Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gulnar

Någon här med erfarenhet av elektriska inombordare?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är egentligen bara nyfiken om någon här har använt/sett/hört om någon som använt/etc elektriska inombordsmotorer. De är ju väldigt attraktiva i teorin, men det lär vara en uppsjö praktiska problem än så länge.

 

Jag kollade lite och själva motorn är väl inga konstigheter, om än svindyr. Inte heller kontrollern bör vara några konstigheter då det finns mycket forskning på hur man dimensionerar elmotrostyrning.

 

Däremot ska det till batterier som ska klara av att förse systemet med 50-100 KWh och laddas smidigt för att det ska vara i närheten av användbart. 2100 Ah i ett 48V system skulle ge en gångtid på fem timmar med en 20KW motor. Måste ju kosta det också.

 

Använder man en hybridlösning med bensingenerator bör det gå att minska, men då går ju lite av det attraktiva med el förlorat.

 

Som sagt. Någon som har egna erfaranheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag rätt kan en 33 fots Greenline gå på enbart solenergi i 4 knop så länge det är solsken. Ökar man till max på eldriften räcker batterierna till 20 distansers körning. Sedan hoppar dieseln igång om man nu inte valt dieseldrift tidigare för att åka fortare. Sök på Greenlinetrådar här eller kolla på Youtube eller webben. Träffade ett par som hade den nya modellen med våningssängar och det var magiskt när de lättade ankar och gled iväg ljudlöst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nimbus 27 e-power kom ju redan 2009

http://www.svd.se/artikel_3680203

20 knop ut till favorit-ön i skärgårn, om den ligger inom 20 distansminuter dvs max en timme.

Sedan letar man rätt på närmaste trefas eluttag med 400 volt/32 ampere och laddar på 4 timmar.
Eller ett vanligt eluttag om man vill ligga kvar 28 timmar och sedan åka en timme hem.
Eller puttrar hem i 5 timmar i 3-4 knop med reservelverket som går på bensin.

Är det någon som har sett många sådana här i skärgårn sedan 2009?
 

 

Tidigare artikel: http://www.maringuiden.se/forum/topic/45425-elektrisk-nimbus/

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus hann nog bara ta fram några prototyper av 27 e innan man gick i konkurs. Nu verkar de börja få luft under vingarna efter omstarten, och det är på tapeten att ta upp försöken med elbåt igen. Säkert ett suveränt koncept på en del insjöar. Se artikel om nimbus i tidningen Båtbranschen här http://service.batbranschensriksforbund.se/file.aspx?afile=d989aa34-626c-4052-b38e-1812f714c8f4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag visste inte att det fanns serietillverkade båtar med eldrift. Trodde att det enda som gällde var att bygga om modeller med förbränningsmotorer till eldrift. Jag ska kolla det ni nämnde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lizardking här på MG

 

DVS författaren till nedanstående bok och tidigare chefredaktör till "På Kryss"

 

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2010/Var/westin_micke-elsystem_ombord-flexband/

 

Jag har starkt för mig att hade elmotor i sin segelbåt.

 

Han dyker ju upp på MG från och till, eller så kan du ju maila honom.

 

Funderade själv på det på min gamla Storfidra, men det blev aldrig så.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor skrivet om detta på framförallt amerikanska forum.  Kolla tex http://www.thunderstruck-ev.comde säljer motorer mm. En liten motor på runt 5hk kostar ca $400 men behöver växlas ner med kuggrem. En kontroller kostar ungefär lika mycket. 

Batterierna är en annan historia, idag är det LiFePO4 som gäller men 7kWh kostar drygt 30 tkr men då håller batteriet 1-2000 laddningar.

 

Den dagen min diesel ska bytas så tror jag det blir hybriddrift. In/ut ur hamn behöver jag kanske 2-3 hkr i 20 min dvs under 1 kWh. Under en minut brukar man kunna ta ut 4x5=20 hkr.

Ett 5kWh batteri 100Ah@48V = 16 celler = ca 18tkr. 

Motor, kontroller  batterier mm, högt räknat 30 tkr

För att klara längre sträckor skulle jag ha en luftkyld bensin eller dieselgenerator i förpiken. Kostnad 10-20tkr.

Hela arrangemanget skulle landa på under 50 papp. Helt klart intressant. Visst bullrar en luftkyld motor mera men trollen blir ljudnivån i sittbrunnen där jag är, lägre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor skrivet om detta på framförallt amerikanska forum.  Kolla tex http://www.thunderstruck-ev.comde säljer motorer mm. En liten motor på runt 5hk kostar ca $400 men behöver växlas ner med kuggrem. En kontroller kostar ungefär lika mycket. 

Batterierna är en annan historia, idag är det LiFePO4 som gäller men 7kWh kostar drygt 30 tkr men då håller batteriet 1-2000 laddningar.

 

Den dagen min diesel ska bytas så tror jag det blir hybriddrift. In/ut ur hamn behöver jag kanske 2-3 hkr i 20 min dvs under 1 kWh. Under en minut brukar man kunna ta ut 4x5=20 hkr.

Ett 5kWh batteri 100Ah@48V = 16 celler = ca 18tkr. 

Motor, kontroller  batterier mm, högt räknat 30 tkr

För att klara längre sträckor skulle jag ha en luftkyld bensin eller dieselgenerator i förpiken. Kostnad 10-20tkr.

Hela arrangemanget skulle landa på under 50 papp. Helt klart intressant. Visst bullrar en luftkyld motor mera men trollen blir ljudnivån i sittbrunnen där jag är, lägre.

 

Det är något jag inte riktigt hänger med på när det gäller el. Det verkar som att en förbränningsmotor på en viss effekt kan ersättas med en elmotor med lägre effekt. I alla fall så är det så många säljare resonerar. Frågan är om det är ett försäljningsknep för att få priset att verka mer attraktivt eller något som är grundat i hur motorerna faktiskt fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer om vi pratar om "upplevd" effekt. Ett enkelt experiment, man jämför en 2hk tvåtaktare med en 0,5 hk elsnurra på en jolle. Skillnaden i fart är väldigt liten. Bensinaren ger troligen inte full effekt. 

Tittar man på min 9 hk diesel så tar jag sällan ut mer än 5 hk om man mäter på bränsle förbrukningen. Men verkningsgraden sjunker vid lägre varvtal, generatorn vill ha sitt och bakslaget kanske tar 15%. 

Det skulle vara kul att köra i bänk och riktigt kunna mäta uttagen effekt, en gissning är att jag åker omkring med 3hk ....

Växlar man ner elmotorn med kuggrem är förlusten där mindre än 5% dessutom finns det inget annat som stjäl effekt. 

En 5 hk elmotor kommer troligen att ersätta min 9 hk diesel mer än väl. Elmotorn kan lämna 10 hk under några minuter och 20 hk under en minut.

Tittar man på dieselelektrisk drift så är oftast de totala förlusterna bara något högre än direktdrift mycket beroende på att belastningen av diesel kan hållas optimal. Dieselelektrisk drift har gamla ubåtar, isbrytare mm. Passagerarfartyget France hade det, eller rättare sagt turbinelektrisk drift. Då slapp man växlar och backturbiner.

Dieselelektrisk drift med eller utan batterier är nog framtiden. Man kan placera motorn varsomhelst, vibrationsdämpa och ljudisolera effektivt samt kör motorn så att den jobbar mest ekonomiskt.

 

En 10 hk luftkyld diesel med elstart kostar runt 7000kr.  När de sitter i elverk brukar de hålla minst 1000 timmar. Den väger 50 kg och kan alltså placeras i förpiken.

 

 

Shipman 28 med Farymann diesel och hydraultransmission var en smart tanke. Tyvärr gick 50% av energin åt att värma oljan som dessutom ofta läckte ut. Men tanken var god.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska tänka på hur man använder båten också.

Seglar man nästan bara inomskärs i bra väder är eldrift eller dieseleldrift helt ok, men seglar man ofta utomskärs (större risker om det blir ett väderomslag) och/eller gärna ger sig ut när det blåser mycket är jag inte lika säker på att eldriften klarar det man vill att motorn ska klara.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det beror ju på hur man dimensionerat systemet. Driftsäkerheten hos tex ett dieselelektriskt system är mycket hög, har man batterier kan man klara sig en stund om dieseln stannar. En elektrisk propellermotor är skyddad mot överbelastning om tex en tamp fastnar i propellern.

Dessutom, seglar man utomskärs och vädret blir dåligt så minskar man väl segel, inte startar man motorn?

De som lever farligt är nog de med snurra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar går mot just dimensioneringen, den blir ogynnsam om man om man vill kunna ta sig fram med motor mot vind och vågor. Det finns lägen när jag inte vill segla även om det är ovanligt.

 

Jag har en MD11 som hade 23 hk (17 kW) från början och den är i klenaste laget idag. Redan i kuling blir det problem om man vill kunna gå mot ett mål som ligger mot vinden och vågorna.

 

Jag har inte kollat vad det skulle kosta att installera en 16 kW elmotor och en 16 kW generator, men det låter både dyrt och tungt.

 

Normalt använder jag troligen endast 5 - 7 hk och då är ju ett dieselelektriskt system jättebra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenheten från de som har bytt till eldrift verkar vara att de klarar sig med mindre effekt. 23 hk dieseln kanske bara idag har 15 hk på axeln.

En ren gissning är att man skulle kunna ersätta med en elmotor på 10,5kW (14hk) max uttagen effekt: 30kW (40 hk). Den väger 17 kg.

De gånger man brukar behöva effekt är när man ska in i hamn i hårt väder, sällan några längre stunder och det gör kanske inte så mycket att FÖG blir 2 knop. 

Jag har gått Göta Älv med kraftig motström på natten. Periodvis gjorde vi runt 1 knop FÖG. Hade gärna haft 60 hk istället för mina 12. Men är det värt priset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av att installera en elmotor, men säkerheten och möjligheten att "komma i mål" från öppet hav går före. Det är klart att man kan vända och segla tillbaks 40 distansminuter om motvinden blir för tuff, men för mig är inte det ett alternativ. Då vill jag ha en motor som kan ta mig de fem sista distansminuterna till målet.

 

Jag tror absolut att elmotordrift passar många seglare och egentligen borde det passa oss som bara tankar 50 - 100 liter diesel om året. En lite kraftigare elmotor och 12 x 100 Ah LiFe batterier skulle nog fungera för oss, men då blir vikten på batterierna 200 kg och priset blir högt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man ska ha i åtanke är att en elmotor levererar all effekt på sekunden. SNAPP. Förbränningsmotorer har ju en effektkurva som beror på varvtalet.

Det här är varför race-elbilar drar det mesta, och har de starkaste drivlinorna :D

Problematiken är väll batteribanken. Det är dyrt och det är tungt... Doc k visar ju TESLA vart skåpet ska stå. Från vissas utsaga om att det är omöjligt att få lång drifttid är de nu tiogångrad distansen med flera gånger!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man ska ha i åtanke är att en elmotor levererar all effekt på sekunden. SNAPP. Förbränningsmotorer har ju en effektkurva som beror på varvtalet.

 

Det här är varför race-elbilar drar det mesta, och har de starkaste drivlinorna :D

Problematiken är väll batteribanken. Det är dyrt och det är tungt... Doc k visar ju TESLA vart skåpet ska stå. Från vissas utsaga om att det är omöjligt att få lång drifttid är de nu tiogångrad distansen med flera gånger!

 

 

 

 

Ja, jag väntar på en marin anpassning av Teslas batterier. Det vore toppen.

Egentligen är jag väl inte i situationen att jag har råd eller tid att byta till eldrift i dagsläget. Men elektriskt eller snarare dieselelektrisk drift är nog det jag ser som en klart framtid. Och för min del hoppas jag att dieselanvändningen bara blir till längre turer och som lösning för nödsituationer. Jag åker sällan så långt och ofta att det inte skulle gå att ladda två dygn mellan varven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tesla använder vad jag förstår Li-Ion batterier. De har utmärkta prestanda men högt pris och inte helt ofarliga. I mera normala tillämpningar används LiFePO4 som blir lite större och tyngre men ger mer för pengarna. Framförallt är de säkra.

Mackey vill ha 1200 Ah men anger inte spänningen. Med 12V blir det 144 kWh. Det tror jag är orealistiskt.

Men säg 22 kWh 300Ah@72V det är 220kg men tyvärr 85 papp.

På en ny båt för en mille? Då är det inga pengar.

Vikten är inget problem, många har ju närmare hundra kg i batterier idag som inte behövs längre.

En konvertering av en bef båt så hamnar nog batterierna på 5-10 kWh, en timma i normal fart. Diesel/generator kostar kanske 20 tkr, så behöver man gå längre sträckor för motor så är det nog den vettigaste lösningen. Dieseln får jobba i sitt optimala effekt/verkningsgradsområde. Den Behöver aldrig ta i "så det smakar skit" och behöver inte byggas lika kraftigt som en marindiesel. Det finns andra motorer som kan bli intressanta motorer som tex frikolvsmotorn med ett minimum av rörliga delar.

Den gemensamma nämnaren för framtiden är nog den elektriska propellermotorn. Jag väntar på fler "pod" motorer (bulle på utsidan). De finns men fel pris och fel teknik idag. Underbart på en segelbåt med dubbla sådana.

Med en stor batteribank och möjlighet att kunna ladda så får vi induktionshäll och slipper gasol mm.

Det har byggts några båtar med eldrift och det kommer fler. Bygger man från början med el/dieselelektrisk drift blir inte prisskillnaden så stor. Vänta bara!

 

Ang hur mycket effekt man behöver så har jag många gånger önskat mig en starkare motor men alltid kunnat ta mig fram ändå. Det som begränsar effektuttaget i elmotorn är värmeutvecklingen, här har pod-motorn en stor fördel. När man går mot sjön så varierar motståndet med mötande vågor, en adaptiv regulator skulle kunna öka effekten i uppförsbackar och minska när det går nedför.

 

Jag tänker som så att en väg att gå skulle kunna vara att sätta elmotor på befintlig axel, ersätta backslag med med generator och komplettera med batteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...