Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
PiratEH

Nimbus 26 DC

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon som är/har varit ägare till en epoca och som upplevt att den lutar babord? Eller är det bara min?

 

Nästa fråga, hur ska bågarna på sprayhooden spännas på bästa sätt? Blir inte helt nöjd.

 

Aquador 26 har en officiell tråd har jag sett, finns motsvarande till epocan?

Tar gärna emot alla möjliga tankar ideer och tips.

 

/ nybliven ägare till klassens absolut snyggaste ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till en härlig båt.

Har själv coupe varianten och därned inte samma kapellösning som du. Mina bågar går att skjuta på en skena för att spänna kapellet.

Ja, den lutar en aning åt babord pga av att man valt att lägga batteribanken på den sidan. Kompenseras väl när du sätter dig på förarplatsen :)

Har inte sett någon Epocatråd här än,..kanske läge och starta en?

 

Hej!

Är det någon som är/har varit ägare till en epoca och som upplevt att den lutar babord? Eller är det bara min?

Nästa fråga, hur ska bågarna på sprayhooden spännas på bästa sätt? Blir inte helt nöjd.

Aquador 26 har en officiell tråd har jag sett, finns motsvarande till epocan?
Tar gärna emot alla möjliga tankar ideer och tips.

/ nybliven ägare till klassens absolut snyggaste ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ja, det kanske är så enkelt. Sitter ju 4st batterier. Har bara tänkt på det när jag stått på bryggan!

 

Denna tråden kanske kan bli en bra tråd om fler hoppar på. Borde ju finnas ett antal ägare, alla kan ju inte köra sea ray och bayliner med bensinare som det verkar finnas hur mycket trådar som helst om ;)

 

Än så länge riktigt nöjd med båten, har bara varit ute tre gånger varav 2 endast någon halvtimme, så har inte fått känna så mycket på den i sjön. Har inte direkt varit båtväder på västkusten senaste veckorna...

 

Vad uppskattar du förbrukningen till? Motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det någon som är/har varit ägare till en epoca och som upplevt att den lutar babord? Eller är det bara min?

 

Nästa fråga, hur ska bågarna på sprayhooden spännas på bästa sätt? Blir inte helt nöjd.

 

Aquador 26 har en officiell tråd har jag sett, finns motsvarande till epocan?

Tar gärna emot alla möjliga tankar ideer och tips.

 

/ nybliven ägare till klassens absolut snyggaste ;)

 

Du menar väl näst snyggaste? :D

 

Snyggast är ju Aquador 26 DC!

 

Hur som helst kan man förstå att Nimbus blev sura när de fick veta att "deras" konstruktör Rolf Eliasson ritat även Aquadoren.

 

post-98436-0-33350800-1433452314.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Visste att den skulle komma! Aquadoren är naturligtvis jätte fin den också, vilken som drar längsta stråt, det får var och en avgöra. I mitt fall har jag kollat efter båt i ca tre år, och alltid fallit tillbaka till epocan. Så ett enkelt val för mig. Tycker det är konstigt att det under nimbusens 26år endast kommit en likvärdig (enl.mig) modell(aquadoren).

Fast å andra sidan är den rätt mycket större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,6l/distans, march 23-29knop, en gammal AQ271C med iofs få timmar =)

Går i dieseltankar den dagen V8:an lägger ner

 

 

Tack för svar! Ja, det kanske är så enkelt. Sitter ju 4st batterier. Har bara tänkt på det när jag stått på bryggan!

Denna tråden kanske kan bli en bra tråd om fler hoppar på. Borde ju finnas ett antal ägare, alla kan ju inte köra sea ray och bayliner med bensinare som det verkar finnas hur mycket trådar som helst om ;)

Än så länge riktigt nöjd med båten, har bara varit ute tre gånger varav 2 endast någon halvtimme, så har inte fått känna så mycket på den i sjön. Har inte direkt varit båtväder på västkusten senaste veckorna...

Vad uppskattar du förbrukningen till? Motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, lät ju ganska okej:)

Vilken motor är det som gäller då?

Ikväll blir det nog en tur. Första gången jag får tillfälle att riktig testa hur den går fart/varv, ska bli spännande. och första middagen på svaj, ska bli fint, som man längtat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten. Jag och min sambo är själva på jakt efter en. Har spanat runt lite på Blocket - finns ju en del där ute. Vi ligger dock lite halvlågt just nu. Dels pga att vi väntar besked om båtplats men också för att vi helst vill ha en lite senare modell (kring 00-02) och gärna med en KAD. De drar dock iväg lite i pris så det är ju en balansgång.

 

Hur upplever du båten i sjön? Har hört en del ägare (bland annat min chef) säga att den är lite stampig i grövre sjö. Något du kan skriva under på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu finns det väl knappt någon så ny ute med kad42 eller senare diesel? Den från 96 i stockholm såg ju annars intressant ut, be om fler bilder?

 

Jag är inte rätt gubbe att svara på sjöegenskaper än, har endast kört i lite högre sjö en gång, när jag hämtade båten och då tog jag det ganska lugnt som man kan förstå...men upplevde inte något problem. Gick en liten bit i motsjö på öppet hav, hade kanske 18-20 knop. Där kändes båten tung och rejäl och fören tog sjön bra tyckte jag. Men jag hade inte gasat mer de va rätt bra sjö. Å andra sidan tycker inte jag man ska köra motorbåt fort i hög sjö, om man inte har en båt gjord för det då.

 

Hade också läst om att den skulle vara stampig, men jag sket i det jag skulle bara ha en sån :) och jag är riktigt nöjd än så länge. Vad gäller allt.

 

Ställ frågor om du har, kan inte jag svara kanske nån annan kan, och det är ju bra för mig med:)

 

Igår såg det ut som på bilden, det är så det ska vara;) hoppas du hittar någon som passar er!

post-107075-0-15421900-1433860262_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog påstå att den går väldigt bra i grov sjö till skillnad från båtar med flackare botten och förstäv.

Trimmar man bara ner den vassa fören så klyver den vågorna fint och det blir inte så stötigt och stampigt.

 

Grattis till nya båten. Jag och min sambo är själva på jakt efter en. Har spanat runt lite på Blocket - finns ju en del där ute. Vi ligger dock lite halvlågt just nu. Dels pga att vi väntar besked om båtplats men också för att vi helst vill ha en lite senare modell (kring 00-02) och gärna med en KAD. De drar dock iväg lite i pris så det är ju en balansgång.

 

Hur upplever du båten i sjön? Har hört en del ägare (bland annat min chef) säga att den är lite stampig i grövre sjö. Något du kan skriva under på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur lätt det är att komma åt dieseltanken? Räcker det att skruva loss luckan i sittbrunnsdurken? Meckigt? Sitter det manlucka på? HarFör mig jag läst det nånstans.

 

Kommer man åt givaren till färskvattentanken lätt? Har inte sett den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur lätt det är att komma åt dieseltanken? Räcker det att skruva loss luckan i sittbrunnsdurken? Meckigt? Sitter det manlucka på? HarFör mig jag läst det nånstans.

 

Kommer man åt givaren till färskvattentanken lätt? Har inte sett den.

Dieseltanken kan jag inte svara på, men givaren till färskvattentanken kommer du väl lätt åt om du lyfter bort durkskivorna som ligger ovanpå (3st) i stuvfacket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej:) får kika på det och se om den hängt sig eller om den är kass. Bränsle givaren behöver kalibreras verkar det som.

En annan tråkig grej jag upptäckte igår när jag va ute i lite högre sjö var att det läcker igenom rutorna i skrovsidan när man kör och det skvätter upp ordentligt på dom. Antagligen är det bara dåliga torra packningar och dåligt tryck ifrån låsskruvarna. Det var inte mycket men ändå så det blev blött på insidan av skrovet. Någon som vet vart man kan få tag i nya packningar eller rentav nya rutor som inte är öppningsbara? Idioti att ha öppningsbara rutor placerade på det viset. Eller räcker det kanske att ta rejält med silikon, dra åt ordentligt och aldrig mer röra dom?

 

I övrigt fortfarande mer och mer nöjd med båten:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej:) får kika på det och se om den hängt sig eller om den är kass. Bränsle givaren behöver kalibreras verkar det som.

En annan tråkig grej jag upptäckte igår när jag va ute i lite högre sjö var att det läcker igenom rutorna i skrovsidan när man kör och det skvätter upp ordentligt på dom. Antagligen är det bara dåliga torra packningar och dåligt tryck ifrån låsskruvarna. Det var inte mycket men ändå så det blev blött på insidan av skrovet. Någon som vet vart man kan få tag i nya packningar eller rentav nya rutor som inte är öppningsbara? Idioti att ha öppningsbara rutor placerade på det viset. Eller räcker det kanske att ta rejält med silikon, dra åt ordentligt och aldrig mer röra dom?

 

I övrigt fortfarande mer och mer nöjd med båten:)

Mina har också läckt en gång i tiden. Kolla att gummilisten som klämmer mot fönstret inte är skadad eller skitig samt att spännena trycker ordentligt. Mina fönster läckte däremot i skarven mellan yttre och inre ram på utsidan. Mina var tätade där med sika från fabrik, och det håller inte för evigt. Skrapade rent och tryckte på ny sika så blev det tätt. Kanske där det läcker för dig med?

Gammal sika och packningar har för mig även orsakat läckande i däcksluckeram/däck och mellan vindruta/däck/ht.

Men numera åtgärdat och tätt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade gummilisterna och spännena. Det verkade tätt, men idag när jag körde läckte det in mer än tidigare. Körde medsjö i gammal sjö så det slog upp rejält längs skrovsidorna. Tyckte det var väldigt tydligt att det läcker in mellan skrov/rutram och sedan in i båten. Är det enkellaminat där? Men jag fick inte isär rutan, kändes som den va i ett stycke? Kollade inte jätte noga utan tätade med vit sika på utsidan och får hoppas att det räcker. Hade ju kännts bättre att ta isär och täta ordentligt. Hur gjorde du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-85856-0-04970700-1434978205_thumb.jpgHej,

Här kommer en bild på bränsletanken(diesel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Me again,

Sanerade hela båten i vintras och så här såg det ut under vattentanken.

post-85856-0-50945000-1434978703_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bilderna leffeb, får nog bli att ta en koll under vattentanken till vintern efter att ha sett det där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Såg frågan om bränsleförbrukning högre upp i tråden och 2014 körde jag 968nm med en snittförbrukning på 1,06/nm och om jag kommer ihåg rätt så hade jag en snittfart på ca 12 knop. Kanske ska säga att det sitter en KAD 42 i min Epoca med ca 600 drifttimmar, marchfart vid 2900rpm är 23,x knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu finns det väl knappt någon så ny ute med kad42 eller senare diesel? Den från 96 i stockholm såg ju annars intressant ut, be om fler bilder?

 

Jag är inte rätt gubbe att svara på sjöegenskaper än, har endast kört i lite högre sjö en gång, när jag hämtade båten och då tog jag det ganska lugnt som man kan förstå...men upplevde inte något problem. Gick en liten bit i motsjö på öppet hav, hade kanske 18-20 knop. Där kändes båten tung och rejäl och fören tog sjön bra tyckte jag. Men jag hade inte gasat mer de va rätt bra sjö. Å andra sidan tycker inte jag man ska köra motorbåt fort i hög sjö, om man inte har en båt gjord för det då.

 

Hade också läst om att den skulle vara stampig, men jag sket i det jag skulle bara ha en sån :) och jag är riktigt nöjd än så länge. Vad gäller allt.

 

Ställ frågor om du har, kan inte jag svara kanske nån annan kan, och det är ju bra för mig med:)

 

Igår såg det ut som på bilden, det är så det ska vara;) hoppas du hittar någon som passar er!

Kul att se våran gamla båt fått nya ägare!

du har förmodligen lagt vantarna på den bäst utrustade épocan i världen!

jag kan säga att båten är definitivt inte stampig och utan snarare tvärt om väldigt mjuk och behaglig att åka speciellt med den D4-300 som sitter i ;) Känns båten bekant kanske ;)

post-107351-0-88509600-1435153451_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Är det någon som är/har varit ägare till en epoca och som upplevt att den lutar babord? Eller är det bara min?

 

Nästa fråga, hur ska bågarna på sprayhooden spännas på bästa sätt? Blir inte helt nöjd.

 

Aquador 26 har en officiell tråd har jag sett, finns motsvarande till epocan?

Tar gärna emot alla möjliga tankar ideer och tips.

 

/ nybliven ägare till klassens absolut snyggaste ;)

 

Du menar väl näst snyggaste? :D

 

Snyggast är ju Aquador 26 DC!

 

Hur som helst kan man förstå att Nimbus blev sura när de fick veta att "deras" konstruktör Rolf Eliasson ritat även Aquadoren.

 

attachicon.gif26 DC.png

 

Inte för att vara sån men Nimbusen är ju 15 år äldre, Nimbus blev sura för att det var ett plagiat. sen att att Rolf ritade en båt som var istortsett likadan är ju inte så konstigt eftersom Nimbus 26dc har blivit framröstad som världens 3:de vackraste båt näst efter Riva och Chris Craft lancer om jag inte minns fel ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EliasGG

Haha se där ja. Ja, är riktigt nöjd med båten! Bra att veta vart den kommer ifrån också. Antar att de va din bror då jag pratade med i fiskebäck då. Han visade mig evc lite grann.

Nu ligger båten på land för lite puts, i plurret på söndag sen redo för sommarn.

 

Jag hade röstat epocan överst på den listan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Någon som har koll på varvtalskillnad på en C5 jämfört med en C6(KAD42+DP290 1,78:1)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bra skulle ni som är Epoca-ägare säga att det fungerar att bädda upp i sittbrunnen och sova för två vuxna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bra skulle ni som är Epoca-ägare säga att det fungerar att bädda upp i sittbrunnen och sova för två vuxna?

Har aldrig haft någon sovandes där, men får gott plats 2 att sola. Och sova under kapell är väl inga problem förutom att det blir lite ljust. Det borde gå ok några nätter men de blir ju klart stökigt att greja iordning om man är iväg ett tag.

 

Är du köpsugen så har jag ett råd, köp! Min första sommar med båten och jag är jävligt nöjd. Vi har haft 20 nätter i båten och den funkar lika bra som badbåt som semesterbåt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, om det bara var frågan om att vara "sugen" skulle livet bli dyrt ehuru suget verkar vara konstant ;)

 

Har lyckats dra med mig hela familjen in i båtlivet, så nu har vi börjat prata om större, men kanske inte riktigt börjat titta än mer än att jag visade en 26 Epoca Coupé för hustrun som blev uppriktigt intresserad.

 

Egentligen är väl Aq 26 HT mer båten för oss (Sover 2 stora + 2 små inne, pentry uppe, separat WC, HT, lätt att ta sig ut på fördäck, U-soffa med obruten gång ut på akterdäck), men de är utom räckhåll ekonomiskt. Även Nimbus 29 DC är fin med sin riktiga midcabin, men också lite häftig prismässigt. Dessutom lite väl stor för rena dagsturer, vilket ändå är det vi gör mest... även om det kanske ändras den dag vi skaffar större.

 

En Epoca Coupé med bensinare går ju att få till en väldigt rimlig peng i jämförelse, och de är ändå såpass vanliga på marknaden att man sannolikt kan vänta in ett ex med rätt utrustning i rätt skick.

 

Största minus med både Aquadoren och Epocan verkar vara helvetiskt trångmekade motorrum...  :(

 

Får se om jag drar med mig min bättre hälft och kikar på en Epoca, eller om jag förtrycker suget och låtsas som det regnar  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, om det bara var frågan om att vara "sugen" skulle livet bli dyrt ehuru suget verkar vara konstant ;)

 

Har lyckats dra med mig hela familjen in i båtlivet, så nu har vi börjat prata om större, men kanske inte riktigt börjat titta än mer än att jag visade en 26 Epoca Coupé för hustrun som blev uppriktigt intresserad.

 

Egentligen är väl Aq 26 HT mer båten för oss (Sover 2 stora + 2 små inne, pentry uppe, separat WC, HT, lätt att ta sig ut på fördäck, U-soffa med obruten gång ut på akterdäck), men de är utom räckhåll ekonomiskt. Även Nimbus 29 DC är fin med sin riktiga midcabin, men också lite häftig prismässigt. Dessutom lite väl stor för rena dagsturer, vilket ändå är det vi gör mest... även om det kanske ändras den dag vi skaffar större.

 

En Epoca Coupé med bensinare går ju att få till en väldigt rimlig peng i jämförelse, och de är ändå såpass vanliga på marknaden att man sannolikt kan vänta in ett ex med rätt utrustning i rätt skick.

 

Största minus med både Aquadoren och Epocan verkar vara helvetiskt trångmekade motorrum... :(

 

Får se om jag drar med mig min bättre hälft och kikar på en Epoca, eller om jag förtrycker suget och låtsas som det regnar :D

Hur mycket jag än gillar epocan, så är det väl sant det du säger,det är en båt bäst lämpad för två. Nimbus 28dc däremot är ju riktigt mycket båt för pengarna för 4 st. förstår att aquadoren lockar, synd att dom är så jävla dyra!

 

Kika ska man alltid göra, hur ska man annars komma fram till vad man vill ha?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på 28 DC tidigare. Trist att de placerade pentryt nere.

 

Är lite inne på jänkare också i och med att de så gott som undantagslöst har en wetbar uppe. Att laga mat nere går väl an, men att bli förvisad under däck för att diska kaffekopparna en solig sommardag känns hårt.

 

Fördelen med både 26 DC och 28 DC är att de är så vanliga, så vi kan lätt titta på dom :)

 

Annars är väl slutsatsen att det mest lämpliga båten för oss verkar vara just en 29 DC. Kanske rent av bättre än Aquador, faktiskt, i och med att motorrummet är byggt för dubbelmontage ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte svara på min egen fråga då jag nu vet svaret:)

Varvtalskillnad på C5 & C6(se ovan i tråden).

Sol 23grader, 2m/s

 

C5

Maxvarv 4000rpm, 36,0 kn

Marchvarv 2950rpm, 23,3 kn

Tomgångsvarv 3,5 kn

 

C6

Maxvarv 3800rpm, 36,3 kn

Marchvarv 2950rpm, 26,3 kn

Tomgångsvarv 4,1 kn

 

Nytt marchvarv 2725rpm, 23,3 kn :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på 28 DC tidigare. Trist att de placerade pentryt nere.

 

Är lite inne på jänkare också i och med att de så gott som undantagslöst har en wetbar uppe. Att laga mat nere går väl an, men att bli förvisad under däck för att diska kaffekopparna en solig sommardag känns hårt.

 

Fördelen med både 26 DC och 28 DC är att de är så vanliga, så vi kan lätt titta på dom :)

 

Annars är väl slutsatsen att det mest lämpliga båten för oss verkar vara just en 29 DC. Kanske rent av bättre än Aquador, faktiskt, i och med att motorrummet är byggt för dubbelmontage ;)

Hej

Har du tittat på Draco 2700 sterling ?

Min systerson har en sådan och den passar en familj på 4.

Tror att den är byggd för dubbelmontage men systersonen har en singel KAD43.

Skrovet är riktigt vasst, går som ett spjut i grov sjö.

Lite synd att köket är i ruffen.

 

http://www.blocket.se/alvsborg/Draco_2700_Sterling_Executive_62029039.htm?ca=12&w=3

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...