Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Patrikone

Solpanel för underhållsladdning i hamn

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

jag har en solpanel X-Sol flex på 150W samt regulator CM3024Z 30A från 24Volt. Installerat och det fungerar väl förutom bristen på vackert väder så långt i vår. Panelen är däremot inte fastmonterad, används bara vid behov. Batteribanken består av ett startbatteri samt två förbrukare, alla på 115AH. Ett av dem är installerat i vår. Jag kör inga längre sträckor normalt och batterierna håller normalt 12,3-12,5 volt vilket väl indikerar att de inte blir fullladdade?

 

Jag funderar på att installera en liten panel och ha fast för underhållsladdning av batterierna. Bra med utrymme på taket finns det ju inte så det är viktigt att storleken inte blir för stor så det stör, kanske max 50x50 cm.

 

Vad skulle man rekommendera för panel för det?

Räcker en 20-25 wattare som ligger på hela veckorna när man jobbar? Kan man ha en med ännu lägre effekt för att underhållsladda endast?

Finns det någon risk med att batterierna är under laddning ofta?

Vad skall jag ställa in för maxvärde på regulatorn tycker ni för när den skall slå av laddning?

Tacksam för input!

Redigerad av Patrikone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en panel som underhåller är värd guld. Jag har en separat panel till statrbatteriet, först en 10W men sen 20W eftersom jag fick en över. På sen hösten när det kan bli veckor mellan turerna är det härligt att komma ner och att startbatteriet är helt fulladdat.

För husbatterierna innebär det solen oftast hinner toppladda dem när generatorn inte hunnit med riktig. Det finns ingen anledning att gå under 20W, regulatorn ser till att batterierna inte överladdas och dessutom får de ju vila på nätterna.

Jag har satt min regulator på 14,4V max för att inte spänningen ska bli för hög och förstöra batterierna.

Min båt står ute och solpanelerna håller batterierna fulla hela året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att batterierna som just nu har 12,4 volt inte är fulladdade, stämmer det? Vilken % nivå är de tycker ni?

Är det illa att de ligger på den nivån längre tid och isf, bör jag åka ut och ladda batterierna?

Jo, jag är novis och med ny båt där jag inte begriper alla finesser men jag vill att allt är top notch :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vanliga blybatterier så är de laddade till 75%. Man ska helst inte stå mer urladdade än så. Eller säg så här, 12,4 eller mer är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanliga bly så då får de åtgärdas i helgen. Tack för ännu ett gott råd! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara så att de är ordentligt laddade, men att instrumentet visar aningen lågt pga långa kablar till exempel. Kontrollmät med en bra multimeter vid batteriet också föreslår jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du utan belastning ska det vara samma spänning i slutet av kabeln som vid batteriet. En voltmeter (multimeter och spänningsområdet) har högt motstånd och belastar inte batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att ett fullt laddat blysyre batteri i vila.. (24 timmar efter senaste laddning eller aktivitet) vid mätning medelst voltmeter visar 12.4 volt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att ett fullt laddat blysyre batteri i vila.. (24 timmar efter senaste laddning eller aktivitet) vid mätning medelst voltmeter visar 12.4 volt...

 

Du får nog plussa på minst 0,3 Volt. 12,4 Volt är väl lite mer än halvladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrikone: vilket instrument använde du när du avläste 12,3-12,5 volt?

Frågar för vanliga multimetrar är oftast inte särskilt exakta trots flera decimaler, däremot är nog fast monterade specialdesignade batterivoltmetrar hyfsat pålitliga o bra.
Exempel; med en multimeter tvingas man välja närmast högre mätområde, ofta 20V-området. Bara en enda procents missvisning ger då 0,2 volts osäkerhet. Har själv tre olika multimetrar och de visar f-n aldrig samma tiondelar. :-)
Inget jätteproblem i praktiken för man kan provmäta på batteriet när man vet att det är absolut fulladdat, skulle det visa 12,5 volt så kan man anteckna "minus 0,3 volt" gällande den multimetern. Och vid senare mätningar kompensera med 0,3. Lite som att anteckna kompassens fasta missvisning men i olika volt-mätområden istället för båtkursgrader. (Varje volt-mätområde har internt i multimetrar sin egna resistor och dessas exakta ohm-värden är dyrt för tillverkare att finlira med. Men eftersom den kanske litet slarvigt anpassade resistorn knappast ändrar sitt ohm-värde med tiden så kan man med fördel ha testa o ha koll själv enligt ovanstående trix.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en digital batterimonitor

Från Biltema som man sätter i ciguttaget fungerar kanon kostar 100 kr.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1,

Jag har tre mätare, en är en helt ny digital som jag monterade förra veckan (sitter ihop med en usb kontakt) och den visar samma som multimetern vid samma mätpunkt. Jag har också mätt batterierna direkt på polerna med multimetern och då är det samma värde som på den nya digitala och alla tre har samma spänning på en decimal när. I manöverpanelen sitter en voltmeter med en vanlig visare och den visar lite lägre men har ju suttit i båten sen '08 så det kanske är lite gamla oxiderade kontakter där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte är 100% säker på att batterierna är helt frånkopplade och i vila när du mäter behöver 12,5 V uppmätt direkt på polerna inte vara en dålig vilospänning. Spänningen sjunker fort redan vid mycket liten last, är min erfarenhet.

 

Har du däremot haft panelerna inkopplade på underhållsladdning och bara mäter 12,5 V på polerna direkt efter avslutad laddning är det dags att bli misstänksam. Direkt efter avslutad laddning brukar batterierna hålla väsentligt högre spänning än "fullt". Ofta en bit över 13 V.

 

Koppla från batterierna, låt dom stå en god stund utan last eller laddning och mät sedan på polerna igen. Landar du då på 12,5 resp 12,7 V istället ligger du på ca 80% fullt respektive helt fullt.

 

En bit ner på den här sidan finns en tabell med grov uppskattning på laddning utifrån vilospänning:

http://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressant info. Jag skall kolla lite mer på detta, hann inte med i helgen. Installerade en VHF istället :)

Jag har inte installerat solpanel för underhållsladdning ännu. Tänkte köpa dessa, http://www.highlandsenergi.com/produkt/hogeffektiv-bojbar-solpanel-30w/

Jag har ett utrymme på kabintaket där de skulle passa men undrar om det är en bra idé att limma dem direkt på taket med t ex Sikaflex?

Utvecklar en sådan panel någon värme och behöver de luftspalt i så fall för att må bra?

Jag vill inte ha panel med aluram, finns inget bra ställe att sätta och blir inget snyggt. Någon som gjort ett sånt montage? Dela gärna bilder :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att kalibrera en voltmeter är att mäta på ett konventionellt blybatteri. Att hitta en voltmeter med bättre noggrannhet blir nog dyrt.

 

Nu kan alla mina enkla multimetrar visa fel men 12,74 V blir det oftast på ett fullt fritidsbatteri i vila. Startbatteriet runt 12,8V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressant info. Jag skall kolla lite mer på detta, hann inte med i helgen. Installerade en VHF istället :)

Jag har inte installerat solpanel för underhållsladdning ännu. Tänkte köpa dessa, http://www.highlandsenergi.com/produkt/hogeffektiv-bojbar-solpanel-30w/

Jag har ett utrymme på kabintaket där de skulle passa men undrar om det är en bra idé att limma dem direkt på taket med t ex Sikaflex?

Utvecklar en sådan panel någon värme och behöver de luftspalt i så fall för att må bra?

Jag vill inte ha panel med aluram, finns inget bra ställe att sätta och blir inget snyggt. Någon som gjort ett sånt montage? Dela gärna bilder :)

 

Visst kan du limma men det blir ett helsicke om du ska ta bort den, skruv är bättre.

Panelen blir inte varm mer än allt mörkt i solen. Man får bäst effektivitet om panelen kan hållas sval tex med en luftspalt under men det är partiskt ofta svårt med en tunn panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr använde man kvicksilverbatterier som referens (=1,35V). Idag fins elektroniska spänningsreferenser typ AD581LH. Noggrannhet +/- 5mV.

En vanlig multimeter har ofta 0,5% precision, i verkligheten ligger den ofta lite bättre, det duger. Spänning vs laddningsgrad hos batterier är ändå ingen exakt vetenskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en 30W panel från Teknikhamstern till slut. Övergivit limalternativet och satsar på bricka med skruv istället. Måste dock bara hitta en bricka med fast gänga (till skillnad från bildens) och antagligen vingmutter. Antagligen som med all teknik så har vi om några år paneler som är hälften så stora, kostar hälften och med dubbel effekt så kan vara bra att ha en skalbar lösning. Tack för alla råd som vanligt, detta forum är en guldgruva som förbättrat flera projekt där jag inte tänkt smart nog :)

post-103910-0-26001700-1433164632_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elegant lösning!

Tror inte att framtidens solpaneler blir hälften så stora mm. Jag tror det kommer sådana som man kan köra bakvägen dvs man kan ligga med landström och ha sol hela natten. Då kan det vara bra om panelerna kan flyttas enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som lever får se :) Med tanke på utvecklingen senaste åren så verkar det mesta möjligt. Jag är just nu inte så inriktad på sol på natten, mer bekymrad att det inte är sol på dan!! :) verkar som Juni är ersatt av Februari :( Tur att det finns massa som behöver skruvas med så man har nån glädje av båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, en panel som underhåller är värd guld. Jag har en separat panel till statrbatteriet, först en 10W men sen 20W eftersom jag fick en över. På sen hösten när det kan bli veckor mellan turerna är det härligt att komma ner och att startbatteriet är helt fulladdat.

För husbatterierna innebär det solen oftast hinner toppladda dem när generatorn inte hunnit med riktig. Det finns ingen anledning att gå under 20W, regulatorn ser till att batterierna inte överladdas och dessutom får de ju vila på nätterna.

Jag har satt min regulator på 14,4V max för att inte spänningen ska bli för hög och förstöra batterierna.

Min båt står ute och solpanelerna håller batterierna fulla hela året.

1000 frågor.. Om jag uppfattat det rätt, har du en panel till startbatteri och en annan/andra till förbrukarbanken?

Kan man lösa det med samma regulator eller måste man ha två separata då? Antar det senare, men I första fallet, hur skulle man koppla då och vad bör man se upp med?

Redigerad av Patrikone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en separat panel och en egen regulator (100kr). En anna panel till ankarspelsbatteriet också den med egen regulator (har aldrig laddat det batteriet med generatorn).

 

Lite räkneövning: Startmotor på 100A körs 1 minut = 1,7 Ah, i verkligheten 2Ah. En 20W panel ger 6Ah/dygn i snitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Solcell till start batteri behövs ej.....tycker jag.

Vi är helt utan solceller,inga problem att bo ombord.

Och 12,4 i vila, inte bra.

Vi har vad jag vet ej sett så låga värden utan att vara under belastning på våra batteribanker.

När den förra förbrukningsbanken gav upp så såg vi liknande värden som du skriver om.

12,9-12,7 borde banken vila på om den var full laddad när den kopplades ur.

Enligt min erfarenhet så tyder 12,4 på sulfatering har startat inne i batteriet/batterierna.

http://www.ctek.com/sradmin/ARCHIVE/Support/Battery_Knowledge/Folder_Battery_Knowledge_SV.pdf

http://www.w8ji.com/battery_and_charging_system.htm

 

en elak post av  baalzebub från baal........................................men det var inte menat som elakt,jag bara skriver vad jag har lärt mig av erfarenhet,sorry.

 

 

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag TROR att den låga spänningen beror på att jag inte kört båten knappt något alls men jag har vart mycket i båten och skruvat så det har nog dragit ur utan ordentlig uppladdning under snart sex veckor.

Jag har totalt tre batterier, ett start och två förbrukare. Ett förbrukarbatteri är nyinstallerat i April (när jag tog leverans av båten) så det borde väl vara fräscht tycker man. Det har 12,4V liksom det äldre förbrukarbatteriet som suttit några år i båten. Startbatteriet har samma spänning märkligt nog, det skall ju vara helt separerat. Båda de äldre batterierna servades och fylldes på med vatten och laddades fullt innan leverans. Det kan ju ha sulfaterat men det är inget jag vet något om.

Jag har en batteriladdare som kan avsulfatera, det vore nog en idé då att ladda batterierna vid kaj nu. Tycker ni jag bör prioritera detta för att slippa skador eller kan jag ta det coolt ett tag till?

Tittar jag ut genom fönstret så ser det inte ut att bli någon körning närmaste tiden.. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack. Jag TROR att den låga spänningen beror på att jag inte kört båten knappt något alls men jag har vart mycket i båten och skruvat så det har nog dragit ur utan ordentlig uppladdning under snart sex veckor.

Jag har totalt tre batterier, ett start och två förbrukare. Ett förbrukarbatteri är nyinstallerat i April (när jag tog leverans av båten) så det borde väl vara fräscht tycker man. Det har 12,4V liksom det äldre förbrukarbatteriet som suttit några år i båten. Startbatteriet har samma spänning märkligt nog, det skall ju vara helt separerat. Båda de äldre batterierna servades och fylldes på med vatten och laddades fullt innan leverans. Det kan ju ha sulfaterat men det är inget jag vet något om.

Jag har en batteriladdare som kan avsulfatera, det vore nog en idé då att ladda batterierna vid kaj nu. Tycker ni jag bör prioritera detta för att slippa skador eller kan jag ta det coolt ett tag till?

Tittar jag ut genom fönstret så ser det inte ut att bli någon körning närmaste tiden.. :(

 

Du borde nog överväga att byta det gamla förbrukarbatteriet med. De är antagligen parallellkopplade och då 'drar' det sämsta batteriet ner spänningen på det friska. Det kommer även göra så att det nya har svårare tar laddning. Parallellkopplade batterier är att betrakta som 'ett' batteri och man gör klokast i att byta alla samtidigt, helst skall de vara lika stora och i övrigt ha så lika egenskaper som möjligt.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du nog en bra poäng i. Startbatteriet och det äldre förbrukar är samma batterisort och antagligen installerat samtidigt. Skall prova att ha det nya som startbatteri istället kanske fast det hjälper väl knappast upp spänningen i förbrukarbanken, dåligt plus dåligt lär ju inte bli bra :)

Annars får man väl investera i ett nytt med samma spec som det som installerades på varvet om en uppladdning inte hjälper.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Niklas. Den är dock förzinkad, hur är det kontra rostfri som jag köpte på Hjertmans igår? (3 st hade de i lager, suck, väntar på lev av nr 4..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att sulfaterat batteri håller spänningen som ett nytt men blir snabbare urladdat. Är det nära noll i kapacitet kan det fortfarande fulladdat ligga på 12,7 V men inte klara en start. Kan alltså vara som ett batteri med 1Ah kapacitet. Räcka för en start men inte två utan att laddas. Men som i bilen kan det funka om man inte använder lampor eller radio när motorn är avstängd.

 

Under studietiden hade min rumskompis och jag köpt en skrothög som vi körde omkring i. Den hade två parallellkopplade batterier som tillsammans gav start ibland men oftast inte. Där hade vi nog högst en halv amperetimme totalt. Ändå lyste lamporna av hjärtans lust nån minut och dalade ganska snabbt. Efter en springstart och lite körning var batterierna åter fulladdade med en halv amperetimme. 0,5 Ah funkade bra för oss som hade mer spring i benen än pengar i plånboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...