Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Henrik1972

Nimbus 800T -83 290DP

Rekommendera Poster

Jag har en Nimbus 800T -83 med 290DP och A5 propellrar. Max varvtal är 3200 rpm utan semesterpackning och fyllda tankar. Båtens toppfart är 24knop. Frågan är om det är förväntat varvtal och toppfart? Skulle man vid ev ett propellerbyte eller turbo uppgradering kunna nå en högre marschfart? Någon som vet och vill dela med sig?

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt tro att du skulle kunna öka farten. Med större propellrar skulle motorn få det tungt. Redan nu orkar inte din motor varva ut ordentligt. Med mindre stigning på propparna skulle motorn orka varva mer. Detta skulle dock bara kompensera den lägre stigningen, d.v.s. ingen fartökning.

 

Som jämförelse hade jag en Flipper 700 med samma motortyp och A7-propellrar. Den båten var nog ca 1 000 kg lättare än din. Accelerationen var seg, men den varvade ut närmare 3 700 varv och toppade ca 29 knop.

 

Jag har tyvärr aldrig haft en Nimbus 800 turbo, men tror nog att min bedömning kan stämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nu svamlade jag. Flippern hade en fyrcylindrig AQAD31 130 hk som är lättare än en AQAD40. Står i alla fall fast vid min bedömning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi på Svensk Turboservice AB har en trevlig uppgradering till AQAD40.

 

Turbon har större kompressor och mindre turbinhus en original, samt ett modernare kompressorhjul.

 

Med denna uppgradering får du tidigare laddtryck , samt att den ger luft längre upp i registret.

 

detta medför att du har högre effekt på toppen , Och eventuellt medför detta att din motor orkar varva ur ordentligt.

 

Mvh Daniel Jyrnäs

// Svensk Turboservice AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu är det ju ingen AQAD40 Henrik har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu är det ju ingen AQAD40 Henrik har. 

Nej, det har du onekligen rätt i! Jag får be om ursäkt om jag rört till det hela.

 

Men, hur kan den då ge 130 hk? Jag trodde AQD40 gav max 124 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla synpunkter. Frågan som kvarstår är om det är värt att uppgradera med nybturbo för mer effekt och om det kommer resultera i högre marschfart eller minskad förbrukning. Båten är som känt halvplanande och har ingen planingströskel. Båten börjar plana ut och ligger fint i ca 20 knop men det är absoluta Max farten med semesterpackning. Nästa fråga är huruvida spridarna påverkar effektuttaget, borde man renovera dessa?

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Nimbus 2700 -85, med en VP TAMD30 och backslag. De första fyra åren jag hade båten var maxvarvtalet bara 3200 rpm och maxfart 14,5 knop. Kändes att motorn fick kämpa för att hålla detta varvtal och bolmade svart rök, känslig för last, sackade ca 2-3 knop med 2 vuxna i.. Bytte turbo till utbytes och satte i nya spridare. Ingen som helst skillnad, fortfarande max 3200 och 14,5 knop och väldigt känslig för last. 

Jag tröttnade och ville sälja båten, men fick ett tips om att skruva upp dieselpumpen något. Så jag åkte ut och bröt plomberingen på pumpsktruven och skruvade in skruven ½ varv. Provade igen.

Jösses vilken skillnad. Motorn fick ett helt nytt liv. Maxvarvet blev 3750 rpm (max enl spec 3800) och 19,5 knop. Och ingen större skillnad med olika last. Nu känner man hur motorn riktigt trivs vid 3500 rpm och ca 17-17,5 knop.

Jag har heller inte märkt någon större skillnad i förbrukning.

 

Rekommenderas att prova detta innan byte av turbo mm. Men tomgången blir högre så den måste justeras ner och ha bra koll på hur mycket pumpskruven ändras, så det går att ställa tillbaka om detta inte hjälper.

 Jag har hört och läst att dagens svenska diesel MK1, är mindre energieffektiv än gårdagens diesel, när dessa motorer var nya. Moderna motorer kompenserar elektroniskt för detta "sämre" bränsle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att dagens diesel har sämre energiinnehåll, så börja med att skruva där. Nästa steg är att installera en tryckgivare på insuget så att man kan kolla att man uppnår rätt turbotryck. Då kan man läsa av så att den laddar rätt, vilket är direkt kopplat till hur mycket bränsle den får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...