Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Nim26

TAMD 31 anod

Rekommendera Poster

Då fick man ned en kille som jobbar med svetsning som kikade på det. Det skulle kunna gå att svetsa med silverlod, men det var trångt med plats att komma åt. Så det får bli när vi tar ned den för rengöring till hösten.

 

Blev tipsad om keramisk metall...

 

Sagt å gjort... blev till att slipa till kontaktytorna samt vingen. Satte tillbaka vingen i "spåret" mellan hålen och applicerade den kemiska metallen... Nu sitter den som tusan! 

 

Nu skall bara locket å slangarna tillbaka samt fylla på systemet igen. Men det fick bli en annan dag... gungade rejält i hamnen nu.

 

Är det någon som vet vilken metall värmeväxlaren är i... det ser ut som koppar eller mässing. Vingarna är ju i rostfritt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Pear4Life:

Nu ska bara locket å slangarna tillbaka samt fylla på systemet igen. Men det fick bli en annan dag... gungade rejält i hamnen nu.

Nu kanske jag har fått det om bakfoten men vad är det för system du ska fylla? Där går väl bara sjövatten som sedan går ut via knäet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev joelfrodin:

Nu kanske jag har fått det om bakfoten men vad är det för system du ska fylla? Där går väl bara sjövatten som sedan går ut via knäet? 

Helt rätt :) Man lär sig mycket om sin båt när saker och ting strular. Jag tömde ut allt glykolvatten med för att vara på den säkra sidan. Nu har jag lärt mig att det bara är saltvatten där :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Pear4Life:

Helt rätt :) Man lär sig mycket om sin båt när saker och ting strular. Jag tömde ut allt glykolvatten med för att vara på den säkra sidan. Nu har jag lärt mig att det bara är saltvatten där :)

Ett bra tips är att ladda ner alla manualer som finns till dessa motorer, de har ibland väldigt bra bilder som ger överblick över systemen, och ibland inte :)

 

OBS om du har tömt allt kylvätska, se för gud till att lufta ordentligt innan du ger dig ut igen, kan bli dyrt och otrevligt annars, belive me. 

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

Ett bra tips är att ladda ner alla manualer som finns till dessa motorer, de har ibland väldigt bra bilder som ger överblick över systemen, och ibland inte :)

 

OBS om du har tömt allt kylvätska, se för gud till att lufta ordentligt innan du ger dig ut igen, kan bli dyrt och otrevligt annars, belive me. 

Jag öppnade bulten under värmeväxlaren och tömde ut ca 8l... 

Hur luftar man det systemet?

 

Läst att man skall hälla på och sedan vänta nån timme för att sedan fylla på mer (Det skall tydligen rinna undan lite i skrymslen och vrår)

 

Är det nån pump och en "luftningsskruv" som det är till bränslesystemet? 

 

Jo manualer här vi allt :)

Brukar även kika på sprängskisser när jag skall lära mig nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väggen var av på min AD41 vilket gjorde att motorn kokade vid pålastning.

Vattnet åker in o ut 4 ggr, med bruten vägg bara 2 ggr=varmgång.

Om ni inte har 1/2 " fyrkantsverktyg gör så här:

Ta t ex en insex 10 mm  med 1/2" fyrkantsfäste och sätt en 10 mm sexkantshylsa med 1/2" fyrkantsfäste , så slinter man inte med gaffelnyckel eller dylikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...