Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har en liten 9-10 månaders som har varit med på båten i några dagar. Snart är det dags för en längre semester och vi skulle behöva lite tips på hur andra har löst vissa saker.

 

1. Förpiken. Vi behöver en inte för avancerad lösning på hur vi spärrar av öppningen in till förpiken. Har sett både någon smart lösning med trägaller och någon som hade rufflucka i plexiglas som man även kunde sätta vid förpiken. Vill helst inte behöva tillverka en egen och vill heller inte betala allt för mycket för det.

 

2. Bästa placeringen vid segling? Ska vara enkelt och inte kräva att man specialbygger något själv. Cykelstol med spännband? Någon som prövat? (Vet att många barn sover då men inte alla...)

 

3. Bästa lösning för matplats etc? Alltså någonstans att placera barnet då man behöver fixa med maten och vid måltider etc? Tänker någonting stabilt att ställa i soffa/sittbrunnen.

 

Andra tips mottages också tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikeas vita plastbarnstol har vi med oss det är enkelt att ta bort benen så tar den lite plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog min första provtur när sonen var i den åldern. Han gillade inte sin flytväst. Alls. Att resonera med ett barn son inte ens fyllt ett kring vikten av flytväst på båt fungerar sådär. Turen var planerad kort, och det blev den, tror vi var ute 40 minuter? Jag väntade ett år innan vi gav oss ut på längrr strapatser.

 

Så vad vill jag säga? Jo - det kan gå jättebra, men också inte. Planera inte en veckas semester det första ni gör, utan åk ner och var i båten lite bara till att börja med. Se hur det funkar, öka därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Tyg med öljetter! sedan någon skruv i skottet...

 

Allmän om små barn. 

Det går bra med så små, vi kastade ner vår son i ruffen så fort det krävdes att vi var två som seglade, men mest seglade en av oss eller Helmer (autopiloten). Nere i ruffen fick han en katrull eller nåt att leka med :) 

Värre var det då han började gå och skulle själv. från ca 2,5 års ålder gick han själv på däck under gång. 

Ätande var nog det jobbigaste, det hittade vi ingen lösning på....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde en "bumbo" till mycket när våra var små (Googla på Bumbo). En period kommer de inte ur den men de lär sig snabbt så lämna dem inte utan tillsyn. Man spänner inte fast barnet som i en cykelstol. Men för att de skall hålla sig på hyffsat samma ställe och dessutom sitta bekvämt och se bra är den perfekt. De är med men ändå lite parkerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cykelstol som är fastspänd på pushpit brukar fungera bra. Barnet är med och har hela tiden något att titta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barnet fastspänt i cykelstol på pushpit som sagt, och en ask russin som muta när det är dags

för tilläggning, så att alla ombord får arbetsro vid manövrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns färdiga Noa-fästen för att sätta cykelstol på pushpit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har provat cykelstol på pushpit. Vi gör inte så längre, och jag vill avråda alla från detta. Lilla tjejen, 8-10 månader gammal, fastspänd så med flytväst på. När vi tittat bort tillräckligt länge var hon väldigt nära ur både flytväst och stol, några cm ifrån att trilla överbord. Man kan lätt räkna ut vad som kunde hänt och hur stor chans vi hade haft att hitta henne om hon hade fallit över bord - i tid. Kan till detta tillägga att jag provat i bassäng vad som händer när våra barn inte bottnar eller har flytväst på - de sjunker, direkt, ända ner till bottnen.

 

Efter detta är de båda med oss under så gott som ständig uppsikt, i sittbrunnen, i ruffen eller på en kudde på durken då de somnat (därifrån kan de inte trilla någonstans, men det gäller ju förstås att inget trillar ner på dem). Allt går mycket saktare och vi behöver räkna med att kunna släppa allt när som helst för att kunna flytta barnen när de är på fel ställe, vilket hos oss främst är framför nedgången till ruffen, händer i skotvagnen eller knän/fötter över sitsen på sittbrunnen. Vi behöver också undvika att hamna i situationer när båda behöver segla båten. Flytvästen är väldigt händig att ta tag i när det ändå råkat bli så och det behöver gå fort att flytta dem. De har lärt sig hyfsat bra var man inte får vara och när.

 

Våra barn verkar inte tycka om att sitta fast, varken i cykelstol i båten eller i mammas grepp, men när de får röra sig fritt i sittbrunn/ruff är de oftast nöjda. Båda har accepterat sina flytvästar och de är så gott som alltid på utan problem. Vi försöker ännu lära dem att gå ner i ruffen och sitta still medan vi lägger till/hissar/tar ner segel, vi kanske lyckas till slut, så vi kan gå ut även när det blåser mer.

 

Mitt bästa tips är att allt måste vara på barnens villkor från början. Tycker de inte att det är roligt att segla mer än 20 minuter i sträck eller 2 timmar, så gör man inte det. Min erfarenhet är att den tiden är kort i början men snabbt ökar allteftersom de vänjer sig. Vi kom från 20 min seglingar till 1-timme seglingar med bryggsegling. Vi cyklade ner till båten och åt lite kex och frukt och cyklade hem igen. Ibland när de var trötta så vi kunde sova en stund innan vi cyklade hem. När det började gå bättre att bara vara i båten utan att segla sedan kunde vi segla mycket längre.

 

Tiden de har roligt att segla kan man förlänga med leksaker och lekar av olika slag. Vår stora flicka har haft roligt länge flera ggr med en spann vatten och en skurborste på sittbrunnens durk, eller en flytande tamp som hon kan dra lite i och se hur den tar sig fram över vattnet. Ibland är de hur nöjda som helst med att sitta på varsitt knä och bara titta medan autopiloten håller kursen.

 

Att segla hela dagar får jag nog bara drömma om i flera år till, tills barnen kan roa sig själva i ruffen eller vill och kan vara med och segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte seglat med så små barn, men en hängmatta - typ fruktnät - att sova i har vänner använt för sina bebisar. Kolla bara att fruktnätet håller. En vanlig hängmatta á la nät funkar ju också.

 

I övrigt flytväst på och alla spännen knäppta och alla snören knutna.

Vi hade flytvästprovning när vi och barnen gick på babysim och så snart man fuskade med något spänne, drog åt någon rem för löst eller knöt något snöre slarvigt så slutade i stort sett alla västar att fungera som de var tänkta att fungera. Framför allt slutade västarna att vända barnet, men i vissa fall slank de även ur västen.

 

Samma sak gäller även för större barn och vuxna. Att inte knyta och knäppa allt på västen fungerar ungefär lika bra som att inte använda flytväst alls.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten (mindre) satt jag fastspänd i en bilbarnstol i sittbrunnen i skydd av sprayhooden. Efter ett tag fastspänd i sele.

 

Efter ett tag bara räddningsväst utan att vara fastspänd.

 

Jag lever än, så jag antar att det funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika båtar har olika förutsättningar. Min H-båt hade en perfekt förpik för sonen när han var liten. Det räckte med att lägga ett hoprullat täcke för att hindra att han trillade ur. I min nuvarande båt, en Scampi, finns sjökojer/slingkojer. Helt suveräna, praktiska och roliga kojor.

 

Cykelstol har jag kört med men då tycker jag att barnet ska vara lite större o stabilare.

 

När jag var föräldraledig med sonen så seglade vi dagturer. Då satt han i en varukorg i sittbrunnen:

https://www.dropbox.com/s/ozz0bprbi4sjre8/2015-06-14%2010.57.03.jpg?dl=0

 

Ett alternativ som brukar funka bra är liggvagnsinsatsen, om barnet inte vuxit ur. Stabilt och bekant.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha underbar bild, vart hade han benen? Hade ni gjort hål i varukorgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...