Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Tarazer

Surfplatta med gps

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är ute efter en surfplatta på 7" som har inbygd anten för gps. Det behöver inte finnas Sim kort plats så länge gps antenn finns och gör att jag kan använda typ Navionics app för navigation.

 

Någon som har denna eller vet om det verkligen har en gps antenn (allt som står stämmer inte alltid har jag bittert fått erfara flera gånger). länk: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ACER-Iconia-One-7-B1-750-151U-8-GB-Bl%C3%A5,90952,510650,2055467.html?langId=-16

 

Om någon har något annat att rekommendera är jag tacksam för hjälp att hitta nåt vettigt men billigt.

 

Tack :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Ipad mini 3G, den har GPS. Kör den på väg med TomTom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är ute efter en surfplatta på 7" som har inbygd anten för gps. Det behöver inte finnas Sim kort plats så länge gps antenn finns och gör att jag kan använda typ Navionics app för navigation.

 

Någon som har denna eller vet om det verkligen har en gps antenn (allt som står stämmer inte alltid har jag bittert fått erfara flera gånger). länk: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ACER-Iconia-One-7-B1-750-151U-8-GB-Bl%C3%A5,90952,510650,2055467.html?langId=-16

 

Om någon har något annat att rekommendera är jag tacksam för hjälp att hitta nåt vettigt men billigt.

 

Tack :).

 

Vad har du för budget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Är ute efter en surfplatta på 7" som har inbygd anten för gps. Det behöver inte finnas Sim kort plats så länge gps antenn finns och gör att jag kan använda typ Navionics app för navigation.

 

Någon som har denna eller vet om det verkligen har en gps antenn (allt som står stämmer inte alltid har jag bittert fått erfara flera gånger). länk: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ACER-Iconia-One-7-B1-750-151U-8-GB-Bl%C3%A5,90952,510650,2055467.html?langId=-16

 

Om någon har något annat att rekommendera är jag tacksam för hjälp att hitta nåt vettigt men billigt.

 

Tack :).

 

Vad har du för budget?

 

 

Eftersom jag endast ska ha den som "plotter" så vill jag inte lägga mer än under 1000Kr (för en ny).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Hej!

 

 

Tack :).

 

Vad har du för budget?

 

 

Eftersom jag endast ska ha den som "plotter" så vill jag inte lägga mer än under 1000Kr (för en ny).

 

 

Du ska leta efter en med: 1, inbyggd GPS (alltså inte endast a-gps) 2. En med så höga nits som möjligt. Den du länka har ca 250 nits och det kommer vara svårt att använda den om du ska använda den i bra väder när det är molnigt ute går det eller kvällstid.

 

Kolla om du kan hitta en ny eller begagnad av denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1965385 

 

Denna ligger på ungefär 350 nits i medel.

 

Eller en Nexus 7 (2a generationen inte första) ligger på ca 500 nits.

 

 

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får tydligen inte skriva läbgre inlägg så får dela upp det i 2...

 

......

 

Denna ligger på ungefär 350 nits i medel.

 

Eller en Nexus 7 (2a generationen inte första) ligger på ca 500 nits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A-GPS är det bästa. A står för "assisted" dvs GPSen tar hjälp av 3/4G nätet för att få första positionen. Därför en telefon så mycket snabbare än en plotter för ett första fix.

Det man ska passa sig för är en apparat som får positionen genom att mäta mot 3/4G master.

Ordet "GPS" får inte användas om något som inte har en riktig GPS, det är falsk marknadsföring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är ute efter en surfplatta på 7" som har inbygd anten för gps. Det behöver inte finnas Sim kort plats så länge gps antenn finns och gör att jag kan använda typ Navionics app för navigation.

 

Någon som har denna eller vet om det verkligen har en gps antenn (allt som står stämmer inte alltid har jag bittert fått erfara flera gånger). länk: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ACER-Iconia-One-7-B1-750-151U-8-GB-Bl%C3%A5,90952,510650,2055467.html?langId=-16

 

Om någon har något annat att rekommendera är jag tacksam för hjälp att hitta nåt vettigt men billigt.

 

Tack :).

 

Har inte testat Nexus 7 men jag navigerade med en Nexus 10 och Navionics de senaste två säsongerna. Fungerar mycket bra med ljusstyrka mm! I år har jag dock skaffat en riktig plotter, mest för att jag vill ha den fast monterad och slippa behöva bry mig om att ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får tydligen inte skriva läbgre inlägg så får dela upp det i 2...

 

......

 

Denna ligger på ungefär 350 nits i medel.

 

Eller en Nexus 7 (2a generationen inte första) ligger på ca 500 nits.

 

Ok, Nu undrar jag vart du hittar hur mycket nits en platta har? Den plattan du länkat till kan vara okej om jag kan hitta en begagnad. Tyvärr är Nexus 7 lite för dyr och jag tror även en begagnad kommer ligga ganska högt ett tag till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A-GPS är det bästa. A står för "assisted" dvs GPSen tar hjälp av 3/4G nätet för att få första positionen. Därför en telefon så mycket snabbare än en plotter för ett första fix.

Det man ska passa sig för är en apparat som får positionen genom att mäta mot 3/4G master.

Ordet "GPS" får inte användas om något som inte har en riktig GPS, det är falsk marknadsföring.

 

Då är det alltså bäst att skaffa en platta som har 3G (Sim kortplats) + gps (vilket den borde ha när 3G finns), rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

A-GPS är det bästa. A står för "assisted" dvs GPSen tar hjälp av 3/4G nätet för att få första positionen. Därför en telefon så mycket snabbare än en plotter för ett första fix.

Det man ska passa sig för är en apparat som får positionen genom att mäta mot 3/4G master.

Ordet "GPS" får inte användas om något som inte har en riktig GPS, det är falsk marknadsföring.

 

Då är det alltså bäst att skaffa en platta som har 3G (Sim kortplats) + gps (vilket den borde ha när 3G finns), rätt?

 

 

Ja men det är inte helt nödvändigt. A-gps snabbar upp 1:a positionen men positionsnoggrannheten är lika bra med en vanlig GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är bra med en platta med gsm kort är att om du tappar gps signalen så kan du följa din position med gsm nätet istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror nog att det är lättare att komma utanför 3g/4g-signalens räckvidd än gps-signalens, åtminstone med båt...

Har själv en 7 tums Acer av billigaste modell, en äldre modell än den TS länkade till. Ursprungligen köpte jag den för andra ändamål, men när jag upptäckte att den har gps köpte jag Navionics till den. Fungerar klockrent.

Det var som sagt en billig modell men den har nu klarat tre år på byggarbetsplatser, garageliv och båtturer utan att protestera en gång. Jag valde en billig modell för att slippa besvikelsen när en dyr padda faller i golvet på något bygge eller får vattenskada.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

A-GPS är det bästa. A står för "assisted" dvs GPSen tar hjälp av 3/4G nätet för att få första positionen. Därför en telefon så mycket snabbare än en plotter för ett första fix.

Det man ska passa sig för är en apparat som får positionen genom att mäta mot 3/4G master.

Ordet "GPS" får inte användas om något som inte har en riktig GPS, det är falsk marknadsföring.

 

Då är det alltså bäst att skaffa en platta som har 3G (Sim kortplats) + gps (vilket den borde ha när 3G finns), rätt?

 

 

Fast om du ska ha med 3g blir din budget den dubbla helt plötsligt. Och det finns ingen anledning till att man skulle tappa gpssignal mitt ute på havet.

 

Ska du långt ut på stora havet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Man får tydligen inte skriva läbgre inlägg så får dela upp det i 2...

 

......

 

Denna ligger på ungefär 350 nits i medel.

 

Eller en Nexus 7 (2a generationen inte första) ligger på ca 500 nits.

 

Ok, Nu undrar jag vart du hittar hur mycket nits en platta har? Den plattan du länkat till kan vara okej om jag kan hitta en begagnad. Tyvärr är Nexus 7 lite för dyr och jag tror även en begagnad kommer ligga ganska högt ett tag till.

 

 

Ska du ha en platta med sämre nits än den jag länkade till kan du helt glömma att använda den när det är sol ute. Så antingen en platta med absolut minst 350 nits (skulle jag säga) eller så får du åka ut när det börja skymma.

Du får helt enkelt googla. Det finns en Nexus 7 2013 på blocket för 800 just nu ...

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får tydligen inte skriva läbgre inlägg så får dela upp det i 2...

 

......

 

Denna ligger på ungefär 350 nits i medel.

 

Eller en Nexus 7 (2a generationen inte första) ligger på ca 500 nits.

 

Jag fick heller inte med ett längre inlägg som jag skrev för några dar sen. Moderatorn fixade det hela. Det var väl nån form av bugg

 

Va katten är "nits".

 

När jag köpte läsplatta för digitala sjökort sas det att det var de med plats för simkort som hade GPS, inte de med bara Wifi. Är det det ni tekniknördar kallar 3 eller 4G.

 

Jag har en platta med Wifi och plats för ett simkort, men inget abonemang. Plattan fungerar fint även om det är omöjligt att se på den i solljus.

 

Seglade hem en båt i går. De sista 20 distansminutrarna hade vi skapligt med vind (strax under kuling). Plottern - nån Raymarinskit - gick inte att se sjökortet på i det strålande solskenet. Saknade pappersjökort över den aktuella sträckan, så jag fick stå nere i ruffen och läsa sjökortet på läsplattan och lotsa kompisen vid rodret hur han skulle styra mellan grunden.

 

Potter - det är allt nå riktig skit och dessutom beroendeframkallande. Vill man se nåt måste man skala in så mycket att man inte får nån översikt. Hur man kan segla utan pappersjökort begriper jag inte. På dem ser man ju både nära och har översikt.

 

Sen är det ju fantastiskt att man i varje ögonblick kan se exakt var man är. Dessutom slipper man lära sig att navigera. Man följer en pil på en skärm. Tur att man är en gammal stofil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga nu kanske, men med en platta med inbyggd GPS så kan man alltså använda den till navigering utan någon annan uppkoppling och man ser sin position osv? Funkar i navigeringsprogram osv?

Om man sedan vill koppla upp sig skulle man kunna dela internet från smartphone?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga nu kanske, men med en platta med inbyggd GPS så kan man alltså använda den till navigering utan någon annan uppkoppling och man ser sin position osv? Funkar i navigeringsprogram osv?

 

Om man sedan vill koppla upp sig skulle man kunna dela internet från smartphone?

 

Fråga ett.

 

Jag har en billig androidplatta som jag köpte efter erbjudande från Telia.

 

Den har plats för ett simkort men inget abonemang och Wifi.

 

Plattan fungerar fint att köra bara för sig själv med sjökort och sjökortprogram.

 

Använder Navionics kort, som fungerar utmärkt nu efter tidigare problem med att sjömärken inte syntes mer än i väldigt inzoomat läge. 

 

Hade tidigare kort över hela Europa för ett par hundra kr per år. Nu kör jag de danska korten som omfattar Bornholm och hela Danmark (plus Färöarna Island och Grönland) Blekinge och Svenska kusten upp tom Bohuslän samt norska Sörlandet och Oslofjorden. Är Man seglare från Bohuslän täcker det ju in de vanligaste seglingfarvatten fast för dubbla priset mot Europa. Men själva Danmark vill man ju gärna ha med, även om det är sällan man seglar dit.

 

Fråga två

 

Jag har ingen aning.

 

I båten har jag ett Net1-abonnemang om jag vill surfa på internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nits är ett mått på ljusstyrka, ska egentligen heta candela per kvadrat metr (cd/m2).

EN dator har ca 250, en riktig plotter >1000, en läsplatta runt 350.

En del har problem att se en läsplatta i solljus. Sitter den inte fast monterad så brukar det fungera ändå. Annars får man ju ha en strut som på gamla radarapparater (den som man smörjde kanten med svart skokräm).

Skärmar med stor ljusstyrka är svindyra vilket gör att stora plotters blir dyra. 

Det finns en annan teknik med transreflektiv skräm som ofta fungerar mycket bättre i solljus, men det finns få plattor som har detta som också är dyrare än den vanliga skärmen.

 

Sen kan man också säga att solljuset är synnerligen skadligt för oss människor. Hudförändringar och cancerformer som malignt melanom ökar lavinartat, framförallt hos seglare och golfare. Hudcancer är den vanligaste cancerformen i Sverige.

Mest farligt för oss med hudtyp 1 & 2 dvs vi som bränner oss om vi är oförsiktiga. Vi ska definitivt ha  Bimini top el likn och då går det bra att se läsplatten. Slutsatsen är ganska enkel, kan man inte se plattan pga solljuset så är det solljuset man ska minska på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att ha på sig polariserande glasögon när man tittar på plattan i solsken, funkar finfint på min ipad iallafall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett tips är att ha på sig polariserande glasögon när man tittar på plattan i solsken, funkar finfint på min ipad iallafall.

Det beror på från vilken vinkel du tittar på skärmen. Prova att vrida på huvudet eller skärmen, beroende på vilken typ av skärm du har så blir det helt svart när man har polariserand glasögon.

 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

A-GPS är det bästa. A står för "assisted" dvs GPSen tar hjälp av 3/4G nätet för att få första positionen. Därför en telefon så mycket snabbare än en plotter för ett första fix.

Det man ska passa sig för är en apparat som får positionen genom att mäta mot 3/4G master.

Ordet "GPS" får inte användas om något som inte har en riktig GPS, det är falsk marknadsföring.

 

Då är det alltså bäst att skaffa en platta som har 3G (Sim kortplats) + gps (vilket den borde ha när 3G finns), rätt?

 

 

Fast om du ska ha med 3g blir din budget den dubbla helt plötsligt. Och det finns ingen anledning till att man skulle tappa gpssignal mitt ute på havet.

 

Ska du långt ut på stora havet?

 

 

Ska inte ut på något hav alls. Kommer åka i Hjälmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett tips är att ha på sig polariserande glasögon när man tittar på plattan i solsken, funkar finfint på min ipad iallafall.

Det beror på från vilken vinkel du tittar på skärmen. Prova att vrida på huvudet eller skärmen, beroende på vilken typ av skärm du har så blir det helt svart när man har polariserand glasögon.
Det stämmer bra det. Trodde först att plattan stängt av sig innan jag vred den rätt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga nu kanske, men med en platta med inbyggd GPS så kan man alltså använda den till navigering utan någon annan uppkoppling och man ser sin position osv? Funkar i navigeringsprogram osv?

 

Om man sedan vill koppla upp sig skulle man kunna dela internet från smartphone?

Plattan måste ha (GPS) ej a-gps eller annat går det utmätkt att använda den utan någon som helst uppkoppling (wifi/simkort).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dum fråga nu kanske, men med en platta med inbyggd GPS så kan man alltså använda den till navigering utan någon annan uppkoppling och man ser sin position osv? Funkar i navigeringsprogram osv?

 

Om man sedan vill koppla upp sig skulle man kunna dela internet från smartphone?

Plattan måste ha (GPS) ej a-gps eller annat går det utmätkt att använda den utan någon som helst uppkoppling (wifi/simkort).

 

Förstår! Läste lite igår så fattar mer nu. Jag har nämligen en Asus memo pad 10 med egenskaper enligt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3084418

 

Hittar inte vilken typ av GPS men anges att det finns Glonass vilket jag förstått är ett ryskt satt-system, läste någonstans att om en platta har Glonass så finns det troligen riktig GPS för annars är inte glonass till någon nytta.

 

Däremot får jag det inte att funka med navigering. Provade igår bara lite med tomtom, hittar inte min position utan att wifi är på.

 

Har den inte riktig GPS eller måste man aktivera på något sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Plattan måste ha (GPS) ej a-gps eller annat går det utmätkt att använda den utan någon som helst uppkoppling (wifi/simkort).

 

 

"A typical A-GPS-enabled receiver will use a data connection (Internet or other) to contact the assistance server for aGPS information. If it also has functioning autonomous GPS, it may use standalone GPS, which is sometimes slower on time to first fix, but does not depend on the network, and therefore can work beyond network range, and without incurring data usage fees"

 

Det kan finnas enheter där GPSen inte fungerar utan uppkoppling, man får helt enkelt kolla beskrivnings.

iPhone och iPad med 3/4G fungerar utan uppkoppling. I tex tät stadsmiljö tar man hjälp av 3/4G när det kan vara svårt att "se" satelliterna. Man tar även hjälp av WiFi-nät genom att platsdata för WiFi nät lagras i Apples servrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

. I tex tät stadsmiljö tar man hjälp av 3/4G när det kan vara svårt att "se" satelliterna.

 

Det är väl sällan man seglar i tät Stadsmiljö.

 

Det närmsta jag kommit i det fallet var väl när jag gick in till gästhamnen i Karlstad för ett par år sen. Eller de gånger man gått in till Lilla Bommen pga dess närhet till buss och tåg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köper du inte den på blocket jag tipsa om?

 

Det är en bit att åka till Linköping där telefonen finns och jag vill se att den är ok innan jag köper nåt. Jag vet i alla fall en bra modell tack vare ditt tips, tack :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...