Torerik 0 Postad 6 Juni , 2015 Hej!Ännu ett ämne kring överhettade motorer jag jag har sökt igenom hela forumet utan att hitta något lämpligt svar. Kanske vet någon vad det skulle kunna vara och kan ge ett par tips? Sjösatte båten förra under veckan och skulle ta premiärturen när vi märker att motorn blir överhettad innan vi ens kommit ut ur hamnen. Kontrollstrålen var fin vid start men efter ett par minuter i 2-3 knop minskar strålen mer och mer till att sedan helt försvinna och motorn blir överhettad. Lät den vila lite och testade sedan igen, när vi gasade på lite så hostade bara motorn utan att ge någon effekt. Puttrade tillbaka in och drog upp på land.Det är en Yamaha 60hp från 1989 som tidigare gått fint. Har blivit överhettat ett par gånger tidigare men då har vi kört den i högre fart eller varit tungt lastade. Larmet har gått och vi har låtit den kylas ner och sedan har det gått fint igen. De saker som vi direkt kom att tänka på: Impeller - Bytte ut impellern men det gjorde ingen skillnad. Allt såg bra ut, sprinten på plats etc. Termostat - Denna är bortplockad sedan tidigare så den kyler konstantIgensatta rör - Tog loss gummislangar och blåste rena, har också spolat vatten genom resten av systemet och det flödar fritt. Eftersom den kyler med väldigt stark stråle från början så bör det inte heller vara detta som är felet. Har läst om Poppet Valve på nätet men inte kommit dit än, kan detta vara värt att kolla? Vad finns det annars kvar som kan göra att vattnet först kyler för att sedan mer eller mindre bara förångas och sluta kyla? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 6 Juni , 2015 (redigerade) hej min 60hk yanaha där hängde sig termostaten,tog loss den och kokade den i vatten,sen funkade motorn tills ja sålde den,den sitter på vänster sida bakifrån räknat högtupp en kåpa runt den med två bult lätt o fixa, aj såg inte att du körde utan termostat, Redigerad 6 Juni , 2015 av karluno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 Juni , 2015 hej min 60hk yanaha där hängde sig termostaten,tog loss den och kokade den i vatten,sen funkade motorn tills ja sålde den,den sitter på vänster sida bakifrån räknat högtupp en kåpa runt den med två bult lätt o fixa, aj såg inte att du körde utan termostat,Hade inte TS redan plockat bort termostaten?Jag förstod det så iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 7 Postad 7 Juni , 2015 Tja på min motor var det topplocks packningen som hade gått , kan vara likadant på din motor dessutom är det väl en bensinmotor ? Ta ett kompressions prov så får du svaret direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser