Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Capitan

Stjäl dom allt nuförtiden?

Rekommendera Poster

Förra helgen så stals det ett par gamla Pioner 8 här på Rörtången

Den som tillhörde mig är minst 35år gammal och sliten och inte värd många kronor

Är ju inga smidiga grejer att få med sig så risken att på påkommen är stor och som sagt värdet är knappt något

Man blir ju mer förvånad än arg

 

Ifall nån skulle se några till salu så vart den ena beige. Min var röd och man kan skymta namnet "Lille Skutt" i aktern från tidigare namn samt två rostfria öglor i aktern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta används jollar till att ta sig ut på bryggor med grind och taggtråd runt. Sen stjäls det som är attraktivt och jollen släpps lös.

Ut från bryggan kommer man landvägen och om man stjäl en båt så kommer man förstås ut sjövägen.

Har jag hört!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tråkigt att resurser inte sätts på att beivra dessa "småbrott". Vi "vanliga" medborgare kommer oftast bara kontakt med dessa "småbrott" som t ex. cykelstölder. Den  "undre världen" som jag antar de mesta resurserna sätts på(som kanske bara är intressant att lösa också) ser ju vi sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr slutar nog inte småbuset stjäla bara för att de åker fast. Möjligen om man låser in de långt bort, då tar det ett tag innan de är tillbaka i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en promenad längs strandkanten. Jag skulle gissa att jollarna ligger övergivna i någon vass. Har du tur är de oskadda. De har säkert används för att komma ut på bryggor eller till båtar på svajbojar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt stjäls, tom. en del till vårt fäste till solpanelen. :-(

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grannens trailer stals… visst, det är stöldbegärligt och de klippte av ganska ordentliga kättingar?

Det intressanta är att det låg en gammal roddbåt i aluminium på trailern, tung och gedigen.

 

Den ratade tjuvarna så den låg snyggt avställd och lagd på gräset bredvid uppfarten. Så nä… tjuvar tar tydligen inte vad som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I höstas när vi skulle lägga på vår presenning hade vi inga dunkar. Tomma dunkar var ganska dyra att köpa så det billigaste var att köpa färdigblandad spolarvätska på rusta. Trodde vi. Vi hade ju tänkt att 24st 4-litersdunkar skulle räcka typ en livstid. Men där fick vi fel.

 

 

B2e8TUVCIAAXIwo.jpg

 

De hängde blå och fina hela vintern. Men en dag på våren av några av dem vita. Skumt, har de gått sönder - tänkte jag. Men icke, de var fyllda med vatten. Konstigt nog var de inte utbytta utan vätskan var utbytt. Snällt i alla fall att de fyllde upp dem igen. Nu är det inte säkert att det var tjuvarna som återfyllde dem, det kan ju ha varit någon snäll båtgranne som återfyllde dem det vet jag inte.

 

Varje gång vi kom till båten var fler och fler av dunkarna vattenfyllda. Totalt av 24 st fick vi två. Samtliga som var stulna var återfyllda med vatten utom en, men den hade spruckit så den vet jag inte om tjuvar varit på eller om det gått sönder på annat sätt.

 

Allt detta på båtklubbens inhägnade område som är väldigt välbesökt av oss som har båtar där. Dessutom är vi vid staketet mot en upplyst väl trafikerad gång/cykelväg. Vill minnas att varje dunk kostade 34 kr eller något sådant. Jag kan inte begripa hur man tar risken att bli upptäckt för den lilla vinsten ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det var bytt vätska i dunkarna? Har haft två spolarvätskedunkar ståendes ute i vår och dom är helt genomskinliga nu. Samma sak händer med t-röd. Bara färgen som försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eftersom de skedde med dunkarna typ 3 eller 4 i taget och från blått till klart på väldigt kort tid. Vill också minnas att de var brutna. Men jag skall helt klart åka ner och lukta på dem. Men jag tvivlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju så klart röra sig om stöld, vad vet jag.

 

Men fenomenet att färgen försvinner är jag helt säker på.

Hade en dunk ute som blev genomskinlig. Teodde också att nån skojat med mig så jag öppnade och visst luktade det spolarvätska. Ställde ut en till för att testa och ja, samma sak med den.

Solen gör väl sitt och jag tappade räkningen på hur många dagar det tog. En dag var den bara genomskinlig.

 

Att en av dina dunkar spruckit kanske beror på att den färdigblandade spolarvätskan inte klarade kylan ifall den var utsatt för vind eller höll tveksam kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Trodde precis att jag nyss råkat ut för samma sak. Ungarnas röda pioner 8 saknades plötsligt vid stugan. Har legat upp och ner vid stranden. Efter en hel del svordommar så fann jag den knuten längst ut vid grannbryggan med en ytterst tveksam repstump. Med åror lånade från min askeladd.

 

Moppepojkar som varit ute och rott???

Hade gärna lånat ut båten men man kan väl åtminstone lägga tillbaka den efter sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...