Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
eskilon

Säker gasolinstallation i liten fritidsmotorbåt?

Rekommendera Poster

Tänkte våga mig på att koppla in gasolspisen i båten denna sommar så vi kan laga lite mat i båten men samtidigt sova tryggt med tanke på risken för gasolläckage. Har inget ventilerat utrymme men har hittat dräneringskärl (typ hink med lock och en slang ut längst ner på hinken) som ska placeras i skåpet under spisen/diskbänken med gasolflaskan i. Dräneringsslangen kan bara dräneras ut genom vattenutloppshålet på sidan av båten (ca 30 cm ovan vattenytan) där det går en slang från diskhon. Men det får inte plats både och. (både gasoldräneringsslang och vattenutloppsslang) Gasolflaskan kommer endast öppnas vid användning av spisen och därefter stängas. Läckagerisken sitter alltså vid flaskventilen. Så nu till frågan;

 

Fråga:Vad ska jag använda för att koppla ihop gasolutloppsslangen och vattenutloppsslangen? Som verkligen blir tätt och 100% säkert mot gasolläckage? Kan jag använda t-koppking/v-koppling för gasol och på något sätt koppla ihop med vattenavloppsslangen och sedan en gemensam utloppsslang som är ok för både gasol och diskvatten. Och kopplingen måste ha backventil så ev gasolläcka ej kan backa upp i diskhon vid ev stopp i utloppet.

Tacksam för förslag på slangar och koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra ett hål till så slipper du konstiga konstruktioner

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men att borra ett hål till i båten är inte ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en läckande flaska stående i en hink så fylls den upp på noll komma nix och gasen går ut i båten. Ha alltid dränering öppen, borra ett till hål som tidigare talare sa om du vill ha en säker gasolinstallation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men om en läcka uppstår kan det inte komma in i båten det är hela poängen med dräneringskärlet. Det kan bara komma ut genom dräneringsslangen. Kolla länken;http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4100

 

Men det är klart det uppstår läckagerisk vid kopplingen om det inte finns någon säker slangkoppling. Men gasolkopplingar med slang är ju installerade i var och varannan båt så jag tänker att det borde vara säkert? Kanske leda ut vattnet via gasolslang? Kommer rinna ut lite vatten någon minut då och då i samband med matlagning bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...leda ut vattnet via gasolslang som går ihop via v-koppling med gasoldräneringsslangen...

 

Hm kanske bäst att fixa ett utloppshål till ändå, undrar om det är dyrt, kan inte göra sånt själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag missuppfattade dig!

Trodde du skulle stänga dräneringen när du inte använde gasolen. 

 

Det är väl liten risk att det blir stopp i den grova avloppsslangen så länge du har fall ut, men det är nog enklare att köpa en genomföring, borra ett hål, skruva fast genomföringen och dra slangen från kärlet dit än att börja trassla med Y-kopplingar och annat som riskerar att läcka eller leda vatten ner i gasolkärlet hellre än överbord.

 

Allra helst borde du ha flaskan ute i sittbrunnen. Att ha den inne i båtens ruff är aldrig bra hur du än gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Får bli en genomföring till helt enkelt. Pentryt är i sittbrunnen. Och ruffen där man sover ligger ju lägre så då rinner det ju ner där om det skulle bli läckage. Men slang ut från sittbrunn till eget utlopp får det nog bli ändå! Borra och kladda ska jag nog klara : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk på att gasolen är tyngre än luft, hamnar alltså på lägsta punkten, därför behöver slangen som dränerar ut genom skrovsidan ha fall från gasoltubens gastäta box. finns en säkerhetsventil på gasolflaskan som släpper ut gas om det skulle bli ett övertryck i flaskan, därför behöver du den gasoltäta boxen som du pratat om tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den täta gasolburken är tänkt att fungera även om det inte är fall på utloppet, men den är ganska dyr. Det finns också en risk att om flaskan/reduceringen skulle läcka så kommer gasen att läcka ut i båten när man öppnar burken.

Kan man så ska man sätta burken så att man har fall på dräneringen, då behöver man bara en enkel gasolhink för några hundra. 

Tänk på att maximal längd på slang är 1,5 m i båt mellan reducering och kök. Är det längre ska det vara kopparrör.

Det enklaste alternativet är ett kök med engångstuber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktionen skall alla gasoldräneringskärl/hinkar monteras med fall på utloppet. Oavsett den dyrare eller de billigare för några hundra. Problemet uppstår ju då om det av någon anledning blir stopp i utloppet då blir det ju burken/ hinken som fylls upp. Det sitter redan en fast monterad kombinerad gasolspis/diskbänk/diskho i båten så vore ju bra att använda den befintliga som dessutom har två "plattor". Inte så mycket plats att stuva undan massa lösa prylar heller. Om man använder engångsflaskor kan ju de också läcka och behöver förvaras med dränering!? Och då behöver man köpa ganska många antar jag om det ska räcka ett tag, om du menar sådana små flaskor? Använde en sån förra sommaren spis från biltema och flaskan fick ligga utanför båten på natten. :-o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du har för båt, men du kanske kan placera flaskan en bit ifrån pentryt? Jag har min i en stuv i aktern som löser problemet, ankarboxen i fören kan vara ett alternativ också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktionen skall alla gasoldräneringskärl/hinkar monteras med fall på utloppet. Oavsett den dyrare eller de billigare för några hundra. Problemet uppstår ju då om det av någon anledning blir stopp i utloppet då blir det ju burken/ hinken som fylls upp. Det sitter redan en fast monterad kombinerad gasolspis/diskbänk/diskho i båten så vore ju bra att använda den befintliga som dessutom har två "plattor". Inte så mycket plats att stuva undan massa lösa prylar heller. Om man använder engångsflaskor kan ju de också läcka och behöver förvaras med dränering!? Och då behöver man köpa ganska många antar jag om det ska räcka ett tag, om du menar sådana små flaskor? Använde en sån förra sommaren spis från biltema och flaskan fick ligga utanför båten på natten. :-o

Även gastäta dräneringskärl skall ha fall på dräneringen, precis som du nämner. Denna typ av dräneringskärl får monteras i t.ex. ruff på mindre båtar, de är avsedda just för sådant bruk när det inte är möjligt med box ute (som annars alltid är att föredra). Den standard som gäller för gasolinstallation i båt är ISO 10239. Går att googla fram gratisversion åtminstone på Engelska.

 

De engångsflaskor du nämner kan du inte använda till din spis, det är olika system. Den gasolspis du har ombord är ett lågtryckssystem, sannolikt 30 mbar, och har munstycken för detta. Engångsbehållare är avsedda för direkt tryck (dvs ingen reducering) vilket en varm sommardag med full tub lätt kan handla om 3 bar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt engångsflaskor till biltemas gasolspis, avsedd för engångsflaskor, och om vi ska fortsätta med den varianten av gasolspis som någon föreslog som ett bättre alternativ ISTÄLLET FÖR att koppla in den fast monterade gasolspisen i båten, så behövs nog ganska många flaskor för att de ska räcka till matlagningen en semester. Och då behöver de också förvaras i dräneringskärl. Givetvis ska de inte användas till annat än de apparater de är tillverkade för.

 

I exemplet med artikeln om segelbåten som exploderade fanns antingen inget fungerande dräneringskärl till gasoltuben alternativt var gasolflaskan öppen till spisen och det läckte någonstans däremellan. Eller? Men har man ett tätt dräneringskärl, monterat med utlopp med obrutet fall till utsidan av båten samt stänger av flaskan efter varje användning, kontrollerar med läckagespray varje gång man kommer till båten samt läckagetestar spisen genom att tända den efter en timme efter avstängning utan att åter öppna gasoltillförseln, då ska risken vara obefintlig för just läckage in i båten med åtföljande explosionsrisk samt risk för kolmonoxidförgiftning tänker jag.

Eller?

 

Enda möjligheten att förvara gasolboxen utanför båten skulle vara att montera en badbrygga och placera den på. Då hamnar den i solen samt jämte motorn (utombordare) dessutom måste kopparrör dras genom båten det blir inte ett bättre alternativ tycker jag än placering i skåpet direkt under spisen i dräneringskärl avsett för ändamålet. Har ingen ankarbox ell liknande. Liten båt flipper 580.

Tack för alla synpunkter och funderingar det är alltid bra att vända och vrida ytterligare ett varv så blir det förhoppningsvis bästa lösningen till slut.

 

I föreskrifterna för montering av gasol i länken punkt två står att dräneringsboxen skall ej kunna öppnas i båten....men när man ska byta flaska ska man koppla bort dräneringsslangen då, täta dräneringshålet snabbt som sjutton och sedan bära ut boxen utanför båten...? Eller hur tänker dom? Min plan var att ha dräneringskärl med tätt lock, och lyfta detta och stänga av direkt på flaskan efter varje användning och eventuelt läckage rinner ju ut direkt eller? Men om man bara ska få a ha avstängningskran utanför dräneringskärlet har man ju åter igen flyttat läckagerisken in i båten.... verkar inte lika säkert eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Respektera gasol.

 

http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/segelbat-exploderade-och-flog-i-tusen-bitar

 

Och sedan tillhör en installation minst 1 brandvarnare och en varnare för koloxid

 

I artikeln finns även en nyttig länk om installationer

 

http://www.dagensbatliv.se/upload/articlefile/5/552283/Batparmen_08_gasol.pdf

Hej

Det finns en ny och uppdaterad version av gasolkapitlet i SXK:s Båtpärm.

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/Batparmen-08-Gasol-maj2015.pdf

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte ett kök för engångstuber därför att gasolinstallationen i min båt behövd göras om. Om inte annat så är det bra som reservkök eller att användas på andra ställen.

Nu tyckte jag det fungerade väldigt bra, men vi lagar inte så mycket mat ombord. Priset på gasolen hamnar på ca 80 kr/kg vilket är betydligt billigare än att fylla  2kg tuben. 

Extra engångstuber förvarar man bäst i en dränerad gasolhink.

Nu har jag hört flera som gjort samma sak, det kan vara värt att testa, åtminstone "tillsvidare".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den uppdaterade versionen säger samma sak; att gasokhinken ej får öppnas i båten. Då är det väl med tanke på läckagerisk. Men när man kopplar loss hinken för att bära ut den ur båten i så fall vid flaskbyte står ju dräneringen öppen och det läcker ändå. Blir ju ingen skillnad mor att ta av locket i båten. Har man bara koll på att dräneringsslagen inte är blockerad ska det ju inte ha betydelse eller midsar jag något här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tanken är ju att gasolhinken inte får finnas i ett utrymme inombords

 

Hälsningar Ove.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tanken är ju att gasolhinken inte får finnas i ett utrymme inombords

 

Hälsningar Ove.

 

Lite märkligt då att dräneringsslangen på installationsbilden går till en bordsgenomföring inne i skrovet.

Jag tror att syftet med texten är något annat, men fråga mig inte vad.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Tanken är ju att gasolhinken inte får finnas i ett utrymme inombords

 

Hälsningar Ove.

 

Lite märkligt då att dräneringsslangen på installationsbilden går till en bordsgenomföring inne i skrovet.

Jag tror att syftet med texten är något annat, men fråga mig inte vad.

 

 

 

Kalle

 

 

Så här ligger det till om jag minns rätt.... Har man gastät dräneringsbox under däck  så måste boxen öppnas utifrån för byte av gasolflaska. Alternativet är att dräneringsboxen lyfts ut, vilket praktiskt blir orealistiskt om installationerna i övrigt skall vara säkra.

 

Har man gastät dräneringsbox i sittbrunnen så är det ok att byta gasolflaska så länge dräneringsboxen bara kan öppnas uppifrån.

 

TS har en Flipper 580 som väl har pentryt i sittbrunnen, om än under ett mindre HT-tak (?) - det borde då vara ok att kunna byta gasolflaska genom att öppna locket på boxen. Den box TS visar till från ALDE har å andra sidan kant på locket som gör att åtminstone toppen på flaskan sticker upp lite över kanten på boxens hink/bottendel, så det blir lite gråzon av det hela. Om boxen inte klassas som gastät så duger den inte.

 

Det som är sagt ovan gäller om du skall ha en installation i nivå med CE-standarden för fritidsbåtar. Bortsett från det tror jag du kan få till en rimligt säker gasolförvaring på det sätt som du tänkt (om boxen är gastät), men det kan ju vara idé att kontakta Alde och höra vad de säger innan du köper dräneringsboxen och börjar borra hål i friborden. Risken är dock att de säger att det är på eget ansvar osv.

 

SXK har kanske på eget bevåg "förbättrat" standarden genom sin skrivning i tredje punktsatsen under 8.7 där det klumpar ihop boxar placerade under däck med boxar i sittbrunnen i fråga om byte av flaska. Jag har i alla fall sett moderna CE-märkta segelbåtar med fast box som en del i sittbrunnens inredning som ej kan flyttas. Byte sker genom att man lyfter på locket (sitsen).

 

Det är nog fel att säga att gasolhinken inte får finnas inombords, däremot måste en sådan installation vara korrekt utförd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en gastät dräneringsbox under däck och ska lyfta ut den så måste man väl lossa slangen/kopparröret också? Verkar komplicerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en gastät dräneringsbox under däck och ska lyfta ut den så måste man väl lossa slangen/kopparröret också? Verkar komplicerat.

Exakt, ofta använder man ju tex den dränerade ankarboxen som ligger under däck om den är gastät mot båtens inre. Är den inte gastät får man hitta annan lösning. Men att lyfta upp den dränerade boxen verkar vansinne och medför sannolikt större risk än att bara lyfta på locket och byta gasflaska, även om den står under däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så måste det ju vara, att man ska kunna öppna locket för flaskbyte och även för att helt stänga av gasolflaskan/klicka av snabbkopplingen efter användning - på med tätt lock igen och sen kan det bara läcka ut från båten via dräneringsslangen. Om det mot förmodan skulle skulle vara något fel på flaskan. Den här verkar perfekt för ändamålet

 

http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=&sok=gasolhink&id=6416

 

Tack för kommentarer, känns som det kommer fungera. Är dock fortfarande lite tveksam till ytterligare bordsgenomföring - försvagar inte det båtens hållfasthet? Ska ta hjälp av nån båtfirma så det blir bra gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par ytterligare funderingar kring detta.

1. En tät hink för gasolflaskan är väl bra, men om flaskan förvaras på en plats som aldrig kommer i närheten av temperaturen 60 grader är väl alla skarvar på ledningen till spisen och även attiraljer i spisen ett större problem.

 

2. Testade att tända, stänga ventiler, vänta 15 min, och tända igen och det gick bra. Tänkte då göra en värre test genom att vänta en timme, men glömde bort tiden och återkom efter två dagar. Då tände den inte, dvs gasolen i ledningen hade läckt ut. Antar att den lilla mängden spätts ut i luften och vädrats ut av naturliga luftrörelser i båten och därmed blivit ofarlig.

Är det en risk med det lilla läckaget? Finns det installationer som håller absolut tätt i t.ex. ett halvår? Det skulle man kunna testa under vintern.

 

Och hur sjutton kunde hela systemet med stadsgas och tio(hundra-?)tusentals gasspisar hålla tätt. Jag minns inte att man någonsin kollade det eller ens tänkte på att det kunde läcka. Några smällar blev det väl, men ingenting i relation till antalet spisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja precis vad jag också tänker. Därför jag tänkte ha en snabbkoppling till flaskan som jag bara kopplar på när spisen ska användas och sen kopplar av igen. Och stänger locket till flaskan. Så enda vägen ut för ev gasolläckage blir då via dräneringsslangen. När jag ska använda spisen testar jag med läcksprej att kopplingarna är täta. I ett litet utrymme märker man gasolläckage på lukten då man tillsatt luktämne på svensk gasol. Om man är vaken. Det är nattetid vid ev läckage som är största risken. Kravet för att spisen ska räknas som tät är att den kan tändas som du säger efter en timme därefter räknar man med att luften och gasolen blandar ut sig och så små mängder ska ju inte vara någon fara. Man kan stänga av på flaskan först om man vill så brinner lågan tills gasolen i ledningen är borta och därefter stänga av spisen så slipper man helt det lilla också.

 

Vet inte men tror att spisarna var utrustade med tändsäkring så att om lågan slocknade stängdes gasoltillförseln till brännaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stadsgasnät läcker alltid. Det är bara om det läcker i slutna utrymmen som det kan bli farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...