Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
pareken

"Tjuvström" på nymonterad VP 225 gxi EVC

Rekommendera Poster

Hej

 

Bytte min gamla trotjänare i vintras. En VP 200D V8 åkte ut med drev och allt och i åkte en VP 225 gxi EDC av modell 2008 med ett SX drev. Båten en Nimbus 21 DC från 1987 går bra med den nya motorn även om den känns lite svajjig i högre farter. Monterad med konverteringsplatta från VP för byte av drev 290 till SX. Men, jag har problem med batterikraften. Den äter batterier. Jag lämnade troligen båten förra veckan med huvudströmbrytaren på (osäker) idag hade jag inget kräm alls. Jag startade med kablar och körde 30 minuter. Hoppades på att den skulle ge laddning i batterierna. Men icke. Lika dött när jag väl la till vid bryggan. Alla gamla kablar, relän och brytare är kvar sedan original. EVC intrumentet gav under färd en ganska varierande information om strömstyrkan oberoende av varvtal, Lurar på om jag har dålig kapacitet på generator eller om kablar/relän måste bytas. Dubbla batterier kanske är tufft att ladda.

 

Mina frågor: Ska en vecka räcka för att dra ur friska batterier utan att stänga av huvudbrytarna, eller tjuvdrar det?

Kan den varierande voltuppgiften på EVC indikera att generator eller relän är kassa. EVC indikerade mellan 11.8 och upp till 13,7 oberoende av fast. Hur kan jag felsöka?

 

Tacksam för alla tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På samma tema. Var hittar jag manualen till felkoderna till Volov Penta EVC?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13,7V är dålig laddspänning. Kolla om du har en gul ledning på generatorn. Är den kanske ansluten till plusskruven så kan man flytta den till batteriet. Sense kallas den ledaren ofta och känner av att spänningen är runt 14,4V. Därav min misstanke om att det finns en diod på vägen som sänker spänningen en halv volt. Generator som bara ger underhållsladdning finns nog inte så den kan ju vara trasig men då brukar spänningen ligga runt dryga 12V dvs ingen laddning alls.

 

Min erfarenhet.

 

Vi hade kass laddning i båten när vi köpte den begagnade forgusen. Tidigare ägare hade sett till att få installerat en bra generator av sitt varv. En 65A Med avkännarledare. Efter att ha åkt runt med den vissna generatorn ett par år intresserade jag mig för projektet och såg att dryga halv volt försvann på vägen till batterierna. Det var förstås batteriseparator med dioder som åt upp det den fina generatorn presterade. Såg då att det satt en gul tunn kort ledning på pluspolen. Den kom från generatorns inre. MG-ade problemet troligen och flyttade den till plus på ett batteri. Här kom generatorn till sin rätt. Dock var det ändå bara 14,1V vilket de flesta tycker är för lite så med en diod i avkännarledaren lurades generatorn att tro att batteriet bara låg på 13.5V och höjde till 14,6 V vilket ger bra och sulfatbrännande spänning att användas med förstånd (strömbrytare hög/normal laddning). Går bra med öppna blybatterier där man kan se om batteriet behöver fyllas på med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...