Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
zacko

Missfärgad glykol

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en mercruiser 4,3L år 2000, bytte motorblock och toppar föregående säsong pga att jag blev lurad när jag köpte den (vatten i motor oljan) Beställde ett fabriksrenoverat block inkl toppar från usa med nytt inomäte och flyttade över mina gamla grejer.

Bytte limpor och knän i samma veva. även impeller. Och konverterade om den till sötvattenskyling (san Juan), ny termostat mm

Körde tills slutet av sommaren föregående år då jag märkte att det samlats en beläggning på insidan av slangen som går från expansionskärlet och värmeväxlaren och även i kärlet, såg ut som nåt rostliknande och glykolen var inte blå längre utan genomskinlig, hade haft koll på vatten tempmätaren och olje trycksmätaren under hela säsongen och dom skötte sig fint. Efter vintern hade de läckt ut lite vatten under motorn och det smakade glycol, upptäckte även en liten spricka i vattenpumpen.

Köpte ny vatten pump innan denna säsongen och fyllde upp med ny blå glyckol (biltemas), när ja hade tatt mig första svängen i helgen  såg jag att vattnet i slangen mellan skärlet och värmeväxlaren hade ändrat lite färg igen mot genomskinlig/rost?

Insuget flyttades över från den gamla motorn i samma veva som blockbytet, och där i såg man att det var lite rost, men glyckolen var ju blå nästan hela förra säsongen. högra knät är lite varmare än det vänstra.

Någon som vet vad detta beror på?

Någon kemisk reaktion vid för dålig kylning? som gör att den ändrar färg till genomskinligt?

Vågar man köra ändå?

Jag har inte efterdratt, topparna och insuget, kan det ha med det att göra?

 

Tacksam för svar, önskar man kunde få njuta lite med istället för att bara mecka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ju som den späder ut glykolvattnet, sprickan i vattenpumpen kan det vara en frostskada?

Kolla hur mycket - grader glykolvattnet tål nu när det blivit mer vattenfärgat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ju som den späder ut glykolvattnet, sprickan i vattenpumpen kan det vara en frostskada?

Kolla hur mycket - grader glykolvattnet tål nu när det blivit mer vattenfärgat.

Har inte sett att nivån har ökat, vatten pumpen som sitter där är ny, men mäta hur många grader de tål var ingen dum ide. tack så mycket

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att glykolen jag fyller motorn med vid vinterkonserveringen ofta har tappat sin färg när man startar motorn på våren så någon utspädning verkar inte behövas, detta gäller en sjövattenkyld motor som följaktligen är rätt rostig inuti, och då har jag tappat ut allt vatten ur motorn så den är tom när jag fyller på glykolen.

 

Jag har antagit att glykolen tappar färgen eftersom den fått mer korrosionsprodukter att hantera än den rimligtvis är tänkt att hantera. Även i gamla bilar som gått för länge utan att byta kylarvätska brukar ha relativt färglös vätska i systemet.

 

Jag hade bytt några gånger och sett om det inte behåller färgen efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...