Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jas65

Roderindikator

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Köpte en roderindikator

http://www.byggplast-batprylar.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/ArticleImages/Article/500px/7090.jpg

 

på seasea som skall sättas upp på rattnavet, om jag förstått det rätt så följer indikeringen ratten för att på så sätt se hur rodret står, undrar då således vad skillnaden är mellan en sådan här och tex att sätta upp en bit tejp eller liknande på rattnavet för att på så sätt se hur ratten står?

 

Vet inte om det är fel på mätaren jag köpte eller om det är jag som inte förstår hur den är tänkt att fungera, när jag centrerar visarn så att den står exakt i mitten på den underliggande skalan och snurrar indikatorn till höger så bör ju nålen hamna på den högra sidan av skalan för att just visa hur rodret står i förhållande till ratten men detta gör inte min utan allt följer med till samma sida därav min fråga med en tejp på ratten som då egentligen visar samma sak.

 

Med vänlig hälsning

Jack

Redigerad av Jas65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Midtskeppsmärke på ratten är lika exact och mycket billigare. Men gör gärna ett märke du kan känna med handen. (t.ex. en turk)

 

post-93948-0-57897600-1433671775.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... men oftast går väl ratten att snurra flera varv?
Med bara en enkel markering på själva ratten så ser man ju inte vilket av dessa varv som gäller och vet följaktligen heller inte roderläget?

Den HÄR snarlika gör t.ex. utslag 30 grader per rattvarv. Förmodligen är det nåt liknande för din men SeaSea tycks ha klantat bort den viktiga informationen för sin så kallade "roderindkator"?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, skall undersöka detta närmare när jag kommer hem.

 

Med vänlig hälsning

Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... men oftast går väl ratten att snurra flera varv?

Med bara en enkel markering på själva ratten så ser man ju inte vilket av dessa varv som gäller och vet följaktligen heller inte roderläget?

 

Den HÄR snarlika gör t.ex. utslag 30 grader per rattvarv. Förmodligen är det nåt liknande för din men SeaSea tycks ha klantat bort den viktiga informationen för sin så kallade "roderindkator"?

 

Det var centrerings skruven i mitten som inte ville släppa, dvs indikatorn ville ej gå i friläge och därmed indikerades ingenting, tack Thomas för din förklaring, borde verkligen stå hur det är tänkt att den skall fungera i manualen vilket det ej gör nu utan endast hur man centrerar visarn.

 

Mvh

Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte en sådan på sea sea förra året,rena skiten funkar inte lämmnade tillbaks den,innan dess hade ja originalet på en annan båt den hette rulan,finns att köpa på ebay,den funkar,den du har är skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt möjligt, återstår att se, testar..:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt möjligt, återstår att se, testar.. :)

testa du det gjorde jag innan jag kom till klarhet att DET ÄR EN KASS KOPIA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver en Rulan som fungerade perfekt tills jag bytte till hydraulstyrning.

post-52966-0-73109800-1433698895_thumb.jpg

Då tog jag en bränslamätaren från Saab 93a och fick en "elektrisk".

post-52966-0-49078700-1433699042_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver en Rulan som fungerade perfekt tills jag bytte till hydraulstyrning.

attachicon.gifRULAN 002.jpg

Då tog jag en bränslamätaren från Saab 93a och fick en "elektrisk".

attachicon.gifroderläge.jpg

den du har är äkta vara ,dom seasea säljer skitkopior.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterat o testat min fr Seasea, funkar ju hur bra som helst, var ute runt 2 timmar och den klarar vibrationer Ua, nöjd hittills...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att den funkar!
Den verkar ha 6 st gradmarkeringar förutom centerpositionen, och varje sådan markering indikerar väl då fullt rattvarv. Max 3 varv åt BB respektive SB lika med 6 varv totalt.

Är ju petnoga räknat inte riktigt samma sak som rodrets gradtal om man inte råkar ha just den rattutväxlingen. Spelar väl heller ingen roll för styrandet. Nästan bättre att veta rattvarv än absolut rodervinkel?
En rattknopp kan väl f.ö. snabba upp vevandet kan jag fundera. (Trodde sådana var förbjudna på bilrattar men tydligen inte enligt BT??)

Till avdelningen värdelöst vetande så försökte jag googla hur indikatorn kan tänkas funka inuti. Misslyckades, men jag hittade en gammal patentbeskrivning från 1968 som verkar mer komplicerad och kan anpassas i 60 steg till aktuell rattutväxling för att visa just rodrets gradtal - om jag begriper den långa texten rätt.
Knepig konstruktion. Haha, fast ännu knepigare är att jag som har rorkult alls bryr mig. :-)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Davis roderindikator. Den är liknande Rulan roderindikator. Fungerar perfekt. Finessen är att ställa rodret rakt, nollställa indikatorn exakt i mitten & sedan trycka fast den på rattnavet, Detta är ju inget precisionsinstrument, det skall ju bara informera om ur rodret står när man skall lägga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...