Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nakihadaf

Vilken motor?

Rekommendera Poster

Är det någon som har koll på vad detta är för motor? Volvo Penta? modell? årsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har koll på vad detta är för motor? Volvo Penta? modell? årsmodell?

post-107281-0-25331300-1434388343_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen liten fastnitad skylt på den med några siffror / bokstäver?

 

finns det nån bild på kåpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är en VP då förgasaren verkar sitta på sidan, dvs kolvstyrt insug.

Kan vara en gammal Chrysler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rigg och växelhus säger volvo/archimedes penta 55hk, kan ha gjorts med annat effektutag också. Men jag svär inte i kyrkan på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog ha rätt, Chryslern har mer kantig riggkåpa. Trodde inte att VP hade sidmont. förgasare. Dom större modellerna 600-700 har i alla fall vevhusmonterade knasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen en del på bilden från min egen Archimedes 550 så jag är ganska säker på att det är en Crescent/Archimedes/Volvo Penta.

 

Förgasarna satt på sidan med kolvstyrt insug på dom flesta om inte alla äldre motorer  från Crescent/Archimedes/Volvo Penta det var först dom sista åren då Volvo Penta köpte fabriken som dom samarbetade med König som man hade insuget i framkant av motorn. Motorn på bilden har den klassiska motorn från Electrolux tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har också en likadan motor. 

 

 

1)    Är det någon som har ett svar på var förgasaren sitter på motorn? 

 

2)   Jag har blandat i gammal olja som kan fått lite vatten i sig. Oljan har stått utomhus i över ett år, utan lock. Jag blandade i ca 5 dl 2 takts olja på 25 liter bensin. Är detta för mycket? 

 

3) Motorn gick väldigt bra med innan, men med betydligt mindre olja. Ca 1 kapsyl. Och fräsch olja. 

 

Tacksam för svar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...