Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Hög förbrukning AQ145, Flipper 700

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis köpt en flipper 700 med helt nyrenoverad AQ145 (topp och block ifrån AQ151). I övrigt original med dubbla solex förgasare etc.

 

Vid provkörning och även vid första turen efter sjösättning visar flödesmätaren (DigiFlow) på 0.37 l/minut vid ca 19 knop vilket ger strax under 1,2 l/nm. Toppfart 26 knop vid 5700 varv.

 

Nu i helgen var jag ute med två kompisar och körde 56 sjömil, 3/4 tank och i övrigt lätt packning. Korsade dalbosjön och marchade en timme vid 16-19 knop, 4600-4800 varv och flödesmätaren visade mellan 0.47-0.53 l/minut vilket ger över 1,6 l/nm. Samma förbrukning har den sedan visat under hela denna resan. Detta är ju på tok  för högt för denna motor. Jag kan mycket lite om motorer och vet knappt vart jag ska börja felsöka. Det jag kan konstatera är att den verkar ligga under 1l/nm vid körning vid 2000 varv eller under (5-6 knop) och att jag upplever att motorn i övrigt går bra om än lite mer trögstartad än de första gångerna direkt efter sjösättning. Båten toppade 24 knop igår under en kort test och den nådde precis upp till 26 knop när jag provkörde den första gången, då med två vuxna ombord (jag och förre ägaren) samt mycket lite bränsle i tanken.

 

Det finns naturligtvis en liten chans att flödesmätaren visar fel, det är väldigt svårt att uppskatta den exakta förbrukningen tycker jag. Jag vågar inte tanka fullt för då står det bränsle i slangen ner till tanken och den slangen har några år på nacken, annars hade ju det varit det enklaste testet.

 

Vi har båten i vänern så någon påväxt, annat än lite "slemm" bör det inte bli.

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så väldigt hög förbrukning är det väl inte med tanke på att det är en stor båt med liten motor? 1,2 är som det skall vara, men mer än 1,4 låter lite mycket... Har du trimplan?

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har trimplan. Testat lite olika men insåg rätt fort både genom praktik och efterforskningar att trimplanen i någon annan position än helt uppe (horisontella) sällan eller aldrig ger bättre bränsleförbrukning. Har kört med dom uppe med andra ord. Testar jag att ta ner dom ser jag direkt hur farten sjunker i samband med att fören sjunker ned.

 

När det gäller förbrukningen verkar de flesta landa kring 1,2 l/nm med denna båt och motor. Eftersom även jag låg där och så plötsligt sticker den iväg på detta sätt känns det ju som att något är fel... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skull aldrig lita 100% på en flödesmätare. Fyll fullt, ta en tur, tanka fullt igen för att se att det inte är fel på flödesmätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan båt. Samma motor fast med mekanisk insprutning. Jag vet inte exakt vad den drar men tippar på 1.3 vid 21 knop. Toppar 26 när den precis är sjösatt. Efter man lastat i lite packning och tankat vatten och bränsle och annat så tappar jag i regel ett par knop men ligger lagom i 20-21 med semesterpackning. Har för mig att jag ligger ca 4600rpm då. Jag har en liten större propp än original eftersom motorn har lite bättre vrid och styrka med sprutet än foggarna. Hur som helst så är det nog så att det inte är något fel utan att den drar såpass med folk och packning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att tanka fullt känns det lite riskabelt. Slangen från tanklock ner till tanken är bra gammal och är trädd utanpå slangen till tanken med dubbla slangklämmor. Att låta bensin ligga i slangen efter en "fulltankning" känns på något sätt inte riktigt bra men de där automatiska "avstängningarna" på mackarna kanske stänger av innan det når så högt....?

 

När det gäller om det är en rimlig förbrukning eller ej har jag väldigt svårt att acceptera en ökning i förbrukning på nästan 40% för att jag uppskattningsvis har en 100kg tyngre båt nu. Läser man inläggen på flipper forumet (som tyvärr har noll aktivitet numera) verkar alla ligga på 1,2.1,4 och det finns tom citat på att förbrukningar däröver bör anses onormala. Om den personen vet vad den talar om eller ej är ju lite svårt att verifiera förstås...

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första tenderar folk alltid att vara optimistiska kring sin förbrukning. 1,2 blir gärna 1,0 när det pratas förbrukning:) Sen gör fördelning av last mm rätt mycket på en båt som ligger lite på gränsen när det gäller motorstyrka. Jag tycker att du skall köra lite mer innan du bestämmer dig för att något är fel. Kanske är förbrukningen åter 1,2 när du minskar lasten.

 

Att tanka fullt är nog inga problem, du kör ju upp någon liter på väg hem från macken och då har du inte längre bensin i slangen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tror att tanka fult och räkna mot trippen funkar bäst på vägen eller bakom skrivbordet.

 

Kan du in byta givare och se om du får någon avvikelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten reflektion på ämnet säkerhet:

Om jag hade en båt där påfyllningsslangen är så dålig att jag inte vågar tanka fullt skulle jag byta nämnda slang. Omgående! Innan jag bekymrar mig för en deciliters bränsleförbrukning hit eller dit!

But that's me ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara en liten reflektion på ämnet säkerhet:

Om jag hade en båt där påfyllningsslangen är så dålig att jag inte vågar tanka fullt skulle jag byta nämnda slang. Omgående! Innan jag bekymrar mig för en deciliters bränsleförbrukning hit eller dit!

But that's me ;)

Tack för påpekandet, och naturligtvis har du helt rätt. Jag ska titta på detta men det läcker absolut inget kring den slangen nu och jag har den under uppsikt. Det är ett rätt stort moment att byta denna så det får bli på eftersäsongen. Vet i ärlighetens namn inte riktigt hur man ska komma åt i dagsläget...

 

 

Jag tror att tanka fult och räkna mot trippen funkar bäst på vägen eller bakom skrivbordet.

 

Kan du in byta givare och se om du får någon avvikelse?

Det är såklart en möjlighet men en utgift jag gärna skulle undvika. Jag får försöka att uppskatta förbrukningen under en längre tid för att se om det är rimligt vad flödesmätaren visar eller ej.

 

Jag måste bara få förtydliga lite. I slutet på vår resan då båten alltjämt hade precis samma förbrukning som i början var tanken bara fylld till ~1/5 och tre vuxna personer i båten samt lite packning mest bestående av kläder. Att jämföra vid min provkörning då tanken hade ungefär samma mängd bränsle och vi var en vuxen person mindre i båten. Att denna relativt lilla mängd vikt skulle ha en så enorm påverkan på förbrukning som nästan 40% - är det bara jag som tycker det verkar orimligt? Har även mailat förra ägaren om detta så det ska bli intressant att höra hans svar - han kan motorn utan och innan då han renoverade den själv.

 

Kan vi ändra lite på frågeställningen för att möjligen göra en novis aningen mer insatt: Vad är vanliga orsaker till onormalt hög bränsleförbrukning när motorn överlag går bra? I detta läge kan vi bortse ifrån det som redan nämnts dvs packning & körstil.

 

 

,Olle

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...