Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Buttern

Plats och Landström efter Göta Kanal

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vi skall gå Mem-Sjötorp under högsäsong v28-29. Kan man förvänta sig att få plats och landström vid gästhamnarna eller måste man räkna med att gå på batteri hela vägen?

 

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Vi skall gå Mem-Sjötorp under högsäsong v28-29. Kan man förvänta sig att få plats och landström vid gästhamnarna eller måste man räkna med att gå på batteri hela vägen?

 

//J

 

Hej! Min erfarenhet från Göta Kanal är att det är gott om platser i gästhamnarna längs vägen, men att det inte skadar att ha med sig en extra 20 mtrs-kabel samt en förgrenare till landströmmen för säkerhets skull.

Ha en trevlig resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

 

Vi skall gå Mem-Sjötorp under högsäsong v28-29. Kan man förvänta sig att få plats och landström vid gästhamnarna eller måste man räkna med att gå på batteri hela vägen?

 

//J

 

Hej! Min erfarenhet från Göta Kanal är att det är gott om platser i gästhamnarna längs vägen, men att det inte skadar att ha med sig en extra 20 mtrs-kabel samt en förgrenare till landströmmen för säkerhets skull.

Ha en trevlig resa!

 

 

Tack för informationen.

 

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en gång fått använda tre 30-meterskablar för att nå uttaget. Ta med så mycket sladd du vågar, lägg sedan i en till så kommer du att klara dig :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick Sjötorp-Karlsborg förra året. Fick el-plats varje kväll. Kan bli lite trångt om du väljer att slussa ändå tills man stänger. Går du in i gästhamn i tid är det inga problem. Jag hade med mig 20 m landsströmskabel samt en 30m skarvvinda och klarade mig fint hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90m skarvsladd... då är nog inte utlösningsvillkoret uppfyllt. Dvs om du får kortslutning i änden av den kabeln så är det sannolikt att säkringen inte löser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90m skarvsladd... då är nog inte utlösningsvillkoret uppfyllt. Dvs om du får kortslutning i änden av den kabeln så är det sannolikt att säkringen inte löser ut.

 

Tja, då borde ju inte strömmen vara så stor att den behöver lösas ut? Sladden blir ett långt 2Kw element? :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur ni räknar.

90 m kabel, 2,5 mm2 (landströmskabel ska vara 2,5 mm2 )

Belastar man den med 10A så blir förlusten i kabeln 12W!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur ni räknar.

90 m kabel, 2,5 mm2 (landströmskabel ska vara 2,5 mm2 )

Belastar man den med 10A så blir förlusten i kabeln 12W!

 

Men du vet väl hur det är.

 

Man beskyllde Kajsa Varg för att ha sagt. "Man tager vad man haver".

 

I el och landströmssammanhang blir det nog så många gånger. Klena sladdar dåliga  kontakter som dessutom inte har rätt standar, förgrenade i taskiga grenutag.

 

Tur att det blir allt fler jordfelsbrytare ute i hamnarna.

 

Men långa och klena kablar kan ju få förödande konsekvenser när de ligger på en torr träbrygga.

 

Usch vad mycket hemskt man har sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våldsamma underdrifter om kabellängder här, det är ju trots allt nästan exakt dubbelt så långt som 90 meter.

 

Sist jag gick kanalen var 2012 under andra hälften av juli. Det gick alltid att få plats i gästhamnarna. Eluttagen var ibland fullbelagda, men diverse grenkontakter, skarvsladdar och vänlig attityd till båtgranne löste det hela. Aldrig att det behövdes så mycket som 30 m sladd eller mer. De flesta hamnarna var tipp-topp. Några få, tex Tåtorp, fortfarande omoderna och utan el men väl med torrdass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Men du vet väl hur det är.

 

Man beskyllde Kajsa Varg för att ha sagt. "Man tager vad man haver".

 

I el och landströmssammanhang blir det nog så många gånger. Klena sladdar dåliga  kontakter som dessutom inte har rätt standar, förgrenade i taskiga grenutag.

 

Tur att det blir allt fler jordfelsbrytare ute i hamnarna.

 

Men långa och klena kablar kan ju få förödande konsekvenser när de ligger på en torr träbrygga.

 

Usch vad mycket hemskt man har sett.

 

 

Ja det finns mycket hemskheter. Som varvet där man i centralen kopplat isär jord och nolla därför att att jordfelsbrytaren bara löst annars.

 

Fast det är ju kul att se att sladden till julgranbelysningen kommit till användning.

Har man riktiga grejer så slipper man bli misstänkt för att 22 fritidsbåtar brunnit upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur ni räknar.

90 m kabel, 2,5 mm2 (landströmskabel ska vara 2,5 mm2 )

Belastar man den med 10A så blir förlusten i kabeln 12W!

120W skulle det vara eller 1,4 W/m

Spänningsfallet för denna hemska längd blir drygt 12V

Inga problem eller hur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...