Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
saltpeter

viktigt med vattenavskiljande bränslefilter ?

Rekommendera Poster

Hur viktigt är det att ha ett vattenavskiljande extra filter mellan dieseltank och finfilter ?. Detta med tillägget att jag anser mig ha ganska bra koll ( numera ) på vad som ligger i botten av tanken, och kommer att ta bort vatten och bakterier årligen. 

 

Jag funderar på att skippa detta filter helt. Är jag fel ute ? 

 

 

0665-2.jpg?1406131250

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker att det behövs för att skydda sig sig mot vatten i bränslet när det kommer direkt från macken. Jag vet, att det händer då och då på vissa mackar. "Jag får tömma vattenavskiljaren nästanvarje gång jag har tankat där" har jag hört från minst en person.

Mvh/Sea Maniac

Edit: Stavfel

Redigerad av SeaManiac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men för h.....e, har du inte tagit till dig något av vad som skrivits här på forumet!

 

Vad är anledningen till att du vill ta bort filtert? Jag kan inte se ett enda!

 

Finfiltret stoppar inget vatten, och kommer det till insprutningspumpen kostar det betydligt mer än en vattenavskiljare.

 

 

Ursäkta min hårda inledning / Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har något filter före motorn, kommer eventuellt skräp att hamna i matarpumpen, där det sitter en liten sil som inte klarar så mycket skräp. Det kan också vara bökigt att rensa silen, och att få locket tätt efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man en skvätt vatten från macken så får man det. Med mindre man använder vattenavskiljare innan tanken. typhttp://www.parker.com/literature/Racor/Racor_Fuel_Filtration_-_Fuel_Filter_Funnels_-_7568.pdf

Och att inta ha vattenavskiljare innan motorn, väl, så går det åt h....

 

Har man ingen grovfilter innan finfilteret går detta finfilter också snabbt tät. Eller med reducerat genomströmning, inte bra!

 

Så tank - grovfilter (30mikron)med vattenavskiljare med sensor - finfilter 5-10 mikron med sensor- motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skulle du skippa vattenavskiljare vid finfiltret av någon anledning föreslår jag att du besöker närmast rörmokare och köper ett filter för olje pannor dessa går själva filterinsatsen att skruva bort och du har bara kvar en smidig vattenavskiljare som du sätter i närheten av tanken och du har enkelt koll på ev föroreningar samt slipper vatten som kan ludda finfiltret och ställa till pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen, behövs verkligen filtret, sätts det inte bara in av gammal vana? Ok, jag har en liten diesel och inte så många gångtimmar, jag får kanske ett par teskedar vatten per år och nästan ingen skit. Det hade lika gärna finfiltret tagit hand om. Hur har man det i bilar? Inte hade jag något grovfilter förr?

Samma med sjövattenfilter, jag har aldrig haft det och aldrig haft några problem, de som har verkar däremot få problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara gammal vana - som med brandförsäkring på huset. Jag menar - det har inte brunnit, kommer säkerligen inta att brinna. Alle jag har läst om där huset brinner har haft försäkring, så det verkar som om det får huset att brinna! Va det va som tusan att jag inte tänkt på detta innan! Jag hade sparat mycket pengar!!!

 

Risk= sannolikhet * konsekvens - vatten i diesel får moderna motorar att rasa. Har en kompis där två nya cummins är bytt med två alldeles nya pga vattenproblem. Garantin går inte - eftersom han inte monterat med filter och vattenavskiljare och då är det hans problem. Han har dubbla förfiltrar nu. På båda motorar. Hade inte innan.

 

Han har ändrat sin uppfattning om risk med att inte ha vattenavskiljare.

 

Det finns finfilter på min moderna dieselbil, med vattensensor som stannar motorn. Och grovfilter i tanken på bilen - enkel trådsil. Och på den tankar jag inte på sjömack...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att skippa detta filter helt. Är jag fel ute ?

 

Som framgått ovan. Ja du är fel ute.  Det är inte värt risken att vara utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att skippa detta filter helt. Är jag fel ute ?

 

Som framgått ovan. Ja du är fel ute.  Det är inte värt risken att vara utan.

 

Även om vi talar svenska så betyder ofta det vi säger olika.

 

Om nån säger att de skall "skippa filtret" tolkar jag det som om vederbörande skall ta bort det befintliga filtret och erästta det med - ingenting.

 

För mig är det värt om.

 

Jag höll på att förlora båten pga att jag tankat skitig diesel. Motorn stannade i lo på land under rätt saftig sjögång. Våghöjd närmare en meter och relativt krabb sjö. Det blåste inte så mycket, bara runt 12 m/sek.

 

Bägge bränslefilterna var fulla av skit och det värsta var att första kröken efter dykröret i tanken var helt tätt.

 

Jag håller på att sätta dit ytterligare ett vattenavskiljande filter med eget dykrör parallellt med det andra. Då  har man kanske en möjlighet att få igång motorn innan man driver in på berget genom att växla hela matningen före finfiltret.

 

Förra gången hann jag rulla ut genuan och kryssa mig fri genom att kovända.

 

Att "skippa" det vattenavskiljande filtret är bara barnsligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern motor är säkert känsligare men en liten äldre diesel? All diesel innehåller lite vatten men det blandar sig bra med dieseln i bränslepumpen. Skiten fastnar i finfiltret. 

Det är absolut rätt att ha filter/vattenavskiljare menden hypotetiska  frågan om det verkligen behövs kvarstår.

 

Jag vill också ha en extra bränslematning med eget dykör och dessutom en elektrisk bränslepump. Men eftersom det är svårt att eftermontera en ny anslutning till tanken så är planen just nu en extra tank fylld med absolut bakteriefri diesel. Finns på att göra listan som bara blir längre och längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten, med MD6, var dieseln så utspädd med vatten efter flera år på land att det såg ut som mjölk när jag hämtade den. Det gav inga problem, motorerna var kanske tåligare förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-93135-0-78761100-1434029465_thumb.jpg

 

Hej !

 

Tack för Era synpunkter. Pratade även med min favoritleverantör av reservdelar till Yanmar YSM 12 G. 

 

Han berättade att han (i princip) lagt av med klassiska vattenavskiljande filter och rekommenderar nedanstånde variant. 

 

Bara att byta filterdelen varje år, eventuellt vatten följer med. På det svarta pumphandtaget kan man pumpa fram nytt bränsle när man skruvat dit det nya filtret. 

 

Hoppas det är lika smidigt som det låter...

 

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag saknar med alla ovanstående lösningar är att jag tycker det är trevligt att kunna se (med ett snabbt ögonkast) om man fått skit i filtret. Därför provade jag med ett enkelt genomskinligt biltema filter förut men det var svårt att få tätt. 

 

Men vad är väl en bal på slottet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern motor är säkert känsligare men en liten äldre diesel? All diesel innehåller lite vatten men det blandar sig bra med dieseln i bränslepumpen. Skiten fastnar i finfiltret. 

Det är absolut rätt att ha filter/vattenavskiljare menden hypotetiska  frågan om det verkligen behövs kvarstår.

 

Jag vill också ha en extra bränslematning med eget dykör och dessutom en elektrisk bränslepump. Men eftersom det är svårt att eftermontera en ny anslutning till tanken så är planen just nu en extra tank fylld med absolut bakteriefri diesel. Finns på att göra listan som bara blir längre och längre.

 

Jo jag har tänkt som Du. Med i båten finns numera en 12 liters reservdunk som alltid kan kopplas in istället för den fasta tanken. Då kan man alltid ta sig vidare om utifall bakterierna återkomst inträffar. Det var den tanken som hjälpte oss att komma hem från norra åland förra sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern motor är säkert känsligare men en liten äldre diesel? All diesel innehåller lite vatten men det blandar sig bra med dieseln i bränslepumpen. Skiten fastnar i finfiltret. 

Det är absolut rätt att ha filter/vattenavskiljare menden hypotetiska  frågan om det verkligen behövs kvarstår.

 

Jag vill också ha en extra bränslematning med eget dykör och dessutom en elektrisk bränslepump. Men eftersom det är svårt att eftermontera en ny anslutning till tanken så är planen just nu en extra tank fylld med absolut bakteriefri diesel. Finns på att göra listan som bara blir längre och längre.

 

Nya motorer med common rail och elektroniskt styrda bränsleinsprutare går ofta sönder av vatten och skit i bränslet. De är väldigt känsliga för det. Med det sagt så mår absolut ingen mekanisk insprutningspump väl av det, de är smorda av bränslet och är det mycket vatten i de blir det dåligt av den varan. Man sliter ut motorns dyraste del snabbt med vatten i bränslet och sedan rostar den invändigt under vintern. Största fördelen med de gamla CAV filtren är den genomskinliga koppen. Är det skit där så är det för det mesta bara att kavla upp ärmarna och göra rent tanken och allt efter den. Man ser ju även vatten och det är enkelt att kolla. Konstigt att så få gör det....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är jättefint med glaskoppen, att kunna se om det är vatten. 

Fundera på följande scenario:

Någon elak djävul har hällt vatten i tanken. 

Motorn startar och går en liten stund, hackar och stannar troligen.

En titt på vatten avskiljaren visar klar vätska, vem kan tro att det bara är vatten?

Hela bränslesystemet är fyllt med vatten!

Gjorde vattenavskiljaren någon nytta?

(Det är inte helt ovanligt att båtägare fått mycket vatten i bränslet!)

 

Om det är små mängder vatten så blandas det effektivt när bränslepumpen trycker in blandningen med 300 Bar eller mer. 

Lite småskit kan passera matarpumpen men fastnar i finflitret.

Har man däremot jord och skit i dieseln (man kan få sådan diesel men knappast i Sverige) då behövs grovfiltret men vill man ha extra driftsäkerhet så måste man ha dubbla grovfilter så man kan skifta och rengöra.

Så det är lite falsk trygghet med grovfiltret.

I större system har man en dagtank dit bränslet kommer via en separator.

--

Saltpeter:

Vad kostar det filtret?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vete f.n om man kan lita på experter längre!

 

Ifrågasätta nyttan av förfilter, vatten i små mängdet passerar insprutningspumpen obemärkt, ingen skit i dieseln i Sverige.

 

Jag har sett hur tankarna ser ut innuti på åtskilliga ställen, och jag tankar inte om jag ser en tankbil på macken, varken bil eller båt, och den stora oron är har tankbilen precis varit här.

 

I botten på alla tankar finns alltid några hundra liter slubb, när kanske 10 kubik bränsle fylls på blir det en ordentlig virvel som rör om och blandar upp slubbet i bränslet som fylls på, denna blandning vill jag inte köpa, men det är ju omöjligt att slippa ifrån denna mer eller mindre mättade blandning.

Ja visst mackarna tar vattenprover och ser till att slubbnivån inte kommer upp till stigarröret, men blandningen kommer man inte ifrån.

 

Det är här förfiltret kommer in, och gör nytta antingen man vill eller inte.

 

Dag tank hade jag funderingar på att installera på min båt, men det blev en annan lösning.

 

Ursäkta min kritik, men skriver man en sak tillräckligt många gånger på ett forum likt detta så blir det en sanning.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka inlägg: Ahhh, nu börjar jag fatta hur det hänger ihop. Jag hade alltid trott att tillväxten sker i min egen tank. Men som Du säger om lite av bottenslammet hänger med då och då när man tankar så får man tillslut tillräckligt mycket för att sätt igen den egna tanken. (Har bara behövt rensa bakterier en gång vart 5e år i snitt) 

 

Eftersom jag själv tankar max 40 liter diesel på en säsong tror jag att jag kommer gå över helt till att tanka i bärbara 10 liters dunkar som jag fyller på allteftersom. Då kan man i alla fall visuellt inspektera vad det är man häller i sin egen tank. Denna metod är förstås svårare för storkonsumenter av diesel. 

 

Ursäkta om det blir en del upprepningar här från tidigare forum men " upprepning är ju kunskapens moder" har jag hört. Särskilt för en sån som mig som fattar lite långsamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är jättefint med glaskoppen, att kunna se om det är vatten. 

Fundera på följande scenario:

Någon elak djävul har hällt vatten i tanken. 

Motorn startar och går en liten stund, hackar och stannar troligen.

En titt på vatten avskiljaren visar klar vätska, vem kan tro att det bara är vatten?

Hela bränslesystemet är fyllt med vatten!

Gjorde vattenavskiljaren någon nytta?

(Det är inte helt ovanligt att båtägare fått mycket vatten i bränslet!)

 

Om det är små mängder vatten så blandas det effektivt när bränslepumpen trycker in blandningen med 300 Bar eller mer. 

Lite småskit kan passera matarpumpen men fastnar i finflitret.

Har man däremot jord och skit i dieseln (man kan få sådan diesel men knappast i Sverige) då behövs grovfiltret men vill man ha extra driftsäkerhet så måste man ha dubbla grovfilter så man kan skifta och rengöra.

Så det är lite falsk trygghet med grovfiltret.

I större system har man en dagtank dit bränslet kommer via en separator.

--

Saltpeter:

Vad kostar det filtret?

 

Många motorer och installationer har precis samma filter som som förfiltret och ibland även vattenavskiljare. Det är således inget 'grovfilter' i  många fall. Man vill helt enkel förvissa sig om att problemen syns och tas om hand innan de hamnar i motorn. Det är hängslen och svångrem som helt går ut på att skydda motorn mot vatten & skit. Det hjälper inte så mycket mot motorstörningar om man inte bevakar sitt förfilter och vattenavskiljare.

 

Har man ofta skit i sina tankar så är ju dubbla stigrör och filter bra att hålla motorn igång men de ger inget extra skydd mot att skiten verkligen hamnar i motorn.

Har man så mycket vatten i tanken så hela koppen skulle vara full med vatten efter en tankning så hjälper det nog inte hur hur många stigrör man har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker fortfarande det är rätt att ha förfilter/vattenavskiljare.

Men frågan om vattenavskiljaren kan man fundera över, speciellt om man inte kollar den ofta.

Hur mycket skit som fastnar i förfiltet är enkelt att kolla.

 

Det sitter inget förfilter/vattenavskiljare i min bil (tror jag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker fortfarande det är rätt att ha förfilter/vattenavskiljare.

Men frågan om vattenavskiljaren kan man fundera över, speciellt om man inte kollar den ofta.

Hur mycket skit som fastnar i förfiltet är enkelt att kolla.

 

Det sitter inget förfilter/vattenavskiljare i min bil (tror jag)

Vilken modell på förfilter vattenavskiljare använder Du bhemac ? 

 

Jag förstår att den genomskinliga skålen är lätt att kolla men hur ser man att filterinsatsen blivit smutsig ? De modeller jag sett har ett plåtskal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vanlig CAV. Vattenavskiljaren öppnar jag på hösten eftersom jag inte kan avgör om den är helt fylld med vatten och alltså kan frostsprängas.

 

Grovfiltret ska jag gå på med konservöppnaren ;)

Man kan mäta tryckfallet över filtret, helst med en differanstrycksmanometer, det blir tryckfall när det börjar bli skitigt. Då skulle man kunna vänta med att byta. Men tsv är det enklaste bara att byta, dock inte varje år för min del.

 

Btr. vatten i dieseln så har jag nog aldrig haft mer en promille vatten om man räknar på det. Det är definitivt inget problem för motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om folk verkligen förstår hur vattenavskiljaren fungerar.

Den kan ta hand om ca en kaffekopp med vatten.

Är det mer vatten så fortsätter det in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska dom som inte är så insatta tro om denna fråga?

 

Ska dom slänga vattenavskiljaren/förfiltret? Experter här ifrågasätter behovet av filtret.

 

Här skrivs oändliga massor av inlägg om dieselbakterier, folk är mer eller mindre livrädda för dieselbakterier, ivrigt påhejade av experter, sedan ifrågasätter samma experter nyttan och behovet av sista barriären innan dieseln kommer in i maskinen.

 

Jag kommer i alla fall att behålla mina filter och sköta dom efter mitt schema.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en båt där motorn stannade på grund av för mycket vatten i bränslet det syntes i koppen att allt inte stod rätt till då pärlor av den jämfört med vatten gulaktiga dieseln satt kvar på insidan av glaskoppen så det såg rätt märkligt ut. I detta fall hade vattnet i filtret dykt upp rätt plötsligt om man ger det mera tid försvinner nog pärlorna med diesel ur filtret.

 

En annan anledning att ha kvar förfiltret är att motorns finfilter ofta är dyrt och sitter för jävligt till på många båtar så det är bekvämt att slippa byta det så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger fortfarande inte att man ska slänga ut förfilter eller vattenavskiljaren, jag ifrågasätter bara om det behövs.

 

Förr hade man ofta en sil på dykröret i tanken, det tror jag inte man har idag. Många har samma typ av för och finfilter. Får man bakterier i dieseln spelar inte filtret någon roll och bakterierna är inte farliga för bränslepumpen. Geggan brukar orsak stopp i förfiltret, frågan är vad som hade hänt om man inte hade haft förfiltret, hade matarpumpen orkat pumpa geggan? 

Problemet med dieselbakterier löser man inte med vanliga filter.

Förfiltret tar hand om skräp i dieseln, skär upp era gamla filter och kolla hur mycket det är, jag har ingen aning. Matarpumpen är ofta en membran eller kugghjulspump och är inte så känsliga för lite skit, en sil brukar räcka för den typen av pumpar. Har inte bilar sil i sina tankar?

 

Får man mycket vatten i diesel så gör inte vattenavskiljaren någon nytta, motorn stannar än då. Blir det synlag vattendroppar i glaskoppen så har inte vattenavskiljaren gjort sitt jobb, den ska slå sönder droppar till rent vatten. 

Prova att fylla glaskoppen med vatten, ser man verkligen skillnad på det och diesel?

Hur många tittar dagligen på sin vattenavskiljare? Hur många tittar någonsin på den?

Om vattenavskiljaren satt vid motorinstrumenten så hade det varit skillnad.

Min rutin är att om man ligger mer än en daga så stänger jag av huvdströmbrytaren på motorn, brytaren sitter så att när jag ska sätta på den så ser jag vattenavskiljaren, hur många gör det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska dom som inte är så insatta tro om denna fråga?

 

Ska dom slänga vattenavskiljaren/förfiltret? Experter här ifrågasätter behovet av filtret.

 

Här skrivs oändliga massor av inlägg om dieselbakterier, folk är mer eller mindre livrädda för dieselbakterier, ivrigt påhejade av experter, sedan ifrågasätter samma experter nyttan och behovet av sista barriären innan dieseln kommer in i maskinen.

 

Jag kommer i alla fall att behålla mina filter och sköta dom efter mitt schema.

 

 

 

Kalle

Vilka av dom som svarat i tråden är experter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger fortfarande inte att man ska slänga ut förfilter eller vattenavskiljaren, jag ifrågasätter bara om det behövs.

 

Förr hade man ofta en sil på dykröret i tanken, det tror jag inte man har idag. Många har samma typ av för och finfilter. Får man bakterier i dieseln spelar inte filtret någon roll och bakterierna är inte farliga för bränslepumpen. Geggan brukar orsak stopp i förfiltret, frågan är vad som hade hänt om man inte hade haft förfiltret, hade matarpumpen orkat pumpa geggan? 

Problemet med dieselbakterier löser man inte med vanliga filter.

Förfiltret tar hand om skräp i dieseln, skär upp era gamla filter och kolla hur mycket det är, jag har ingen aning. Matarpumpen är ofta en membran eller kugghjulspump och är inte så känsliga för lite skit, en sil brukar räcka för den typen av pumpar. Har inte bilar sil i sina tankar?

 

Får man mycket vatten i diesel så gör inte vattenavskiljaren någon nytta, motorn stannar än då. Blir det synlag vattendroppar i glaskoppen så har inte vattenavskiljaren gjort sitt jobb, den ska slå sönder droppar till rent vatten. 

Prova att fylla glaskoppen med vatten, ser man verkligen skillnad på det och diesel?

Hur många tittar dagligen på sin vattenavskiljare? Hur många tittar någonsin på den?

Om vattenavskiljaren satt vid motorinstrumenten så hade det varit skillnad.

Min rutin är att om man ligger mer än en daga så stänger jag av huvdströmbrytaren på motorn, brytaren sitter så att när jag ska sätta på den så ser jag vattenavskiljaren, hur många gör det?

 

 Okej vad är kontentan av detta svammel, vanliga plebejer som inte är så rediga som du kan lika gärna slänga bort förfiltret för dom klarar inte av att hantera dom ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka av dom som svarat i tråden är experter?

 

Tyvärr ingen, då hade man kunnat ha en saklig diskussion.

Frågan är intressant. Det finns en massa prylar som används bara "för det har alltid varit så" eller pga verkmästarlogik "för att jag säger så".

Nästa steg är väl att "fylleligan" kommer med sina klyftiga inlägg framåt kvällskvisten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...