Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
gulnar

Läcka i färskvattenkylningen på MD11D

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en ibland sakta droppande och ibland mer kraftfull läcka i glykolsystemet på min MD11D, altså versionen som har färskvattenkylning från Volvo monterad i fabrik.

 

Är det någon som känner till om den typen av läckor är ett vanligt problem?

 

Om jag ska vara ärligt tror jag det är ett problem med många svar, altså att den läcker lite på flera olika punkter,

  • I en möjligt sprucken lödning i röret från expansionstank till cirkulationspump.
  • I en kort slanganslutningen mellan expansionstanken och detta rör.
  • I en packning där nyss nämnda rör går in i cirkulationspumpen.
  • Genom locket i expansionstanken (Det skvimpar ut av sjögång och vibration)
  • I den skruv/nippel som är markerat på bilden.

Att jag misstänker dessa områden är att det finns glykolskvätt just där. Men det är ju inte säkert att glykolen landar precis vid läckan, det vibrerar ju ordentligt när motorn går.

Är något av dessa kända problemområden?

Jag har satt papperstejp vid de misstänkta platserna för att se om någon av dem blir fuktig.

 

Den markerade skruven på den vänstra bilden är det som läcker. Jag tror att den motsvaras av det inringade på sprängskissen. Är det någon som vet vad dess syfte är? När man skruvar ut den bara en bråkdel av ett varv strilar det ut glykol.

 

*Edit: Det är inga problem med motortempen, men jag måste hälla på glykol inför varje tur och det som läcker hamnar ju i kölsvinet.

post-106745-0-60712700-1433789219_thumb.png

Redigerad av gulnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ibland sakta droppande och ibland mer kraftfull läcka i glykolsystemet på min MD11D, altså versionen som har färskvattenkylning från Volvo monterad i fabrik.

 

Är det någon som känner till om den typen av läckor är ett vanligt problem?

 

Om jag ska vara ärligt tror jag det är ett problem med många svar, altså att den läcker lite på flera olika punkter,

  • I en möjligt sprucken lödning i röret från expansionstank till cirkulationspump.
  • I en kort slanganslutningen mellan expansionstanken och detta rör.
  • I en packning där nyss nämnda rör går in i cirkulationspumpen.
  • Genom locket i expansionstanken (Det skvimpar ut av sjögång och vibration)
  • I den skruv/nippel som är markerat på bilden.

Att jag misstänker dessa områden är att det finns glykolskvätt just där. Men det är ju inte säkert att glykolen landar precis vid läckan, det vibrerar ju ordentligt när motorn går.

Är något av dessa kända problemområden?

Jag har satt papperstejp vid de misstänkta platserna för att se om någon av dem blir fuktig.

 

Den markerade skruven på den vänstra bilden är det som läcker. Jag tror att den motsvaras av det inringade på sprängskissen. Är det någon som vet vad dess syfte är? När man skruvar ut den bara en bråkdel av ett varv strilar det ut glykol.

 

*Edit: Det är inga problem med motortempen, men jag måste hälla på glykol inför varje tur och det som läcker hamnar ju i kölsvinet.

Den inringade kranen på vänstra bilden är en avtappningskran av kylvattnet i blocket. Den skall vara tät när den är stängd och tömma kylvattnet (i ditt fall glykolblandningen) ur motorblocket när den öppnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en ibland sakta droppande och ibland mer kraftfull läcka i glykolsystemet på min MD11D, altså versionen som har färskvattenkylning från Volvo monterad i fabrik.

 

Är det någon som känner till om den typen av läckor är ett vanligt problem?

 

Om jag ska vara ärligt tror jag det är ett problem med många svar, altså att den läcker lite på flera olika punkter,

  • I en möjligt sprucken lödning i röret från expansionstank till cirkulationspump.
  • I en kort slanganslutningen mellan expansionstanken och detta rör.
  • I en packning där nyss nämnda rör går in i cirkulationspumpen.
  • Genom locket i expansionstanken (Det skvimpar ut av sjögång och vibration)
  • I den skruv/nippel som är markerat på bilden.

Att jag misstänker dessa områden är att det finns glykolskvätt just där. Men det är ju inte säkert att glykolen landar precis vid läckan, det vibrerar ju ordentligt när motorn går.

Är något av dessa kända problemområden?

Jag har satt papperstejp vid de misstänkta platserna för att se om någon av dem blir fuktig.

 

Den markerade skruven på den vänstra bilden är det som läcker. Jag tror att den motsvaras av det inringade på sprängskissen. Är det någon som vet vad dess syfte är? När man skruvar ut den bara en bråkdel av ett varv strilar det ut glykol.

 

*Edit: Det är inga problem med motortempen, men jag måste hälla på glykol inför varje tur och det som läcker hamnar ju i kölsvinet.

Den inringade kranen på vänstra bilden är en avtappningskran av kylvattnet i blocket. Den skall vara tät när den är stängd och tömma kylvattnet (i ditt fall glykolblandningen) ur motorblocket när den öppnas.

 

 

Toppen. Då hade den funktionen som jag trodde. Och tät när den är stängd, njo, det är ju en möjlig felkälla. Tänkte byta o-ring i den och se om det blir bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Fel. Det du markerat på högra bilden är skruven som låser mellanlagerhållaren till vevaxeln, och där kan det inte läcka vatten. Pos. 42 är en avtappningskran. Byt ut den om det inte går att få den tät med att dra åt.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Fel. Det du markerat på högra bilden är skruven som låser mellanlagerhållaren till vevaxeln, och där kan det inte läcka vatten. Pos. 42 är en avtappningskran. Byt ut den om det inte går att få den tät med att dra åt.

Ingemar

 

Hej

Du har säkert rätt i att jag markerat fel på den högra bilden, det var den bäst tänkbara jag kunde hitta men det verkade inte helt rätt.

Däremot har det inte skvätt glykol så högt som position 42 verkar sitta. Har du någon aning om vad det jag markerat på fotot kan heta och vilken skiss den finns på? För jag tror att den är en relativt central del av problemet och jag behöver ju reservdelsnumret för att beställa. Det ser ganska mycket ut som en luftningskran på ett element.

/Einar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som avtappningskranen ta bort den och åk till närmaste återförsäljare , eller köp en vanlig plugg , täta med lite gängtejp.sedan fyller du på ny kylarvätska .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har identifierat huvudläckan nu. Det är trycklocket till expansionstanken som inte håller tätt för något tryck alls. Jag tror att 40 år gammalt gummi kan vara en del av förklaringen.

 

Pentas trycklock i original är ganska dyrt. Gör jag något superdumt om jag tätar locket helt så det inte kan lösa ut vid övertryck? Det värsta jag kan tänka mig händer är att en slang ploppar ut och det sprutar kokande kylvatten under motorlocket.

 

Känner någon ev. till piratvarianter av dessa lock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...