Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Laminera ny mastbalk?

Rekommendera Poster

Mastbalken (den som sitter på insidan rufftaket) på min Allegro 27 knäcktes strax efter båten var nybyggd och den förstärktes därefter med en L-profil av järn. Denna är nu rostig och jag kan renovera den till hyggligt skick men tycker det vore snyggare med en balk helt i trä. Jag funderar därför på om det går att göra en honform av trä och i denna sedan limma 4 eller 6mm plywoodremsor, en i taget med epoxi, och på så sätt bygga upp en laminerad, kurvad balk. Jag tänker mig att den blir 10x10cm när den är färdig.

Tror ni att det håller?
Har ni några synpunkter eller tips?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir megastarkt. Tror inte du behöver göra den så bred, det ger ingen större skillnad i bärigheten - det är höjden som är avgörande till största delen. Även hälften så tjockt är megastarkt. Frågan är bara hur du får ner lasterna i skrovet, dvs vad sitter balken fast i..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar nu när jag läser igen om vi tänker olika... jag hade ställt plywooden upp, inte lagt den mot taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer säkerligen att fungera.

Nu är jag allmänt skeptisk till plywood i båtar eftersom livslängden ofta är begränsad men epoxin kanske kan ge bättre livslängd. Jag skulle hellre limma 5 mm furu (nej inte tryckimpregnerat) men det förutsätter nästan att man har tillgång till en planhyvel.

Har man god tillgång till tvingar kan man limma flera åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rent spontant när det gäller formen, skulle jag tagit nån gammal skiva tex en golvspånskiva eller liknade som står och skräpar i garaget - kan ju köpas för inte allt för stor peng på ett byggvaruhus, om man inte är en skräpsamlare som jag.

 

På skivan hade jag ritat av den kurvan som balken skall få som klar och skruvat fast några stumpar av 2x5 (tum) 45x120 för den som inte är en gammal stofil.  ;) Eller på nåt sätt och av nåt gammalt skrotvirke.

 

post-106994-0-78893600-1433414072_thumb.png

 

Slängde ihop ungefär hur jag menar i paint. Inte så noggrant, men du förstår säkert hur jag menar. Klossarna bör inte va större än att de tillgängliga tvingarna griper över ben blivande balken och klossarna. Ett antal tvingar behövs det

 

Sen skulle jag klä skivan och klossarna med plast så att epoxyn inte limmar fast balken i mallen.

 

Personligen skulle jag nog ta homogent trä. Om det inte är för stor radie på rufftaket, kanske 10 mm tjockt (eller något tunnare) och om jag hade velat göra det mer sofistikerat växlat mellan Furu och Mahogny (Teak eller Ek)

 

Har man gott om skruvtvingar går det säkert att limma hela balken på en gång. Skulle kunna tänka mig att jag skulle först skulle stryka ett mycket tunt lager epoxy på varje bräda och sen lägga på Epoxy blandat med limpulver. Använder ibland sågspån av det aktuella träslaget som limpulver.

 

Lägga ihop alla bitarna mot mittersta klossen och dra fast med en tving. Sen anbringa tvingar växelvis på var sida om mitten. 

 

Har liggandes "lister" gjorda på det sättet, men med mycket liten radie, för att täcka plyfakanter på en båt jag byggde i början på 1970-talet. Materialet var 2 mm teakfaner. Limmet på den tiden var ett Fenolhartslim - Cascofen.  :( Varför jag har kvar dom vet jag inte, men de blev väl över och jag har svårt att slänga. Kan ju va "bra att ha" nån gång - fast jag har inte haft nån användning av dem på styvt 40 år.  :)  :mellow:  :o  :wacko:  :ph34r:  :wub:

 

En sån balk blir både snygg (slipad och lackad) och stark. Det går väl med plyfa också, men det blir inte lika snyggt.

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Peter-K s första tanke blir det enormt starkt, en balk som är infäst så den inte kan "välta" behöver inte vara mycket mer än 10/20  millimeter tjock för att bära upp de vikter som kan bli aktuella här.

 

En lamell limmad balk som ligger på "flasken" håller även den, men kräver lite mer omsorg vid limmning då den utsätts för större sjuvningskrafter.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar också över infästning, en L-balk är antagligen bultad eller inplastad men en ny balk blir bredare. Men TS kan ju anpassa när man bygger?

 

Thallatha, din beskrivning där var maffig!

Och du, släng inget... För det noteras och så skapas ett behov bara en vecka senare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Thallatha, ..................................

Och du, släng inget... För det noteras och så skapas ett behov bara en vecka senare...

 

Det är min erfarehet också.

 

Å andra sidan - jag vet att har massvis med grejer som jag aldrig hittar när jag behöver dem. De brukar alltid dyka upp nån vecka efter att jag köpt nytt.

 

Senast igår hittade jag min BILTEMA - tångamperemeter. När jag behövde den i höstas hittade jag den inte, så jag köpte en ny - den lite billigare, för jag hade ju en som kostade ett par hundra kronor mer. Hur katten den hamnat i min verktygslåda där jag förvarat mina Dremlar, toppslipar - ja jag har två - hittade inte den gamla när jag skulle göra nåt, så jag köpte en ny med tillhörande stor låda.

 

Troligtvis har jag haft både toppsliparna och tångamperemetern i båten och skulle bära hem båda. Så la jag tångamperemetern i lådan för att jag skulle få ena handen fri att bära nått annat. Sen var ju tångamperemeter glömd och borta  :(  :angry:  :huh:  :unsure:  :ph34r:

 

Egentligen var det lika bra att slänga allt - och så köpa nytt när man behöver nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter!
Radien är inte stor men mer än jag tror går att böja 10mm trä utan att basa det först och det orkar jag inte. Bredden är mest för att undvika punktbelastning på rufftaket.

Den förra balken bestod av stående kryssfaner och knäcktes just därför. Hälften av fibrerna blir ju stående och bidrar inte till styrkan mot kraften uppifrån. Därför tänkte jag liggande kryssfaner.

Stående homogent trä går ju också men då missar jag bågformen.
Problemet med homogent trä är att det som säljs idag är av så kass kvalitet så det håller inte för något. Kanske kan jag hitta något gammalt, tätvuxet byggavfall.

Balken hålls mot rufftaket av en stolpe på var sida mittgången och sitter ihop med mastskottet. Ingen annan infästning annat än nån slags fogmassa.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastbalken på min förra båt, en H-båt, knäcktes av stormen Per när båten stod på land med masten på. Det blev ett försäkringsfall.

 

Varvet som lagade gjorde en helt balk av limmad ek. Mycket snygg och förtroendeingivande. Se böjde inte virket utan limmade till en hög balk som de figursågade och hyvlade till perfekt passning. Jag minns inte om de limmade på höjden eller bredden av balken.

 

Jag tror att det är enklare än att limma böjträ (en teknik som jag just nu använder för att tillverka en ny rorkult).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag struntar i att limma och leker timmerman istället.
Jag har hittat ett kurvat stycke ek som skall hyvlas ned och sågas till en ny balk.

Dne gamla trä- och järnbalken har stor höjd på mitten och smalnar mot ändarna men jag tänkte göra den nya jämnhög över hela längden så att det blir som ett valv.
Vilken dimension anser expertisen att jag behöver på främst höjden?

 

100_1068_zpsls9og6l6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På båtbyggarskolan limmade vi 5mm eklameller (rikt/planhyvlade) efter en form för att göra stäven på segelekor.

I epoxing körde vi bomullsfiber för konsistens och armering.

Det var ett riktigt drygt göra att hyvla till den slutliga formen men de lär hålla till världens ände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...