Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mauritx

Frågor funderingar, Har fixat en liten reva hos segelmakaren men är inte nöjd.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag hade en liten reva på 5 cm i storsegel, tog det till segelmakaren och efter 45minuter och 1100SEK fattigare fick jag tillbaka segel.

 

Kommer hem, kollar på reparationen och då ser jag att segelmakaren har klippt bort område runt revan i en fyrkantig mönster och satt på en bit dacron (På bara ena sidan) och sytt.

 

Min fundering är varför klippa bort en bit av segel när revan var fint och så små? Kunde man inte typ sy över den i ställe?  och varför inte sätta en bit av dacron på både sidan eftersom vinden kan trycka på båda sidan segel?

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...det finns självhäftande segelduk, och då menar jag inte tunn spinnakertejp även om det kanske också skulle funka, som är avsett att laga mindre revor med. Funkar utmärkt i de flesta fall och kostar bara några tior för ett par dm2. Klipp ut en lagom stor bit med överlapp på revan med 3-5 cm åt alla håll och med rundade hörn. Tvätta ev. av seglet med aceton och applicera på ena eller ev. båda sidorna. Håller i regel seglets livslängd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag besiktigar alltid utförda reparationer med personen som utfört jobbet innan jag öppnar plånboken, på så vis slipper jag ofta såna här otrevliga överaskningar när jag kommer hem. Det gäller med allt, bil båt etc etc ...

 

Jag skulle åkt tillbaka och begärt att få samma lösning utförd på båda sidor seglet, utan kostnad!  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lärpeng.. även för mej. (Låter svindyrt och inte, enligt min logik, riktigt vettigt utfört). Håller gör det nog om det inte är där du har jättebelastning. 

Har hittills gjort alla reparationer själv, på vanlig maskin hemma och tänker fortsätta med det. Bara tiden det tar att konka iväg någonstans. .. förklara felet, åka tillbaka. Tråd för segel kan du köpa hos skräddare, kapellmakare, segelmakare. Lite kraftigare nål än "vanlig" går åt 

Annars kan man ju alltid tejpa ihop och sy för hand... tar lite tid men inte mer än allt körande.

Största och första skadan är en 4dm lång reva i rullgenoan till vegan. I vintras fixade jag till snörplinefickan på genuan till caribicen. Ingen kärnfysik.

Den jag sålde min scampi till fick nedre främre halshorn (?) Ditsytt plus att dom gjorde om storen till lösfotat.... ganska mycket jobb. Det kostade 800 kr. Så att sy dit en lapp.... som i detta fall känns extremt. Jag skulle inte klippa bort, framförallt inte i en "fyrkant" om det är skarpa hörn så är det extra brottanvisning.... kanske en liten noggrannt stansad eller klippt cirkel-hål i ändorna på revan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reparationen är med all sannolikhet gjord efter gängse metoder.

 

Var det nu du fick ditt segel reparerat!?

 

Revan - uppstod den akut innan du gick till segelmakarn!?

 

Har själv levt ett liv som hantverkare. På våren är "livet till låns för hantverkare" Då höll vi på att jobba ihjäl oss, för att alla ville ha allting gjort före semestern - sån som de med lite tankemöda kunde ha utfört på hösten. Är det hög arbetsbelastning kan man ta bra betalt.

 

De gånger man fick sparken var efter semestern pga arbetsbrist. Det är därför segelmakare ofta erbjuder höstrabatt på de jobb de gör.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man litar på att en segelmakaren vet vad han håller på!! Jag åkte hela 4 timmar tur/retur för att få det fixa ordentlig, annars hade jag klappa det ihop med tejp och det hade säker varit bättre och snyggare.

 

 

Jag har rign till segelmakaren och sagt att jag är inte nöjd. Jag tycker det är konstig man klipper bort revan och gör den större som en fyrkantig och sedan klappar ihop på den ena sidan genom att sy en bit och lämnar det andra utan någonting, det ser inte snygg ut, och om det håller är jag inte så säker för att då kan vinden börja trycka ut lappen plus att i kanterna som är inte syda kan trådar så småningom lösa sig.. Är så otroligt trött på okompetenta.. man väl litar på att en segelmakaren vet sin sak, att det är brotom är inget ursäkt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på din fråga om vem som gjorde jobbet vill jag vänta tills jag får se hur de hanterar saken.

 

Revan uppstod inte i akut, den har säker varit så i åratal, den var inte helt igenom utan det fanns några få trådar som håll den ändå. Fy vad jag är besviken... Det är bara att ta ner den IGEN och packa ihop och åka 4 timmar till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man litar på att en segelmakaren vet vad han håller på!! Jag åkte hela 4 timmar tur/retur för att få det fixa ordentlig, annars hade jag klappa det ihop med tejp och det hade säker varit bättre och snyggare.

 

 

Jag har rign till segelmakaren och sagt att jag är inte nöjd. Jag tycker det är konstig man klipper bort revan och gör den större som en fyrkantig och sedan klappar ihop på den ena sidan genom att sy en bit och lämnar det andra utan någonting, det ser inte snygg ut, och om det håller är jag inte så säker för att då kan vinden börja trycka ut lappen plus att i kanterna som är inte syda kan trådar så småningom lösa sig.. Är så otroligt trött på okompetenta.. man väl litar på att en segelmakaren vet sin sak, att det är brotom är inget ursäkt.....

Inom alla yrkesområden finns naturligtvis folk med väldigt olika grader av erfarenhet/skicklighet. Jag noterar för egen del vilka som verkar kunna det dom håller på med för att nästa gång vända mig till rätt person. Ofta är de bästa också billiga därför att dom är hängivna sitt jobb och det där med pengar kommer i andra hand. "Det där var så enkelt så det kostar bara...."

Man gläds verkligen när man träffar på dom och det är ett nöje att betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart dom ska ha och ta bra betalt. .. om dom gör jobbet lika bra och noggrannt som om man gjorde jobbet själv.  Men att ta hutlöst för att träna... janske skada... tråkigt.  Som "vanligt" man får inte alltid "det man betalar för"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på din fråga om vem som gjorde jobbet vill jag vänta tills jag får se hur de hanterar saken.

 

Revan uppstod inte i akut, den har säker varit så i åratal, den var inte helt igenom utan det fanns några få trådar som håll den ändå. Fy vad jag är besviken... Det är bara att ta ner den IGEN och packa ihop och åka 4 timmar till..

 

Kan du inte ta en bild på reparationen så vi får se hur det ser ut.

 

De få gånger man har lagat en hål/reva för mig, har segelmakarn klippt upp, vikit in duken och sytt på en lapp på ena sidan. Det har aldrig varit nåt problem med det.

 

Att lägga på en lapp och zixzacka över revan ser inte bra ut det heller.

 

Om revan hade varit i många år - varför lämnade du inte in seglet i höstas - när segelmakarn hade gott om tid!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju ha varit trådar som släppt längre bort än du noterat, och därför klippte hen bort lite mer för att inte riskera att skadan skulle börja om strax utanför lagningen. Jag är osäker på om man alltid syr på duk på båda sidorna, har sett flera segel som bara är lappade på ena sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju ha varit trådar som släppt längre bort än du noterat, och därför klippte hen bort lite mer för att inte riskera att skadan skulle börja om strax utanför lagningen. Jag är osäker på om man alltid syr på duk på båda sidorna, har sett flera segel som bara är lappade på ena sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en riktig lagring det är så man lagar segel jag är segelmakare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med segelmakaren och då förklarade han att han har gjort rätt. Han sa att han brukar klippa runt revan i fyrkant eller triangel mönster beroende på vad skadan är, sedan bränner han kanterna så att det inte finns risk få lösa trådar och sedan syr han en lapp på ena sidan,  det ska vara bara på ena sidan eftersom det är en lager segel som fixas. 

 

I vilken fall som helst snygg blev det inte men men. Bilder tar jag när möjligheten finns. 

 

Jag upptäckte hålen när jag håll på att montera segel, jag köpte båten förra året och då var med största sannolikhet redan så,  man ser att det är en gamla skada med svarta kanter. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att inte lappen blåser iväg även om det blåser från fel håll. Krafterna är huvudsakligen i seglets plan dvs uppåt/nedåt och framåt/bakåt. Då har det mindre betydelse om det är enkel eller dubbel lapp. Det gäller mest att förhindra att en brottanvisning uppstår och det har han åstadkommit med smältning av hålkanter. Dragpåkänningen klarar lappen sannolikt av.

 

Men det kostar att ligga på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr han klippt en fyrkant?

Min bild blir det skarpa hörn inne i fyrkanten!

Eller har han klippt ett fyrkantigt hål med rundade hörn?

 

Då är det nog som proffsen här säger, att  det är så man gör.

HAr för mej faktiskt att även på min reva i spridarhöjd på vegan, mitt i seglet, ca 40 cm långt. LA nog bara duk på ena sidan.

Jag tejpade revan så att den sat som en smäck... har för mej jag sydde runt tejpen, sen la jag duk på andra sidan och sydde. Det har hållit sen dess och båten har varit uthyrd 5-10 veckor var sommar.

En gång mötte vi henne i kuling. Då såg jag att en VEga kan luta, nästan så spridarna slickade vattnet i byarna. Inte hade dom rullat in utan gillade väl när det "brallade loss" Dom tjooade som fasen när vi möttes. Fick efteråt veta att det var för att dom precis tappade en vinchvev, inte av glädje m.a.o. Vi hade i stort sett plattläns med bara genuan i 8-9knop in mot Trosa.. Glassåkning.

=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglet är ju från början förmodligen sytt i bara ett lager, med 2-3 cm överlappning i sömmarna. Inte blåser hela paneler loss från seglet för det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...