Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anders_St

Ska inte alla båtar vara miljövänliga?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Fast det åklagaren så var inte att det var lagligt att använda färgen.

 

Det han sa var att det var för svårt för folk att ta reda på vad som gällde, därmed går det inte att styrka "uppsåt till brott".

 

För att bli dömd krävs inte bara den faktiska gärningen utan det krävs ett uppsåt också.

 

T ex. om du någon kan visa upp en sån här tråd där du skrivit och visa att du visste att den var olaglig, och ändå använder du den, ja då blir du nog dömd.

Om någon i Romsons ställning inte kan tillgodogöra sig den lagtext som behandlar vilken typ av bottenfärg som får användas, borde det väl ringa en klocka att det kanske är fler som har problem med detta. Det borde ju rimligtvis ligga i hennes intresse som miljöpartist att regelverket är tydligt så det går att efterleva. Att skylla på att man inte förstår duger inte. Tyckte hon det var oklart borde hon tagit reda på vad som gällde, det är väl bara att lyfta luren till kemikalieinspektionen. Undrar om alla kommer undan straff genom att hänvisa till att man inte förstår regelverket?  

 

Det var ju samma visa när det gällde den oskattade diesel hon använde. Det regelverket förstod hon tydligen inte heller, eller brydde sig om. Men när hon blev påkommen så var det OK att betala dieselskatten i efterskott. Undrar om det funkar för alla, att tanka färgad diesel och om KBV kollar säga att "det hade jag ingen aning om" och betala skatten i efterskott utan bestraffning?

 

Jag tycker att om man ska få respekt som politiker, så måste man förtjäna den genom att leva som man lär och vara ett föredömme, det ingår i jobbet.

 

Jag har många benämningar på människor som beter sig som Romson, men jag ska inte skriva eller antyda dom, för då blir nog inlägget raderat. ;)

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom trådämnet är miljövänliga båtar så ställer jag mina frågor om detta här. (Jag tror det finns en annan tråd om politikers handlingar).

 

En bekant fick sin båt epoxibehandlad av en yrkesfirma för tio år sedan. Samma firma sålde honom, antagligen olagligt, "fartygsbottenfärg" som han målade på. Han har inte målat om botten, förutom några bättringar på småfläckar, på tio år.

Fortfarande så växer ingenting utan det blir bara ett tunt slemlager (biofilm?) på den målade ytan. Vad färgen innehåller vet jag inte men någon sade att det är arsenik? Däremot växer havstulpanerna glatt på vissa omålade områden runt rodret och inte minst på bronspropellern.

 

Vilket är mest/minst miljövänligt? Detta exempel med en giftig färg som målats på en gång och aldrig skrapas loss (oftast på en grusplan nära vattnet) eller en mindre giftig färg som skapas loss och målas om varje-vart tredje år?

 

Varför växer tulpaner på bronspropellern men inte på kopparhaltig färg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att Romson bara bor på båten och har fullt upp med sitt heltidsjobb i regeringen och att allt båtintresse inklusive skötsel, underhåll och regelbrott bör tillskrivas hennes man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att Romson bara bor på båten och har fullt upp med sitt heltidsjobb i regeringen och att allt båtintresse inklusive skötsel, underhåll och regelbrott bör tillskrivas hennes man?

Nä, hon verkar hinna vara med och bottenmåla ser det ut som...

 

post-53200-0-62329900-1433850405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men så ser det ju ut på de flesta båtklubbar. Frun står och kladdar på ur den burk som hennes man har stuckit till henne utan att ha någon större insikt i vad det är eller varför det görs. Om hon visste vad färgen innehöll så skulle hon kanske använt bättre skyddsutrustning. 

 

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

http://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Kan det vara så att Romson bara bor på båten och har fullt upp med sitt heltidsjobb i regeringen och att allt båtintresse inklusive skötsel, underhåll och regelbrott bör tillskrivas hennes man?

Nä, hon verkar hinna vara med och bottenmåla ser det ut som...

 

attachicon.gifAsa-Romson-MP-far-hjalp-med-mer-miljovanlig-narproducerad-bottenfarg_m.jpg

 

:D En bild säger mer än tusen ord!

 

Det är möjligt att det är hennes man som valt och köpt bottenfärgen, men det ev. brottet bestod väl i att applicera bottenfärgen på en båt som ligger i östersjön, vilket hon bevisligen gjort. Det är väl ägaren/ägarna av båten ansvarar för den, inklusive bottenfärgen. Även om hon inte skulle ha varit med och målat eller att hennes man äger båten, så är det otroligt klumpigt av någon i hennes position att inte kolla färgen.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men så ser det ju ut på de flesta båtklubbar. Frun står och kladdar på ur den burk som hennes man har stuckit till henne utan att ha någon större insikt i vad det är eller varför det görs. Om hon visste vad färgen innehöll så skulle hon kanske använt bättre skyddsutrustning. 

 

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

http://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor

 

De flesta fruar är inte miljöministrar, eller har doktorerat i miljöjuridik...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom trådämnet är miljövänliga båtar så ställer jag mina frågor om detta här. (Jag tror det finns en annan tråd om politikers handlingar).

 

En bekant fick sin båt epoxibehandlad av en yrkesfirma för tio år sedan. Samma firma sålde honom, antagligen olagligt, "fartygsbottenfärg" som han målade på. Han har inte målat om botten, förutom några bättringar på småfläckar, på tio år.

Fortfarande så växer ingenting utan det blir bara ett tunt slemlager (biofilm?) på den målade ytan. Vad färgen innehåller vet jag inte men någon sade att det är arsenik? Däremot växer havstulpanerna glatt på vissa omålade områden runt rodret och inte minst på bronspropellern.

 

Vilket är mest/minst miljövänligt? Detta exempel med en giftig färg som målats på en gång och aldrig skrapas loss (oftast på en grusplan nära vattnet) eller en mindre giftig färg som skapas loss och målas om varje-vart tredje år?

 

Varför växer tulpaner på bronspropellern men inte på kopparhaltig färg?

Känslan är ju att färgen som håller i 10år inte kan avge så mycket i vattnet även om den är giftig och därför är det minst skadliga alternativet jämfört med en färg som skrapas loss och lakas ut i sjön. Nu måste man ju ta reda på alla färgrester som skrapas loss oavsett vilken färg som används, så inget av alternativen är tillåtna.

 

Vet inte varför tulpanerna gillar brons och hatar ren koppar. Kan ju vara så enkelt att det är för liten mängd koppar i bronsen. När jag köpte min nuvarande båt hade den legat i östersjön konstant ett par år utan att användas. När jag tog upp den såg bronspropellern ut som ett korallrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eftersom trådämnet är miljövänliga båtar så ställer jag mina frågor om detta här. (Jag tror det finns en annan tråd om politikers handlingar).

 

En bekant fick sin båt epoxibehandlad av en yrkesfirma för tio år sedan. Samma firma sålde honom, antagligen olagligt, "fartygsbottenfärg" som han målade på. Han har inte målat om botten, förutom några bättringar på småfläckar, på tio år.

Fortfarande så växer ingenting utan det blir bara ett tunt slemlager (biofilm?) på den målade ytan. Vad färgen innehåller vet jag inte men någon sade att det är arsenik? Däremot växer havstulpanerna glatt på vissa omålade områden runt rodret och inte minst på bronspropellern.

 

Vilket är mest/minst miljövänligt? Detta exempel med en giftig färg som målats på en gång och aldrig skrapas loss (oftast på en grusplan nära vattnet) eller en mindre giftig färg som skapas loss och målas om varje-vart tredje år?

 

Varför växer tulpaner på bronspropellern men inte på kopparhaltig färg?

Känslan är ju att färgen som håller i 10år inte kan avge så mycket i vattnet även om den är giftig och därför är det minst skadliga alternativet jämfört med en färg som skrapas loss och lakas ut i sjön. Nu måste man ju ta reda på alla färgrester som skrapas loss oavsett vilken färg som används, så inget av alternativen är tillåtna.

 

Vet inte varför tulpanerna gillar brons och hatar ren koppar. Kan ju vara så enkelt att det är för liten mängd koppar i bronsen. När jag köpte min nuvarande båt hade den legat i östersjön konstant ett par år utan att användas. När jag tog upp den såg bronspropellern ut som ett korallrev.

 

 

Zinkanod är boven om du odlar tulpaner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Eftersom trådämnet är miljövänliga båtar så ställer jag mina frågor om detta här. (Jag tror det finns en annan tråd om politikers handlingar).

 

En bekant fick sin båt epoxibehandlad av en yrkesfirma för tio år sedan. Samma firma sålde honom, antagligen olagligt, "fartygsbottenfärg" som han målade på. Han har inte målat om botten, förutom några bättringar på småfläckar, på tio år.

Fortfarande så växer ingenting utan det blir bara ett tunt slemlager (biofilm?) på den målade ytan. Vad färgen innehåller vet jag inte men någon sade att det är arsenik? Däremot växer havstulpanerna glatt på vissa omålade områden runt rodret och inte minst på bronspropellern.

 

Vilket är mest/minst miljövänligt? Detta exempel med en giftig färg som målats på en gång och aldrig skrapas loss (oftast på en grusplan nära vattnet) eller en mindre giftig färg som skapas loss och målas om varje-vart tredje år?

 

Varför växer tulpaner på bronspropellern men inte på kopparhaltig färg?

Känslan är ju att färgen som håller i 10år inte kan avge så mycket i vattnet även om den är giftig och därför är det minst skadliga alternativet jämfört med en färg som skrapas loss och lakas ut i sjön. Nu måste man ju ta reda på alla färgrester som skrapas loss oavsett vilken färg som används, så inget av alternativen är tillåtna.

 

Vet inte varför tulpanerna gillar brons och hatar ren koppar. Kan ju vara så enkelt att det är för liten mängd koppar i bronsen. När jag köpte min nuvarande båt hade den legat i östersjön konstant ett par år utan att användas. När jag tog upp den såg bronspropellern ut som ett korallrev.

 

 

Zinkanod är boven om du odlar tulpaner

 

Menar du generellt eller om anoden sitter på axeln till bronspropeller? Är intresserad av att förstå sammanhanget då jag varken är biolog eller kemist. :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känslan är ju att färgen som håller i 10år inte kan avge så mycket i vattnet även om den är giftig och därför är det minst skadliga alternativet jämfört med en färg som skrapas loss och lakas ut i sjön. Nu måste man ju ta reda på alla färgrester som skrapas loss oavsett vilken färg som används, så inget av alternativen är tillåtna.

 

Vet inte varför tulpanerna gillar brons och hatar ren koppar. Kan ju vara så enkelt att det är för liten mängd koppar i bronsen. När jag köpte min nuvarande båt hade den legat i östersjön konstant ett par år utan att användas. När jag tog upp den såg bronspropellern ut som ett korallrev.

Som jag förstått det är problemet just att gifterna lakas ut i hamnar och populära havsvikar och att man där kan se betydligt högre halter av gift än på andra platser.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när Romsonskan inte längre sitter på sin höga stol kanske man kan höra om hon kan måla botten på min båt för nu bör hon ju ha tid över?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu när Romsonskan inte längre sitter på sin höga stol kanske man kan höra om hon kan måla botten på min båt för nu bör hon ju ha tid över?

Hennes svar till dig lär bli...

"Är du dum i huvudet?" :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22781502.ab

Ja om jag hade röstat på dom hade jag nog varit det. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...