Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
gulnar

Fixa murkna reglar under sittbrunn

Rekommendera Poster

Jag har just upptäckt att några reglar (det heter säkert något annat, men det ordet kan jag inte. Upplys mig gärna) som bygger upp själva stommen för sittbrunnen är genomruttna. Det går att trycka en skruvmejsel genom dem utan ansträngning. Dessutom är de mättade med fukt som jag tror är regnvatten.

 

Att de måste bytas är utan tvekan. Men ska den sortens dolt virke behandlas på något sätt? Tanken är väl att det ska vara torrt och inte behöva behandling.

 

Båten är 40 år och rötan har nog inte satt in förrän någon gång de senaste 5-10 åren. Finns det bra trick för att ta reda på vad det är som blivit fel och orsakat detta? Jag gör ogärna en lagning som inte håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Balkar borde vara rätt ord.

Oftast är det via skruvhål som vattnet kommer in.

Sådana skador reparerar man bra genom att ta en tryckimpregnerad bräda och lägga några lager plast på.Skulle trät ruttna så kommer plasten troligen klara belastningen och håller det 40 år så är det väl ok?

 

EDIT: Man vill att virket ska vara torrt, förvars inomhus några månader innan man använder det.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Balkar borde vara rätt ord.

Oftast är det via skruvhål som vattnet kommer in.

Sådana skador reparerar man bra genom att ta en tryckimpregnerad bräda och lägga några lager plast på.Skulle trät ruttna så kommer plasten troligen klara belastningen och håller det 40 år så är det väl ok?

 

EDIT: Man vill att virket ska vara torrt, förvars inomhus några månader innan man använder det.

Balkar kan det nig heta, ja.

Och dur har helt rätt i att skruv/spikhål kan vara boven, rötan har alltid några sådana i sig.

 

Jag tänkte plasta ett tag, men det kräver att jag gör om hela stommen för sittbrunnen om det ska gå att täcka in, och det är uteslutet.

Tryckt virke verkar vara en bra ide, men det verkar vara lite bespottat i båtsammanhang. Det här är ju dold struktur under ett kapell och en halvöppen hytt. Kan inte se något skäl till att avstå det tryckta där. Någon som kan ge mig ett skäl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tryckimpregnerat får man inte ha i båten, det vet alla. Men ytterst få har provat. Det är en av många myter som figurerar i båtvärlden, som att man inte får vissla på däck osv.

 

Själv har jag använt det sen 80-talet till olika delar i båten. Det enda som är viktigt är att det fått torka innan man använder det. Det konstiga är att det anses ok att använda furu ombord!

 

För att nu inte folka ska bli galna pga jag använt  tryckimpregnerat så brukar jag behandla med oljelasyr så blir färgen ganska rätt i alla fall. Annars ger Kinaolja ett bra ytskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tryckimpregnerat får man inte ha i båten, det vet alla. Men ytterst få har provat. Det är en av många myter som figurerar i båtvärlden, som att man inte får vissla på däck osv.

 

Själv har jag använt det sen 80-talet till olika delar i båten. Det enda som är viktigt är att det fått torka innan man använder det. Det konstiga är att det anses ok att använda furu ombord!

 

För att nu inte folka ska bli galna pga jag använt  tryckimpregnerat så brukar jag behandla med oljelasyr så blir färgen ganska rätt i alla fall. Annars ger Kinaolja ett bra ytskydd.

 

Hur sugen jag än är på att göra något man inte får, bara för tradition, funderar jag på en annan lösning. Det är egentligen funktion jag är ute efter, hur det ser ut är oväsentligt eftersom ingen kommer att se det.

 

Borde inte ett par remsor klass-3 plywood limmade mot varandra vara ett annat bra och hyfsat billigt alternativ till balkar istället för tryckt furu eller kärnvirke av ek som vuxit på ett gravfält från stenåldern och fällts vid nytmåne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tryckimpregnerat får man inte ha i båten, det vet alla. 

 

Åh katten - det hade jag ingen aning om.

 

I min nuvarande båt skulle jag kunna ta bort det tryckta som jag satte dit för att regeln  utav furu ruttnat pga att det läckt in vatten.

 

På de båtarna jag sålt är det ju lite svårare. Vet inte var de finns, men jag vet att de sålts vidare.

 

Jag får sluta att ha med mig lite tryckt trallvirke ombord om det nu är förbjudet. 

 

post-106994-0-57022100-1433352719_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckimpregnerat virke har två egenskaper som gör att man inte skall använda det inne i en båt till balk

1. Det är impregnerat med gifter, inte sällan arsenik

2. För att man skall kunna impregnera trä måste träet vara av glesvuxen, dålig kvalitet. Dvs, olämpligt i bärande konstruktioner

 

Att dessutom hitta snickeritorkat tryckimpregnerat virke kan nog bli lite speciellt... så byt mot furu, och se till att det inte läcker in. Skruvhål har nämnts som bov i dramat ovan, även skarvar/vinklar brukar läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag impregneras inte virke med arsenik längre, miljökraven har gjort att man använder andra material, koppar tex. Ytbehandlar man sen med tex oljelasyr så har man ett extra skydd.

 

Allt virke klassas för olika hållfasthets grader, så även tryckimpregnerat. Sk trallvirke har en lägre hållfasthetsklass än tex reglar men i samma klass som råspont av furu. Vill man ha ett starkare konstruktionsvirke så köper man reglar med rätt klass.

 

När man bygger en båt vill man ha snickeritorrt virke, det sväller när det blir fuktigt och glipor tätnar. När man reparerar i en båt så vill man inte ha så torrt virke, risken är att när virket sväller så spricker det och kan göra saker skeva mm.

 

Fördelen med det tryckta virket är att om det kommer in fukt så kan en bit ruttna lite men rötan sprider sig inte som den gör i furu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här gäller ju inga vitala strukturer. Det rör själva regelverket under sittbrunnen. Det motsvarar väl närmast ett utomhusmöblemang.

Med det sagt vill jag inte att det blir dåligt snabbt. Och det får stå ut med en del väta då vi både fiskar och badar över dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man plastar in som rekommenderades ovan vill man absolut ha det snickeritorrt, inget annat. Och även reglar som är tryckta är av ganska medioker kvalitet. Skulle inte använda detta inne i en båt som sagt, en badbrygga är annat, men inte inne i en båt. Kvistfri furu är ett bättre val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckimpregnerat virke i Sverige är furu, och det är ytveden som går att impregnera,kärnvirket går inte att få in någon mängd av impregnervätska i.

Gran går inte att tryckimpregnera.

 

Tryckimpregnerat suger mycket mer fukt/vatten och torkar ut mer än vanlig snickerifura, alldeles för stor skillan i dimition mellan torrt och fuktigt.

 

Helt riktigt finns tryckt fura i olika kvaliteer, men det är ytved, den som ratades förr, den har man genom produktutveckling fått en enorm marknad för.

 

En släkting till mig byggde en eka i tryckt virke, en båt som han tänkte skulle hålla flera generationer, mina söner fick den ganska omgående, virket sög enorma mängder vatten, blev väldigt tung när den var tät, låg den på stranden i solsken torkade den snabbt ut med stora sprickor som följd.

 

Men, även jag har tryckt virke på min badbrygga, men där har fuktvandringen ganska liten betydelse.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det sägs ofta att tryckimpregnerat är ytved, men det verkar inte så nuförtiden. Tryckimpregnerat suger fukt om det får ligga i vatten men titta på utemöbler mm. Är de tyngre på hösten? Sen ska allt tryckimpregnerat ha ett ytskydd, olja av något slag. Fuktupptagning, starka gifter, dimensioner som ändrats sig mm var nog sant för 20 år sedan. Men det är något annat idag. 

Jag hade tofter av tryckimpregnerat i en roddbåt som tidigare ägare hade satt i. Det jag gjorde var att olja. Båten låg ute året runt med tofterna höll fint och inte blev båten bredare när det regnade heller.

Mitt faluröda plank av gran är något helt annat, det rör sig rejält. 

post-80529-0-60146100-1433372634.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har nog rätt i att andelen ytved har minskat, då skogsägarna inte hinner vill vänta tills det blir kärnved innan virket ska omsättas till pengar.

Din egen bild visar det, ett ungt träd som ännu inte utvecklat någon kärna, kolla på årsringarna i mitten idealiskt för tryckimpregnering, men att kalla det kärnved är trolleri med benämningar.

 

Trädgårdsmöblerna, olja hjälper naturligtvis till att minska fuktupptagningen.

 

Tofterna, Jag förmodar att tofterna låg tvärs båten, vilket är det naturliga, att tryckt trä rör sig mindre i den ledden vet nog de flesta, det är tvärs fibrerna den största rörelsen sker.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara instämma med Pentax - det där är varken kärnvirke eller tätvuxen fura.
Uppgifterna om glesvuxet och gifter är inte tjugo år gamla - för ett par år sedan var jag och kollade på ett företag som trycker sitt eget virke i Stockholm där man berättade detta. Att använda det till tofter hade jag också kunnat göra (eller badbrygga, eller annat där man vill få till en billig lösning utomhus) - men aldrig byggt in det så det har kontakt med inomhusklimat/ruffen/salongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hittar man bara snabbvuxet fulvirke som på bhemacs bild i bygghandeln nuförtiden. Har två äldre träbyggnader. När jag bytte delar (!) av 150-årig originalträpanel på en stuga beställde vi senvuxen fura från en liten såg i Hälsingland. Väger 3 ggr samma dimension från bygghandeln men kostar inte mer. Skulle aldrig gå att tryckimpregnera riktigt virke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, bilden visar inte något "riktigt" virke, de illustrerar bara att tryckimpregnerat inte alltid ytved. Snabbväxt? Javisst men kolla på 2"x4" reglar godkända för bärande konstruktioner. Det mesta standard virket som finns idag är skit enligt de gamla snickarna.

 

I TS fall handlar det om balkar som inte kräver hög hållfasthet och som mer eller mindre sitter utomhus, där duger tryckimpregnerat bra, eller hur? Med tanke på att det verkar sitta svåråtkomligt är det extra rötskyddet bra.

Precis som det gör för den extra balk jag precis lagt in för att bära upp britsbotten i förpiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, bilden visar inte något "riktigt" virke, de illustrerar bara att tryckimpregnerat inte alltid ytved. Snabbväxt? Javisst men kolla på 2"x4" reglar godkända för bärande konstruktioner. Det mesta standard virket som finns idag är skit enligt de gamla snickarna.

 

I TS fall handlar det om balkar som inte kräver hög hållfasthet och som mer eller mindre sitter utomhus, där duger tryckimpregnerat bra, eller hur? Med tanke på att det verkar sitta svåråtkomligt är det extra rötskyddet bra.

Precis som det gör för den extra balk jag precis lagt in för att bära upp britsbotten i förpiken.

Det finns mig veterligen inget konstruktionsklassat tryckimpregnerat virke..? Jag kan ha fel - men jag har aldrig sett det. Det jag däremot hittar är att man på flera ställen avråder från att använda tryckimpregnerat virke i inomhusmiljö (och dit räknar jag en ruff) då det kan innehålla olika gifter, se t ex här, https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tryckimpregnerat-virke

"Användningen av tryckimpregnerat trä är däremot begränsad då man vill skydda miljön och hälsan. Du ska exempelvis inte använda tryckimpregnerat trä inomhus."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ha startat ett sånt flame war utan att förstå det. ;)

 

Användningen är inte vad jag skulle kalla inomhus, det är i en sittbrunn under ett lite otätt kapell. Den enda gången vi går med kapellet uppe är när det regnar,och vi går oftast inte ut i regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt virke i en huskonstruktion ska idag vara klassat. Man ritar tex ett soldäck på ett hus och följaktligen ska virket vara klassat.

Arsenik, Kreosot mm är förbjudet att använda. Den tidigare CCA impregnering används inte (krom-koppar-arsenik). Modern kopparimpregnering avger inga gaser. Nu handlar det heller inte om en inomhusmiljö där människor ska vistas 24/7 utan om en båt som ofta är byggd av polyester, ev med inslag av epoxi. Ibland med plaster, elektronik och textilier behandlade med flamskyddsmedel. Plywood som limmats med idag förbjudna limmer. 

Nej, jag tror man överlever med ett par balkar av tryckimpregnerat virke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man överlever säkert, ingen har väl sagt annat. Däremot kan man ju i all vänlighet tipsa TS om att undvika skitvirke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med humor är inte alltid lätt. På det sättet som vi på västkusten uttrycker oss hela tiden förstår i regel inte en Stockholmare.

 

Första gången jag använde tryckimprengnerat virke i en båt, var i mitten av 1990-talet. Hade byggt om akterstuvet på min koster och dessutom satt upp skott mot boutrymmet.

 

Eftersom jag höjt durken i stuvutrymmet blev de befintliga skivorna för små och dessutom gick de inte upp/ner genom luckan. Tidigare hade de ju kunnat tas genom stickkojerna. Dessutom fanns det slangar för de kompletterade självlänsarna ovanpå den nya vattentanken. 

 

La reglar på tanken, med urtag för slangarna och skruvade en ny durk av tryckimpregnerat trallvirke. Det blev väldigt bra och oömt. 

 

I min nuvarande båt har jag ersatt en fururegel mot en do tryckimpregnerad i ett stuvutrymme, där det ibland kan samlas lite vatten.

 

Det trallvirke jag körde kring med på min båt några veckor i våras, var avsedda för ett jobb på Hållö.  ;)

 

post-106994-0-00992600-1433416651_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast svårast har nog 031'an att begripa Stockholmsironi;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lämnar humorn därhän, så tror jag det handlar lite om principiell hållning. Jag jobbar delvis för en koncern som tillverkar biocider. Det är numera ett rent helvete med nya direktiv, krav på certifieringar etc etc. Men jag tycker det är bra att det är så. Det finns många gifter som var ofarliga för 50 år sedan, men som är totalförbjudna idag. Det behöver inte vara så att det som används till tryckimpregnering idag är så farligt, men man ser väl då kanske inte till hela kedjan (hur ser det ut i gruvan i afrika osv tex).

 

Jag fattar bara inte poängen med att köpa skräp som man genom giftbehandling ger bättre egenskaper när det finns virke som kostar samma peng men som håller minst 5 gånger så länge.

 

Var och en må dock göra som den vill.

 

Sen en fråga - Är "Tjörn i röva" som slutkläm på en vits rolig eller tråkig humor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt virke i en huskonstruktion ska idag vara klassat. Man ritar tex ett soldäck på ett hus och följaktligen ska virket vara klassat.

Arsenik, Kreosot mm är förbjudet att använda. Den tidigare CCA impregnering används inte (krom-koppar-arsenik). Modern kopparimpregnering avger inga gaser. Nu handlar det heller inte om en inomhusmiljö där människor ska vistas 24/7 utan om en båt som ofta är byggd av polyester, ev med inslag av epoxi. Ibland med plaster, elektronik och textilier behandlade med flamskyddsmedel. Plywood som limmats med idag förbjudna limmer.

Nej, jag tror man överlever med ett par balkar av tryckimpregnerat virke.

Fy vad du är envis... måste fråga, är du min exfru?!!

Nåväl. Du talar om miljöklassning, jag talar om konstruktionsklassning - sådant virke som används i bärande konstruktioner. Såsom de här balkarna. Tryckt virke fär för dåligt, och bara för att det finns vissa dåliga ämnen i båten betyder inte det att man skall tillföra fler. I alla fall inte utan att upplysa om att det är vad man gör - sedan kan varje person välja själv ifall de vill bygga in olika substanser i sin båt eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest hjälpa dig få guldstjärnan!

Tryckimpregnerade reglar brukar ha hållfasthetsklass C14 tex http://www.beijerbygg.se/store/privat/träprodukter/tryckimpregnerat/tryckimpregnerat-plank-reglar/byggregel-45x70mm-imp-klass-ab

 

trall G4-2 tex http://www.beijerbygg.se/store/privat/träprodukter/tryckimpregnerat/trallvirke/trall-28x95mm-impregnerad-klass-ab-1384171202257-46

 

ALLT virke ska ha hållfasthetsklass i ett husbygge. Undrar om det gäller lister också? Den som leverera virke ska ha maskiner och personal som är arbetsmiljösäkrade. Det är tydligen skitpetigt idag. 

Jag har en planhyvel med fyrkantkutter, jag skulle inte få leverera en bräda till ett bygge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var första gången jag sett, det var fan.

Men jag skulle ändå inte rekommendera att använda den inne i en båt. I alla fall inte utan att upplysa om nackdelarna med tryckt virke inomhus; men det känns gjort nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var första gången jag sett, det var fan.

Men jag skulle ändå inte rekommendera att använda den inne i en båt. I alla fall inte utan att upplysa om nackdelarna med tryckt virke inomhus; men det känns gjort nu...

 

Jag kände till de riskerna innan, och jag skulle inte använda det inomhus. Det har jag blivit skrämd från sedan jag täljde en smörkniv av tryckimpregnerat när jag var liten och fick en föreläsning om hur giftigt det var.  :lol:

 

Nu är ska användningen vara så gott som utomhus. Kapellet är så öppet för vind att det närmast är att räkna som ett soltak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...