Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Saphire

köpa sunwind 26 eller annat?

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver lite råd.

 

Jag har vuxit ur min båt och letar efter en båt som måste klara tre krav: den måste ha toalett och minst 175cm i ruffhöjd (gärna en bit in också och inte bara vid pentryt), samt att priset måste vara i klass med Sunwind 26.

 

Sen har jag önskemål jag kan pruta på:

  1. Jag vill att den ska klara havssegling. Lite fånigt, men jag vill kunna segla den jorden runt fast jag nog aldrig kommer göra det.
  2. Den får gärna vara en bra seglare eftersom klubben jag är med i ofta har amatörtävlingar, men ombordlivet är prioritet.
  3. Min make argumenterar för partialrigg med självslående fock. Jag har nu en masthead och har aldrig provat segla partialrigg, så jag vet inte vad jag går miste om. Båtgrannen hävdar att han aldrig skulle byta till partial eftersom man måste reva storseglet tidigare. Jag har ingen aning.

Vi har mest sneglat på Sunwind 26 men läst att den gärna blir stampig och passar bäst för söndagssegling med familjen i insjö. Stämmer detta? Vad har ni för erfarenheter? Vilka andra båtmodeller kan vara alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunwind 26 verkar vara en trevlig och väldigt prisvärd båt men faller på första kravet. Flatbottnade båtar har fördelar men blir fruktansvärt tröttsamma i havssjö.

Båtgrannen har rätt. Masthead fungerar bra, är betydligt tåligare och enklare att minska segelytan på. Lite mer besvär på kryssen men då rullar jag in och startar motorn istället.

Själv har jag en Bianca 27, klassikt, djupt och tungt skrov med 1,83 i ståhöjd. Kolla på den typen av båtar.

Få kappseglar dessa så SRS/LYS är lågt, många andra borde kunna segla i åttor runt mig men det gör de inte trots att jag inte direkt är någon duktig seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper inte alls argumentet att man måste reva storseglet tidigare på en partialrigg - det är nämligen precis tvärt om! Genom att ta hem på akterstaget krummas masten på partialriggen, storseglet planas ut och du kan segla med det längre upp i vindregistret jämfört med en mastheadrigg. Fördelen med partialrigg är just den enkla trimbarheten, du kan ändra seglens form enklare för att anpassa seglen efter vindatyrka. Så - jag förstår inte alls hur båtgrannen tänker (men sannolikt skulle samme bågranne inte heller vilja byta bort långkölen, för alla "vet" ju att fenkölar bara ramlar av hela tiden...)

 

Om Sunwind 26 - de är fina båtar i skärgården (som den är skapad för) med sin höga partialrigg - funkar fint i de flesta vindar. Liknande egenskaper (=ungefär lika rigg, ungefär iika stora) har t ex båtar som Maxi 777, Dixie 27 (som jag har), HR26 och Albin 78. Lägg till några kronor och du får en Maxi Fenix, fina!

 

Att välja båt kan vara knepigt om du vill kunna täcka in alla förutsättningar. Att köpa en båt gjord för stora haven och sedan tuffa runt i skärgården funkar ungefär lika illa som att köra runt i en fyrhjulsdriven Range Rover med snorken och grovmönstrade offroad-däck på Östermalm. Nu gör ju en del det ändå... men det är bättre att välja båt (...och bil...) efter de förutsättningarna som man faktiskt tänker använda dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper inte alls argumentet att man måste reva storseglet tidigare på en partialrigg - det är nämligen precis tvärt om! Genom att ta hem på akterstaget krummas masten på partialriggen, storseglet planas ut och du kan segla med det längre upp i vindregistret jämfört med en mastheadrigg. Fördelen med partialrigg är just den enkla trimbarheten, du kan ändra seglens form enklare för att anpassa seglen efter vindatyrka. Så - jag förstår inte alls hur båtgrannen tänker (men sannolikt skulle samme bågranne inte heller vilja byta bort långkölen, för alla "vet" ju att fenkölar bara ramlar av hela tiden...)

 

Om Sunwind 26 - de är fina båtar i skärgården (som den är skapad för) med sin höga partialrigg - funkar fint i de flesta vindar. Liknande egenskaper (=ungefär lika rigg, ungefär iika stora) har t ex båtar som Maxi 777, Dixie 27 (som jag har), HR26 och Albin 78. Lägg till några kronor och du får en Maxi Fenix, fina!

 

Att välja båt kan vara knepigt om du vill kunna täcka in alla förutsättningar. Att köpa en båt gjord för stora haven och sedan tuffa runt i skärgården funkar ungefär lika illa som att köra runt i en fyrhjulsdriven Range Rover med snorken och grovmönstrade offroad-däck på Östermalm. Nu gör ju en del det ändå... men det är bättre att välja båt (...och bil...) efter de förutsättningarna som man faktiskt tänker använda dem.

 

Haha! Jag vågar inte säga emot de som säger att fenkölar ramlar av hela tiden med tanke på att jag saknar orginalkölen på min!

Vad gäller att krumma master och så så kan jag säga att jag är på tok för ovan seglare, men eftersom jag ändå tänkt ändra på det så ska jag ta ditt argument i beaktande.

 

Tack för tips på båtmodeller. Nu har jag lite att titta på under sommaren så kanske det blir ny båt till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Compis 28, jag har en sådan, och den lever upp till dina krav. Den är mastheadriggad men jag upplever inte det som något problem alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin vega har ju klarat Antarktis och Kap Horn bl. a.

 

Tycker den här ser prisvärd ut: http://www.blocket.se/kristianstad/Albin_vega_i_bra_skick_60537801.htm?ca=14&w=3

 

Runt 1.75 i ståhöjd.

 

Storfidran har 1.85 i ståhöjd men det är inte så ofta någon ute på

Blocket.

Kanske inte så mycket att tävla med men hyfsad boendestandard i båda.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Compis 28, jag har en sådan, och den lever upp till dina krav. Den är mastheadriggad men jag upplever inte det som något problem alls.

Jag hade masthead-riggad båt förut, och upplevde inte det heller som ett problem. Men - nu när jag har partialriggad och kommit i kontakt med de fördelarna vill jag inte byta. Jag revar sällan; planar istället ut storseglet mha akterstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Sunwind 26 tidigare som jag var mycket nöjd med. Kanske inte den snabbaste båten men gott om utrymme och med mina 171 cm över marken hade jag ståhöjd i salongen.

 

Nackdelen var det otroligt lilla och otympliga motorrummet, man bävade för att behöva göra nånting därinne. Slutade oftast med att man fick klämma in sig med huvet före ovanpå MD5an när man tex skulle byta olja i drevet.

 

Sunwinden har höga fribord, kände mig aldrig otrygg när jag seglade utomskärs med henne men jordenruntseglare vet jag faktiskt inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så insatt men kollade på alla båtar i denna storleksklass som fanns tillgängliga förra året och det fanns ingen som kom i närheten av Sunwind 26 när det gällde livet ombord, den är betydligt större än de andra på insidan. Men som nybörjare så sällar jag mig till de som ni benämner "söndagsseglare med familj" och har därför inte satt båten på några prov gällande väder etc. Är iaf mkt nöjd med min Sunwind 26.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker som Saphire. Jag söker den perfekta kompromissen. Så har jag tänkt när jag haft motorcyklar å det har funkat. Även om motorvägen övergått i traktorspår så är jag inte ställd. Helt ny på båtliv å tänker mig en båt att upptäcka vänern i, men när jag känner för att dra ut på havet så ska den palla det. Har varit helt inställd på långköl fast det begränsar utbudet rejält. Nu finns det ju många fina mindre båtar med skapliga utrymmen fast fenköl. Provseglade en fin fenköl i mälaren. Man fick korrigera rodret mera än vad man skulle behövt med en gammal skev bil på gropig väg. Tröttsamt.. Här kan jag tänka mig att långkölen är trevligare på långfärden å sen så är den väl stabilare när vädret blir galet. Eller..? Hjälp! Förresten. För er som gärna tipsar om båtar så är mitt pristak under 20 000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips Odysseus - starta en egen tråd med din fråga... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...