Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Heldefolksingers

Stående rigg, göra själv?

Rekommendera Poster

Stående rigg bör bytas efter 10år eller 10000nm. Det finns några firmor som gör sådant och det kostar ca 230kr/m.

Men nu har jag konstaterat att Sandvik och tibnor säljer både Rod och Wire för ca 70kr/m med liknande prestanda.

Kvar blir att kapa till och skaffa ändbeslag och pressa dit. Men frågan är hur man utför en pålitlig pressning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt inte du fixar en pressning själv? Däremot finns ändbeslag som kan skruvas fast på wire tex Norseman ( ca 500:- /st ) och dessa är avsedda för reparationer men godkända bla av Lloyds för permanent bruk. Tråd vet jag inget beslag som man kan fixa själv...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska låta en riggverkstad gå igenom din stående rigg och föreslå byten av delar som de tror är dåliga istället för att du byter ut hela den stående riggen. Jag skriver "tror är dåliga" eftersom det är svårt att avgöra om infästningar i ändbeslag är ok eller inte, men yrkeserfarenheten för att göra en någorlunda bra bedömning har de.

 

Inte ens jordenruntseglare byter stående rigg två gånger varje varv. Det man gör är att man inspekterar riggen och byter det som är dåligt eller verkar vara dåligt.

 

Det är ovanligt att byta stående rigg i Sverige, men i England är det ett krav att byta var 10:e år - eller möjligen vart 15:e - för att man ska kunna försäkra båten.

 

Kolla vad försäkringsbolaget säger. De har ofta åldersavdrag som visar hur stort värde de bedömer att olika delar av båten har efter ett antal år vilket på något vis visar livslängden.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du pressa själv, du behöver bara en riktig press, kan inte kosta mer än 30 papp. Men om du fortfarande hålls vid foten av berget så kan jag komma och få lite pressat ;)

 

En bra början är att dra med en nylonstrumpa (Stumpbyxor låter så fel här) lite försiktigt längs wiren. Minsta lilla skada så fastnar den. Om jag kommer ihåg rätt så säger man att om wiren går av så är det oftast precis ovanför pressningarna, aldrig i själva pressningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lärt mig att Rod pressar man genom att trubba ut ståltråden på andra sidan speciella ändstycket. Det låter ju som något som inte ska vara omöjligt att ordna med rätt koningsutrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...