Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Nim26

TAMD 31 anod

Rekommendera Poster

Hej jag skulle byta den invändiga zinkanoden som sitter i locket! tror jag till utkastet för kylvatten och när jag försökte lossa på den fyrkantiga bulten som anoden sitter inne i så ser jag att godset på locket följer med, jag slutar direkt och vrider tillbaka. Inget läckage blev det men nu när jag tittar så är det lite ärj runt denna del, Hela locket sitter med en skruv i mitten så jag lossade skruven men fick inte loss locket! (vågade inte ta i)

Finns dessa lock att köpa? och isåfall var?

kan man förstärka med kemisk metall?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att när sjövattnet passerat igenom motorn så skall det ut! och locket jag försöker beskriva är det sista på detta kyl system och i locket sitter en anod (invändig) på locket sitter även två slangar, den ena till avgasslangen och den andra till kylning för backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag menar att när sjövattnet passerat igenom motorn så skall det ut! och locket jag försöker beskriva är det sista på detta kyl system och i locket sitter en anod (invändig) på locket sitter även två slangar, den ena till avgasslangen och den andra till kylning för backslaget.

 

Det låter ju onekligen som det är värmeväxlaren du pratar om. Läste du mitt andra inlägg?

 

Är det locket du pratar om som är inringat på bilden?

 

tamd31m_b.jpg

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej ja precis det locket är det och tack för länkarna som ni skickat:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte skrivit vilken version av motor du har, bara så du tänker på det när du ska beställa delar.

Jag vet inte exakt vad som skiljer de olika versionerna, men jag ser att just bla. värmeväxlaren ser lite olika ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast när man råkar vrida locket så vrider man sönder skiljeväggarna mellan söt och sjövatten pga att dessa är fästa i locket. 

Lossa locket och be någon löda fast väggarna igen och sedan på med nya tätningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast när man råkar vrida locket så vrider man sönder skiljeväggarna mellan söt och sjövatten pga att dessa är fästa i locket. 

Lossa locket och be någon löda fast väggarna igen och sedan på med nya tätningar.

Menar du att det är sötvatten där också? trodde det bara var sjövatten! är det sötvatten som går ner och kyler backslaget då eller? för det är ju slutet system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattnet kommer in genom bakslaget och kyler det, sen går sjövattnet vidare till värmeväxlaren och vidare ut genom avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alla, nu har jag bytt locket och det gick mycket bra,kul att se till slut vad dom 3 små packningarna skulle vara till!ni som inte sett detta tänk er 3 platta gummiblad på 3-4 cm var som följer med när du köper ett stort runt lock som är 130cm i omkrets! det finns som nån nämde tidigare 3 st skiljeväggar där man skall sätta dom:)tips är att se till och köpa med den stora o-ringen som tätar locket (förra ägaren hade lämnat en ny i båten) anledningen till bytet var att jag inte fick loss den stora mässing skruven som zinkanoden sitter på och mycket riktigt så fanns där ingen anod men det hade funkat att skruva på en ny anod på den gamla skruven för den var helt intakt.tack för alla hjälp och för länken till marinparts som var klockren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig till slut.

Men inte har väl locket en omkrets på 130cm, det skulle ju betyda att det är nästan 40 cm i diameter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig till slut.

Men inte har väl locket en omkrets på 130cm, det skulle ju betyda att det är nästan 40 cm i diameter?

ha ha nä men 130mm :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

BUMPAR den här gamla tråden då jag har exakt samma problem. Har inte varit några bekymmer tidigare år, men nu sitter skruven till anodhållaren i värmeväxlaren helt fast. 

 

Locket på värmeväxlaren börjar rotera när jag försöker släppa anodhållaren.

 

Tips mottages å det vänligaste :)

 

Kanske ska man prova när det e lite kallare ute, eller spraya lite kylspray på bulten?  

20200425_161731.jpg

Redigerad av Pear4Life

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 Ta en litet större skiftnyckel och dra fast ordentligt på fyrkanten. Knacka till med en hammare på nyckeln och chocka loss den.

Kassera sedan pluggen och montera den senare proppen med konisk gänga så har du löst problemet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

 Ta en litet större skiftnyckel och dra fast ordentligt på fyrkanten. Knacka till med en hammare på nyckeln och chocka loss den.

Kassera sedan pluggen och montera den senare proppen med konisk gänga så har du löst problemet.

Ingemar

Tack för tipset :)

Du menar alltså att jag först skall dra åt pluggen ordentlig (medsols) - Sedan "knacka" loss den genom att slå med en hammare på skiftnyckeln (motsols)

 

Du pratar om en nyare plugg? Är detta en orginalreservdel som kan handlas hos en vp-återförsäljare? 

 

Återigen stort tack för tipset! Återkopplar när jag testat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du ska knacka loss den, inte dra åt. 838928 heter proppen och anoden 838929.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skiftnyckeln du skall dra åt så att den inte glappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att han i filmen har bytt propp.Den senare fastnar inte.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@sanktanna

@Jorgen01

@LonelyBird

 

Tack för alla tips... Dock så rubbade jag inte pluggen *¤%&&%¤%&/()*

Det blir att beställa ett nytt lock med alla packningar och slangar å allt... Lika bra å byta rubbet när man ändå ska ned å gräva i det "stora" motorrummet 🤣

Hur jag än gick tillväga så snurrade hela locket... Men men... det hade ju kunnat va värre!

 

Nu ska man bara invänta leveransen... Tror ni att det e lugnt om man låter båten ligga i plurret typ en vecka med (förmodligen) en helt slut anod i värmeväxlaren? Funderar på om jag skall tömma den (via pluggen i botten) efter att jag kört den till hemmahamn (efter sjösättningen på tordag).. då står den ju utan saltvatten i sig i alla fall... Vad säger ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar pluggen under, tömmer du ut glykolvattnet  värmeväxlaren. Vill du ha bort sjövattnet, lossa nedre slangen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då har man fått hem grejerna... känner mig aningens dum just nu... Jag får inte ihop hur O-ringen skall installeras som skall sitta vid pluggen? (till anoden)

 

Vad är det jag missar??? 

20200506_151839.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Lägg undan o-ringen. Den är till den typ av propp som du inte fick loss. Lägg ett tunt lager med gängtejp eller litet tätningsmedel på gängan och montera. Proppen har som du ser en konisk gänga och är lätt att få tät. Glöm inte att montera en zinkpropp 838929 på proppen innan du monterar den.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Lägg undan o-ringen. Den är till den typ av propp som du inte fick loss. Lägg ett tunt lager med gängtejp eller litet tätningsmedel på gängan och montera. Proppen har som du ser en konisk gänga och är lätt att få tät. Glöm inte att montera en zinkpropp 838929 på proppen innan du monterar den.

Ingemar

Tack Ingemar :) Det va därför jag inte fick ihop det... Ska göra som du säger :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@sanktanna

Typiskt nog så hade en av skiljeväggarna i värmeväxlaren gett sig (den satt dock på plats, men hade släppt i punktsvetsningen)

Nu väntar jag på att få hjälp med svetsning... Under tiden så har jag en fråga :)

 

Vad har väggarna för funktion? Har det något med motståndet (flödet) i växlaren att göra? Kan man köra utan den väggen ändå? (Se bild på den som e loss, den jag pekar på)

 

Hade varit kul å lära sig mer om sin båt... För varje gång något strular så lär man ju sig alltid nåt! 

20200507_163057.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/17/2015 at 9:16 AM, No_jah said:

Sjövattnet kommer in genom bakslaget och kyler det, sen går sjövattnet vidare till värmeväxlaren och vidare ut genom avgasröret.

 

På min och på trådskaparens motor så kyls backslagets oljekylare av färskvatten. Från värmeväxlaren så går sjövattnet direkt in i avgasknät och det kylda färskvattnet går vidare till backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minutes ago, Pear4Life said:

@sanktanna

Typiskt nog så hade en av skiljeväggarna i värmeväxlaren gett sig (den satt dock på plats, men hade släppt i punktsvetsningen)

Nu väntar jag på att få hjälp med svetsning... Under tiden så har jag en fråga :)

 

Vad har väggarna för funktion? Har det något med motståndet (flödet) i växlaren att göra? Kan man köra utan den väggen ändå? (Se bild på den som e loss, den jag pekar på)

 

Hade varit kul å lära sig mer om sin båt... För varje gång något strular så lär man ju sig alltid nåt! 

20200507_163057.jpg

Skiljeväggen styr vattenflödet så att vattnet cirkulerar flera gånger genom värmeväxlaren, man kan eventuellt köra utan men risken att motorn går för varm finns.

 

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den skiljeväggen separerar väl färskvatten och sjövatten? Det blir inte bra om dom skulle blandas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är bara sjövatten i det utrymmet vi ser. Väggarna styr vattnet fram och tillbaka flera gånger så som tidigare förklarats. Det är ovanligt att oljekylare på marinmotorer kyls från färskvattensystemet. 

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...