Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Funkis

Tips på nytt trä i roddbåt ( alu ); akterspegel, tofter och durk plus flytmaterial...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har köpt en roddbåt i halvbra skick, dvs lite risig. Men plåten är helt ok. Och priset var också risigt… dvs bra!

 

Akterspegeln har två hopskruvade marinplywood mot varandra på varsin sida om plåten. Helt rutten och måste ersättas! VAD för trä är lämpligt? Massivt i något träslag, ny skiktlimmad plywood ( helst inte ) eller tryckt virke?

 

Tofterna är dåliga och ska ersättas, gärna i samma stuk som akterspegeln.

 

Sedan finns ingen durk. Jag VET att tryckt virke inte är vattenhärdigt så där jättebra men vilka alternativ finns? Och hur är en durk byggd egentligen? Jag har gjort mycket på olika båtar men en roddbåtsdurk… nä...

 

Tips mottages! 

Ska man måla trät? Lägga epoxi först? Eller köpa en massiv teakstam och såga själv ( ironi ) för jag vill nog gärna göra det enkelt och snabbt, gärna så billigt som möjligt så mina barn kommer ut och kan ro snart!

 

Och sedan är det flytmaterial i någon sorts gammal seg halvmurken plast under akter och mittentoften. Bör ersättas med VAD? 

post-68277-0-62384000-1433748360_thumb.jpg

post-68277-0-75736300-1433748377_thumb.jpg

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har bytt trä i tofter på en roddbåt?

Eller byggt ny durk... Alla tips är jag tacksam för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går väl att göra på olika sätt men jag hade troligen valt vanlig hyvlad gran/furu. Sedan öst på med olja&fernissa. Akterspegel eventuellt någon typ av plywood på nytt.

 

Durken(om detta behövs?) bygger du som en lös trall i sektioner så att den lätt kan plockas i/ur båten. Nackdel med durk är att friborden upplevs mycket lägre då botten kommer upp en bit. Fördelen är väl att botten i båten blir plan.

 

Flytmaterial av vanlig frigolit/cellplast eller kanske den blå modellen för att den ska hålla bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, inte än. Men jag har själv köpt en plåteka där trät är i grymt dåligt skick. Det enda som är okej trämässigt är faktiskt durken. Reling, tofter och akterspegel är rätt kass. Akten kanske klarar sig dock.

Jag funderar på att köra med ek som relingslist och tofter. Någon som har synpunkter på det? Behandling därav?

 

Så här ser Pärlan ut idag:

post-94490-0-46559500-1439406469_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det nu, påverkar inte tryckimpregneringen aluminium negativt?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Hur löste du problemet? Har liknande båt i aluminium med dålig reling. Hittar ingen som för teakreling av detta slag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...