Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mrplasma

Yamarin Cross 64 Br

Rekommendera Poster

Är den någon som har en 64 br och som kan dela med sig av intryck av båten mm? Har läst några mindre tester, men det är allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den någon som har en 64 br och som kan dela med sig av intryck av båten mm? Har läst några mindre tester, men det är allt.

Börjar det bli dags att handla igen?

Har ingen erfarenhet, men den ser onekligen väldigt intressant ut.

Hede faktiskt tankarna på en sådan, men valet föll på 65:an.

 

Är det den nya F150, som är aktuell på akterspegeln?

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BoatBruce, jo, hittade ingen 65 med rätt motor och frugan tyckte om 64 br, så det var bara att slå till.

Om allt går bra kommer den till veckan. :rolleyes:

Dock blir det en ny 2014 F150, men som jag ser verkar det ingen större skillnad än kåpan?

Firman jag köpte den hade sålt en 64 br med F200 med elreglage till Norge. Det då gäller inga garantier på skrovet från Yamarin.

 

Kommer bestycka den med en 21" propeller som kanske inte är helt rätt. Tror det skall vara en 19", men Yamarin skriver 21" i sin användarmanual.

Har försökt hitta lite kommentarer mm om denna båt och det är inte så lätt. Har själv varit emot aluminium, men man lever bara 1 gång! :)

Utrustning är Garmin plotter med ekolod, vattenskidbåge, trimplan och hamnkapell. Bord köper jag senare samt ev. soldäck bak.

 

Blir spännande att testa denna skapelser. Undra om man kommer bli besviken med tanke på hur bra 64 dc gick? :huh:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BoatBruce, jo, hittade ingen 65 med rätt motor och frugan tyckte om 64 br, så det var bara att slå till.

Om allt går bra kommer den till veckan. :rolleyes:

Dock blir det en ny 2014 F150, men som jag ser verkar det ingen större skillnad än kåpan?

Firman jag köpte den hade sålt en 64 br med F200 med elreglage till Norge. Det då gäller inga garantier på skrovet från Yamarin.

 

Kommer bestycka den med en 21" propeller som kanske inte är helt rätt. Tror det skall vara en 19", men Yamarin skriver 21" i sin användarmanual.

Har försökt hitta lite kommentarer mm om denna båt och det är inte så lätt. Har själv varit emot aluminium, men man lever bara 1 gång! :)

Utrustning är Garmin plotter med ekolod, vattenskidbåge, trimplan och hamnkapell. Bord köper jag senare samt ev. soldäck bak.

 

Blir spännande att testa denna skapelser. Undra om man kommer bli besviken med tanke på hur bra 64 dc gick? :huh:

mrplasma, tror inte du kommer bli besviken.

64br ska gå riktigt fint.

F200 på den båten, då blir det nog lite trassel att försäkra den.

Den ska väl göra 45knop med F150 och det räcker gott och väl.

Vet inte vad som skiljer nya och gamla generationen av F150, mer än att de har satt en designer på att lägga några timmar på kåpan.

 

Återkom gärna med info efter premiärturen.

 

64:an & 65:an är bra båtar och man kan hålla bra marchfart i hög sjö. det som blir intressant är jämförelsen när det går hyfsat höga vågor med 64BR.

 

Torrvikt 880 mot 1170 sedan är de lika långa...

 

//BB

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med en ny Yamarintråd!

Börjar bli tråkigt nu när man plöjt igenom det mesta ang. 64 o 65 dc :)

 

Båten lär knappast gå speciellt dåligt även i mer sjö men man kan väl tänka sig lite mindre "komfort" just med tanke på vikten och materialet.

 

Har en bekant som kör 63br som väger lika mycket, har inte haft tillfälle att åka med ännu men den går utav bara h-e med 150 hk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har percis blivit ägare till 64 DC -08 med en 225 hk och än så länge är jag mycket nöjd. Har hunnit varit ute några svängar och den går otroligt bra - och snabbt:) Vi är två vuxna och två barn i familjen och vill prova på båtlivet under några sommrar, så då föll valet på denna båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Materi, grattis till en bra båt! Har haft en likadan med en F200.

 

BoatBruce, jo, frågade en som tydligen testat ganska hårt 64 Br i 12 s/m och den hade uppfört sig riktigt bra. Dock vred den sig mycket mot vinden vilket de flesta V bottnade båtar gör. Därför beställde jag trimplan.

Visst kommer jag ge mina intryck mm när jag får hem båten. Kommer bli riktigt kul att testa något nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten! Tycker 64BR ser väldigt vettig ut, bättre än plastvarianten 63BR vilket är lite synd då bl a jag själv inte är så förtjust i konservbåtar..

 

I stort sett bara kåpan som är ny på F150 för i år, motorn är fortfarande i A-version vilket betyder att inga betydande konstruktionsförändringar är gjorda. Yamaha uppdaterar sina motorer kontinuerligt men det är bara vid större förändringar som man byter versionsbokstav, ett designskifte som detta brukar inte ge en ny version.

 

Har i flera år annars förväntat mej en större revidering av F150 men Yamaha kör på trots att nästan hela 4T-programmet reviderats. F150 har t o m fått behålla sina "dyra" separata trottelhus som efterhand har rykt på hela programmet, de senare varianterna på samma koncept, F175 och F200, har det t ex inte.

 

Är det en Black Steel propp den kommer levereras med? Har en 19" Reliance liggande som du skulle kunna få testa om du inte kan dra en 21a vettigt..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack jarb!

 

Det roliga är att jag själv inte varit förtjust i alu båtar och har alltid sagt att jag aldrig ska köpa någon!

Det som avgjorde mitt beslut var bla att Yamarin använder sig av en bättre aluminiumkvalitet än andra märken på marknaden. Såg också på ett annat forum en som varit på både Busters och Yamarins fabriker och där vann Yamarin helt klart enligt mitt tycke!   

Det jag är rädd (noja) för när det gäller aluminium är korrosion och att det skall bli bucklor i skrovet, men förmodligen tål båtarna ändå rätt mycket.

Sedan måste man ju testa andra båtar (dock Yamarin) När jag sålde min 64 dc kändes det dock i hjärtat, men man kan inte gifta sig med sina båtar. :-)

 

När det gäller F150 hade jag inga större val eftersom det är max vad båten får ha. Jag hade fått köpa en 75 br istället om jag vill ha mera motor, vilket inte är möjligt pga att jag måste se till att det finns mat på bordet.

Det verkar som att Yamaha fått till balansaxel problemet och då känner jag att denna motor som funnits ett bra tag är rätt. såg förövrigt en artikel som skrev att det fanns en F150 som tickat över 8000 timmar.

 

 

 

Jag får med en RELIANCE SDS Series (3X13-3/4"x21"), men vad tror du jarb? Ska det vara en 19" som det har skrivit i Yamaha körfakta 2015 och som andra även påstår. Yamarin själv hävdar denna propeller som jag får med.

 

Redigerad av mrplasma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten! Tycker 64BR ser väldigt vettig ut, bättre än plastvarianten 63BR vilket är lite synd då bl a jag själv inte är så förtjust i konservbåtar..

 

I stort sett bara kåpan som är ny på F150 för i år, motorn är fortfarande i A-version vilket betyder att inga betydande konstruktionsförändringar är gjorda. Yamaha uppdaterar sina motorer kontinuerligt men det är bara vid större förändringar som man byter versionsbokstav, ett designskifte som detta brukar inte ge en ny version.

 

Har i flera år annars förväntat mej en större revidering av F150 men Yamaha kör på trots att nästan hela 4T-programmet reviderats. F150 har t o m fått behålla sina "dyra" separata trottelhus som efterhand har rykt på hela programmet, de senare varianterna på samma koncept, F175 och F200, har det t ex inte.

 

Är det en Black Steel propp den kommer levereras med? Har en 19" Reliance liggande som du skulle kunna få testa om du inte kan dra en 21a vettigt..

 

jarb, vad menar du med dyra trottelhus? är det något som brukar trassla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man i Körfakta så är ju båten helt perfekt proppad med 19" Reliance med 5900 rpm på topp. Det känns dock som nåt inte stämmer då det slippar betydligt mindre än vad som är vanligt med Reliance, 1% mot normala 7-10%. Slänger man in 21" på samma siffror får man 11%, snudd på för högt för att misstänka nyckfelstrisse. Kör man med 1% och 21" med samma fart får man 5300 rpm och det är i så fall för lågt. Ska bli intressant och se vad du får för siffror men plastsyster 63BR funkar i regel bäst med Reliance på 19" i praktiken. Försök tjabba till dej bytesrätt om det inte varvar som det ska..

 

Separata trottelhus ger en motor med snabbare gasrespons och trevligare motorljud men det är mycket dyrare att bygga 4 små trottelhus än ett stort. Motorcyklar har oftast separata trottelhus medan sällan ens sportbilar har det. I början hade alla Yamahas 4-taktare separata trottelhus trots att lastfallen i en utombordare är tämligen konstanta och snabb gasrespons knappast är högprioriterat. Yamaha är ju stora på MC så det kanske blev så mest av gammal vana. Med tiden har nog ekonomerna kommit in i bilden och din förra motor F200C hade ett trottelhus medan den tidigare versionen F200A som försvann 2005 hade separata. Numer är det enbart F150 som har separata trottelhus av alla Yamahas utombordare.

 

En kul sak med F150 är därför att den låter väldigt trevligt. Speciellt under acceleration och i närheten av maxvarv är det härlig skönsång om man har lite motoröra. O ja det finns tyvärr en nackdel oxå med separata trottelhus, spjällen måste va i synk. På just F150 både i förhållande till varandra och i relationen till tomgånsventilen. F150 är lite känslig för detta och kan fåna sej med att tjuvstanna precis när den ska lämna tomgångsvarv om denna relation inte är perfekt.

 

Vad det gäller balansaxlarna så löste sej nog det problemet i och med versionen med smörjkanon som kom till 2010. De nya F175/F200 har exakt samma balansaxlar som F150 och det hade de ju knappast haft om konstruktionen varit undermålig även nu. Däremot tycker jag det är tämligen uselt att det skulle behöva ta 6 år innan Yamaha kom upp med en varaktig lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som vanligt mycket bra och utförliga svar från jarb! :-)

 

Pratade med en som köpt en likadan båt och motor som mig och han har en 19" Propeller. Motorn är under inkörning och den orkade bara varva ca 5400 i början och nu hade det ökat till 5500 v/min (är dock lite osäker på siffrorna). Det är en bit kvar då för att uppnå Yamaha Körfakta 2015, där man skriver 5900 varv. 

 

För övrigt får vi hoppas han hittar in här på forumet. Alltid kul med fler som kan utbyta idéer. 

Han var mycket nöjd med nya 64Br och sa att den kändes styv i skrovet. Lite lätt att få fula märken i relingslisten. 

 

Vet inte om jag skrivit att jag köpt mitt ekipage i Finland. Fanns inga båtar inom mitt upptagningsområde ;-) Hade fått vänta till nästa år eller kört söder ut. 

 

 

Redigerad av mrplasma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en sida i Norge där man hade skrivit upp data på 2 personer och 21" propeller gjorde den 46,7 knop och 5700 varv/min och med 4 personer 46,2 knop. Motor 150 hk, montering 36 mm PT +5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5% slipp, oxå lågt men inte lika lågt som Körfakta med 19" Reliance. Slippen brukar oxå generellt öka med minskat propellervarvtal, dvs på samma båt med samma motor och propellertyp så slippar i regel 21 mer än 19 precis som det gör här. +5 är nog inte trimmet utan yttertempen, vid siffrorna på F115 står nämligen +15 o så högt kan man inte trimma ;) Det går alltid fortare när det är kallt ute så sommarväder hade sannolikt gett något lägre fart/varv med F150. Med riggvinkel avses nog bara att det finns power trim (PT) och att man använt det förhoppningsvis optimalt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan och propeller fattas, men kommer till veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftig båt.

Var själv sugen på den.

Men blev en 65 DC istället.

Fick den igår iregnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade 64 dc tidigare och 65 kommer du bli super nöjd med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkar bra.

Har bara puttrat från iläggningsrampen till bryggan.

Får testa lite när vädret blir bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har köpt en 64br. Fantastisk båt. Snabb ax, går stadigt i sjön. härlig fart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul! Förmodar att ni har F150 och då undrar jag vilken propeller ni har? Hur fort går den? Max varv mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har standard propell, har inte maxat än för den har bara varit 2 timmar i sjön. Den har f150, 2015 års modell. Jag har provat skicka bilder men de är för stora.

 

Körde med 6 personer i båten och 3 vattenskotrar hängde med. De orkade inte hålla samma takt som vi. Den går väldigt fint! Frun gillar inredningen och det är mycket vindstilla för alla som sitter bakom rutan.

 

Vi beställde båten utan trimplan men tog en vattenskidbåge. Den har inte varit i sin riktiga användning än men jag märker att den underlättar in och urstigning mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med standard menar du 19" eller 21"?

Beställde ni bord? Vore kul ifall du fixar så att du får in lite bilder. Har du Mac, så kan du exportera bilden till en ny mapp och väja mindre storlek. Det jag kommer utrusta senare i min är stereo, kylbox(portabel med kompressor) och dubbla batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...