Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bukis

Installera Rullsystem och befintliga segel?

Rekommendera Poster

Hej

 

Om jag köper ett rullsystem, vilket bör jag välja? Om jag i fortsättningen även vill använda mina nuvarande segel. Går detta? Självslående fock, genua 1, 2.

 

Båten är en Lady Helmsman.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men det avgörande är väl om du har pistol/plast- hakar eller inte på förseglen idag.

Från början hade vi en gammal plåtrulle under däck, inget profilstag och pistolhakar på förseglen. Visst gick det att rulla in dem så, men det ät möjligt att den grämre delen närmast förliket tog lite stryk. Efter några år havererade plåtrullen och då investerade vi i furlex, profilstag och nytt passande förlik i focken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det beror lite på vilket rullsystem du köper, de finns de som funkar bra med dina segel som de ser ut nu men inte är lika lättjobbade, man kanske inte alls använder de för revning etc. Köper man t.ex. istället ett furlex-system så behöver du sy om dem lite, gjorde det precis på en genua, kostade runt 3000:- har jag för mig. Då tar de bort hakarna (furlexen har likränna) och syr om seglet så det passar att användas med rullen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du seglet UV-skyddat då också? Är intresserad av att veta vad det kan kosta att sy om genua till rulle plus uv-skydd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har och har haft en del olika rullar. Hood, Furlex, Plastimo och Cu-rulle.

 

De senaste rullarna jag köpt är Plastimo. Har idag två på min nuvarande båt. Där fanns tidigare en CU-rulle - vilken skit.

 

Brukar köpa mina Plastimorullar på Hjertmans Julrea.

 

Bästa tiden att få seglen omsydda är EFTER Segelmakarns semester. Just nu är en segelmakares liv bara till låns. Alla kommer på att man vill ha en hantverkstjänst utförd på våren.

 

Är själv hantverkare. På våren höll man på att jobba ihjäl sig - efter semestern fick man sparken pga arbetsbrist.

 

Med Furlesrullen, för det dubbla priset mot Plastimo, ingår ett nytt förstag. 

 

Monterar man rulle kan det va skäl att byta förstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, jag satte på UV-skydd då min genua bara var en säsong gammal, en strumpa kostar lite mer men hade lönat sig om seglet var äldre och skulle bytas snart.

Jag använde Boding, det finns nog de som gör det billigare, kommer inte ihåg exakt vad det kostade, det kanske var 5000 med både UV-skydd och ändringarna, kanske något mindre.

 

Många verkar vara nöjda med sina plastimo-rullar oxå, jag dealade till mig ett pris på furlexen som gjorde att skillnaden inte var så stor, och eftersom min rigg är från -78 så kände jag att ett nytt förstag inte var fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om jag köper ett rullsystem, vilket bör jag välja? Om jag i fortsättningen även vill använda mina nuvarande segel. Går detta? Självslående fock, genua 1, 2.

 

Båten är en Lady Helmsman.

Som andra sagt, segel kan ganska enkelt sys om så att de passar ett nyinköpt rullsystem. Men behovet av de gamla seglen minskar dramatiskt om du har ett bra rullförsegel (såvida du inte kappseglar med höga ambitioner). Ett bra rullförsegel kan du anpassa efter vinden - fungerar hyggligt som lättvindsgenua och som fock i hårdare vindar. Ok inte samma prestanda, men ändå... Det enda segel du kan ha nytta av att sy om är egentligen den självslående focken. Seglar man mycket ensam eller shorthanded är det mycket värt att ha både rulle och självslående. Visst kan man sy om själv, om man har utrustning, men det kostar inte mycket att låta ett proffs göra det. Priset beror på vad för förlik det har. Utöver liket måste halshornet justeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Om jag köper ett rullsystem, vilket bör jag välja? Om jag i fortsättningen även vill använda mina nuvarande segel. Går detta? Självslående fock, genua 1, 2.

 

Båten är en Lady Helmsman.

Som andra sagt, segel kan ganska enkelt sys om så att de passar ett nyinköpt rullsystem. Men behovet av de gamla seglen minskar dramatiskt om du har ett bra rullförsegel (såvida du inte kappseglar med höga ambitioner). Ett bra rullförsegel kan du anpassa efter vinden - fungerar hyggligt som lättvindsgenua och som fock i hårdare vindar. Ok inte samma prestanda, men ändå... Det enda segel du kan ha nytta av att sy om är egentligen den självslående focken. Seglar man mycket ensam eller shorthanded är det mycket värt att ha både rulle och självslående. Visst kan man sy om själv, om man har utrustning, men det kostar inte mycket att låta ett proffs göra det. Priset beror på vad för förlik det har. Utöver liket måste halshornet justeras.

 

Angående system. Jag köpte Facnor. Det har sjunkit i pris rätt bra de senaste åren. Och verkar vara bättre på många sätt jämfört med de tidigare systemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett rullsystem utan förstagsprofil. har funnits på båten åtminstone sedan 1990 då ägaren före mig köpte den, rullsystemet fanns då på båten. rulle nere vid däck, vanlig förstagsvajer med en svirvel i masttoppen, även fallet kopplas i seglet med hjälp av en svirvel, sitter kullager i både rullen och svirvlarna, har fått byta dessa lager vid något tillfälle. systemet funkar bra och jag har haft mycket glädje och nytta av det. Har en motorseglare. Tror nog mycket på att det är hur du använder båten som är avgörande för hur det fungerar för just dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amanda31: du verkar ha utvärderat olika system, vilka fördelar har Facnor? Förutom pris...

 

TS, jag har satt på rulle på tre båtar och min erfarenhet är att man bara använder ett enda försegel sedan. Det kan alltså vara något att överväga... Att köpa ett nytt segel och inte sy om tre gamla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifrullen13.jpg

CU-rullen modifierad med T-Röd

 

Jag modifierade min CU-rulle genom att ta isär den. Lägga lagren i nån olja så att all rost löstes upp. Smörja med nåt bra (i alla fall dyrt) vattenfast fett och degradera den till Genacker rulle. Sätta in två lager i ett förstag som skall spännas upp med avsevärd kraft - aldrig någonsin mer.

 

 

post-106994-0-35151100-1433240014_thumb.jpg

 

post-106994-0-42391100-1433240011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser inte problemet Tommy? Med vanligt underhåll som på de flesta av dessa konstruktioner så fungerar det. Med bristande underhåll fallerar även den bästa (dyraste) rullen också. Den kullagrade schackeln som är för CU-rullen som dessutom är en billig del från Hjertmans är det enkelt att byta ut om lagret är helt slut och sönderrostat pga, bristande underhåll. Att smörja innan säsongen börjar tillhör det normala. Att låta båten ligga i hela året gör det inte. http://www.hjertmans.se/produkter/segling/schacklar-byglar/svirvelschacklar/svirvelschackel-8mm denna kullagrade schackel har en brottgräns på 2275 kg vilket räcker till de flesta mindre båtar denna är gjord för.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte problemet Tommy? Med vanligt underhåll som på de flesta av dessa konstruktioner så fungerar det. Med bristande underhåll fallerar även den bästa (dyraste) rullen också. Den kullagrade schackeln som är för CU-rullen som dessutom är en billig del från Hjertmans är det enkelt att byta ut om lagret är helt slut och sönderrostat pga, bristande underhåll. Att smörja innan säsongen börjar tillhör det normala. Att låta båten ligga i hela året gör det inte. http://www.hjertmans.se/produkter/segling/schacklar-byglar/svirvelschacklar/svirvelschackel-8mm denna kullagrade schackel har en brottgräns på 2275 kg vilket räcker till de flesta mindre båtar denna är gjord för.

 

Som kappseglare vet du att förstaget skall sättas med en ganska hög inspänning. 20 till ca 40% av vajerns brotthållfasthet. För 8 mm förstag - som på min båt - ligger 40% av brotthålfastheten precis på det värdet du anngav.

 

Att kapa förstaget och sätta in två lager som tar upp denna last tycker jag inte är lämpligt.

 

Att min CU-rulle hade roststiga lager när jag köpte båten - vilket jag upptäckte när jag satt an riggen och skulle segla, berodde inte på att jag har båten i sjön hela året efter att jag köpte henne.

 

Och egentligen inte på att den tidigare ägaren inte gjorde nåt underhåll. Paret köpte båten i Köpenhamn och mannen, som var den som kunde segla fick en stroke under seglingen hem. Vad det var som var fel på honom förstod vare sig frun eller han själv och frun fick ta det stora ansvaret för att de kom iland. Mannen dog mellan jag gjorde upp affären och betalade och hämtade båten.

 

Då får man kanske skylla på den Tysken som hade båten innan den kom till Köpenhamn. Dvs att han inte tog isär rullen och smörjde lagren.

 

Ett Plastimo rullfocksbeslag är underhållsfritt.

 

Det kan ju va nån form av budgetköp att köpa en CU-rulle. Däremot inte speciellt mycket billigare, Sen är det inte speciellt bra för seglet om man måste reva med en CU-rulle. Reva gör man, som du vet,  när det blåser mycket och då blir det ganska stora påfrestningar. Visst, seglen form blir inte optimala när man revar med en rulle, men det är bättre att kunna minska segelytan än att inte kunna minska segelytan.

 

Det är för övrigt därför jag har ett kutterstag och två rullar för att i första hand enkelt skifta till kryssfock och sen i någon mån minska kryssfockens yta  en del. även om det inte blir de optimala segelegenskaperna. Fast på en gammal trög motorseglare, med en skeppare som inte har ett uns av tävlingsinstinkt spelar en aning sämre seglingsegenskaper inte överhuvud taget nån roll i alla fall. Båten går ju med maxfart i alla fall. Det blir bara en bekvämare segling.

 

Höjdtagningsförmågan om man måste kryssa blir ju naturligtvis sämmre, men måste man kryssa är man på väg åt fel håll.

 

Däremot är det inget konstigt att ha båten i sjön och använda den hela året, vilket vissa har fått för sig. Har nog varit ute ett 25-tal gånger hittills i år.

 

post-106994-0-74057400-1433262277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amanda31: du verkar ha utvärderat olika system, vilka fördelar har Facnor? Förutom pris...

 

TS, jag har satt på rulle på tre båtar och min erfarenhet är att man bara använder ett enda försegel sedan. Det kan alltså vara något att överväga... Att köpa ett nytt segel och inte sy om tre gamla?

Nej priset är nog ingen fördel. Facnorsystemet är lite dyrare än andra. Men det verkar som tekniken är moderna med bättre kullager än äldre lösningar. Facnor har också en lösning med rullband i stället för lina som gör att den blir mycket lägre och - hoppas jag - driftsäkrare. Kolla Benns.se. Jag kollade ett tag också på Plastimos rullar som är billiga och - vad jag hört - driftsäkra. Men de hade tagit bort den största modellen ur sortimentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på att olika rullar kräver olika diameter på liket.

 

Körde med en kryssfock på en Plastimorulle som var sydd för en Furlex. Den rappade ur vid tillfälle. La på en vävtape runt liket och rullade aldrig ut ca 1,5 varv. Seglade med det i storm (bara revad kryssfock) och det fungerade ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...