Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MaHaX

Aquador 26 eller Flipper 880 ST, men vilken motor?

Rekommendera Poster

Hej sneseglare,

 

Jag är på väg att byta upp mig (i storlek) från en Yarmarin 64 DC till antigen en Aquador 26 eller Flipper 880 ST.

Tyvärr finns det inte så många Flipper 880 på begagnatmarknaden ännu.

 

De Aquadorer jag har tittat på har oftast Pentas D6 Disel på ca 310 HK. Vanligaste motorvalet på flippern verkar vara Mercury 2x 150 hk. Om man gämför driftskostnader för inombordaren vs 2 st utombordare, hur mycket kan det skilja sig?

 

Vad tycker ni om mina båtval? Är det något som jag ska tänka på? 

 

Flipper = http://www.fritzens.nu/?page_id=601

 

MVH
Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem är väl just att hitta ngn begagnad Flipper.. Accepterar du utombordare så skulle jag se Flippern som det självklara valet. Mycket rymligare, modernare än Aquador. Kvalitetsmässigt tycker jag Flipper har snäppt upp sig medans Aquador är klart överreklamerad. 880 st var en av få båtar som jag verkligen gillade på mässan och den kändes modern. Problemet är ju dock utombordaren och om man vill ha en sådan. Visst. Enklare service, billigare i inköp, men man påminns om den högre driftskostnaden varje gång man tankar. Rent krasst ekonomiskt så tar det ofantligt många timmars driftstid att köra in kostnaden för en dieselmotor. Dock brukar just den psykologiska aspekten med de högre löpande driftskostnaderna för bensin väga tungt.

 

Vilken inköpsbudget har du? Det kan ju finnas andra alternativ med eller har du snöat in på just de två modellerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper och Aquador byggs i samma fabrik, så kvaliteten är nog likvärdig. Det här att kvaliteten skulle vara överreklamerad känner inte jag igen annat än att båtjournalisten Lasse Genberg brukar klaga på synliga skruvskallar, och det kan man ju reta sig på. Flippern är drygt 15 år nyare i konstruktion, så att det skiljer lite i lösningar och design/färgval är kanske inte så konstigt. Själv har jag Aquadoren, och tycker den står sig väldigt bra i planlösning etc, men det är en mindre båt än Flippern. Passagen akterut är väl blockerad i Flippern när man använder pentryt, annars har konstruktören verkligen trollat till en mycket fin båt. Men är det inte mer ekonomiskt att välja 1 x 300 eller 350 HK istället för 2 x 150?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

precis som ArneRadar skriver är Flipper 880 ST en större båt än Aq 26 HT. Jag tycker nog att du även skall ta med Aq 28 HT i dina funderingar. Jag känner till ett par såna som har sålts för dryga miljonen med D6 330/370 och då är de ju faktiskt klart billigare än en begagnad 880 ST om du nu skulle hitta en sådan. Jag tycker att en stor fördel med Aq 28 HT är att stickkojen finns framme i ruffen och dessutom har en egen dörr. Jag är inte så jätteförtjust i akterruffen på 880 ST. Tycker den känns lika ombonad som en likkista... En annan sak som jag är lite fundersam på när det gäller 880 ST är det mjuka taket och hur det håller tätt i framkant efter en tids användning. Jag är dock den förste att erkänna att Flippern är riktigt snygg och definitivt ger ha-begär med sina snygga linjer och moderna inredningsdesign. Pratade i somras med en nybliven ägare till en 880 ST med 2 x 150 hk. Vill minnas att han var nöjd med att båten inte hade någon riktig planingströskel. Mindre nöjd var han med bränsleförbrukningen.  

 

Lycka till med ett angenämt beslut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper och Aquador byggs i samma fabrik, så kvaliteten är nog likvärdig. Det här att kvaliteten skulle vara överreklamerad känner inte jag igen annat än att båtjournalisten Lasse Genberg brukar klaga på synliga skruvskallar, och det kan man ju reta sig på. Flippern är drygt 15 år nyare i konstruktion, så att det skiljer lite i lösningar och design/färgval är kanske inte så konstigt. Själv har jag Aquadoren, och tycker den står sig väldigt bra i planlösning etc, men det är en mindre båt än Flippern. Passagen akterut är väl blockerad i Flippern när man använder pentryt, annars har konstruktören verkligen trollat till en mycket fin båt. Men är det inte mer ekonomiskt att välja 1 x 300 eller 350 HK istället för 2 x 150?

 

Har ingen egen erfarenhet, men råkar sitta på ett test i ViB (11/13) där 350 hk anges som törstigare än 300 hk på grund av Veradons kompressor, ca 2,5 l/nm.

 

Med singel 300 hk sjunker enligt tidningen förbrukningen till ca 2 l/nm.

 

Här finns uppgifter på förbrukning med 2 x 150:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/69997-erfarenhet-av-flipper-880-st/?p=482215

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-06-07 vid 23:32 skrev MaHaX:

Hej sneseglare,

 

Jag är på väg att byta upp mig (i storlek) från en Yarmarin 64 DC till antigen en Aquador 26 eller Flipper 880 ST.

Tyvärr finns det inte så många Flipper 880 på begagnatmarknaden ännu.

 

De Aquadorer jag har tittat på har oftast Pentas D6 Disel på ca 310 HK. Vanligaste motorvalet på flippern verkar vara Mercury 2x 150 hk. Om man gämför driftskostnader för inombordaren vs 2 st utombordare, hur mycket kan det skilja sig?

 

Vad tycker ni om mina båtval? Är det något som jag ska tänka på? 

 

Flipper = http://www.fritzens.nu/?page_id=601

 

MVH
Mattias

Bytte du upp dig? Erfarenheter så långt? Är på jakt efter en 880/900 just nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag övervägde också att köpa en Aq 26 för några år sedan men det blev en Jeanneau 805 Leader med en VP D4. Ett nyare alternativ är Jenneau 8 Leader. 
Dessa båtar är i samma storleksklass men är rymmligare. Ett plus är det breda skandäcken och stor soffa. 
Tyvärr så säljs det inte många av dem i sverige jämfört med Aq. 
 

Kostnad får man på alla båtar. Köp en båt som du gillar och är praktisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...