Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Borttagna grund på Västeråsfjärden?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla Västeråsare å andra som seglar runt på "leran". Utanför Öster mälarstrand har man ju byggt en konstgjord ö i gamla farleden och byggt en ny farled för Elbafärgans nya brygga etc etc. Man har även placerat ut en hel stack med röda och gröna käppar nära östra holmen, där jolleseglarna alltid håller till. Jag blir inte klok på vad dessa markerar, ser helt ologiskt ut? Ingen av dessa förändringar är med i senaste uppgraderingen av sjökortet i 88sea. Däremot är det tidigare markerade grundet/stenen mellan Amundsgrundet och Östra holmen numera borta på sjökortet.? Så även stenarna (vågbrytarna?) som låg på rad utanför djuphamnen (västra), inte ett grund utmärkt där nu. Men en kompis slog i sten där med en liten motorbåt nyligen så de finns ju uppenbarligen kvar!

Är det någon som har koll på vad som händer med botten här? Kommer det/har det släppts några nya pålitliga sjökort eller info om vad man grävt om här? Mvh /Micke

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, jag gjorde en sökning på sjöfartsverkets UFS. Tydligen skall en edition 9 av sjökort 113 ha utkommit i mitten av mars.
Enligt deras länkade sjökortsutsnitt skall stacken av röda o gröna pinnar följa sedvanlig mönster även om det verkar virrigt? Alltså att på ostkusten gäller allmänt sydlig huvudriktning för farled ELLER huvudriktning in mot hamn?  

Tips: Många pinnar blir det, printa ut en utskrift att ha i byxfickan som fusklapp. :blink:
Ps. Är det Amundsgrundet som är den nya konstgjorda ön? Namnet Amundön är upptaget med copyrights, ligger här i GBG:s skärgård! :P

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då de allra flesta är placerade parvis tycker jag inte att det ska vara några större problem att hitta rätt mellan alla röda o gröna.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaa nu när jag ser på nya kortet du länkar till blir det fullkomligt logiskt. Har inte sett de gulsvarta norr/sydkäpparna innan så det såg ut som en farled som går från ingenstans och rätt in i vassen på östra holmen. Det var det syftet jag inte begrep. Nu när jag ser den andra, mindre tydliga leden längs med östra holmen blir det ju solklart. Bra omledning, förra leden gick alldeles utanför jolleklubben. Amundsgrundet är den riktiga, men lilla ön, närmast västerås. Ligger i vänsterkanten på kortet i länken. Den konstgjorda ön har inget namn och ligger i anslutning till piren på Öster mälarstrand. Det blir senare två till, så tillsammans kommer de tre bilda en vågbrytare för utbyggnad av småbåtshamnen. Tidigare har det legat en grynna precis intill den gamla farleden, länken bekräftar ju att den är borta nu. Så för mig som har en båt som bara sticker en meter kan jag ju åka lite hur jag vill nu. Tackar för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det klarnade för dig, men... :)
Som helt utombys kommande skulle jag tveka extra länge för den i bilden nedan inringade sjömärkningen? Vad är det egentligen för intressant i just den fyrkantiga återvändsgränden mitt i ingenting som motiverar hela 6 st dyrbara pinnar i flera olika kulörer? (Varför inte sedvanlig utmärkning med enbart gula specialmärken om detta mot förmodan bara skulle vara nåt nåt helt tillfälligt?)

Fattar att detta tydligen gäller en äldre - troligen återkommande muddrad - ränna med garanterat djup 2,1 meter. Och att återvändgränden bara råkar ha 2,0 meters garanterat djup. Kanske gjorde man likt Kajsa Varg - tager vad man haver? Men vid tillfälligt småfusk skulle man väl knappast ge ut ett nyediterat sjökort som permanentar i större utsträckning? Konfunderad, nån idé någon. Haha, kan detta vara en fälla för att fånga anländande göteborgare?? ;-)
post-86835-0-10534700-1432998761_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De 6 pinnarna du markerat är en helt nybyggd tilläggningsplats för Elbafärjan. Den har ett djupgående på drygt en meter och har ingen given för/akter utan vänder bara genom att byta färdriktning. Så jag vet inte, vändplats för andra färjor som kanske vill gästspela? Precis där, längs med pirerna gick hur som helst gamla farleden, hela vägen till tegeludden där man nu gjort en böj å korsning upp till östra holmen istället. En rimlig förklaringen till det borde vara att ge jollebarnen lite säkrare tillvaro? Vad vet jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortet ljuger dessutom i rutan du markerat. Det är precis utanför mitt fönster, tittar på dem nu, så jag lovar att ingen av pinnarna är gula, det är två gröna och fyra röda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...