Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Lajnus

Länspump problem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är ny här och nybliven ägare till en Vindö 22. Underhållet är lite eftersatt på flera fronter och hon behöver en del kärlek och omsorg så det kan nog komma att dyka upp fler frågor från mig närmsta veckorna.

 

Har lite problem med länspumpen. Den pumpar inte helt enkelt.

 

Har rensat utlopps-slangen, bytt slang + backventil/filter som ligger ner i kölsvinet samt bytt impeller i pumpen trots att den verkade ok. Pumphuset verkar tätt, slangarna sitter fint och motorn snurrar på bra. Vad missar jag?

 

Har även testat med två korta (~1m) fräscha slangar direkt i en hink. Det är en Johnson av rätt bra kvalitet men med några år på nacken. Tidigare ägaren säger att den fungerade utan problem i höstas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är ny här och nybliven ägare till en Vindö 22. Underhållet är lite eftersatt på flera fronter och hon behöver en del kärlek och omsorg så det kan nog komma att dyka upp fler frågor från mig närmsta veckorna.

 

Har lite problem med länspumpen. Den pumpar inte helt enkelt.

 

Har rensat utlopps-slangen, bytt slang + backventil/filter som ligger ner i kölsvinet samt bytt impeller i pumpen trots att den verkade ok. Pumphuset verkar tätt, slangarna sitter fint och motorn snurrar på bra. Vad missar jag?

 

Har även testat med två korta (~1m) fräscha slangar direkt i en hink. Det är en Johnson av rätt bra kvalitet men med några år på nacken. Tidigare ägaren säger att den fungerade utan problem i höstas.

plockade isär min länspump av samma orsak. Skräp i backventilen i pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Maringuiden.

 

Fungerar pumpen i hinken!?

 

Finns det nivåvakt som reglerar pumpen eller går den bara på strömbrytare.

 

När det gäller länspumpar så är jag väl av den skolan. Aldrig lösa nivåvakter och fungerar inte pumpen och felet inte är helt uppenbart, så släng skiten och köp en ny.

 

Däremot har jag en kompis som har en fin Vindö 22.

 

I vilken del av Sveriges avlånga land finns du. Kompisen bor på Smögen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Finns lös nivåvakt (fungerande) och omkopplare mellan på-av-nivåvakt, men inga problem där. Motorn går men det finns inget sug i pumpen.

 

Den fungerade inte i hinken heller. Finns ingen backventil i pumpen som kan sätta igen. Jag förstår verkligen inte vad det är för fel.

 

Bra kompis! Bor i Stockholm så tyvärr fel kust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha du "spädmatat" den dvs hållit upp sugslangen och hällt i vatten tills pumpen börjar "ta"?

En impellerpump får inte gå torr mer än 30 sek. 

Annars kan det vara glapp mellan impeller och lock eller att den slirar på axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av pump?

Impellerpump?

Vattenringspump? (Vanligast)

Membranpump?

??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

 

Bra kompis! Bor i Stockholm så tyvärr fel kust.

 

 

Erik, med Vindö 22;an är en bra kompis.

 

Varje gång vi seglar förbi ett visst ställe brukar han peka på en prick och fråga varför jag gick på andra sidan pricken en gång.

 

post-106994-0-82070000-1433328762_thumb.jpg

 

Tyvärr har jag aldrig seglat med Vindön, men väl varit med och pillat med elledningar på den.

 

Hade själv båt på Svinninge i fem år - ångrar nästan att jag seglade hem båten till västkusten. Här känner jag ju alla grunden.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snurrar den åt rätt håll? Kolla + och -    Ibland kan det vara lätt.

/Claes 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lajnus, försökte bildgoogla för att förstå vilken av Johnsons alla pumpmodeller du kan tänkas ha. Av ditt trådhuvudinlägg framgår att det är en impellerpump, även att själva pumpen inte är dränkt utan tycks ha sugslang ner i kölsvinet (med platt filter o backventil i slangändan)? Alltihop bytt o tiptop. Är det förresten 12 eller 220 frågan gäller?
Kanske kan du länka rätt pumpmodell, möjligen är inte din pump nån läns(bilge)- pump alls kan jag fundera?
Hur testade du i hinken mer exakt, blir litet konfunderad. Varför TVÅ korta enmetersslangar ner i hinken. Räcker väl med EN sugslang kan jag tycka?

Hmm... en impellerpump är ju en enkel konstruktion, borde inte kunna krångla efter bl.a. Bhemacs tips ovan. (Vissa impellerpumpar har utbytbara kammar som klämmer ihop bladen enligt denna animation men sådana kan väl inte försvinna spårlöst. Inte för att jag tror att din pump har sådan utbytbar kam men du har koll även på detta?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha du "spädmatat" den dvs hållit upp sugslangen och hällt i vatten tills pumpen börjar "ta"?

En impellerpump får inte gå torr mer än 30 sek.

Annars kan det vara glapp mellan impeller och lock eller att den slirar på axeln.

Ja hällde vatten i slangen under hinkmanövern och då rann det på hyfsat. Men när jag monterat tillbaka pumpen så vill den ändå inte. Har fyllt att slangar i den mån det är möjligt så som den är monterad. Kör bara några sekunder åt gången för att inte slita onödigt på impellern.

 

Glapp mellan impeller och lock har jag misstänkt men tycker det ser bra ut. Den slirar inte och snurrar åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva av locket och kolla impellern, den är extremt känslig för torrkörning. Reservdelar finns att få hos alla tillbehörsbutiker av rang. På locket står de data du behöver.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erik, med Vindö 22;an är en bra kompis.

 

Varje gång vi seglar förbi ett visst ställe brukar han peka på en prick och fråga varför jag gick på andra sidan pricken en gång.

Hehe, jag har också en kompis som gick på fel sida en gång med sin Elan 36. Pang sa det. Jag brukar också fråga honom varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva av locket och kolla impellern, den är extremt känslig för torrkörning. Reservdelar finns att få hos alla tillbehörsbutiker av rang. På locket står de data du behöver.

 

/B

Impellern är nybytt och smord med sån impellergegga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lajnus skrev: Etiketten är lite sliten så ser inte modellbeteckning men den ser ut så här...
(Har via delvis en annan länk hos samma säljfirma skärmdumpat bilden nedan.)

En kvalitetspump utan tvekan, släng den alltså inte i första taget som obetänksamt föreslagits ovan.
[Har försökt spåra original-data angående pumpens prestanda utifrån din ovanstående marinonline.se-länk, hittade då följande PDF från självaste Johnson. Kanske kan du själv peka ut exakt modellnummer utifrån den, finns många varianter? (Tja, inte för att nördig originalnummer-jakt alltid hjälper men jag gillar ändå att veta exakta pumpegenskaper - alltså dess uppmätta garanterande fabriksdata - för att kunna svara så bra som möjligt i potentiellt kinkiga fall. Hoppas du har förståelse för detta?)]
post-86835-0-84959100-1433345048_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En kvalitetspump utan tvekan, släng den alltså inte i första taget som obetänksamt föreslagits ovan.

 

 

Nu var det inte alls obetänksamt föreslaget att slänga skiten och köpa en  ny pump.

 

Om man har en så vital del som en länspump som inte fungerar och som man inte hittar felet på och dessutom med en lös nivåvakt (som ju erfarenhetsmässigt kan vara ett problem i sig), så skulle jag inte lägga ner ett evighetsjobb på att försöka lösa problemet.

 

Jag skulle byta ut pumpen mot en som fungerar, sen får den gamla pumpen var hur mycket kvalitetspump som helst. Det kan ju kanske va nått enkelt fel, men då måste det ju gå att hitta felet och åtgärda det på ett sån sätt så man vet att länspumpen fungerar. Den kanske inte har fungerat på åratal!?

 

När båten sjunkit pga att pumpen inte fungerade, skulle jag inte ha lust att va tvungen erkänna att jag bara för att jag tycker det är så intressant med felsökning inte lyckades laga pumpen på ett adekvat sätt. Vilket i förlängningen medförde att båten sjönk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Erik, med Vindö 22;an är en bra kompis.

 

Varje gång vi seglar förbi ett visst ställe brukar han peka på en prick och fråga varför jag gick på andra sidan pricken en gång.

Hehe, jag har också en kompis som gick på fel sida en gång med sin Elan 36. Pang sa det. Jag brukar också fråga honom varför.

 

 

Nu har ju denna utvikning med funktionen på en länspump att göra, men det skulle naturligtvis kunna ha det om man hade en fenkölad båt med bristfälliga bottenstockar.

 

Jag vet varför jag gick på andra sidan grundet. Ville undvika att göra ett extra slag, men gick alldeles för nära grundet i fråga.

 

Sen blev ju balansen mellan mig och Erik bättre till Eriks fördel. Han har gått på grund en gång med min båt och en gång med kompisens Maxi 77, under våra gemensamma seglingar. Jag har bara gått på grund en gång med min egen båt under samma förutsättningar.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pumpen, trots omfattande felsökning, inte fungerar, så skulle jag plocka ut den (här slängs inget) och sätta dit en enkel elpump. Tills vidare(!). En vanlig pump kostar under 200 kr med samma kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte riktigt hur just din pump funkar, men. Impellern drivs av en axel som kommer från pumpmotorn. Borde sitta en packbox eller 2 runt den axeln för tätning, är denna tätning dålig så kan pumpen suga luft den vägen och den har då svårt att pumpa vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att verka tjatig upprepar jag mig!

Snurrar pumpen åt rätt håll? Det vill säga sitter sugslangen på rätt sida i förhållande till rotationsriktningen. Vattnet ska gå den långa vägen runt impellern inte som man lätt tror direkt genom pumpen.

Berätta att Du har kollat det så ska jag sluta tjata!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allt engagemang! Har mycket annat att göra på båten och vill gärna hinna segla lite i sommar också så jag gick på Thallathas linje och tjoffade dit en liten dränkbar pump istället.

 

Det lustiga var att när jag städade ur stuvarna under sofforna i salongen så fanns en låda med fyra länspumpar av olika typ.. Antingen hade den tidigare ägaren en lite udda samlarmani eller så är det inte första gången pumpen krånglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att verka tjatig upprepar jag mig!

Snurrar pumpen åt rätt håll? Det vill säga sitter sugslangen på rätt sida i förhållande till rotationsriktningen. Vattnet ska gå den långa vägen runt impellern inte som man lätt tror direkt genom pumpen.

Berätta att Du har kollat det så ska jag sluta tjata!

/Claes

 

En uppdatering långt senare. Jag borde ha lyssnat på ditt råd. Saken var den att pumpen satt rätt seriöst monterad i motorrummet med fastbultade slangar etc som suttit där minst 5-6 år. Jag kunde inte tänka mig att någon har bemödat sig att genomföra en sån installation utan att se till att pumpen fungerar och suger åt rätt håll. Tröttnade ju till slut och satte in en liten dränkbar pump och tog hem impellerpumpen. Testade den igen sen hemma i vintras och kunde konstatera att den fungerade hur bra som helst men hade i alla år suttit monterad bakfram. Idiotiskt.

 

Till historien hör även att jag hade stopp i självlänsarna i sittbrunnen. Tidigare ägare har monterat backventiler på slangarna. Försökte spola med vatten, rensa mekaniskt, blåsa ner luft med en tunn slang för att få skräpet att flyta upp etc. Inget hjälpte, totalstopp. Upptäckte däremot att det rann in lite vatten ibland både vid segling och för motor med kraftig back. Monterade loss backventilerna och kunde konstatera att även dessa var vända åt fel håll.

 

I våras upptäckte jag att även vattensamlaren på avgasslangen var vänd åt fel håll.. Den har en stor tydlig pil som visar riktningen "IN ---->> UT". Denna pil pekade alltså in mot avgaskröken. Hade en incident vid ett tillfälle innan jag vänt på den då den blev fylld med så mycket vatten att motorn inte startade p.g.a. att den inte orkade blåsa ut vattnet.

 

Lärdom: Underskatta aldrig andra människors dumhet.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jo det får man ju ge honom i alla fall. Har fötsökt komma på om det kan vara något mer dolt på båten som potentiellt kan vara felvänt.

 

Fockfallet var t.ex. också vänt åt fel håll med lös tamp i segeltoppen och schackel mot knapen på masten. Men det var ju mer uppenbart och enkelt att åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har vänt uppochner på båten? :ph34r:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med risk att verka tjatig upprepar jag mig!

Snurrar pumpen åt rätt håll? Det vill säga sitter sugslangen på rätt sida i förhållande till rotationsriktningen. Vattnet ska gå den långa vägen runt impellern inte som man lätt tror direkt genom pumpen.

Berätta att Du har kollat det så ska jag sluta tjata!

/Claes

 

En uppdatering långt senare. Jag borde ha lyssnat på ditt råd. Saken var den att pumpen satt rätt seriöst monterad i motorrummet med fastbultade slangar etc som suttit där minst 5-6 år. Jag kunde inte tänka mig att någon har bemödat sig att genomföra en sån installation utan att se till att pumpen fungerar och suger åt rätt håll. Tröttnade ju till slut och satte in en liten dränkbar pump och tog hem impellerpumpen. Testade den igen sen hemma i vintras och kunde konstatera att den fungerade hur bra som helst men hade i alla år suttit monterad bakfram. Idiotiskt.

 

Till historien hör även att jag hade stopp i självlänsarna i sittbrunnen. Tidigare ägare har monterat backventiler på slangarna. Försökte spola med vatten, rensa mekaniskt, blåsa ner luft med en tunn slang för att få skräpet att flyta upp etc. Inget hjälpte, totalstopp. Upptäckte däremot att det rann in lite vatten ibland både vid segling och för motor med kraftig back. Monterade loss backventilerna och kunde konstatera att även dessa var vända åt fel håll.

 

I våras upptäckte jag att även vattensamlaren på avgasslangen var vänd åt fel håll.. Den har en stor tydlig pil som visar riktningen "IN ---->> UT". Denna pil pekade alltså in mot avgaskröken. Hade en incident vid ett tillfälle innan jag vänt på den då den blev fylld med så mycket vatten att motorn inte startade p.g.a. att den inte orkade blåsa ut vattnet.

 

Lärdom: Underskatta aldrig andra människors dumhet.

 

Tack för denna uppdatering den gladde mig oerhört !!!

Slangarna satt kanske rätt men pumpen roterade åt fel håll dvs sladdarna satt fel.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inteessant och litet smårolig läsning.

Jag bytte båt för ganska exakt ett år sedan, och bytte först ett trasigt membran i en manuell pump, sedan byttes en elektisk länspump, och nån vecka senare fick jag byta pebtrupumpen... Med minne av tidigare båtbyten känns det som det är mer regel än undantag att man för byta eller renovera pumpar i nyköpta begagnade båtar. Toalettpumpar icke att förglömma, dessa tar ju upp stor plats på detta forum....

Johnsonpumpar är ju jättebra, och den du har är ju högkvalitativ, ändå anser jag att membranpumpar är de enda som funkar som länspumpar, eftersom minsta litta skräp täpper till en impellerpump. Dessutom tål de inte torrkörning. Membranpumparna suger upp det mesta, alla skit passerar (kanske därför de används även till, toatankstömningspumpar)... Och dom kan gå torra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både rolig och lite sorglig läsning. Rolig för att det är så dråpligt att någon gör allt fel och egentligen sorgligt av samma orsak.

 

Det där att man vet att något är rätt och därför inte kollar är en fälla som jag tror många av oss gått i. Jag höll på att riva ner en bilmotor - eller i alla fall tändsystemet - i atomer en gång när jag missat att sätta i rotorn i fördelaren. Jag var 110 % säker på att rotorn satt där den skulle, men den låg hela tiden där

 jag lagt den.

 

 Inget är rätt innan man kollat det. 

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har vänt uppochner på båten? :ph34r:

 

Eller så är båten byggd för att användas på det södra halvklotet. :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inteessant och litet smårolig läsning.

Jag bytte båt för ganska exakt ett år sedan, och bytte först ett trasigt membran i en manuell pump, sedan byttes en elektisk länspump, och nån vecka senare fick jag byta pebtrupumpen... Med minne av tidigare båtbyten känns det som det är mer regel än undantag att man för byta eller renovera pumpar i nyköpta begagnade båtar. Toalettpumpar icke att förglömma, dessa tar ju upp stor plats på detta forum....

Johnsonpumpar är ju jättebra, och den du har är ju högkvalitativ, ändå anser jag att membranpumpar är de enda som funkar som länspumpar, eftersom minsta litta skräp täpper till en impellerpump. Dessutom tål de inte torrkörning. Membranpumparna suger upp det mesta, alla skit passerar (kanske därför de används även till, toatankstömningspumpar)... Och dom kan gå torra.

 

Fick ett råd av Happysix angående att installera en sådan här pump:

 

 https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/sink-shower-drain-pumps/50880-1000-self-priming-diaphragm-pump-12-volt-dc.htm

 

Och det var ett av de bästa råd jag någonsin fått här på maringuiden. Kan varmt rekommendera dessa pumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...