Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
frujohansson

Propelleraxeltätning

Rekommendera Poster

Hej alla som kan mycket om gamla hederliga axeltätningar. Jag har då den typen med infettad talgfläta. Den droppar lite grand vilket är irriterande. Nu undrar jag om den nyckel som verkar behövas för att dra åt flätans hylsa. Var kan jag hitta en sådan? Den är som en krok med en knopp på och ett handtag som greppar tag runt den tandade hylsan.

Osså lite till; kan man byta talgflätan med båten i vatten? Det kommer inte forsa in vatten om man börjar meka? Vilken sorts fett är det i tätningen?

Kan man byta denna gamla tätning mot något nyare?

Tackar för tips ang detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur du kan göra det i vattnet är jag inte säker på men det går att byta fläta i alla fall.

Går även att byta tätning helt.

Håller själv på och skall göra helt nytt till min axel och har beställt en PSS tätning som verkar vara mkt bra enl rekomendationer fårn en båtgranne.

Om du bara ska byta så vet jag båtklubb som kan lyfta upp och du får en timme på dig och sedan i sjön igen för en bra peng beroende på längd bredd. Annars får du ställas av på landbacken tills du är klar 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ok då vet jag lite mer. Såg dylika pss tätningar, lite dyra kanske men kan ju vara värt det. Gör du jobbet själv? Vet du var dessa flätor o fett finns att inhandla?//Tack o lycka till, det är ju väldigt trevligt med tort svin i båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är hylsan dragen i botten - så att talgflätan absolut är slut!?

 

Killen som hade min gamla storfidra var mekaniker och hade tillverkat nycklar som passade till hylsan och kontramuttern. Annars är det väl klåparverktyg som rörtänger och polygriper som gäller -  om man inte känner nån mekanisk verkstad som har så stora fasta nycklar. Men det gäller ju att komma åt.

 

Som tätningsmedel för de gamla hylsorna skall man använda ett speciellt hylsfett.

http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/fett/propelleraxelfett-volvo-penta-500g

 

En van båtmekaniker(båtgubbe) byter säkert talgflätan med båten i vattnet.

 

På den båten jag hade i 20 år, la jag nog dit ny talgfläta en gång. På de tre båtarna jag hade de 20 åren efter det, har jag för mig att jag lagt dit ny fläta på någon. 

 

Nu har jag ju haft segelbåtar, så jag har ju inte kört motorn så väldigt mycket.

 

Nu har jag nån ny modern hylsa, så jag har inte behövt att tänka nåt större på den de senaste åren. Förr fick man ju dra i en mindre mängd hylsfett när man varit ute och kört. Fast det var inte alltid jag kom ihåg det och det brukade gå bra i alla fall. Dvs sällan nått läckage. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja det var fint o veta mer! Var fettet fanns är toppen o veta, tror jag ska inhandla och trycka i nytt senare då det ser väldigt vattenblandat o kladdigt ut i fettbehållaren. Ja som nyckel tror jag att en sk kedje rörtång skulle funka, såg sådan på Biltema. vet inget om hylsa är i bott det är lite svårt o veta då man inte vet när det är stopp. Men börjar med att dra åt nu iaf.

Är det så att hylsan slackar lite mer efter gång? den gängar ur sig lite pga vibrationer?

 

Ska tätning bytas måste väl troligen axeln tas ur? Dvs stort jobb på land med propp borttagen?

OjOj det är överkurs men men. en dag kanske man måste även om jag tror att med bra underhåll av gamla fina grejor så står det sig. 

Mycke tack o God midsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja det var fint o veta mer! Var fettet fanns är toppen o veta, tror jag ska inhandla och trycka i nytt senare då det ser väldigt vattenblandat o kladdigt ut i fettbehållaren. Ja som nyckel tror jag att en sk kedje rörtång skulle funka, såg sådan på Biltema. vet inget om hylsa är i bott det är lite svårt o veta då man inte vet när det är stopp. Men börjar med att dra åt nu iaf.

Är det så att hylsan slackar lite mer efter gång? den gängar ur sig lite pga vibrationer?

 

Ska tätning bytas måste väl troligen axeln tas ur? Dvs stort jobb på land med propp borttagen?

OjOj det är överkurs men men. en dag kanske man måste även om jag tror att med bra underhåll av gamla fina grejor så står det sig. 

Mycke tack o God midsommar!

Hej så var det dags att ta itu med propp tätningen då efter lång vinter...

Har nu gängat lös den stora klämm hylsan och ser talg packningen ligga i botten. Hur vet jag nu om denna är helt slut eller kan dras hårdare? Om jag tar ut den blir den då förstörd? Den går då inte att att sätta tillbaka?

Hur gör jag en ny? Köper på Hjertmanns om de har och lindar ett varv eller?

Kan en novis göra detta byte eller måste gamle sjöBjörn ringas... ;)

Alltid tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd sökfunktionen, det är skrivit åtskilliga spaltmeter om glandtätningar här på forummet.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd sökfunktionen, det är skrivit åtskilliga spaltmeter om glandtätningar här på forummet.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog be om ursäkt!

 

Kollade mitt eget råd och fick inga träffar med sökfunktionen, provade med lite olika sökningar runt tätning.

 

Talgflätan är slut när glanden inte går att justera in längre, alltså när stora muttern är skruvad i botten.

 

Det finns instruktioner på nätet hur du kapar till flätan, ett varv kapas ändarna mot varandra, nästa varv skarven förskjuten, så många varv som får plats.

 

En väl justerad och smörjd glandtätning håller upp mot en mansålder!

 

Justera inte glanden för hårt, då blir det varngång i tätningen, den ska läcka lite under gång, efter avslutad färd ska den smörja lite vilket stoppar droppandet under stillaliggandet.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för dessa svar, verkar nog täcka mina behov så långt! Härligt med båtfolk som delar visdom, så ska det va på sjön! God sjösättn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra instruktion!

 

Men sätt inte slangklammerna om gummislangen som på instruktionen, utan montera dom som på bilderna "före" dvs. en snäckskruv på vardera sidan av slangen!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra instruktion!

 

Men sätt inte slangklammerna om gummislangen som på instruktionen, utan montera dom som på bilderna "före" dvs. en snäckskruv på vardera sidan av slangen!

 

 

 

Kalle

Ok, det är så att jag inte har riktigt den modellen av glandtätn. det finns ingen slang och muttern är mycket större. Axeln är 40 mm diam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara, Alla har inte slang, och storleken kan ju variera, men principen att kapa och byta flätan är den samma.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en sådan konstruktion i hjärtstocken till rodret. Talgflätan köpte jag hos Albin motor i Fiskebäck, http://albinmotor.com/AlbinMotor/index.html Jag finner dock ingen talgfläta i deras webkatalog.

Jag bytte då båten låg i vattnet, och det rekommenderar jag inte! Det kom upp några liter vatten, och jag blev rätt så blöt...

Jag hade förberett mig genom att förhala in båten till strandkanten, så den stod på botten, hade ställt båten på mindre sandstrand med en platt sten under rodrets nedre lagring och sandbotten, och hade startat länspumparna innan... Ja det kostade ju 750 kr i kranhyra per timma...(!) När snålheten bedrar visheten...

Meningen var att tätningen skulle komma ovanför vattenytan, men det var nog litet si och så med den detaljen.

 

I toppen på min hjärtstock finns det en stor mutter, med kontramutter, omkring 55 mm, så det var en stor skiftnycket som gällde. Då är det ju betydligt lättare att byta i en hjärtstock än i en propelleraxelhylsa, då man kan lyfta av kvadranten och få loss toppmutten, för att sedan få fria händer att linda runt talgflätan och få in den i sitt spår, samma utrymme har du inte runt propelleraxeln.

Efter bytet av talgflätan kommer den någon enstaka droppe om dagen, innan bytet så var det mer, och då var muttern dragen i botten, den gamla flätan var rätt så platt och torr.

 

Enligt uppgift är det tydligen fårtalj som används till dessa flätor, eller så var det så förr i tiden. Man får tacka för det... Jag har någon decimeter talgfläta kvar och den luktar rätt så härsket...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Georg_Ohm skrev: Jag finner dock ingen talgfläta i deras webkatalog.
Finns HÄR.


Hehe, spännande utmaning att byta flätan med båten i sjön! Har ibland klurat på om det kan funka, förvisso läcker det väl inte värre än att en medhjälpare lätt hinner länspumpa. Men att det blir ett tämligen blött äventyr kan jag ana, badbyxor anbefalles. :-)
Tänker mig att man kan lossa hylsan som innehåller flätan och dra den föröver på axeln en bit. Sedan provisoriskt täta det värsta läckaget med trasor eller möjligen den magiska geggan "StayAfloat". Då kan man någorlunda lugnt ladda om hylsan med ny fläta och packa den snyggt & prydligt enligt konstens alla regler. Men sedan börjar väl badandet igen, alltså att ta bort den provisoriska tätningen och skruva tillbaks flät-hylsan. Själv är jag dock för feg för en sådan undervattens-operation, men att du överlevde och fixade saken bevisar väl att det är möjligt. Visserligen stod din båt på grund med axelgenomföringen i vattenbrynet, men men.

Ps. Känner inte riktigt igen detta med stinkande fårtalg, köpte också AlbinMotors fläta för många år sedan och den är hyfsat/helt luktfri än idag. Verkar vara vaxad snarare än insmord?
[Möjligen tänker du på det hemkokta "sjösättningsvax" som såldes på göteborgska Tångudden en gång i tiden? Såldes så vitt jag vet också framgångsrikt till andra delar av vårt avlånga land. En föregångare till StayAfloat, hade också magiska egenskaper, bara att dra på en klogga av vaxet med tummen. Minns att jag hade en halvdecimeter hög fontän av vatten in i träsegelbåten efter sjösättning, gick genast ner till ca 1 cm, och ett par minuter senare var det helt tätt. (Om den stank litet som härsken fårtalg vete katten, fanns/finns så många dofter i en mahognyseglare. Men legenden förtäljer att den möjligtvis innehöll fårtalg om jag inte minns fel? :-)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm skrev: Jag finner dock ingen talgfläta i deras webkatalog.

Finns HÄR.

 

Hehe, spännande utmaning att byta flätan med båten i sjön! Har ibland klurat på om det kan funka, förvisso läcker det väl inte värre än att en medhjälpare lätt hinner länspumpa. Men att det blir ett tämligen blött äventyr kan jag ana, badbyxor anbefalles. :-)

Tänker mig att man kan lossa hylsan som innehåller flätan och dra den föröver på axeln en bit. Sedan provisoriskt täta det värsta läckaget med trasor eller möjligen den magiska geggan "StayAfloat". Då kan man någorlunda lugnt ladda om hylsan med ny fläta och packa den snyggt & prydligt enligt konstens alla regler. Men sedan börjar väl badandet igen, alltså att ta bort den provisoriska tätningen och skruva tillbaks flät-hylsan. Själv är jag dock för feg för en sådan undervattens-operation, men att du överlevde och fixade saken bevisar väl att det är möjligt. Visserligen stod din båt på grund med axelgenomföringen i vattenbrynet, men men.

 

Ps. Känner inte riktigt igen detta med stinkande fårtalg, köpte också AlbinMotors fläta för många år sedan och den är hyfsat/helt luktfri än idag. Verkar vara vaxad snarare än insmord?

[Möjligen tänker du på det hemkokta "sjösättningsvax" som såldes på göteborgska Tångudden en gång i tiden? Såldes så vitt jag vet också framgångsrikt till andra delar av vårt avlånga land. En föregångare till StayAfloat, hade också magiska egenskaper, bara att dra på en klogga av vaxet med tummen. Minns att jag hade en halvdecimeter hög fontän av vatten in i träsegelbåten efter sjösättning, gick genast ner till ca 1 cm, och ett par minuter senare var det helt tätt. (Om den stank litet som härsken fårtalg vete katten, fanns/finns så många dofter i en mahognyseglare. Men legenden förtäljer att den möjligtvis innehöll fårtalg om jag inte minns fel? :-)]

 

Kommer du inte ihåg hur ont det gjorde i tummen efter att man smetat dit smörjan i sprickorna, huden på tummen vart uppsliten ner till köttet.

 

Allt var inte bättre förr!

 

 

Kalle :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att byta talgfläta i sjön.

 

Fätan finns i olika diametrar, skulle man ha köpt en för grov fläta kan man hammra flätan tunnare så att den passar, kanske ett jobb som man vill undvika om havet håller på att strömma in.

 

Med tanke på en glandtätnings långa livslängd, ser jag inget behov av att akutbyta i sjön, en väl justerad och smörjd glandtätning håller upp mot en mansålder.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ju om jobbet våren därpå när båten stod på land, då blev det något varv till med flätan. Men då var jag tvungen att gräva ett hål under båten för att få ut hela rodret och hjärtstocken, då jag könde att jag var tvungen att putsa av denna från gammal intorkad hård tätning. Nä, jag vet inte vad det är för material i den, kan ju inte säga att det luktar jättemycket, men då man sätter näsan till så är det ju ingen angenäm doft precis.

Ok, det heter alltså "tätningsgarn" inte konstigt att Albins sökmotor inte hittade något efter min sökning.

Nä, man skall inte öppna eller byta bordsgenomföringar då båten ligger i vattnet. Det är väldigt "obra", det kan ju bli så att man tar sig vatten över huvudet.

En kompis och jag gav oss däremot på att byta en skadad prpeller en gång med båten i sjön, endast med skiftnyckel, snorkel och cyklop, men det slutade ändå med att vi fick lyfta båten då proppellern hade fastnat så in i helskotta på axeln att vi var tvungna att värma med gasolbrännare, och det hade endast Svamp-Bob Fyrkant klarat av under vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...