Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
optimax75

mercury optimax75 startar inte

Rekommendera Poster

Hej!

Är hyfsat rookie vad gäller motorer men har försökt och tom läst manualen.

Sjösatte i söndags. Motorn var otroligt segstartad men startade trots allt efter 15-20 min testande.

Var ute och körde i dryga 2h under söndagen(inkl stanna och tanka). Kunde inte släppa den dåliga starten så jag knallade ner igår och försökte starta den men den ville inte tända(startmotorn gick men inte ens en nära att tända motorn). 

Gick ner ikväll igen men nu med lite verktyg, mätte batteriet (12.8V), kollade säkringen, tändstiften. När jag sedan skulle testa att starta så gick inte ens startmotorn runt.(eller det kom ett märkligt gällt tjut första gången men sedan klickar det bara när jag vrider försöka vrida på tändningen)

 

Någon som har ett tips innan jag ringer någon riktig meck?

 

Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimaxer är mycket kinkiga med att batteriet är fullgott. Låna ett annat som uppfyller kraven i handboken att testa med. 

 

12.8V tomgångsspänning låter väldigt högt för ett batteri som stått en stund, men säger inget om polspänningen under belastning av startmotorn. Batteriet kan alltså mycket väl vara kasst trots detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimaxer är mycket kinkiga med att batteriet är fullgott. Låna ett annat som uppfyller kraven i handboken att testa med. 

 

12.8V tomgångsspänning låter väldigt högt för ett batteri som stått en stund, men säger inget om polspänningen under belastning av startmotorn. Batteriet kan alltså mycket väl vara kasst trots detta.

tack för svar. Var nere precis och mätte samtidig som jag försökte starta och då gick den ner till 12.4-5 borde det inte ha gått ner mer än så när man försöker starta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärgade batteripoler, kablar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Finns en Mercury PDF HÄR .
Optimax skall klara sig med ner till 9,5 volt på startmotorns anslutningar under start enligt sidan 208 av 230 punkt 1. Kvaliteten på batteriet som krävs för din motor är MCA 1000, CCA 750 samt hela 105 Ah enligt sid 6. Finns litet mättips på sidorna 7-28.

Har du 12,4 V på batteriet vid startförsök så kan inte startmotorn jobba. (Det går uppenbarligen inte tillräckligt med ström för då skulle spänningen sjunka betydligt mer.)
Kan som sagt vara ärg som ger hög resistans i kretsen (eller en kabelskada som i denna äldre tråd).

Skulle mätt spänningen på olika punkter under korta startförsök för att snabbt hitta felet.
Då är det bra att försöka köra stor strömstyrka (startmotorn) för spänningsfallen blir större och tydligare med stor strömstyrka.
[Har du t.ex. 12,4V på batteripolen men bara 7V på batterikabelns sko så har de dålig kontakt. Bara att jobba sig runt i kretsen för att hitta onormala spänningsfall = dålig kontakt.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen. skall ut med voltmetern imorgon ser jag... återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att den voltmeter du har verkar visa för mycket, men kanske inte mer än några tiondels Volt vid 12 Volt i och för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen. Nu har jag varit och letat med voltmetern och har kommit fram till att startmotorn skall ha tillräcklig spänning så nu får jag nog hitta en ny alt. ngn som renoverar den. Försökte snurra och ta själva "splinten" upp och ner men fick den bara att röra sig som mest ett halvt varv när jag testade att starta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med startmotorn, har den fått någon olja? Kanske det hjälper att ge den lite olja i lagren och lilla kugghjulets lagring. Gör ren alla elanslutningar från oxid och en dutt med kopparpasta vid återmontaget så förhindras ytterligare korrosion. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet verkar ju som sagt inte lastas ner särskilt mycket så antagligen drar inte startmotorn normalt med ström. Då kan man ju misstänka nåt fel med dess släpkol trots att dessa normalt inte slits särskilt mycket - startmotorn används ju inte många minuter per säsong.
Om startmotorn skulle vara fastkärvad så drar den däremot massor av ström.

Vilken typ av startmotor är det, det är litet tvetydigt och svårgooglat?
Är det en sån HÄR med solenoiden monterad på själva startmotorn eller en sån HÄR med normal bendix och separat relä/solenoid?

Den första beskrivs litet tvetydigt med "solenoid driven bendix", men mekanismen brukar väl normalt inte kallas just för bendix när solenoiden slungar ut drevet som i t.ex. bilar?
Tyvärr verkar inte dess fyra släpkol gå att köpa separat som i det andra fallet med sina två, men en bra bilelektrisk firma kan säkert fixa det ändå. Kolborstar är standargrejor o lödkolv har de ju. Kostar väl en slant men det gör en ny också. Själv skulle jag lossat de två långa gavel-skruvarna och kikat på kolen, kanske har ett av dem bara hakat upp sig eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det räcka att plocka isär startmotorn för att göra rent och smörja upp. Bra idé om man har tid och vill spara pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svaren.

det är den här (eller en sån HÄR ref Thomas-1). Jag såg att det gick att köpa kol på https://www.startmotor.se/och jag skall åka förbi lite senare idag men det blir nog att köpa en ny där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Efter startmotorbyte (1995:-) så startade motorn direkt. Att byta startmotor var en ganska lätt operation.

1) kolla batteri(tips ovan i tråden,vid belastning och utan)

2) kolla startspärr (dvs klick eller inte om avlarmat)

3) mät spänningen vid startmotorn(beskrivning i tråden ovan)

Felsökning ca 30min och byte startmotor ca 30 min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...