Jump to content
Monday 12 April 2021
Jas65

Roderindikator

Recommended Posts

Hej

 

Köpte en roderindikator

http://www.byggplast-batprylar.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/ArticleImages/Article/500px/7090.jpg

 

på seasea som skall sättas upp på rattnavet, om jag förstått det rätt så följer indikeringen ratten för att på så sätt se hur rodret står, undrar då således vad skillnaden är mellan en sådan här och tex att sätta upp en bit tejp eller liknande på rattnavet för att på så sätt se hur ratten står?

 

Vet inte om det är fel på mätaren jag köpte eller om det är jag som inte förstår hur den är tänkt att fungera, när jag centrerar visarn så att den står exakt i mitten på den underliggande skalan och snurrar indikatorn till höger så bör ju nålen hamna på den högra sidan av skalan för att just visa hur rodret står i förhållande till ratten men detta gör inte min utan allt följer med till samma sida därav min fråga med en tejp på ratten som då egentligen visar samma sak.

 

Med vänlig hälsning

Jack

Edited by Jas65

Share this post


Link to post
Share on other sites

Midtskeppsmärke på ratten är lika exact och mycket billigare. Men gör gärna ett märke du kan känna med handen. (t.ex. en turk)

 

post-93948-0-57897600-1433671775.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... men oftast går väl ratten att snurra flera varv?
Med bara en enkel markering på själva ratten så ser man ju inte vilket av dessa varv som gäller och vet följaktligen heller inte roderläget?

Den HÄR snarlika gör t.ex. utslag 30 grader per rattvarv. Förmodligen är det nåt liknande för din men SeaSea tycks ha klantat bort den viktiga informationen för sin så kallade "roderindkator"?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, skall undersöka detta närmare när jag kommer hem.

 

Med vänlig hälsning

Jack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... men oftast går väl ratten att snurra flera varv?

Med bara en enkel markering på själva ratten så ser man ju inte vilket av dessa varv som gäller och vet följaktligen heller inte roderläget?

 

Den HÄR snarlika gör t.ex. utslag 30 grader per rattvarv. Förmodligen är det nåt liknande för din men SeaSea tycks ha klantat bort den viktiga informationen för sin så kallade "roderindkator"?

 

Det var centrerings skruven i mitten som inte ville släppa, dvs indikatorn ville ej gå i friläge och därmed indikerades ingenting, tack Thomas för din förklaring, borde verkligen stå hur det är tänkt att den skall fungera i manualen vilket det ej gör nu utan endast hur man centrerar visarn.

 

Mvh

Jack

Share this post


Link to post
Share on other sites

köpte en sådan på sea sea förra året,rena skiten funkar inte lämmnade tillbaks den,innan dess hade ja originalet på en annan båt den hette rulan,finns att köpa på ebay,den funkar,den du har är skit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mkt möjligt, återstår att se, testar.. :)

testa du det gjorde jag innan jag kom till klarhet att DET ÄR EN KASS KOPIA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haver en Rulan som fungerade perfekt tills jag bytte till hydraulstyrning.

post-52966-0-73109800-1433698895_thumb.jpg

Då tog jag en bränslamätaren från Saab 93a och fick en "elektrisk".

post-52966-0-49078700-1433699042_thumb.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haver en Rulan som fungerade perfekt tills jag bytte till hydraulstyrning.

attachicon.gifRULAN 002.jpg

Då tog jag en bränslamätaren från Saab 93a och fick en "elektrisk".

attachicon.gifroderläge.jpg

den du har är äkta vara ,dom seasea säljer skitkopior.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monterat o testat min fr Seasea, funkar ju hur bra som helst, var ute runt 2 timmar och den klarar vibrationer Ua, nöjd hittills...)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att den funkar!
Den verkar ha 6 st gradmarkeringar förutom centerpositionen, och varje sådan markering indikerar väl då fullt rattvarv. Max 3 varv åt BB respektive SB lika med 6 varv totalt.

Är ju petnoga räknat inte riktigt samma sak som rodrets gradtal om man inte råkar ha just den rattutväxlingen. Spelar väl heller ingen roll för styrandet. Nästan bättre att veta rattvarv än absolut rodervinkel?
En rattknopp kan väl f.ö. snabba upp vevandet kan jag fundera. (Trodde sådana var förbjudna på bilrattar men tydligen inte enligt BT??)

Till avdelningen värdelöst vetande så försökte jag googla hur indikatorn kan tänkas funka inuti. Misslyckades, men jag hittade en gammal patentbeskrivning från 1968 som verkar mer komplicerad och kan anpassas i 60 steg till aktuell rattutväxling för att visa just rodrets gradtal - om jag begriper den långa texten rätt.
Knepig konstruktion. Haha, fast ännu knepigare är att jag som har rorkult alls bryr mig. :-)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en Davis roderindikator. Den är liknande Rulan roderindikator. Fungerar perfekt. Finessen är att ställa rodret rakt, nollställa indikatorn exakt i mitten & sedan trycka fast den på rattnavet, Detta är ju inget precisionsinstrument, det skall ju bara informera om ur rodret står när man skall lägga till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy