Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Erlandf

Klet i dieselsystemet.

Rekommendera Poster

Har problem att få fram bränsle till motorn (diesel MD7A) . Har nu gått igenom filter och pump och konstaterat att det, speciellt i förfiltrets vattenavskiljare finns en brun kletig massa, Mycket kletig och vidhäftande,  påminner i färg och konsistens om mörk sirap.  Byter naturligtvis alla filter och tömmer tanken. Har också tänkt rengöra tanken, det finns dock ingen rejäl manlucka så att jag får ner armarna utan har tänkt försök "lösa upp" ev klet som finns i tanken.  Men vad finns det som löser upp smeten.  På den massa som jag tagit ut ur förfiltrets "vattenkopp" har jag testat med i tur och ordning kallavfettning, diesel, bensin. Ingen tillstymmelse till att något av dessa medel löser upp smeten.

Någon som har testat något annat alternativ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har problem att få fram bränsle till motorn (diesel MD7A) . Har nu gått igenom filter och pump och konstaterat att det, speciellt i förfiltrets vattenavskiljare finns en brun kletig massa, Mycket kletig och vidhäftande,  påminner i färg och konsistens om mörk sirap.  Byter naturligtvis alla filter och tömmer tanken. Har också tänkt rengöra tanken, det finns dock ingen rejäl manlucka så att jag får ner armarna utan har tänkt försök "lösa upp" ev klet som finns i tanken.  Men vad finns det som löser upp smeten.  På den massa som jag tagit ut ur förfiltrets "vattenkopp" har jag testat med i tur och ordning kallavfettning, diesel, bensin. Ingen tillstymmelse till att något av dessa medel löser upp smeten.

Någon som har testat något annat alternativ??

 

Om du kommer åt tanken hade jag försökt mig på att kapa upp ett ordentligt hål som du kommer åt att rengöra genom, sedan tätar du och skruvar på ett lock. Inget roligt om problemet återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske fel, men jag tycker det verkar som om "kletet" driver omkring på botten av tanken och inte fastnar på väggarna. Jag tog ur den 40-åriga tanken, hällde i vatten, skvalpade runt, vände tanken upp och ner och hällde ut. Tankar på vanliga landmackar, har inte haft problem. Häller över dieseln i dunkar över vintern och när jag häller tillbaka på våren brukar det fastna lite klet i silen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kletet" är väl bakterier som bildas när man har RME-inblandad diesel; därför (och för jag vägrar att släpa dunkar för att spara en tjugolapp om året...) tankar jag alltid oblandad diesel på båtmacken. Landmacksdiesel innehåller RME som regel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver alltid tankat RME fri diesel på båt/fartygs "mackar", fick ändå problem med bakterier.

Nästan stopp pga. igensatt sugrör.

Tömde tanken och tvättade ur den med stark lösning av maskindiskmedel.

Sköljde flera ggr och torkade med varmluft.

post-52966-0-58173900-1433785837_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver alltid tankat RME fri diesel på båt/fartygs "mackar", fick ändå problem med bakterier.

Nästan stopp pga. igensatt sugrör.

Tömde tanken och tvättade ur den med stark lösning av maskindiskmedel.

Sköljde flera ggr och torkade med varmluft.

attachicon.gifBakterier2.jpg

 

Tyvärr är min tank väl inbyggd, ett ganska stort jobb att montera loss den och få ut den ur båten vilket jag inte vill ge mig på i första taget. . Går inte heller att tömma via botten. Har dock tömt den med hjälp av pump i kväll, inget klet eller grums i det bränsle jag pumpade ur.   Har också testat ytterligare lösningsmedel för att rengöra filterkoppar mm, - och se: Rödsprit funkade, i synnerhet om jag värmde spriten till ca 50 grader först.  Löste omgående upp kleten så att grejorna gick att rengöra. 

Nu återstår ett problem, -att få loss spridarna (eller insprutarna som det väl heter, spridaren är en del av insprutaren).

Har lossat  "oken", sen ska det enligt verkstadsmanualen bara var att lyfta upp dom. Har försökt med milt våld men dom sitter orubbligt.  Finns det någon form av specialverktyg för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar bända med två fasta nycklar samtidigt. Tror jag läste det i någon manual för 30 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du aldrig eller inte på väldigt länge har tagit ut spridarna skulle jag vara lite försiktig. Finns en risk att du med våld får med en flisa från botten i spridarfästet (eller spridarhylsan, tror det heter så). Då får du ingen tätning vid återmonteringen. Åtminstone på min Pentamotor måste man då lyfta toppen och montera nya spridarhylsor från undersidan. Been there, done that...

 

Tror du verkligen kletet kommit så långt? Hur tänkte du förresten göra rent spridarna? Jag hade låtit dom sitta och bara gjort rent fram till dom och sedan provkört. Fungerar det då så har du inget klet där. Och fungerar det inte och allt annat är rent, då först, men inte innan, hade jag börjat mecka med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du aldrig eller inte på väldigt länge har tagit ut spridarna skulle jag vara lite försiktig. Finns en risk att du med våld får med en flisa från botten i spridarfästet (eller spridarhylsan, tror det heter så). Då får du ingen tätning vid återmonteringen. Åtminstone på min Pentamotor måste man då lyfta toppen och montera nya spridarhylsor från undersidan. Been there, done that...

 

Tror du verkligen kletet kommit så långt? Hur tänkte du förresten göra rent spridarna? Jag hade låtit dom sitta och bara gjort rent fram till dom och sedan provkört. Fungerar det då så har du inget klet där. Och fungerar det inte och allt annat är rent, då först, men inte innan, hade jag börjat mecka med dom.

Misstänker starkt att det är stopp i spridarna. Har bränsle fram till spridarna , men motorn startar inte. Ingen diesellukt vid avgasröret. Hade tänkt lossa dom och lämna in till en verkstad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du aldrig eller inte på väldigt länge har tagit ut spridarna skulle jag vara lite försiktig. Finns en risk att du med våld får med en flisa från botten i spridarfästet (eller spridarhylsan, tror det heter så). Då får du ingen tätning vid återmonteringen. Åtminstone på min Pentamotor måste man då lyfta toppen och montera nya spridarhylsor från undersidan. Been there, done that...

 

Tror du verkligen kletet kommit så långt? Hur tänkte du förresten göra rent spridarna? Jag hade låtit dom sitta och bara gjort rent fram till dom och sedan provkört. Fungerar det då så har du inget klet där. Och fungerar det inte och allt annat är rent, då först, men inte innan, hade jag börjat mecka med dom.

Man kan ju undra som du säger, om kletet verkligen kommit så långt. Och i så fall, orkar kletet hålla emot trycket i spridaren? Annars skulle det ju sprutas in, det är ju väldigt mjukt.

Att rengöra spridaren inuti är nog ingenting man ska ge sig på själv. Brukar lossa spridaren ungefär vart femte år och ta med till en Boschverkstad för kontroll, obetydlig kostnad och så vet man att förbränningen sker optimalt. Och som bonus undviker man att spridaren fastnar.

Såg just att du har bränsle ända fram, det kanske kan vara pumpen som inte ger tillräckligt tryck? Om ingen av cylindrarna tänder skulle alltså båda spridarna kleggat igen samtidigt. Ja kanske.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt fram har du hittat klet? Hur såg finfiltret ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Hmmm tror du att du har bakterieslem i insprutarna ? 

Hur står det till med pumpen då????????

Insprutningspumpen är mycket elergisk mot sånt slem.

Blir nästan lite upprörd, det ska inte behöva komma någon sådan substans längre än till förfiltret/vattenavskiljare om man ägnar några minuter om året att dränera vattenavskiljaren!

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Tomas, trewq o Pentax om att du inte bör röra spridarna (ännu). Om det är diesel ända fram dit så är det pumpen som inte orkar få upp tillräckligt tryck pga. luft du ännu inte fått bort. Lufta ordentligt enligt 'boken' så bör det hjälpa. Good luck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack Pentax, LarsakeLarsson m fl. som gav rådet att jag skulle besinna mig innan jag gav mig på spridarna. Ställde undan släggor och spett och tog hjälp av en motorkunnig. Efter div luftande och pumpande har vi konstaterat att det är i insprutningspumpen felet ligger. Bränsle kommer fram till pumpen, den är luftad efter konstens alla regler men inte en droppe kommer ur pumpen.

Steg 1 blir nu att försöka skaffa fram en ny eller begagnad pump. Verkar ha utgått ur sortimentet hos de som säljer VP reservdelar.  Någon som har tips på var man kan få tag på begagnade?

 

Ska kanske tillägga att det handlar om en MD7A med CAV-pump.

Redigerad av Erlandf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns firmor som renoverar pumpar.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du kan väl dränera pumpen från slemmet genom att lossa någon plugg nederkant på huset.

På vissa pumpar finns även ett litet finfilter som man hittar om man lossar anslutningsmuttern dvs inloppet till pumpen och här behövs inte mycket skit för att ställa till det.

 

Åkte på att dränera jeepens pump härom året från slem och i år räckte det att blåsa ledningarna ska nog försöka tanka blankdiesel innan nästa vintervila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl dränera pumpen från slemmet genom att lossa någon plugg nederkant på huset.

På vissa pumpar finns även ett litet finfilter som man hittar om man lossar anslutningsmuttern dvs inloppet till pumpen och här behövs inte mycket skit för att ställa till det.

 

Åkte på att dränera jeepens pump härom året från slem och i år räckte det att blåsa ledningarna ska nog försöka tanka blankdiesel innan nästa vintervila.

 

Ja , jag har faktiskt suttit och funderat på saken. Ska utrusta mig med T-sprit och försöka "skölja genom".  T-sprit verkar vara det enda som löser upp kleten, det är inget slem utan påminner mer om trätjära eller sirap som häftar fast starkt på alla ytor. Gör ett försök i morgon .   Tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan väl dränera pumpen från slemmet genom att lossa någon plugg nederkant på huset.

På vissa pumpar finns även ett litet finfilter som man hittar om man lossar anslutningsmuttern dvs inloppet till pumpen och här behövs inte mycket skit för att ställa till det.

 

Åkte på att dränera jeepens pump härom året från slem och i år räckte det att blåsa ledningarna ska nog försöka tanka blankdiesel innan nästa vintervila.

 

Ja , jag har faktiskt suttit och funderat på saken. Ska utrusta mig med T-sprit och försöka "skölja genom".  T-sprit verkar vara det enda som löser upp kleten, det är inget slem utan påminner mer om trätjära eller sirap som häftar fast starkt på alla ytor. Gör ett försök i morgon .   Tack för tipset

 

En liten kort avrapportering. Efter att ha lyckats få i lite T-Röd i insprutningspumpen värmde jag den (pumpen) försiktigt med en värmepistol till ca 45-50 grader. Körde ett tag med startmotorn,  hade "dekompressionsspaken" (ventillyftaren) i läge så att jag inte hade någon kompression, vilket gjorde att jag fick hyfsad snurr på det hela. Och se, -efter en stund började det spruta ur pumpen. Påminde mest om starkt te, men ljusnade efter hand.  När jag skruvat fast tryckrören på spridaren och matar med diesel så startar motorn och går klockrent.  Tack ni som avrådde mig från större ingrepp som t.ex att lossa spridarna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men aktuellt ämne. Modern diesel har inte samma smörjnings-egenskaper och en gammal insprutningspump kan därför kärva. När min insprutningspump kärvade fick jag rådet att spruta in motorolja genom luftningsnippeln och knacka lätt med en hammare när jag körde startmotorn. Det hjälpte. Sedan blandar jag i en skvätt olja i dieseln varje gång jag tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bjorns_snipa:

Sedan blandar jag i en skvätt olja i dieseln varje gång jag tankar.

Lite tvåtaktsolja är ett stalltips! Enligt varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...