet av 80-talet.

 

Hur ofta packar ni andra om era (290) drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör 290drev har packat om det ena drevet pga vatten i oljan

Men gör det inte som serviceintervall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packa om var 3.e år? Har jag aldrig hört talas om heller. Har haft VP 290 i 10 år och packade förra vintern om propelleraxeln efter att ståltråd åkt in i propellern och pajat packboxen. ingen vatten i oljan men packboxen såg inte fin ut.

Enl. förra ägaren är drevet inte ompackat sedan tidigare.

Däremot kanske det rekommenderas att byta bälgar var 3.e år? minns inte, men det låter rimligt. Kan man tänka sig göra det själv och köpa piratdelar, så är det varken dyrt eller svårt.

 

 

Var står det att drevet ska packas om var 3,e år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderat bälgbytesintervall på Mercruiserdreven beror nog på vem du frågar. Någon slags koncensus verkar vara fem år men man kontrollerar givetvis skicket varje år. Det får inte finnas sprickor i bälgarna. Med det sagt så vet jag av egen erfarenhet att det är väldigt många och stora sprickor i bälgarna innan det börjar läcka och det tar nog mycket mer än fem år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma gäller bälgar till VP. Håller bra mycket längre än de garanterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packa om var 3.e år? Har jag aldrig hört talas om heller. Har haft VP 290 i 10 år och packade förra vintern om propelleraxeln efter att ståltråd åkt in i propellern och pajat packboxen. ingen vatten i oljan men packboxen såg inte fin ut.

Enl. förra ägaren är drevet inte ompackat sedan tidigare.

Däremot kanske det rekommenderas att byta bälgar var 3.e år? minns inte, men det låter rimligt. Kan man tänka sig göra det själv och köpa piratdelar, så är det varken dyrt eller svårt.

 

 

Var står det att drevet ska packas om var 3,e år?

 

 

Många pentaverkstäder(certifierade) rekommenderar ompackning vart tredje år så jag utgår från att denna intervallen kommer från Penta direkt. Vet många som lämnar in sina drev och följer denna rekommendation

Själv skulle jag aldrig göra det och brukar fråga Penta vad det är för skit dom säljer :) Givetvis handlar det troligen om att de vill att sina verkstäder skall få jobb men oavsett så träffar man på vatten i pentas drev oftare än Mercruiser. Expansionskärlet är nog väldigt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se en vettig statistik som visar att Volvo Penta drev verkligen tar in vatten oftare än Mercruiser, det kan ju vara så att det är vanligare med Pentadrev i Sverige speciellt riktigt gamla drev är oftare Penta verkar det som om man tittar på båtuppläggningsplatserna, men det är svårt att veta säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även mercruiser alpha behöver packas om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det skillnad på nuvarande modeller, men för 10 år sen hyrde jag garage bredvid en marinfirma som tog in båtar från USA, jag var ofta där och hjälpte till när det behövdes flera händer.

Då handlade det om Mecusier drev som var 10-15 år gamla.

Min egen erfarenhet då var uteslutande från gamla Volvodrev 100 200 270 280, och min tanke när jag hjälpte till med Mecusierdreven var "Vilket jäkla skräp"

 

Det finns gott om 100 drev som är 45 år gamla och snurrar fint än, jag är tveksam att nått Mecusierdrev kommer uppnå havla den åldern, iaf inte om dom nuddat vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket skitsnack!

 

Mitt pre Alpha drev är inne på 40-onde säsongen nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...