Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
flashheart

Segla till Gotland och runt

Rekommendera Poster

Hej

 

I sommar tänkte vi segla till Gotland och även runt Gotland. På vägen ditt eller hem tänkte vi även besöka Gotska Sandön. Vi har hemmahamn i Stockholms skärgård. Vi är ett par runt fyrtio och vi har en son på 10 år som behöver "underhållas".

 

Vilka hamnar/naturhamnar är värda att besöka och vilka ska vi undvika?

Är det något som är bra att tänka på vid överseglingen och vid ankring vid Gotska sandön ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat 10 Gotland Runt, men det är något helt annat  :)

 

Har även seglat till Gotland ett par gånger, det viktigaste är väl att följa väderutvecklingen dagarna innan och passa på när vädret verkar stabilt och gynnsamt för överfart.

 

Vi seglade från Stockholms södra skärgård på kvällen för att komma fram till Visby på förmiddagen med god marginal, framförallt för att slippa angöra i mörker.

 

Våra barn var i den åldern också, Visby hamn var ingen höjdare varken för dem eller oss, mest fulla ungdomar och andra partysugna med stereon på fullt ös, barnen kunde varken bada eller leka med jollen.  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om ovanstående om Visby...

Men det finns ett antal fina små hamnar efter kusten som kanske är roliga, i varje fall spännande för navigatören... Gotska Sandön har jag aldrig varit på, ärligt. Däremot har jag ankrat utanför 5-6 gånger. Två gånger har familjen landstigit med jollen. Men jag vågade inte lämna båten... Du är rätt utsatt om vinden vrider och mar får en känsla av att ankarfästet är sisådär?

 

Är det överseglingen ni vill göra? Gotland är mer tillgängligt off season tycker jag, mycket folk på sommaren... Är Öland ett alternativ? Fin skärgård hela vägen ner. Och gör sedan en lång segling utan land i sikte så är ni på Bornholm, en mycket mer lämplig ö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det finns en hel del trevliga hamnar runt vår ö. Lickershamn på nordvästsidan har fina badmöjligheter. Valleviken likaså. Längs östkusten finns det flera mycket trevliga hamnar, Herrvik, Katthammarsvik, Ljugarn m. fl. Många av dessa har dessutom fina stränder inom gångavstånd. Burgsvik har satsat en hel del nere i hamnen och är nu mer ett mycket trevligt resmål. Vid rätt vind är Stora Karlsö en fantastisk plats att gå till. Naturhamnar är dock inget vi kan stoltsera med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppas inget i det jag skrev tolkas som att jag har något mot Gotland. Mycket trevligt ställe… men jag föredrar absolut en del av de hamnar som nämns här ovan. Visby är trevligt off-season. Även de mindre hamnarna kan vara rätt fulla med båtar. Det var därför bara som jag nämner alternativ...

 

Och att det är knepigt att komma iland på Gotska Sandön tycker jag som sagt, du får ankra i lä av ön och om vinden vrider så verkar det snabbt bygga upp en liten ström invid land… finns ingen hamn att gå in i. Men ser ut att vara ett " häftigt ställe" ( rapporterat av min elva-åring )

 

Har du bra ankare och drar fast det ordentligt med motorn så ligger du givetvis bra… men vid vindkantring händer två saker varav den första hänt mig en gång då vi övervägde att ligga kvar över natten: det kommer vågor från sidan och efter två timmar är man helt nöjd! Det rullar fint...

Dessutom så är alla ankare inte lika bra om man får en vridning på tex 90 grader vilket det blev för oss, vi låg fint men en kille två hundra meter längre bort åkte iväg efter stranden. Vet inte hur han ankrat...

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte våga lämna båten på svaj utanför Gotska Sandön, risken för stor att man blir kvar på ön om båten draggar och försvinner till havs...

 

Gillar Gotland men inte Visby hamn under högsäsong, off-season blir nätterna väldigt mörka vid överfart, svårt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en barndomskompis, Stig Andersson,  som bor på Gotland. Han är engagerad i en båt som heter Elin som drivs i kristen regi. De brukade gå tre varv runt Gotland varje sommar och hade möten i de olika hamnarna de besökte. Om jag förstod det hela rätt fanns det 10 hamnar runt Gotland, där en halvstor fd fiskebåt kunde lägga till. http://www.skeppskyrkan.se/

 

Funderade själv på att segla till nån hamn på ostkusten för en massa år sen. Tex Kalmar, Oskarshamn. Lägga båten där ett tag. Segla över till Gottland och göra ett varv runt och sen gå hem via kanalen. Dessvärre blev det inte riktigt som jag tänkt med min ledighet, så jag hamnade i Stavanger i stället.  :huh:

 

Gotska Sandön är en av mina favoritöar, men de vette katten om jag ville besöka Gotska Sandön på egen köl. Jag har visserligen ingen förmåga att oroa mig över huvud taget och jag är inte speciellt "rädd" om mina båtar. De är ju gamla och skulle det hända nåt med nån av dem - so what.

 

Men man måste ju ankra och det vill allt till väldigt stabilt väder för att man skall kunna lämna båten nån längre tid.

 

Har varit på Gotska Sandön två gånger med färjan från Nynäshamn. Bägge gångerna la den till vid "Las Palmas" i nord östra delen av ön.

 

Dels en dagstur. Då han vi i princip gå till fyrbyn och kollar runt lite där och tillbaka till "Las Palmas" innan färjan kom tillbaka från Fårösund.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/gotska-sandon.html

 

Dels ett besök på ön där vi bodde över i en hyrd stuga i fyra dar. Gjorde dagslånga vandringar och fick väl sett ungefär halva ön.  :) Dessvärre har vi inte fått möjlighet att åka tillbaka till ön  :( - ännu.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/07/gotska-sandon-2010.html

http://thallatha.blogspot.se/2011/04/gotska-sandon-2010-dag-2.html

http://thallatha.blogspot.se/2011/05/gotska-sandon-2010-dag-3.html

http://thallatha.blogspot.se/2011/05/gotska-sandon-2010-avresedagen.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/07/gotska-sandons-toaletthistoria.html

http://thallatha.blogspot.se/2011/03/heidenstamnsfyr-gotska-sandon.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat 10 Gotland Runt, men det är något helt annat  :)

 

Har även seglat till Gotland ett par gånger, det viktigaste är väl att följa väderutvecklingen dagarna innan och passa på när vädret verkar stabilt och gynnsamt för överfart.

 

Vi seglade från Stockholms södra skärgård på kvällen för att komma fram till Visby på förmiddagen med god marginal, framförallt för att slippa angöra i mörker.

 

Våra barn var i den åldern också, Visby hamn var ingen höjdare varken för dem eller oss, mest fulla ungdomar och andra partysugna med stereon på fullt ös, barnen kunde varken bada eller leka med jollen.  :(

 

Jag har seglat till Visby 2 gånger och bägge gånger legat i den yttre hamnen och där har det varit lugnt.

Mest äldre seglare och några långseglare. Däremot så är kajen väldigt hög och när vi var där med vår H-båt så fick vi klättra med vår hund upp för att komma till kajen.

 

Fördelen med Visby är att man ligger mitt i staden och det finns ett stort utbud av restauranger och uteserveringar.

 

 

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gotska sandön är värt ett besök. Det är ett speciellt landskap som inger ett lugn och det finns strandfynd att upptäcka och fina stränder.

www.facebook.com/pages/Gotska-Sand%C3%B6ns-Nationalpark/384028108334233

 

  • Det finns ingen hamn.
  • Det går att ligga i våglä på alla sidor om ön, men även i våglä rullar det en del.
  • Vi använde två ankare av olika typ i fören för säkerhets skull.
  • Vi använde också ett ankarlarm på mobilen,
    play.google.com/store/apps/details?id=com.webmajstr.anchor
    Med detta ankarlarm kan man även få SMS när båten draggar om man är i land, men det förutsätter att det finns mobiltäckning och det är lite si och så med mobiltäckningen. Hur som helst är det lite tryggare.

Tillägg: Kolla vädret!
Om det blåser mer än 7-8 m/s kan det bli en jobbig vistelse, men då är det ju bara att segla vidare hemåt. Jag kan rekommendera Öja/Landsort, Östermarfladen på norra Nåttarö och Utö på väg dit eller hem.

 

För tips om hamnar på Gotland - och andra platser - kolla marinwiki.se

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var ju nyligen i Lickershamn 7/5 med segelbåt, tyckte att de va en trevlig plats att mellanlanda. 

Liten hamn som såg ut att vara under utbyggnad vad gäller landström och färskvatten-påpfyllning.

Fina naturstigar längs med vattnet som leder upp till vackra utkiksplatser möjlighet till långa strandpromenader...se bara till att följa enslinjen in för det är lång grunt på båda sidor in till hamn. 

 

www.lickerhamn.com

 

Rekommenderas ! 

Redigerad av NavigoSolum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...