Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Erik Wickman

Elkoppling USA trailer

Rekommendera Poster

Gäst Erik Wickman

Har precis införskaffat en båt ståendes på en boogietrailer som är direktimporterad från USA. Frågan är om någon har någon erfarenhet av att konvertera den lilla amerikanska anslutningen till ljusrampen till en svensk standardanslutning. Brukar alla amerikanska trailers vara bromsade samt fjädrade??? Håller de generellt sett samma standard som vanliga bromsade registerade trailers? Tack på förhand! Mvh. Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Om du tänkt försöka registrera den här, bör du nog kontakta Bilprovningen först. Är rädd för att det amerikanska bromssystemet inte är godkänt, hur bra det än kan tyckas fungera. Leta reda på ev. skyltar på axel och drag/broms, där står uppgifterna som kan behövas. Elen är nog det lilla problemet... Lycka till // Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

Jag har tänkt att sätta på en svensk standard rund koppling på min amerikanska boggietrailer för att ljuset skall fungera. 

 

Är det någon som vet vilken av de olika sladdar som går in i den 4 vägs platta kopplingen som sitter på trailern idag som är vad?

 

 

Tack på förhand!

 

mvh

Rickard

post-21315-1394234745,9428_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte lagga grus i maskineriet, men de flesta Amerikanska trailers har kombinerade broms och blinkers. Dvs, nar nar du bromsar och skall svanga sa blinkar bromsljuset pa ena sidan och lyser fast pa andra. Precis tvartemot de flesta Svenska bilar som har separata/oberoende broms och blinkers.

 

Det sagt, kablarna som kommer ut (oftast i form av en plattkabel som avslutas med en platt 4-pols plugg) har foljande farger/funktion:

Vitt: Jord

Rod: Bakljus, nummerskylt, sidomakering

Gul: Vanster sida bromsljus OCH vanster sida blinkers

Gron: Hoger sida bromsljus OCH hoger sida blinkers

 

Det finns ven lite andra pluggar men den har platta ar abslot vanligast. Och det allra vanligaste problemet (bortsett fran att pluggen kors over och sladdarna dras sonder) ar den de jordar mycket daligt.

 

Sa, om du kan kora med roda blinkers, sa skulle jag istallet for att andra trailern, bara kopa en liten adapter som gor separata broms/blinkers till sammanbyggda och lata den ligga i bilen. Koppla din US trailer dit. Adapter finns t ex har.

En liknande adapter sitter i de flesta (alla) Europeiska och Japanska bilar som har en orange turn signal och rott bromsljus.

 

Vad galler fjadrade och bromsade trailers sa beror det pa hur mycket du vill betala och storlek pa bat. I min stat, Washington, kravs bromsad trailer om totalvikten overgar 3,000 lbs, dvs ungefar 1,350 kg. Finns ingen lag for fjadring, men det ar mycket ovanligt att du ser en trailer (som skall anvandas pa landsvag) vara utan fjadring. Detta oberoende om den har en, tva, eller fyra axlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack så mycket för ditt svar och länkarna. Så hur fungerar adaptern dvs hur kopplar man in den? Jag har ju ett runt 7 poligt uttag på bilen och jag behöver köpa en rund 7 polig kontakt som ersätter den platta kontakt som finns på den amerikanska trailern. Det jag inte riktigt är med på är var man kopplar in adaptern. Kopplar jag trailerns platta 4 till adaptern och sedan adaptern till den sveska 7 poliga kontakten och därefter i bilen?

 

Jag har väldigt dålig koll på sånt här som du märker. Hur fungerar förresten de amerikanska bromsarna?

 

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att du har en fyr-polig kontakt sa har du mest troligt paskjutsbromsar pa trailern. De funkar som de Svenska, men den skillnaden att de ar hydrauliska istallet for (om jag minns ratt) mekaniska som de flesta paskjutsbromsar ar i Sverige.

 

Om du tittar pa din trailer koppling, sa kan kulanslutningen rora sig lite bakat. Nar den gor det, dvs nar trailern pressar framat, paverkar den en hydraulcylinder som paverkar bromsarna. Har du riktig tur sa har din trailer ocksa skivbromsar. Lattare att halla fungerande och ger battre bromseffekt i langa nerforsbackar dar annars trumbromsar har latt att overhettas (trailern ligger och knuffar lite grann hela tiden sa bromsarna ligger pa - i USA har man ofta elektriksa bromsar i sadana har fall da den kan justeras inifran av foraren under fard - men de ar inte idealiska for battrailers...).

 

Nu till koppling. Enkelt och lostagboart kan vara att koppla in adaptern med en plugg som du sen kan plugga in i ditt Svenska uttag. Annars kan du ocksa jaga fram kablarna inuti bilen och ansluta adapterns kablar direkt pa existerande (bil)kablage. Du kan sen ha adaptern liggande inne i bilen, ta bara fram nar du behover den. I ditt fall da du har en fardig (Svensk) trailer koppling, sa andvand den. Lattare!

 

Adpatern kopplas:

Brun Jord pa Svenska pluggen (31) till XX

Vanster turn signal pa Svenska pluggen (L) till XX

Hoger turn signal pa Svenska pluggen ® till XX

Bakljus pa Svenska pluggen (58R eller 58L) till XX

Bromsljus  pa Svenska pluggen (54) till XX

 

Vet inte exakta farger for adaptern men det kommer med en beskrivning. Adaptern tillater egentligan bara hopkoppling av broms och turn signal, for att passa trailern. Folj den och matcha (enligt ovan) output fran den Svenska pluggen.

 

I och med att Svenska pluggen har allt separerat (hoger/vanster) medans den Amerikanska har mer en gemensam matning (hoger/vanter bakljus tillsammans, hoger/vanster bromsljus tillsammans) och du inte hittar motsvarande uttag pa den Svenska pluggen, gor en liten koll sa du inte overbelastar kablar/sakring for motsvarande kretsar i Svenska bilen.

 

Ett exempel:

Vanster bakljus ar sakrat med t ex 5A sakring. Lampa pa bilen 25W -> stromforbrukning 2.1A

 

Trailern har (pa en och samma krets) hoger/vanster bakljus, mittenbakljuset (tre sma lampor i mitten undertill, behovs om slapet ar bredare an 80), och hoger/vasnter sidomarkeringar. Det kanske ar lampor enligt foljande (per sida):

Bakljus: 5W

tre sido markeringsljus: 3W styck

mittenbakljuset 10W

Totalt skulle det har for bada sidorna da ge ytterligare 38W, eller dryga 3A. Dvs, knappt troligt att din sakring/kabel kan klara av den ytterligare lasten fran trailerns ljus.

 

NOTE. Detta var bara ett exempel. Du har nog storre sakring an 5A for bakljus, men bor i alla fall kolla det sa du inte branenr sonder nagra kablar i bilen.

 

Det finns ocksa trailer konversters/adapters (powered converter) som endast tar signalen fran bilen (dvs egentligen ingen belastning pa bilens kablage). Matning (till trailerns belysning) kommer direkt fran bilen batteri via en dedikerad matning. Ofta nodvandigt pa storre trailers med massor av ljus. Dessa konverters ar lite dyrare, ca $40, och kraver som sagt aven installation av en separat (avsakrad) kabel fran batteri till konverter.

Har du dessutom en bil med varningslampor for trasiga glodlampor, sa kan en powered converter vara nodvandig for att inte stalla till trassel med de krestar som haller koll pa trasiga lampor.

 

Hoppas det har hjalper dig lite. Det ar INTE sa komplicerat som det verkar, men ville bara vara lite for tydlig.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

gör det enkelt koppla nytt dra en ny 7 eller 5 polsladd, du kommer annars bara få problem troligen är inte el i nyskick och du får ändå strul med delad brom blink och måst där dra extra kabel. sen godkänner int bilprovningen delad broms blink ej heller röda markeringar mm. följ tidigare schema du fått på släpvagnskontakten

 

ang påskjutsbromsen så kan den nog passera om det tycker funktionen duger blir nog lite av bedömnngsfråga, sen tillkommer nog parkeringsbromsen vilken finns märkliga regler för dvs ur rent laglig synpunkt kan du använda ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tackar och bockar! Mycket informativa svar, tack än en gång.

 

mvh

 

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparkar igång en gammal tråd.

 

Jag har en boogie tralier med hydralbroms.

Jag skall nu konvertera kontakten och har kolla på hur jag skall koppla alla utom en kabel.

Den blåa som skall är för Disc brake lockout. Men vad skall jag koppla den till i bilen ?

Skall den kopplas till backljuset så att den inte bromsar när jag backar ??

 

 

tacksamför svar.

/Christopher

 



Senast ändrad av christopheri | 08 april 2009 | 09:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt!

Den triggar en solenoid ventil som laser bromskretsen (dvs blockerar tryck fran att na skivorna).

Av ren nyfikenhet, hur ar det att regga in trailers fran USA i Sverige? Gar det, kan man kora som har, dvs i normal hastighet pa lands/motorvag, eller kan man bara anvanda dem som trailer for max hastighet av 30 kph?



Senast ändrad av Wellcraft19 | 08 april 2009 | 09:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går tyvärr inte att regga in usa släpen i sverige pågrund av att man inte kan få tag på en bromsanpassningsberäkning och att det saknas handbroms.. Men får man tag på ett bromsintyg så skulle det gå att fixa in i svenska registret. Du har inga kontakter på sånt i usa??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...