Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jesper975

Motorbyte. Vilken sort?

Rekommendera Poster

Hej!

Det börjar bli dags att byta ut den gamla trötta VP AQ145 (136 hk) med 290-drev i min Beason 666 mot något piggare. Eftersom båten (inklusive drivlina) väger nästan 2000 kg och alltid har känts undermotoriserad, så tänkte jag samtidigt satsa på en starkare motor.

Ett alternativ som känns ganska attraktivt är att slänga ut inombordsmotorn och montera en utombordsmotor på kanske 225 hk på bracket. Förutom platsvinsten skulle man då slippa ångorna från den varma motorn i hytten när man har lagt till. Installationen skulle dessutom bli enkel.

Några funderingar:

Båten är ca 41 cm djup i aktern. Räcker det med XL rigg (25 tum/62,5 cm), som verkar vara vanligt förekommande på begagnade motorer, eller kommer motorn för nära vattenytan då (med risk för översköljning)?

Hur är det med vridmoment och grepp i vattnet med en utombordare? Propeller och cylindervolym är ju oftast betydligt mindre än på motsvarande inombordare, så jag funderar på vad det innebär för accelerationsegenskaperna. För mig är det viktigt att fort komma upp i planing även med tung last.

Huvudalternativet som jag funderar på är en 225 hk 4,3 liters Mercruiser eller VP med drev.
Ännu ett alternativt kan vara om man kan få tag på en diesel typ Mercuiser QSD2,8 eller Steyr till ett vettigt pris, fast det kommer nog aldrig löna sig.

Tacksam för kommentarer och synpunkter.

Hälsningar
Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det är nog samma båt, fast en senare modell, i länken. Min är från slutet av 80-talet.

 

Ingen som har erfarenhet eller kunskap om hur djupt båten kan sticka om man ska använda en utombordare, eller någon av de andra funderingarna?

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...