Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jensjakob

Vad ska jag göra med botten?

Rekommendera Poster

Min botten ser ut på detta vis. Jag har inte målat på några år. Behöver jag göra något akut? Tänkte blästra i så fall.

 

Båt: Ohlson 22

post-104394-0-73014500-1434269750_thumb.jpg

post-104394-0-84470700-1434269728_thumb.jpg

post-104394-0-51057500-1434269752_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böldpest? Har du blåsor som innehåller vätska som luktar ättika?
I sådana fall är det bra att ta upp båten lite tidigt i höst och blästra den och i övrigt göra det som ska göras för att stoppa "smittan".
Vår Comfort 32 kostade 5 000:- kr att blästra så du bör komma undan billigare.
Om du bor i Stockholmstrakten eller Mälardalen kan jag rekommendera Blästerkungen.
 
Det är svårt att se på bilderna om det är "hål" i gelcoaten eller bara "hål" i färgen.
Om gelcoaten är någorlunda hel räcker det att skrapa av all färg. Det finns en skrapa som fungerar mycket bra. http://www.gelplane.co.uk/proscraper/product.asp
mainvac3.jpg
 
Jag tror att du skrapar din botten på mindre än 15 timmar. Fördelen med skrapa är att "återställningsarbetet" blir mindre krävande.
Om du bor i Stockholmstrakten kan du köpa skrapan för ca. 350:- kr på Källs färg på Kommendörsgatan eller på Båtaccenten.

 

När du fått bort all färg ända in till gelcoaten så ska botten troligen spacklas och sedan epoxibehandlas.

Vi har valt att sedan inte lägga på någon bottenfärg utan kommer att tvätta botten istället. Mer finns att läsa om bottenmålning eller inte bottenmålning i en massa trådar här på MG.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan ni konstaterar "böldpest" är det läge att påpeka att blåsorna i så fall skall ligga under gelcoaten. Jag tycker mest det ser ut som många lager självpolerande färg där det understa lagret släpper pga urlakning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu var det länge sedan jag hade en 60-70 talsbåt ( mest de som hade böldpest ) men jag håller med Peter_K här ovan, så brukar det väl inte se ut? Låt någon kunnig kolla!

 

Sedan håller jag med Mackey också, med tillägg: om ni ändå ska spackla kan du spackla med epoxispackel direkt... Obs dock att det blir väldigt hårt så man kan försiktigt sandpappra med brett verktyg medan spacklet är lite mjukt. Och ska ni ändå spackla kan man - försiktigt - gå på botten med slipmaskiner och/eller rondeller för att få bort allt dina bilder visar. Jag använde NM produkter men alla stora färgtillverkare har epoxispackel.

Ändå jobbigt att jobba med munskydd och lite skyddande kläder med maskin jämfört med handskrapa!

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mellersta bilden visar väl vanliga rostfläckar på en gjutjärnsköl?

I så fall är det blästring eller slipning och epoxibehandling enligt lämplig bruksanvisning som du säkert hittar här eller hos din leverantör:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/44645-s%C3%B6ker-r%C3%A5d-o-tips-av-er-efarna-ang%C3%A5ende-min-j%C3%A4rn-k%C3%B6l/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du blästrar kölen så var beredd att sätta på epoxigrund direkt efter blästring innan järnet oxiderar.

 

Fundera nog på hur du ska komma åt hela undersidan på kölen vid alla arbetsmoment. Det är en förhållandevis liten båt så du bör kunna använda domkraft för att lätta lite på båten och flytta pallningen.

 

En köl ska ha en vis profil för att fungera bra. När du blästrar finns det risk att en massa spackel försvinner så att profilen blir "fel". Ohlson 22 är erkänt bra kryssbåt så jag är säker på att kölen är välgjord från början.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämmer dig för att skrapa med handskrapa  så klockade jag till ca 2 timmar per kvadratmeter botten när jag gjorde det. Fläckar av grundfärg som satt fast bra fick vara kvar.  Excenterslip med 60 papper fick rugga upp ytan innan 4 lager epoxi. Vartannat lager med olika nyans för att se att man täcker ordentlig.

 

Skönt att ha det gjort men det var ett jäkla jobb,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag håller med, jäklar jobb. Men skönt att ha det gjort.

 

Jag fix en blästringsoffert på 15K Sek.

Med facit i hand borde jag tagit den :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapan jag rekommenderade är riktigt bra faktiskt. Min båtgranne skrapade en 36 fotare på ett par dagar. Jag lånade och prövade skrapan, men med ryggskott var 5000:- kr för blästring en given lösning. En Ohlson 22 kostar nog bara 3000:- kr att få blästrad.

 

Tänk på att ha riktigt grovt slippapper när du tar bort den sista färgen efter skrapning eller blästring, 40 eller 60 är lagom. Med finare papper tar det evig tid.

All färg in till gelcoaten ska bort innan du lägger på epoxi. 2-komponentfärg kan sitta kvar. Gnid med en trasa indränkt i aceton, färgas trasan så ska färgen bort.

 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapan jag rekommenderade är riktigt bra faktiskt. Min båtgranne skrapade en 36 fotare på ett par dagar. Jag lånade och prövade skrapan, men med ryggskott var 5000:- kr för blästring en given lösning. En Ohlson 22 kostar nog bara 3000:- kr att få blästrad.

 

Tänk på att ha riktigt grovt slippapper när du tar bort den sista färgen efter skrapning eller blästring, 40 eller 60 är lagom. Med finare papper tar det evig tid.

All färg in till gelcoaten ska bort innan du lägger på epoxi. 2-komponentfärg kan sitta kvar. Gnid med en trasa indränkt i aceton, färgas trasan så ska färgen bort.

 

 

Mackey

Var kan man blästra båten till dessa låga priser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att du skrapar din botten på mindre än 15 timmar. Fördelen med skrapa är att "återställningsarbetet" blir mindre krävande.

 

 

 

Mackey

 

Jag har en gammal 25 fots plastsegelbåt som blivit ståendes.

 

När jag tog upp den hösten 2008 var botten helt täckt av havstulpaner. När jag försökte ta bort så mycket med klubbens högtryckstvätt lossnade 1 m2 av bottenfärgen och tjärepoxyn och lite av vattenlinjen målad med 2-k färg.

 

Jag har slipat ner 3/4 av botten. Exenterslip med 40-papper kopplad till dammsugare. Det har nog tagit mig 30 timmar. Sen gick jobbet i stå.

 

Skulle inte du kunna köpa en sån skrapa och skrapa ner resten av botten för mig - skrapar du ner en hel botten på en större båt på 15 timmar, så gör du resten på min båt på en kafferast. ;)

 

Det som skulle kunna tolkas som böldpestblåsor med släpp av bottenfärgen är ju på järnkölen.

 

Debatten om böldpest är oftast allt för överdriven.

 

Tommy

 

En trött gammal man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy - kan du inte låta blästra det återstående för 1.500 kr enligt matematik ovan istället..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skrapan jag rekommenderade är riktigt bra faktiskt. Min båtgranne skrapade en 36 fotare på ett par dagar. Jag lånade och prövade skrapan, men med ryggskott var 5000:- kr för blästring en given lösning. En Ohlson 22 kostar nog bara 3000:- kr att få blästrad.

 

Tänk på att ha riktigt grovt slippapper när du tar bort den sista färgen efter skrapning eller blästring, 40 eller 60 är lagom. Med finare papper tar det evig tid.

All färg in till gelcoaten ska bort innan du lägger på epoxi. 2-komponentfärg kan sitta kvar. Gnid med en trasa indränkt i aceton, färgas trasan så ska färgen bort.

 

Mackey

Var kan man blästra båten till dessa låga priser?

 

Jag själv har använt Blästerkungen, ligger mellan Skogås och Handen, i Stockholm alltså.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tommy - kan du inte låta blästra det återstående för 1.500 kr enligt matematik ovan istället..?

 

Peter - du vet hur det är med matematik.

 

När jag höll på med båten och slipade de tre fjärdedelarna konstaterade jag att trotts att de säger att en svala gör ingen sommar, så kan fyra svalor skita ner ett båtdäck nåt riktigt förfärligt.

 

Å andra sidan är prisläget betydligt lägre än det är i det området du bor, så det kanske enligt samma matematik bara kostar 1 200 här.

 

När jag köpte coromantborr, 20 mm, för att kila rörgrav vid min sommarstuga i Stockholstrakten, säger järnhandlaren i Kungshamn att "de är så fruktansvärt dyra" och begär 550 kr/st.

 

Borren är ju avsedda för betong och inte berg så det går åt lite borr efter hand. Med arbetsdar kvar och slut på borren hittar jag Hiltibutiken i Solna på väg till båtmässan. Utan att blinka begär man 1295 kr för ett sånt borr, som jag betalad 550 kr i Kungshamn. När jag säger att det var fruktansvärt dyrt och att jag bara betalar 550kr styck hemma svarar han att deras borr har mycket bättre kvalitet. Fast det märks inte när man använder dem. De blir skrot lika snabbt som de billiga, trotts att jag blivit en hejare på att få borren att vara länge.

 

Ja vi får se hur det går med Storfidran. Rätt som det är får jag ett ryck och gör färdigt, så jag kan ta upp min motorseglare och för samma jobb på den. Kanske skulle börja kolla efter en firma som blästrar här ute - långt från all ära och redlighet. Båten står i Munkedal.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...