Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MrHurley22

Segel till Hurley 22

Rekommendera Poster

Hej alla! Mitt första inlägg i det här forumet, tacksam att ha funnit hit och fått tillgång till inspiration och era djupa kunskaper om segling :) Har precis tagit upp min seglingen sen barndomen, blev sänd på seglarläger varje sommar i ungdomen sen har jag inte seglat på 25 år.

 

Köpte en Hurley22 förra månaden och glider ut i skärgården flera ggr i veckan och känner passionen öka för varje vågskvalp.

Det är dock ett gammalt segel på båten och jag skulle vilja uppgradera det med antingen ett begagnat bättre eller nytt segel.

 

Vad handlar det om för kostnader för ett nytt resp begagnat och var finns det bra ställen att vända sig till ?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du återupptagit dit gamla barndomsintresse, hittat hit till Maringuiden och att du känner att du både lär dig och blir inspirerad av det som skrivs här MrHurley22 :). Då tror jag att du har alla förutsättningar för att både kunna  njuta och utvecklas som seglare! Jag anser i alla fall att det går lika bra att njuta av segling i en liten/billig båt som i en stor/dyr, bara man har rätt inställning och inte ambitioner som krockar med ens möjligheter

Nya segel kan ge ungefär samma kick som att byta motor. Du kommer kränga mindre på kryssen, gå högre i vind och kunna segla lite fortare. Förmodligen är det klassiska dacronsegel som du bör satsa på eftersom de är slitstarka och relativt billiga.

Har du rulle på förstaget, profilstag?

Kommer du att segla mycket själv?

Att ha förseglet på rulle är både mycket säkrare eftersom du inte behöver gå upp på däck lika mycket och även bekvämare att hantera.Vill/kan du investera investera i detta någon gång i framtiden?  Det här är frågor som är bra att fundera på redan innan du köper nya segel med pistolhakar eftersom det är är inte så bra att ha det om du rullar in förseglet. En kompromiss  är att du börjar med att investera i en förstagsprofil, köper försegel utan pistolhakar så kan du vänta med köpa en rulle tills du tycker att det är ett bra läge. Sol och fukt sliter på segel så därför är det bra att du även funderar på om du skall satsa på insytt uv-skydd eller rullsegelkapell. Om du inte vill investera så mycket på en gång så lutar det väl åt ett rullsegelkapell kanske i framtiden. Men de slits mera än ett segel med inbyggt uv-skydd.

Hoppas att jag inte visionerar för mycket nu i investeringar för ditt seglande MrHurley22. Du har ju  även funderingar på att köpa begagnade segel. Det har  jag ingen erfarenhet av, men ett tips är väl att inte köpa grisen i säcken. De bör m a o passa, vara hela och ej för bukiga/utseglade så klart.

Både i handikappseglarklubben so jag är med i  och till vår egen S30:a, så har har vi köpt klassiska dacronsegel från Boding och varit nöjda med dem. Jag skulle gissa att en fock/genua och en stor tillsammans skulle kunna kosta ca 20 000.-

Lycka till vad du än väljer och må du trivas både på "spat" och här på forumet som seglare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kommendören ! Nyttig information som du skriver, tacksam för det. Jag kommer segla mycket själv men även med barnen och/eller vänner, det får bli som du råder mig, investerar i dacronsegel från Bodin eller annan firma, ska kolla upp avstånd, priser etc. Kanske blir det även rullsegel, får se hur mycket jag vill investera i båten, tänkte bara ha den två säsonger och öva mig med innan jag skaffar en större skuta :-) Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du satsar på nya segel MrHurley22! Då tycker jag definitivt att du även skall satsa på förstagsprofil. Då har du investerat för en eventuell rulle nu eller i framtiden plus höjer nog andrahandsvördet lite i alla fall.

Som skrivet tidigare: Nya segel är som en ny "motor" på en segelbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...