Jump to content
Sunday 21 July 2024
mrplasma

Yamarin Cross 64 Br

Recommended Posts

Ser att du har nya modellen av F150. Verkligen snyggt ekipage. Använder du hamnkapell? På mm 64 dc hade man en käpp som stagade upp hamnkapellet, men det verkar inte följa med något sådant på 64 BR?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte fått trimplanen än! :( Imorgon tar jag nog hem båten utan trimplan. Får montera dem vid 1:a servicen istället. Kan vara bra och testa först utan och sedan med.

 

Hörde att killen som köpt en likadan, fast med nya F200 inte gick så mycket fortare än F150!

Vet inte exakt vilken dim på proppen, men det var 18" stigning och båten varvade 6000 Varv/min och gjorde 47 knop. Han hade testat en 19" och då gjorde den inte mer knop utan minskade i varv till 5700 varv/min. Jag vet att det är en annan utväxling på F200 än F150. Kan det bero på att skrovet?
Vad har ni som äger en Cross 64 fått upp för fart? B)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testade snabbt dra på och kom nu upp i 5500 varv/min och nästan 45 knop! Tror att motorn kommer öka några varv när den fått ticka några timmar. Det gjorde min F 60 i alla fall

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag har jag lämnat in båten för montering trimplan. Måste säga att den funkar riktigt bra utan trimplan, men för att få det där lilla extra tex när det blåser lite sidvind kommer det nog vara bra. Motorn har jag fått upp i 5700 varv, men detta beror nog på att jag tiltade ut rejält. Knopen var ändå ca 45 med full tank och en halvtung 40+ ombord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Länge sen jag var inne här... men kul med denna tråd!

Köpte själv en Cross 64 Br i slutet av maj, hämtade på nationaldagen... Lång jungfrufärd, och ni som var ute då, vet ju hur vädret var! ;-)

Så nog vet jag hur den går i sjö!

Har den rekommenderade 19" proppen, och på topp 45,7 knop. Har haft min på 20h service nu, så blivit en del åka - är en fantastisk båt för sin storlek!!!

Jag köpte till vattenskidbågen (främst som extra räcke), hamnkapellet, plotter/ekolod samt transport-presenning. Såklart F150, 2015 års modell. Kul att få följa denna tråd, så vi kan utbyta erfarenheter!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ser du att det ska vara 19"? Det enda jag hittat är Yamaha körfakta. Om du läser Yamarins ägarhandbok står det 21". Vilket varvtal fick du när du körde 45,7 knop? Kan vara så att den går fortast med 19", men när du kör övriga spannet borde det vara bättre med en 21". Har testat olika varvtal med min 21" och tex vid 4200 varv går det 32-33 knop ca 0,8 liter/dist.

Kul att du hittat hit!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste körfaktan och fick samma rek. från två handlare som jag varit i kontakt med.

Har inte hittat nåt om 21"...

Dock väldigt nöjd med min 19", den funkar suveränt "allround" - har åkt ganska blandat med läst. Och generellt kan jag säga att två eller fyra pers. knappt gör någon skillnad i varken förbrukning eller fart... Planar i 20-21 knop, dryga 3200 varv, ligger i 30-32 vid omkring 4000 upp till 4200 varv, där ligger jag på 1,2nm/l.

Har totalt kört ca 310 distans, och förbrukat ca 240 liter än så länge...

Glömde förresten nämna solbädd i aktern, den är också med. Men skippade bord, precis som du gjorde.

Mvh Jocke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det dyrt med solbädd?

Kolla in sidan 17 kapitel 5.5 där står det 21".

Kanske man ska testa 19" ändå??

Upplever dock inte att den känns slö och har haft 3 personer och full tank och visst märks det att den är lite tyngre i start, men inte nämnvärt. Testade igår i blåst gasa på lite och körde 41 knop på vågtopparna och den gick riktigt bra i 20 knop slog det och lät! Skulle testa trimplanen, men det får jag göra någon annan dag när det är lugnare. Fattade inte riktigt hur man skulle tänka och har nog listat ut det nu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns två skolor runt hur trimplansmanövern ska kopplas. Den ena varianten är att knapparna motsvarar hur båten rör sej. Dvs trycker du ner övre SB-knapp så sänker sej båtens SB-sida. I verkligheten är det alltså BB trimplan som fälls ner.

 

För min del är detta helt j-vla omöjligt att få in i min hjärna. Var gång jag kör en båt som har trimplanen "båtkopplade" måste jag fundera över hur jag ska trycka varje gång jag vill manövrera dom. Jag måste ha trimplanen kopplade som dom rör sej, dvs vill jag ha ner BB-trimplan så trycker jag på den nedre BB-knappen.

 

Jag har märkt att otekniska människor föredrar det "båtkopplade" sättet medan vi som har teknisk förståelse för vad som ligger bakom en viss reaktion i båten föredrar att ha knapparna kopplade som trimplanen rör sej. Oftast är bara det "båtkopplade" sättet beskrivet i monteringsmanualen så de flesta båtverkstäder kopplar så. Vill man ha det "trimplanskopplat" får man oftast både koppla om själv och lista ut hur det ska kopplas för att bli "rätt"..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undra om det är en lätt manöver att fixa? Jo, jag är nog också lite teknisk! :-) hade riktigt svårt att greppa knapparnas funktion. Trodde exakt om du Jarb att det var kopplat styrbord knapp rör styrbords trimplan. Känns som att det bara är att kasta om 2 kablar?

Det är Bennett som jag har. Har dock ingen instruktionsbok, måste blivit kvar på verkstan. Ska försöka hitta på nätet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittar du inget med google o verkstan inte vet så listar vi ut det men det var nog fler än två sladdar som behövde skiftas. Bennetts hydrauliska funkar så att du har två magnetventiler, en för BB o en för SB samt en pump som kan gå åt två håll. Så vill du att BB trimplan ska gå ner med BB nedre knapp ska det kopplas så att BB-ventil öppnar o pumpen pumpar, på övre knappen ska ventilen oxå öppna men pumpen körs åt andra hållet så den suger. Nu är det istället kopplat så dessa funktioner finns på SB övre knapp resp SB nedre. Vill minnas jag mätte upp hur knappsatsen funkade o sen var det rätt enkelt o komma fram till hur sladdarna skulle sitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nejdå, lätt fixat. Kablarna sitter på skruvade plintar direkt på switchen. Bara att pilla loss täckkåpan, skruva loss switchen o flytta runt kablarna. Vill minnas att kablarna har olika färger o att plintarna är numrerade. Så själva jobbet gör du på en kvart när du bara vet hur de ska flyttas. Eventuellt har jag ett foto hur jag kopplade, återkommer när jag kollat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en Yamarin 63BR för några år sedan med en 150hk. Då hade jag bekymmer med att nå toppfarten enligt körfakta. Hade en reliance 21" propp. Söknpå forumet efter tråden Yamarin 63BR där diskuteras mycket propeller, trimmplan mm. Många bra inlägg av Jarb och Anders som sist i tråden gjort en utförlig test med både 19" och 21" propeller inkl förbrukning.

Vad jag minns är att 19" var bättre mellanregister och högre toppfart men att 21" gav en lägre bensinförbrukning i de fartområden som man ofta kör i.

//Havskatt

Jag hade en Yamarin 63BR för några år sedan med en 150hk. Då hade jag bekymmer med att nå toppfarten enligt körfakta. Hade en reliance 21" propp. Sök på forumet efter tråden Yamarin 63BR där diskuteras mycket propeller, trimmplan mm. Många bra inlägg av Jarb och Anders som sist i tråden gjort en utförlig test med både 19" och 21" propeller inkl förbrukning.

Vad jag minns är att 19" var bättre mellanregister och högre toppfart men att 21" gav en lägre bensinförbrukning i de fartområden som man ofta kör i.

 

Här är tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/45621-yamarin-63-br/page-6

 

//Havskatt

Edited by Havskatt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska kolla!

 

Solbädd har jag då inte! Finns bild i tillbehörskatalogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förövrigt är båten på verkstad! :-( trimplanshelv... Som strulat sedan första gången jag verkligen behövde dem. Har nu bytt ut allt utom manöverpanelen, men den byts ut imorgon.

Tydligen är enheten vid pumphuset (där alla kablar går in) defekt. Någon ingjuten säkring har varit för klen på några enheter som lämnat fabriken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle tippa på ca 4500 kr. Det kostar det i Finland.

Edited by mrplasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev att uppgradera till en större plotter och så köpte jag bordet! Ska montera det så fort jag tar hem båten från vinterförvaringen. Isen ligger kvar här än.

En finskt test på Cross 64 br finns nu på Youtube. De kör ganska hårt i vågorna med den. :D

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hissade motor det sista hålet idag!

Bestämde mig när jag satt motorn på ett ungefärligt läge och mätte med en bräda, så var kavitationsplattan under V botten. Efter lite strul fick jag den på plats till slut och har hunnit testa den. Nu gick den riktigt bra! Lättare att svänga med och den varvade lite mer, dock inte så mycket mer fart. Kavitationen i svängar har minskat. Mycket nöjd!

 

Tidigare gick det knappt att styra vid full fart, utan man var tvungen att rikta in sig innan full gas.

Edited by mrplasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser att du har nya modellen av F150. Verkligen snyggt ekipage. Använder du hamnkapell? På mm 64 dc hade man en käpp som stagade upp hamnkapellet, men det verkar inte följa med något sådant på 64 BR?

Jodå det kommer med en käpp har en 64 br med hamnkapell och funkar fint!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ser att du har nya modellen av F150. Verkligen snyggt ekipage. Använder du hamnkapell? På mm 64 dc hade man en käpp som stagade upp hamnkapellet, men det verkar inte följa med något sådant på 64 BR?

Jodå det kommer med en käpp har en 64 br med hamnkapell och funkar fint!

Har också hamnkapellet och det är riktigt bra! Möglar nog inte så lätt heller. (Galon) vad kör du för höjd på motorn? Propeller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var och hämtade min nya (2017) i fredags och har åkt en del i helgen trots det dåliga vädret. Vilken båt, är helnöjd såhär långt. Trimplan är dock ett måste så inget att fundera på om man är osäker.

 

Jag tror alla frågor i tråden har blivit besvarade innan men om det är någon som undrar något så kan jag säkert svara på det. Har även typ alla tillbehören. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till en fin båt!

Jag hade förmånen att köra utan trimplan innan jag fick hem dem! De var restade. Själv använder jag trimplan väldigt sällan och kan tycka att man kan köra utan om man tycker det. Visst kan det vara bra ibland, men nog har jag kört båtar som är i större behov!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...