Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
rejas

VHF med fjärrkontroll

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

I fjol köpte vi en M-Tech MT-700 till vår båt. Anledningen till att vi valde den var att den hade en huvudenhet och en fjärrkontroll med vilken man kan styra alla funktioner.

 

Jag satte huvudenheten nere i båten och fjärrkontrollen i sittbrunnen. Fungerade perfekt. Det finns dessutom interkom så jag kunde ropa ner i salongen när jag seglade och resten var inne. Bra att kunna beställa kaffe vid behov :-).

 

Men, nu till våren var fjärrkontrollen död. Radion fungerade, men inte fjärren. SeaSea som jag köpt grejerna hos har den inte kvar och den gick inte att laga. Så de ersätter mig och jag måste köpa en ny. Surt i och med att det tar en stund att montera och hål och så passar ju inte mellan olika modeller.

 

Jag vill ha samma funktion som innan. Hittar i princip bara Garmin VHF200i och tillbehöret GHS10i. Är det ovanligt med en sådan installation? Tycker det var kalasbra men det verkar inte vara så vanligt. Vill alltså ha en huvudenhet och en fjärrenhet (med sladd).

 

Hur har ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fler med fjärr en del även trådlösa.

Standard Horizon tex. Detta är apparater i den högsta klassen.  http://www.mobinet.se/page/StandardHorizon.asp

GX1600E kostar ca 2300 (en femhunrding billigare i UK). Fjärrmicken CMP30 kostar 1300. 

Jag har en äldre GX3000, till den fanns fjärrmicken VH-310 som jag tänkte köpa efter att ha provat. Jag gillade modellen. Nu blev det en bärbar istället, vettigare för mig som ofta seglar själv.

 

Anekdot:

Jag har en gammal Sailor RT144B på mitt kontor, samma maskin som jag en gång i tiden var tvungen att hyra för 1200kr/år av Televerket Radio.

Det är en stabil och tålig apparat och har mycket gott rykte. Nu har jag även haft min GX3000 inkopplad. Vilken skillnad det är på ljudet, det har verkligen hänt en del på teknikfronten. Hade kontakt med en trollingfiskare (vem annars är ute på vintern?). Vi pratade på GX3000 och jag slog över till Sailorn. Tappade du micken i toalettstolen var frågan jag fick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

GX1600E och CMP30 verkar vara precis det vi vill ha. Rätt pris också. Enda som saknas är NMEA2000 men det kan man leva utan.

 

Pris på 3500 mot Garmins ca 5000 gör ju inte saken sämre. Garmins har NMEA2000 men det hade inte min gamla heller så det är inte så krångligt att koppla in NMEA0183 heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade in en billig GPS-puck direkt till VHFen. Problemet var att pucken skulle ha 5V men det hittade jag i VHFen, annars kostar en DC/DC omvandlare några tior. Jag tycker det är skönt att inte vara beroende av att något annat är på för att kunna göra ett nödanrop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Talade med leverantören idag. De har inte Standard Horizon, men jag kan ju få pengarna tillbaka och gå till vem jag vill.

 

Han skulle se om han kunde matcha priset med Garmin 200i + GHS10i. Lyckas han blir det den med NMEA2000. Annars blir det GX1600E och CMP30.

 

Jag har varit inne på en GPS-puck tidigare till nuvarande VHF. Hur menar du att du hittade 5V? På någon av kablarna eller inne i radion? Det låter väldigt smidigt om det fanns på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns 5V i kontakten till fjärrmicken men jag hade ingen kontakt så jag tog det inne i apparaten. Köper man fjärrmicken så kan man öppna kabeln och ta där utan att äventyra garantin. 

Enklast hade varit en yttre DC/DC men jag vill gärna ha en av/på-knapp.

 

post-80529-0-37924900-1434402618.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info! Låter lovande. Får se om leverantören överraskar mig med priset på det de kunde leverera. Annars blir det en lösning liknande din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furono har en VHF RO4800 med fjärrkontroll och inbyggd AIS-mottagare.

Du har också intercom mellan fjärrkontrollen och huvudstationen. 

 

Tack för tipset.

 

Vi har redan en fristående AIS Transponder så jag vill ha en så enkel radio som möjligt med fjärr och DSC,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev den Garmin som min leverantör hade. Han förvånade mig och sänkte priset. Känns bra att handla där när de ligger nära. Nu har jag också sätt hur de smidigt löser en reklamation.

 

Tack för alla tips i denna tråd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev den Garmin som min leverantör hade. Han förvånade mig och sänkte priset. Känns bra att handla där när de ligger nära. Nu har jag också sätt hur de smidigt löser en reklamation.

 

Tack för alla tips i denna tråd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev den Garmin som min leverantör hade. Han förvånade mig och sänkte priset. Känns bra att handla där när de ligger nära. Nu har jag också sätt hur de smidigt löser en reklamation.

 

Tack för alla tips i denna tråd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev den Garmin som min leverantör hade. Han förvånade mig och sänkte priset. Känns bra att handla där när de ligger nära. Nu har jag också sätt hur de smidigt löser en reklamation.

 

Tack för alla tips i denna tråd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade den i helgen. Fungerar kalas. Dock såg jag idag fukt på insidan av glaset på fjärrkontrollen. Den har inte ens varit ute ...

post-98275-0-48218500-1434919105_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...