Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mae222

Webkamera i båten.

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som monterat webcamera i båten.

Det finns överskots från solcellerna så det räcker väll till en 4g router och en webkamera. Drar bara 0.2amp . Sedan har man live koll på båten dygent runt och får mail om det händer någon spännande.

 

Hel mysigt om man inte kan somna när det regnar att lysna på regnet mot kappellet och knakade tampar i telefonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du använt för någon kamera och programvara?

 

Är det någon mer än jag som monterat webcamera i båten.

Det finns överskots från solcellerna så det räcker väll till en 4g router och en webkamera. Drar bara 0.2amp . Sedan har man live koll på båten dygent runt och får mail om det händer någon spännande.

 

Hel mysigt om man inte kan somna när det regnar att lysna på regnet mot kappellet och knakade tampar i telefonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört biligaste möjliga dlink930L , mjukvara finns gratis på appstore , finns även gratis för android

Mydlink lite. Nu men nu har jag tyvärr gjort för mycket reklam och det var inte syftet, finns säkert andra bra tillverkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt tanken på att göra det, men inte kommit så långt än.

 

Vill ju helst ha en lösning som inte streamar konstant utan bara när man själv väljer. Det kanske är så dlinken funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den streamar bara när man tittar, sedan kan man få mail med bilder om man inte tittar.

Har även monterat en webkamera i taket på en fågelholk. Men fåglarna har inte gillat detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag använder en gamal Dovado Tiny + 4g usb dongel från Huawai.Men det finns ju många andra modeller som borde funka lika bra.

 

I vintras använde jag wifi direkt från klubbhuset.

Funderar på att ha en router till i båten som wifi repeater.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du aktiverat 'Dynamic DNS' i routern för DynDNS.com, no-ip.com el likn för att komma åt routern utifrån?

--

Tänker du ha en router till för att ha internet via klubbhusets router?

--

Jag har en router+dongel för surf i båten,  den kommer jag åt via en dyndns-adress. I båten finns även en NMEA->WiFi burk, om gps mm är igång kan jag få position, djup mm. Vad jag nu ska med det till. Har också funderat på en nätverkskamera men helst då för utomhusbruk med pan, tilt och zoom. Men det blir en hel del trafik så risken är att man snabbt förbrukar sin 4G pott.

 

Eftersom jag har ca 1,5 km fågelvägen har jag funderat på att sätta in en NanoStation M5 i masten resp hemma. Det kanske blir av den dagen jag sätter en liten dator i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...