Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anders_St

Ska inte alla båtar vara miljövänliga?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har skrapat av och bytt min bottenfärg till ingen alls. Enbart epoxy grundfärg. Vilket känns bra.

Om man nu är ledare för Sveriges ledande miljöparti och är beredd att gå över andras lik för att skydda miljön, kunde man inte förvänta sig lite större engagemang än:

 

"Vi kan inte skrapa av alla de lager vi har om vi skulle lägga på nytt. Jag är medveten om att alla de kopparhaltiga färgerna har en viss påverkan. Det är i förlängningen inte helt oproblematiskt"

 

Jag bara undrar.

Fast det utgör ju ett bra exempel att ta upp i miljödebatter. :-P

 

 

http://www.di.se/artiklar/2015/6/3/asa-romson-forsvarar-giftiga-batfargen/

Redigerad av Anders_St
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är lustigt att alla andra kan lyckas att skrapa, blästra mm av sin bottenfärg men inte en person som verkligen borde föregå med gott exempel

Helt sjukt vilka skämt till politiker vi har i Sverige

Men folket kanske inte förtjänar bättre när vi bara knyter näven i fickan eller på sin höjd skriver om det på Facebook

Dock kan man ju tycka att hon borde avgått för längesen

Om du frågar mig så är det även något fel i systemet när en person som företräder ett parti som har så lite stöd bland svenska folket och ändå kan hamna som vice statsminister

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bli något annat kan man ju alltid bli politiker för det behövs ingen utbildning för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skulle inte jag heller ta bort all giftfärg från en träbåt. Den skulle inte bli långlivad. Men det är klart, man kan ju göra som man gjorde förr. Ta bort den moderna giftfärgen, smeta in båten med giftig tjära, gärna stenkolstjära, och sedan kopparförhydra hela botten. Det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är svårt att skydda en träbåt med miljövänliga metoder men, som en ledande miljöpartist kanske man ska undvika den typen av båtar.

Man kommer osökt att tänka på potentater i det gamla feodala samhället - som står över både lag och god smak.

Svårt att förstå vad Lövén ser hos henne, hade det varit en vanlig sossekärring hade hon varit förpassad till något ställe långt borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är svårt att skydda en träbåt med miljövänliga metoder men, som en ledande miljöpartist kanske man ska undvika den typen av båtar.

Man kommer osökt att tänka på potentater i det gamla feodala samhället - som står över både lag och god smak.

Svårt att förstå vad Lövén ser hos henne, hade det varit en vanlig sossekärring hade hon varit förpassad till något ställe långt borta.

Vad Löven ser hos henne är makt, det en politiker är mest intresserad av. Utan att hoppa i säng med henne hade han inte fått sitta på tronen. Jag vet vad man brukar kalla de av det kvinnliga könet som beter sig på det viset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det kanske är svårt att skydda en träbåt med miljövänliga metoder men, som en ledande miljöpartist kanske man ska undvika den typen av båtar.

Man kommer osökt att tänka på potentater i det gamla feodala samhället - som står över både lag och god smak.

Svårt att förstå vad Lövén ser hos henne, hade det varit en vanlig sossekärring hade hon varit förpassad till något ställe långt borta.

Vad Löven ser hos henne är makt, det en politiker är mest intresserad av. Utan att hoppa i säng med henne hade han inte fått sitta på tronen. Jag vet vad man brukar kalla de av det kvinnliga könet som beter sig på det viset.

 

Varför vågar du inte säga vad du vet?

 

Romson har inte använd annat en vad 1000-vis av andra träbåtsågare måsste använda, i väntan på nya mera miljövänliga produkt.

Bottenfärgen är antagligen inköpt på lagligt vis.

 

Dina personliga påhopp, "bhemac" är way OT och osmaklig. (Rena miljöförstörelsen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har jag gjort för osmakligt personligt påhopp? Jag bara undrar varför statsministern behåller ett statsråd som trampar i klaveret med jämna mellanrum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att bry sig om bcemac, det var nog en öm mp-tå du trampade på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt flickan vara kvar.

Hon är ju en otrolig tillgång för den något osamlade oppositionen.

Groda efter groda i en aldrig sinande ström.

Hon har väl bara lite otur när hon uttrycker sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är otroligt tillfredsställande när en miljömupp (ej att förväxla med miljökämpe) faller på eget grepp. När det skapas regler som förbjuder saker så måste det finnas ett alternativ för de ska kunna efterlevas, vilket det inte enligt "Oldtimer" gör i Romsons fall. Om Romson nu inte lider av hjärnbrist borde hon lära sig något av detta, men jag har inga förhoppningar om att så kommer att ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det kanske är svårt att skydda en träbåt med miljövänliga metoder men, som en ledande miljöpartist kanske man ska undvika den typen av båtar.

Man kommer osökt att tänka på potentater i det gamla feodala samhället - som står över både lag och god smak.

Svårt att förstå vad Lövén ser hos henne, hade det varit en vanlig sossekärring hade hon varit förpassad till något ställe långt borta.

Vad Löven ser hos henne är makt, det en politiker är mest intresserad av. Utan att hoppa i säng med henne hade han inte fått sitta på tronen. Jag vet vad man brukar kalla de av det kvinnliga könet som beter sig på det viset.

 

Varför vågar du inte säga vad du vet?

 

Romson har inte använd annat en vad 1000-vis av andra träbåtsågare måsste använda, i väntan på nya mera miljövänliga produkt.

Bottenfärgen är antagligen inköpt på lagligt vis.

 

Dina personliga påhopp, "bhemac" är way OT och osmaklig. (Rena miljöförstörelsen).

 

Min uppfostran förbjuder mig, men ordet har fyra bokstäver, börjar på H och slutar på A.  :rolleyes:

 

Så va` de`med den uppfostran. :-(

 

Jag är ingen "mupp", men jag värnar om miljön som jag lever i och för.

 

Vad är det för fel på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Det kanske är svårt att skydda en träbåt med miljövänliga metoder men, som en ledande miljöpartist kanske man ska undvika den typen av båtar.

Man kommer osökt att tänka på potentater i det gamla feodala samhället - som står över både lag och god smak.

Svårt att förstå vad Lövén ser hos henne, hade det varit en vanlig sossekärring hade hon varit förpassad till något ställe långt borta.

Vad Löven ser hos henne är makt, det en politiker är mest intresserad av. Utan att hoppa i säng med henne hade han inte fått sitta på tronen. Jag vet vad man brukar kalla de av det kvinnliga könet som beter sig på det viset.

 

Varför vågar du inte säga vad du vet?

 

Romson har inte använd annat en vad 1000-vis av andra träbåtsågare måsste använda, i väntan på nya mera miljövänliga produkt.

Bottenfärgen är antagligen inköpt på lagligt vis.

 

Dina personliga påhopp, "bhemac" är way OT och osmaklig. (Rena miljöförstörelsen).

 

Min uppfostran förbjuder mig, men ordet har fyra bokstäver, börjar på H och slutar på A.  :rolleyes:

 

Så va` de`med den uppfostran. :-(

 

Jag är ingen "mupp", men jag värnar om miljön som jag lever i och för.

 

Vad är det för fel på det?

 

Nu var det ju Romson jag kallade för miljömupp. Om du läser det jag skrivit så ser du också att jag gör skillnad på miljökämpar och miljömuppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg diskussion överlag. Lite för mycket gubbar här på forumet kanske. Så fort det handla om en kvinna så dyker ord som H...a upp och antydan om sex.

Väldigt kreativt och begåvat. Bättre diskussionerna handlar om båtar och inte personer för det här är ju löjligt lågt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket skitsnack och påhopp i tråden; jävla dåligt.

Man får inte glömma att det finns ett alternativ till som inte tagist upp i tråden kring färgval, något som är mellan den använda färgen och den miljövänliga - och det är den tillåtna, godkända färgen. Varför de inte använt sådan är bara ren slöhet och dumhet.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt. Med tanke på att båten ligger långt in i Stockholm endast ett par hundra meter från det 10:e största sötvattenutloppet i landet så borde tillåten bottenfärg fungera och räcka för Romson, precis som det gör för andra båtägare i samma område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oldtimer, menar du att alla träbåtsägare använder förbjuden bottenfärg med 38 % kopparoxid istället för 8,5 % som är det maximalt tillåtna i Östersjön? Det tror inte jag ett dugg på!

 

Jag tror snarare att träbåtsägare ofta är föregångare i miljöarbetet, sk. miljökämpar.

Har gör du själv, Oldtimer, för att din båt inte ska bli beväxt eller för att du lätt ska få bort det som växer?

 

Romson däremot är en miljömupp som redan har förstört mer för miljörörelsen än någon anar och dessutom förstärker hon många människors uppfattning om att politiker står över lagen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oldtimer, menar du att alla träbåtsägare använder förbjuden bottenfärg med 38 % kopparoxid istället för 8,5 % som är det maximalt tillåtna i Östersjön? Det tror inte jag ett dugg på!

 

Jag tror snarare att träbåtsägare ofta är föregångare i miljöarbetet, sk. miljökämpar.

Har gör du själv, Oldtimer, för att din båt inte ska bli beväxt eller för att du lätt ska få bort det som växer?

 

Romson däremot är en miljömupp som redan har förstört mer för miljörörelsen än någon anar och dessutom förstärker hon många människors uppfattning om att politiker står över lagen.

 

Mackey

 

 

"Romsonfärg är ekologisk! Den heter Sigma Ecofleet 238A Antifouling , "ekologisk" och det är fritt att använda.

Romson färg inehåller, kopparoxid, visserligen diskuteras detta i Sverige men är internationellt godkänt. Det går inte att tänka bort koppar för värdens handelsflottor, just av miljöskäl. Utan kopparfärg skulle drivmedelskostnader och koldioxidutsläpp öka kraftigt på alla hav.

 

Nu är tillåtet att använda effektiv kopparfärg. En medlem av Sveriges regering målade sin fritidsbåt med Sigma Ecofleet 238A Antifouling. Detta prövades sedan av Särskilda åklagarenheten, kammaråklagare H Rosvall med avseend på miljöbrott och han fann att detta inte var ett brott som föll under allmänt åtal. Utredningen nedlades. Att måla med Sigma Antifouling är INTE brottsligt och därför måste det rimligt vis vara tillåtet.

 

Sigma Ecofleet 238A Antifouling blir också mycket billigare, färgen skydda i minst 3 år i alla vatten (inkl tropiska farvatten) och kanske längre hos oss.

 

Kostnad för min båt med International Fabi CT blir 780 SEK/år, (3l varje år).

Med Sigma Ecofleet 238A blir kostnaden 332 SEK/år, (3l var 3:e år).

Färgen finns hos många välsorterade båttillbehörs butiker i EU, t.ex "toplicht.de" i Hamburg, en av tysklands mest välrenommerade tillbehörsaffärer."

 

Klipp från inlägg i Båtliv 2014-11-05

 

Vad jag vet har ingen sagt annat en att detta stämmer.

 

PS. Jag använder Hempel Basic på min mahogny IOD. Utan väkstproblem på västkusten. Nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg diskussion överlag. Lite för mycket gubbar här på forumet kanske. Så fort det handla om en kvinna så dyker ord som H...a upp och antydan om sex.

Väldigt kreativt och begåvat. Bättre diskussionerna handlar om båtar och inte personer för det här är ju löjligt lågt.

Nu var det ju faktiskt Löven som åsyftades i mening om att han säljer ut sig själv och sitt parti. Vore mycket trevligt om det var fler av det kvinnliga könet på forumet, men jag tror könsfördelningen är lika som på båtklubbarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låg diskussion överlag. Lite för mycket gubbar här på forumet kanske. Så fort det handla om en kvinna så dyker ord som H...a upp och antydan om sex.

Väldigt kreativt och begåvat. Bättre diskussionerna handlar om båtar och inte personer för det här är ju löjligt lågt.

Nu var det ju faktiskt Löven som åsyftades i mening om att han säljer ut sig själv och sitt parti. Vore mycket trevligt om det var fler av det kvinnliga könet på forumet, men jag tror könsfördelningen är lika som på båtklubbarna.

 

Kanske det är så danna som du som skrämmer bort kvinnorna med könsord och antydningar till hjärnbrist?

 

Ditt försök på å ro dig i land är inte speciellt lyckad, i mina ögon :o

 

Vänligen håll Maringuidens forum fri för detta.

 

Konstig att moderator inte reagerar. (Nej, jag har inte flaggat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Låg diskussion överlag. Lite för mycket gubbar här på forumet kanske. Så fort det handla om en kvinna så dyker ord som H...a upp och antydan om sex.

Väldigt kreativt och begåvat. Bättre diskussionerna handlar om båtar och inte personer för det här är ju löjligt lågt.

Nu var det ju faktiskt Löven som åsyftades i mening om att han säljer ut sig själv och sitt parti. Vore mycket trevligt om det var fler av det kvinnliga könet på forumet, men jag tror könsfördelningen är lika som på båtklubbarna.

 

Kanske det är så danna som du som skrämmer bort kvinnorna med könsord och antydningar till hjärnbrist?

 

Ditt försök på å ro dig i land är inte speciellt lyckad, i mina ögon :o

 

Vänligen håll Maringuidens forum fri för detta.

 

Konstig att moderator inte reagerar. (Nej, jag har inte flaggat).

 

Tycker du ska läsa mitt inlägg en gång till. Återkom gärna om du inte förstår, så ska jag förklara. :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Låg diskussion överlag. Lite för mycket gubbar här på forumet kanske. Så fort det handla om en kvinna så dyker ord som H...a upp och antydan om sex.

Väldigt kreativt och begåvat. Bättre diskussionerna handlar om båtar och inte personer för det här är ju löjligt lågt.

Nu var det ju faktiskt Löven som åsyftades i mening om att han säljer ut sig själv och sitt parti. Vore mycket trevligt om det var fler av det kvinnliga könet på forumet, men jag tror könsfördelningen är lika som på båtklubbarna.

 

Kanske det är så danna som du som skrämmer bort kvinnorna med könsord och antydningar till hjärnbrist?

 

Ditt försök på å ro dig i land är inte speciellt lyckad, i mina ögon :o

 

Vänligen håll Maringuidens forum fri för detta.

 

Konstig att moderator inte reagerar. (Nej, jag har inte flaggat).

 

Tycker du ska läsa mitt inlägg en gång till. Återkom gärna om du inte förstår, så ska jag förklara. :wacko:

 

Jag läser:

 

"Vad Löven ser hos henne är makt, det en politiker är mest intresserad av. Utan att hoppa i säng med henne hade han inte fått sitta på tronen. Jag vet vad man brukar kalla de av det kvinnliga könet som beter sig på det viset."

 

"Alla kan ju ha otur när man tänker ibland, men i Romsons fall tror jag det handlar om akut hjärnbrist."

 

"Min uppfostran förbjuder mig, men ordet har fyra bokstäver, börjar på H och slutar på A.   :rolleyes:"

 

U.s.w...............

 

Det räcker!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om miljöminstern anser veta bättre än Sveriges lagar kring vilka färger som bör/skall vara godkända då de är de färgerna som är praktiskt användbara - kan man då inte rimligen begära att hon antingen gillar läget, följer lagen och använder godkänd färg, eller att hon jobbar på lagändring?

 

Att åtal inte väcktes berodde inte på att färgen var OK, utan att åklagaren tyckte det var för krångliga regler så åklagaren förstod dem inte själv. För oss som ijte är åklagare kan vi bara gå in och läsa på Kemikalieinspektionens hemsida vilka färger som är OK att använda, och sedan använda dem.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det åklagaren så var inte att det var lagligt att använda färgen.

 

Det han sa var att det var för svårt för folk att ta reda på vad som gällde, därmed går det inte att styrka "uppsåt till brott".

 

För att bli dömd krävs inte bara den faktiska gärningen utan det krävs ett uppsåt också.

 

T ex. om du någon kan visa upp en sån här tråd där du skrivit och visa att du visste att den var olaglig, och ändå använder du den, ja då blir du nog dömd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättning mittåt till ämnet. Personliga påhopp och politik hör inte hemma på maringuiden. Rensat lite i tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rättning mittåt till ämnet. Personliga påhopp och politik hör inte hemma på maringuiden. Rensat lite i tråden.

Lite intresserad av varför det enda inlägg som tagits bort är mitt där det enda jag skrev var ett förtydligande att jag inte gjort något personangrepp på någon på forumet, och tyckte inte heller andra skulle göra det, utan endast haft synpunkter på politiker. Däremot står andra inlägg kvar där man har synpunkter på mig som person?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Rättning mittåt till ämnet. Personliga påhopp och politik hör inte hemma på maringuiden. Rensat lite i tråden.

Lite intresserad av varför det enda inlägg som tagits bort är mitt där det enda jag skrev var ett förtydligande att jag inte gjort något personangrepp, och tyckte inte heller andra skulle göra det, utan endast haft synpunkter på politiker. Däremot står andra inlägg kvar där man har synpunkter på mig som person?

 

Hej,

 

De synpunkter och syftningar som du skrev om politikern i fråga tangerar väl till personliga påhopp är lite väl utanför topic och hör inte hemma på maringuiden.

 

Edit. Vi uppfattar att det är dina kommentarer om andra personer som det är synpunkter på. Detta har inget att göra med dig som person, utan endast det du postat/skrivit under anonym signatur. 

 

Hälsar

Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Oldtimer, menar du att alla träbåtsägare använder förbjuden bottenfärg med 38 % kopparoxid istället för 8,5 % som är det maximalt tillåtna i Östersjön? Det tror inte jag ett dugg på!

 

Jag tror snarare att träbåtsägare ofta är föregångare i miljöarbetet, sk. miljökämpar.

Har gör du själv, Oldtimer, för att din båt inte ska bli beväxt eller för att du lätt ska få bort det som växer?

 

Romson däremot är en miljömupp som redan har förstört mer för miljörörelsen än någon anar och dessutom förstärker hon många människors uppfattning om att politiker står över lagen.

 

Mackey

 

 

"Romsonfärg är ekologisk! Den heter Sigma Ecofleet 238A Antifouling , "ekologisk" och det är fritt att använda.

Romson färg inehåller, kopparoxid, visserligen diskuteras detta i Sverige men är internationellt godkänt. Det går inte att tänka bort koppar för värdens handelsflottor, just av miljöskäl. Utan kopparfärg skulle drivmedelskostnader och koldioxidutsläpp öka kraftigt på alla hav.

 

Nu är tillåtet att använda effektiv kopparfärg. En medlem av Sveriges regering målade sin fritidsbåt med Sigma Ecofleet 238A Antifouling. Detta prövades sedan av Särskilda åklagarenheten, kammaråklagare H Rosvall med avseend på miljöbrott och han fann att detta inte var ett brott som föll under allmänt åtal. Utredningen nedlades. Att måla med Sigma Antifouling är INTE brottsligt och därför måste det rimligt vis vara tillåtet.

 

Sigma Ecofleet 238A Antifouling blir också mycket billigare, färgen skydda i minst 3 år i alla vatten (inkl tropiska farvatten) och kanske längre hos oss.

 

Kostnad för min båt med International Fabi CT blir 780 SEK/år, (3l varje år).

Med Sigma Ecofleet 238A blir kostnaden 332 SEK/år, (3l var 3:e år).

Färgen finns hos många välsorterade båttillbehörs butiker i EU, t.ex "toplicht.de" i Hamburg, en av tysklands mest välrenommerade tillbehörsaffärer."

 

Klipp från inlägg i Båtliv 2014-11-05

 

Vad jag vet har ingen sagt annat en att detta stämmer.

 

PS. Jag använder Hempel Basic på min mahogny IOD. Utan väkstproblem på västkusten. Nöjd?

 

En oemotsagd insändare i tidningen Båtliv - jag tror samma insändare fanns i På Kryss - betyder ju inte att det som skrivits är korrekt.

 

Att man smugit in Eco i namnet betyder inte att färgen är miljövänlig på fritidsbåtar i Östersjön. Det är mycket olyckligt om man uppfattar det på det sättet, eller tom. tragiskt. Uppenbarligen har vår miljöminister gått på Eco-tricket och köpt färgen och dess förträfflighet med hull och hår. Färgen är billig och praktisk, men inget annat.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla politiker är till för att trolla er/mej,och de lyckas rätt bra.

Men det är bara en tidsfråga innan hela korthuset rasar.

Bakom ryggen på pöbeln sker det som berör,medans det tjatas bottenfärg. :D

 

 

http://dwmlc.com/   judge DAVID WYNN MILLER

 https://youtu.be/X40xdn_1PGM  our "legal reality" maritime law,commerce,taxes

eller kolla vad google har att säga om dean clifford 

https://www.youtube.com/channel/UC7oLZuY4l-qYRJRYsg1CDTg

https://www.youtube.com/user/SriLankerC

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...